Screensaver comprimeert afbeeldingen

Pagina: 1
Acties:

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:07
Dit is echt een vaag verhaal. Binnenkort ga ik wat foto's laten zien als slideshow met een beamer. Dus ik pak de folder met daarin de afbeeldingen, start mijn screensaver die ik daarop heb ingesteld en kijk of alles goed gaat.

De helft van de foto's gaat perfect, alleen de andere helft lijken opeens niet sterk maar zeer sterk gecomprimeerd weergegeven te worden. Als ik dan het origineel open is het gewoon een zes megapixelfoto van ~ 3Mb en haartje scherp. Nergens staan er kleinere versies of thumbnails van die afbeeldingen in die folder of in één van de onderliggende mappen.

Is dit een bekend probleem, en is er een oplossing voor?

• Gassie
  • Laatst online: 23-11-2023
Is de "slide-show" optie in de Windows Picture Viewer misschien een optie?

Let's get lost! I know the way

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Gassie schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:56:
Is de "slide-show" optie in de Windows Picture Viewer misschien een optie?
offtopic:
Psst, kijk even in welk forum we zitten ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2025
Doet de screensaver niet gewoon lelijk scalen van 6megapixel naar de lage resolutie van de beamer? Probeer die hi-res foto's eens zelf te scalen na de resolutie van de beamer en probeer het dan nog eens.

• Willem
Wel handig om te vermelden: Ik test het in eerste instantie op het beeldscherm van mijn 17" Powerbook. Daar treedt het probleem dus al (willekeurig) op. Bij andere folders heb ik er geen last van en ik heb nu 3x gechecked of er geen thumbnails in de desbetreffende folder staan, en het origineel is echt prima in orde.

Net alsof je 400% ingezoomd zit in Photoshop. Het is overigens niet een deel van de foto, maar heel de foto, laten we zeggen van 200 pixels, uitgerekt tot 1440 (resolutie).

• Willem
En heb de boosdoener.

Er staan in een sub-sub-sub folder een aantal .NEF (Camera RAW) images waar de screensaver kennelijk niet mee om weet te gaan. Mooi, opgelost dus. :)

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-02 07:17

airliner

Swell

waarom gebruik je een screensaver voor een slideshow? is iphoto niet makkelijker? qua controle etc

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Hoewel het off-topic is, heeft airliner wel gelijk. Zeker met applescript kun je van iPhoto een sterk presentatiemiddel maken.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:47
True, maar als je een lopende presentatie wilt maken die je lekker ergens veilig neer kan zetten is een screensaver leuk. Kan je met een password beveiligen :p

De vlugge, simpele oplossing dus :)

Liege, liege, liegebeest!

• Willem
True, alleen gaat het me meer om een slideshow van foto's na de presentatie waarbij het voor mij even gemakkelijk is om m'n screensaver door middel van een hot corner te activeren. :)

Heb ik sneller ingesteld dan iPhoto (waar ik tot mijn schaamte nog nooit naar heb gekeken).

Verwijderd

Een andere optie is om al je foto bestanden te selecteren en dan ctrl-klik en dan kies je voor "Slideshow". Je hebt er wel Tiger voor nodig maar is wel makkelijk en snel te gebruiken zonder voorbereidende werkzaamheden.
Pagina: 1