Toon posts:

Data van server vanuit andere locatie benaderen

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag,

Op ons werk hebben wij een Server staan met daarop Windows 2003 Server standaard edition.
Op kantoor maken wij gebruik van de gedeelde schijf op die server (bij ons de G schijf).
Nu wil ik de data van die G schijf benaderen vanaf huis of een andere locatie via het internet.
Hoe kan ik dit makkelijk realiseren d.m.v. een software programma of iets dergelijks.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groeten, Niels

Verwijderd

Ligt eraan wat je ermee wil.

Je kan een VPN opzetten, maar FTP is ook een optie.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee welke mogelijkheden je hebt om uberhaupt te connecten naar werk en dan resources aan te spreken. Ben je beheerder of gebruiker bij dat bedrijf want in het eerst geval zou een stuk meer info erg welkom zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zou het met ftp mogelijk moeten zijn en welke gegevens heb ik daarvoor nodig?
Kun je me dat misschien uitleggen?
Wat is de eenvoudigste oplossing ben zelf namelijk gebruiker die er wel iets meer van weet maar lang niet alles en ook de mensen die er geen verstand van hebben moeten ermee kunnen werken.

Welke informatie zouden jullie nodig hebben?

Groeten

• MAX3400

MAX3400

Als je gebruiker bent, zou ik advies inwinnen bij de beheerders; tuurlijk kan het via FTP, HTTP, HTTPS, etc maar dan moet het wel toegestaan zijn op de proxy/firewall/server/netwerk.

offtopic:
Je hoeft niet in elk antwoord mensen te groeten of te bedanken!

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 31-08-2006 14:03 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:02:
Hoe zou het met ftp mogelijk moeten zijn en welke gegevens heb ik daarvoor nodig?
Kun je me dat misschien uitleggen?
Wat is de eenvoudigste oplossing ben zelf namelijk gebruiker die er wel iets meer van weet maar lang niet alles en ook de mensen die er geen verstand van hebben moeten ermee kunnen werken.

Welke informatie zouden jullie nodig hebben?

Groeten
Waarom denk jij dat je als gebruiker dit moet gaan oplossen dan? Ik ken geen enkele systeembeheerder die niet een manier weet om dit te regelen. Anyway, zonder hulp van je systeembeheerder gaat dit niet lukken en in een bedrijf moet je dan toch echt voor een VPN-constructie gaan (en niet voor FTP zoals sommige hier zeggen, FTP werkt met wachtwoorden en dit wil je toch echt wat secure hebben, dus encryptie e.d.)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Asteroid9

General Failure

* Asteroid9 vindt dit in elk geval absoluut geen PNS...

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Verwijderd

Zwerver schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:05:
[...]
FTP werkt met wachtwoorden en dit wil je toch echt wat secure hebben, dus encryptie e.d.)
FTP, TFTP...

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment is er geen beheerder en het bedrijf dat het normaal gesproken doet kan pas over twee weken vandaar...

Is er geen software programma o.i.d. wat je op de server en op een pc thuis kan installeren zodat de data gebruikt kan worden?

Wat is anders de eenvoudigste oplossing? kan je me proberen uit te leggen hoe dit ongeveer in zijn werk zou moeten gaan?

Groeten.

Verwijderd

Topicstarter
In dit statium heeft de beveiliging niet de hoogste prioriteit en zou bijvoorbeeld http de voorkeur hebben.

Het hoeft op dit moment niet een heel professionele oplossing te zijn als het maar functioneerd.
Over een 2 maanden wordt alles opnieuw ingericht vandaar...

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 14:19 ]

Verwijderd

TFTP werkt zonder wachtwoorden. ftp met wachtwoorden, maar gaat clear text over het netwerk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:17:
In dit statium heeft de beveiliging niet de hoogste prioriteit en zou bijvoorbeeld http de voorkeur hebben.

Het hoeft op dit moment niet een heel professionele oplossing te zijn als het maar functioneerd.
Over een 2 maanden wordt alles opnieuw ingericht vandaar...
het lijkt me zinvol om dan eens wat info te geven hoe het in elkaar zit.

Bijv. Ik kan wel zeggen hoe een webserver op te zetten, maar als je niet weet hoe je een firewall configureert heb je daar ook niks aan.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 14:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, en hoe zou je dit moeten instellen op zowel de server als pc thuis?

Op het moment zijn we systeembeheerder loos vandaar...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 14:32 ]

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:31:
Ok, en hoe zou je dit moeten instellen op zowel de server als pc thuis?

Op het moment zijn we systeembeheerder loos vandaar...
Als er geen systeembeheerder is, en je aanzienlijk te weinig info geeft over wat er draait aan proxy, firewall, policies, services etc, zou ik adviseren om wachten tot je systeembeheerder terug is.

* MAX3400 vind sowieso dat gebruikers met hun tengels van infrastructurele vraagstukken/oplossingen af moeten blijven.

Verwijderd

Zowiezo iemand erbij halen die ervaring heeft met dit soort zaken. Wie is de vervanger ?

Netwerken en servers is andere koek dan je privé XP machine.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 14:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er moet toch wel een eenvoudige oplossing zijn zodat er tijdelijk wat gegevens beschikbaar kunnen worden gemaakt voor een tweetal thuiswerkers?

Verwijderd

Topicstarter
Heb zelf ook wel wat ervaring met klein onderhoud aan de server etc maar de data beschikbaar te maken vanaf een andere locatie weet ik zo ook niet gelijk vandaar dat ik hoop op een eenvoudige oplossing...

Welke info wil je wil je precies hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 14:41 ]

• MAX3400

MAX3400

Ben je bekend met Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif want het topic begint aanzienlijk onleesbaar te geraken.

En ja, er is een simpele oplossing, als je nou eindelijk eens wat info gaat verstrekken over de infra! :O

Verwijderd

Je kan eens kijken naar Hamachi. Met dit gratis programma kan je zonder kennis van infrastructuur een VPN tussen de werklokatie en huis opzetten.

zie http://www.hamachi.cc/ voor meer info.

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:52
Ga je hier aub niet mee bezig houden, want mijn inziens gaat het je of nooit lukken of het wordt zo lek als een mandje. Is het geen optie om erg grote USB sticks aan te schaffen en hier het e.e.a. aan data op te zetten?

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:42:
Je kan eens kijken naar Hamachi. Met dit gratis programma kan je zonder kennis van infrastructuur een VPN tussen de werklokatie en huis opzetten.

zie http://www.hamachi.cc/ voor meer info.
Ik zal eens kijken wat ik ermee kan.. dank je zover

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
ja die zijn er wel, en daarvoor zijn programmas uitgevonden!
die kun je vinden met google. ik denk niet dat een eventuele oude of toekomstige systeembeheerder blij zal zijn met geknutselde en gelukt / mislukte configuratiepogingen van gelijk welk programma ook.

als je server nu niet te bereiken is vanaf internet moet je er maar van uit gaan dat je 2 weken lang niet vanaf thuis gegevens kunt benaderen vanaf de server.

hoe minder geklooi aan een server des te beter is die nog te beheren, 3rd party softwae is helemaal niet nodig.

win2003 kan volgens mij zelf ftp opzetten en dan moet je gebruikers rechten geven om er van gebruik te maken . als dat je al ingewikkeld in de oren klint is het dus af te raden te gaan klooien op de server.

verder werkt het het eenvoudigst als je gebruikers toevoegt aan de remote gebruikersgrpep ( ras- rechten oid) enb dan gewoon via VPN een verbinding laat opzetten. dan kun je vervolgens gewoon gedeelde mappen benaderen.

daarvoor heb je dus de domeinnaam / het ip adres van de server nodig en de share naam. moielijker is het niet.

maar om de rechten toe te kennen is misschien wat ingewikkeld als je er geen kaas van hebt gegeten, en dan blijf je er dus beter gewoon vanaf.

Verwijderd

Topicstarter
engelbertus schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:44:
ja die zijn er wel, en daarvoor zijn programmas uitgevonden!
die kun je vinden met google. ik denk niet dat een eventuele oude of toekomstige systeembeheerder blij zal zijn met geknutselde en gelukt / mislukte configuratiepogingen van gelijk welk programma ook.

als je server nu niet te bereiken is vanaf internet moet je er maar van uit gaan dat je 2 weken lang niet vanaf thuis gegevens kunt benaderen vanaf de server.

hoe minder geklooi aan een server des te beter is die nog te beheren, 3rd party softwae is helemaal niet nodig.

win2003 kan volgens mij zelf ftp opzetten en dan moet je gebruikers rechten geven om er van gebruik te maken . als dat je al ingewikkeld in de oren klint is het dus af te raden te gaan klooien op de server.

verder werkt het het eenvoudigst als je gebruikers toevoegt aan de remote gebruikersgrpep ( ras- rechten oid) enb dan gewoon via VPN een verbinding laat opzetten. dan kun je vervolgens gewoon gedeelde mappen benaderen.

daarvoor heb je dus de domeinnaam / het ip adres van de server nodig en de share naam. moielijker is het niet.

maar om de rechten toe te kennen is misschien wat ingewikkeld als je er geen kaas van hebt gegeten, en dan blijf je er dus beter gewoon vanaf.
Rechten toekennen etc is geen probleem daarmee ben ik wel bekend

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:46:
[...]

Laatste poging hoor: weet je ook hoe je daarna het verkeer van de netwerkkaart van de server uiteindelijk "veilig" op een buitenlijn krijgt waarna het hopelijk bij een thuiswerker terecht gaat komen? Oftewel; zie je ook kans om je kennis van netwerken op te diepen en ons in te lichten wat er draait op het backend en hoe je het uiteindelijk denkt buiten te krijgen?

Verwijderd

Hou er rekening mee dat je je zo niet populair maakt bij de beheerder. Als iemand tijdens mijn vakantie zelf aan de servers gaat klooien, dan zou betreffende presoon zeer grote problemen hebben met mij. Het bevreemd mij trouwens ook dat jij als niet-beheerder toegang hebt tot de server(ruimte).

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:17

elTigro

Es un Gringo!

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:35:
Er moet toch wel een eenvoudige oplossing zijn zodat er tijdelijk wat gegevens beschikbaar kunnen worden gemaakt voor een tweetal thuiswerkers?
Tuurlijk, zet alles op een USB stick,
Als je er onder Windows nog een soort van dinges (zon'n koffertje, ben effe de naam kwijt) van maakt, dan heb je ook nog een soort uptodate-achtig systeem ook.
/edit:
Hoppa, Briefcase noemt ie 't :)
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:51:
.. en zal de volgende systeembeheerder (en de gebruikers) je ook enorm dankbaar voor zijn.
Dan leert ie het wel meteen af! :D

[ Voor 23% gewijzigd door elTigro op 31-08-2006 14:55 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Verwijderd

Zowiezo is het moeilijk je te helpen wanneer je niet precies weet wat je precies wil. Op MS zijn ook meerder oplossingen te vinden maar zelf prutsen haal je meer mee overhoop en zal de volgende systeembeheerder (en de gebruikers) je ook enorm dankbaar voor zijn. Meestal zet je iets dergelijks ook eerst op in een test omgeving voordat je live gaat. Antwoorden afdwingen daarintegen is iets waar je niets wijzer van wordt.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

TFTP gaat over UDP, het wordt in praktijk vooral gebruikt om firmware naar routers en manageble switches up te loaden.

FTP wil je ook niet, beetje netwerkbeheerder heeft tijdens zijn opleiding weleens met sniffers gespeeld. 1 van onze examenvragen ging over "FTP-wachtwoorden sniffen".

VPN'en, portforwarding,...

Ik raad ook aan om zulke dingen aan de netwerkbeheerder over te laten.

[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 31-08-2006 14:58 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
dan heb je de rechten, dan moet je de servrr bereikbaar maken vanaf internet. dus poorten doorsturen, en de server vertellen dat ie vpn verbindingen mag accepteren.

daarna is het opzetten van vpn kinderspel, en kunnen gebruikers hun normale rechten gebruiken op de server alsof ze op het werk zijn.
na de erechten heb je dus nog 1 horde om te gaan .

deze twee hordes vormen voor de meeste mensen hier een struikelblok omdat je gaat prutsen aan de server van iemand anders "( zo zie ik het toch, de sever is van de beheerder)

de rest, vpn en shares mounten of zo is gewoon windowx xp / client gedoe, waarvoor je niets op de server hoeft te doen of instaleren, dus een beheerder zal daar geen moeite mee hebben, mits de server ook daarvoor is bedoeld.

• magic45
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-01 09:01
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:46:
[...]

Draaien jullie Active Directory?
Wat voor firewall/proxy hebben jullie?
Hebben jullie een ADSL/SDSL like verbinding?

Indien je op een van bovenstaande vragen met weet ik niet moet antwoorden is het beter voor je baan als je er vanaf blijft en lekker twee weken wacht. Ik neem aan dat je het namelijk nog nooit hebt gebruikt en het dus ook nog niet echt mist.

Mocht je op alles een juist antwoord weten :

Configureer Routing and Remote Access.
- Kies voor Aangepaste configuratie
- Kies voor VPN
- Maak een policy op groeps basis.
- Flikkert uzelf in de juiste groep en zet Inbellen toestaan in Active Directory voor je gebruikers account aan.

- Forward portje 1723(TCP) en protocol 47(GRE) richting het IP van je server in de vuurmuur.

- Connect thuis via Nieuwe verbinding maken onder netwerkverbindingen
Host : Externe IP van de toko
Username : je gebruikersnaam op de zaak
Password : je wachtwoord op de zaak

- Vervolgens tik je op uitvoeren
- \\<IP VAN SERVER\<<share naam>>

Huppa de snelste waarschijnlijk incomplete tutorial over RRAS

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De hamvraag is als de server uberhaupt verbonden is met het internet......
Zo niet betekent dat eerst de server goed beveiligen, eventueel een losse firewall voordat hij aan het internet geloppelt mag worden.

Maar er zijn wat oplossingen zoals:
- pcanywhere
- Citrix (remote desktop)
- FTP
- SHTTP
- VPN
- RAS (direct inbellen via modem)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
ja vertel mij wat...het is kennelijk nogal dringend bij mijn baas, had hem verteld dat er vast wel programaatjes zijn waarmee het eenvoudig kan. En omdat ik samen met de voormalige beheerder nog wel eens klein onderhoud deed wordt het mij min of meer opgelegt.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:49

BCC

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:01:
ja vertel mij wat...het is kennelijk nogal dringend bij mijn baas, had hem verteld dat er vast wel programaatjes zijn waarmee het eenvoudig kan. En omdat ik samen met de voormalige beheerder nog wel eens klein onderhoud deed wordt het mij min of meer opgelegt.
Dan ben jij dus ook mooi verantwoordelijk als alle bedrijfsgegevens op straat liggen? Ik zou je baas maar mooi een weekje laten wachten...

Als iemand dit gedaan had bij het bedrijf waar ik systeembeheerder was, dan had hij echt ernstige ruzie met mij gekregen..

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 31-08-2006 15:17 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

rapture schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:57:
[...]
TFTP gaat over UDP, het wordt in praktijk vooral gebruikt om firmware naar routers en manageble switches up te loaden.
SFTP bedoelde ik... waarom ik die 2 altijd door elkaar haal :?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 22:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry maar hier werken we niet aan mee.
In PNS gaan we ervanuit dat je een degelijke basis hebt van servers en netwerken, iets wat je duidelijk niet hebt.
In PNS gaan we dus ook niet aan het handje helpen hoe je het e.e.a. installeerd om je server wereldwijd open zet voor jan alleman zonder dat je ook maar een flauw idee hebt waar je mee bezig bent.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.