Toon posts:

[Excel] Celwaarde autom updaten bij wijz. in validatielijst

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Middels valideren heb ik mijn excel afgevangen dat er in bepaalde cellen slechts gekozen kan worden uit een beperkt aantal waarden.

Voorbeeld:

Huis
Boom
Beest

De validatie wijst naar een gedefinieerde naam die een een celbereik aangeeft. Echter zodra ik nu iets verander in dit celbereik (bijv Huis hernoem ik naar Huisje), dan updated hij wel de dropdownmenu in het betreffende invoerveld, maar de initiele waarde "Huis" blijft staan.

Hoe zorg ik ervoor dat bij een wijziging in een lijst de initiele waarde in het invoerveld automatisch vervangen wordt door de nieuwe waarde?

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36
Niet dan door middel van VBA.
Wat je kan overwegen is met het Worksheet_Change event iets te doen als:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Dim var As Variant
Dim cel As Range

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range(Cells(1, 1), Cells(3, 1))) Is Nothing Then
    If Not var = Target.Value Then 'als de waarde verandert
        For Each cel In Range(Cells(1, 2), Cells(10, 2)) 'dit is je validatiebereik, nu B1:B10
            If cel.Value = var Then cel.Value = Target.Value 'had de cel de oude waarde? vervang dan.
        Next cel
    End If
End If
End Sub

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range(Cells(1, 1), Cells(3, 1))) Is Nothing Then
    var = Target.Value 'Zodra een cel geselecteerd wordt in het rijtje, wordt de oude waarde opgeslagen.
End If
End Sub

Verwijderd

Topicstarter
Helaas kom ik er nog niet aan uit :-( Iemand anders een idee?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Aparte reactie. En als er een ander idee komt dan wordt dat ook zonder verder commentaar terzijde geschoven? Ga zelf ook eens aan de slag in plaats van hier een panklare oplossing (die onkl eigenlijk al zo goed als geeft) te verwachten.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• fennepa
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-07 07:34
<Ctrl-A>
<Ctrl-H>
typen: Huis
<TAB>
typen: Huisje
Klikken: Replace All

indien niet blij met deze oplossing: zie antwoord onkl. ik zie geen andere oplossingen.

@ onkl: strakke oplossing!!!

[ Voor 11% gewijzigd door fennepa op 06-09-2006 14:23 ]