Toon posts:

Matrox G400 geen 3d?

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij heeft een pc gekregen waarvan ik zeker weet dat daar het volgende inzit.

PentiumIII 600EB
256mb ram
30GB hdd
matrox millenium G400 32mb (pci)
WindowsXP SP2
Directx9C

De kaart werkt redelijk voor normale toepassingen, maar wanneer er een spel opgestart word die danwel directx of opengl nodig heeft komt er een foutmelding dat er geen 3d ondersreuning is gevonden.

Een beetje zoeken op internet leerde mij dat in elk geval de nieuwste driver moesten worden geinstaleerd en dat ook de kleurinstelingen op 16bit ipv op 24 moesten worden gezet, omdat matrox op 24bit geen 3d ondersteuning zou hebben.

Dat alles was gedaan en we wilde het spel crimsonskies opstarten om te zien of 3d (primary display adapter) nu wel angezet kon worden, maar nee nog steeds alleen software rendering. Nfs hot pursuit en andere 3d spellen exact hetzelfde. Ondanks de doorlopen tips mbt driver upgrade en het inschakelen van 16bit mode blijkt 3d nog steeds niet te werken :(

Wie weet hoe ik het wel voor hem aan de praat krijg, zonder dat hij een andere pci kart moet aanschaffen?

edit:
moet een millenium G400 zijn ipv 440

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De Matrox G4xx serie staat erom bekend dat ze superieure 2D kwaliteit leveren, maar dat ze kwa 3d trager zijn dan een TNT2. Dus wil je er op gaan gamen dan zul je toch een kaart moeten nemen die wel een behoorlijke 3d acceleratie heeft :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Weet je 100% zeker dat de drivers geïnstalleerd zijn en ook daadwerkelijk gebruikt worden?
Die kaart moet namelijk Direct3D en OpenGL aankunnen.
Ik heb even op de Matrox site zitten snuffelen en de G440 hebben ze nog nooit van gehoord, wel van de G400 en de G450. Ik ga er van uit dat je de G400 bedoelt, mocht ik het mis hebben verbeter me dan.
Matrox G serie Win2k/XP driver
Best recente driver nog, Release Date: May. 08, 2006. :)

Verwacht overigens geen goede prestaties, G400 zijn uit de tijd van de TNT2 en de Voodoo3. Waren 2D superieur, kwa 3D liepen ze altijd net iets achter.

titelfix done

[ Voor 14% gewijzigd door Ultraman op 31-08-2006 12:29 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 14:21

EXX

EXtended eXchange

Er is een forum speciaal voor Matrox hardware: http://forums.murc.ws/

Wellicht dat ze je daar kunnen helpen met specifieke instellingen voor de games die je wilt draaien.

[ Voor 42% gewijzigd door EXX op 31-08-2006 12:30 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 12:26:
Weet je 100% zeker dat de drivers geïnstalleerd zijn en ook daadwerkelijk gebruikt worden?
Die kaart moet namelijk Direct3D en OpenGL aankunnen.
Ik heb even op de Matrox site zitten snuffelen en de G440 hebben ze nog nooit van gehoord, wel van de G400 en de G450. Ik ga er van uit dat je de G400 bedoelt, mocht ik het mis hebben verbeter me dan.
Matrox G serie Win2k/XP driver
Best recente driver nog, Release Date: May. 08, 2006. :)

Verwacht overigens geen goede prestaties, G400 zijn uit de tijd van de TNT2 en de Voodoo3. Waren 2D superieur, kwa 3D liepen ze altijd net iets achter.

titelfix done
Dat weet ik daarom had ik ook al een topic report ingediend daarover en een edit in mijn verhaal gezet :)

Tja ik weet zeker dat de drivers gebruikt worden staat nl bij de hardware alszijnde gebruikte drivers en idd de versie die jij hier aandraagt.

Dat de 3d prestaties niet extreem zullen zijn en al helemaal niet vergelijkbaar met hedendaagse kaarten is logisch, maar dat het niet werkt ondanks ondersteuning (matroxsite en firingsquat hiervoor beraadpleegt) is weer totaal onlogisch.

Verwijderd

het spel crimsonskies opstarten
was de G400 nou niet DX 6? ik geloof bij games zoals dat dat je minimaal DX7 kaart nodig moet hebben. Het zou ook best kunnen dat om een vage redenen de kaart (in PCI vorm) niet gezien kan worden, dat de applicatie ervanuit gaat een AGP kaart te vinden. Ondersteunen de spellen wel een Matrox G400 nog? kijk anders even naar games die wel een G400 ondersteunen.

Verwijderd

Probeer het spel Expandable eens :)

Verwijderd

Topicstarter
Een van de meldingen die ik krijg:
code:
1
could not load OpenGL subsystem

Busmaster staat ook aan en powerdesk werkt normaal, maar 3d blijft gewoon niet werken. Ben er wel achter dat DX9c gewoon moet werken op de G400, weleenswaar zullen een aantal opties niet functioneren, maar het moet wel werken volgens MURC.

Volgens mij is het gewoon een maandag ochtend kaart die in de pc zit :(

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als het OpenGL subsystem niet gevonden wordt lijkt het er op dat de drivers geen bruikbaar OpenGL ICD mee leveren of dat die onvindbaar is geraakt. Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar zou er een apart OpenGL file zijn voor deze kaarten? Net zoals vroeger bij Voodoo1 en 2 losse MiniGL files geplaatst konden/moesten worden.
Alleen dat Direct3D zit me niet lekker, hij zou het keurig moeten ondersteunen. Misschien een WindowsXP issue? WinXP is trouwens best een zwaar OS voor dat systeem

[ Voor 21% gewijzigd door Ultraman op 31-08-2006 12:54 ]

Verwijderd

Die melding betekend dat het geen OpenGL (hardwarebased) of Drivers kan vinden om te starten.

Er was ooit een tool om speciale OpenGL drivers voor de G400 te halen. weet alleen de naam niet meer.. en dat programma had trouwens een vervelende eigenschap.. bij installatie verwijderde het eerst je huidige drivers, en bij het updaten vond het dan niks, en liet je systeem zo achter (zonder drivers ) :/

-Cybersteef was me voor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 12:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 12:53:
Die melding betekend dat het geen OpenGL (hardwarebased) of Drivers kan vinden om te starten.

Er was ooit een tool om speciale OpenGL drivers voor de G400 te halen. weet alleen de naam niet meer.. en dat programma had trouwens een vervelende eigenschap.. bij installatie verwijderde het eerst je huidige drivers, en bij het updaten vond het dan niks, en liet je systeem zo achter (zonder drivers ) :/

-Cybersteef was me voor ;)
Je bedoelt GLsetup :? , deze word sterk afgeraden om te gebruiken op de foras, waarschijnlijk door de reden die je net aangeeft

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zit even te snuffelen en ik ben dingen aan het vinden voor je OpenGL.
Even iets van Wikipedia:
G400 was also known for being particularly dependent on the host system's CPU for high 3D performance. This was attributed both to its architecture, and to poor drivers for much of its life (especially OpenGL ICD). G400's triangle setup engine, called the "Warp Engine" ironically, was somewhat slower than the counterparts aboard the competition's cards. However, the Warp engine was programmable which enhanced flexibility of the chip. Unfortunately Matrox never described the functionality of this component so little is known about it.
En dat OpenGL toch supported is uiteindelijk:
In mid-2000 the G400 received a fully compliant OpenGL ICD which offered capable performance in most OpenGL-supporting software.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 31-08-2006 12:58 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 12:55:
[...]

Je bedoelt GLsetup :? , deze word sterk afgeraden om te gebruiken op de foras, waarschijnlijk door de reden die je net aangeeft
Die ja. Was ook gelijk de laatste keer dat ik die tool gebruikte.

http://www.voodoofiles.com/240
SciTech GLDirect allows you to run OpenGL-based games and other applications using your graphics card's DirectX 6.x drivers. SciTech GLDirect even supports the latest applications that use OpenGL 1.2.
gotta love Voodoofiles.com :> probeer die eens?

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 12:53:
Als het OpenGL subsystem niet gevonden wordt lijkt het er op dat de drivers geen bruikbaar OpenGL ICD mee leveren of dat die onvindbaar is geraakt. Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar zou er een apart OpenGL file zijn voor deze kaarten? Net zoals vroeger bij Voodoo1 en 2 losse MiniGL files geplaatst konden/moesten worden.
Alleen dat Direct3D zit me niet lekker, hij zou het keurig moeten ondersteunen. Misschien een WindowsXP issue? WinXP is trouwens best een zwaar OS voor dat systeem
Het zou standaart out of the box moeten functioneren, mits busmaster aanstaat en natuurlijk 16 of 32bit ( om een of andere reden word 24bit niet 3d ondersteunt) volgens velen, daarbij kan ik niet echt iets vinden via google wat me verder zou kunnen helpen.

winXP is idd erg zwaar, maar hij wil niet anders aangezien het een legale versie is en hij geen illegale win98 oid wil hebben (ook linux wil hij niet :X )

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je in je BIOS een "use IRQ for VGA" optie? Zo ja, check eens of die aanstaat. Dat was vroeger nodig voor de 3d acceleratie.

Overigens, bespaar je toch de moeite en koop een tweedehands el-cheapo kaartje. Zelfs een GF4mx440 oid is vele malen sneller. Met de G400 kun je nog niet eens GTA3 fatsoenlijk spelen.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Volgens mij heb ik op MURC gevonden waarom je geen 3D support hebt. Matroc heeft het uit de laatste 2 driver releases gesloopt. Waarom is me nog een raadsel, maar ik ben nu aan het snuffelen hoe het dan in elkaar hoort te steken. Misschien kun jij hetzelfde doen?
MURC - New G-series drivers

Hoewel dit het weer tegenspreekt
Update: new drivers DO support hardware acceleration in DirecX & OpenGL (at least under G400).
Er zijn ook andere users met problemen.

[ Voor 21% gewijzigd door Ultraman op 31-08-2006 13:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
brama schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 13:02:
Heb je in je BIOS een "use IRQ for VGA" optie? Zo ja, check eens of die aanstaat. Dat was vroeger nodig voor de 3d acceleratie.

Overigens, bespaar je toch de moeite en koop een tweedehands el-cheapo kaartje. Zelfs een GF4mx440 oid is vele malen sneller. Met de G400 kun je nog niet eens GTA3 fatsoenlijk spelen.
Ow die mag hijzelf kopen hoor, mijn GT6600 werkt perfect, alleen is het verkrijgen van pci kaarten niet echt simpel meer tegenwoordig en ivgm apg/pciE erg erg duur ook. Zal het in elk geval eens met hem over hebben nog :)

Assign IRQ For VGA staat Enabled ook

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mwah als je wat anders gaat kopen zou ik voor een Radeon 9000/92x0 gaan in PCI smaak.
Mocht die G400 de deur uit gaan dan wil ik wel een emailtje ;)

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 13:03:
Volgens mij heb ik op MURC gevonden waarom je geen 3D support hebt. Matroc heeft het uit de laatste 2 driver releases gesloopt. Waarom is me nog een raadsel, maar ik ben nu aan het snuffelen hoe het dan in elkaar hoort te steken. Misschien kun jij hetzelfde doen?
MURC - New G-series drivers

Hoewel dit het weer tegenspreekt
[...]

Er zijn ook andere users met problemen.
Was ik al mee bezig, maar mischien dat ik geen goede search termen gebruik, want veel kom ik niet tegen

"g400 no 3d"
"g400 3d problems"
"g400 opengl"

etc

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik kom zelf ook alleen maar dode sporen tegen. Ik ga even buiten MURC duiken om te kijken of ik nog wat vind. Maar het zou dus gewoon met die drivers moeten functioneren. Ik ga er van uit dat DXDiag ook geen D3D device vind? Zou je even kunnen kijken welke driver gebruikt wordt voor D3D. Want als dat wel gewoon een Matrox driver file is dan ga ik achter mijn oren krabben...

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 13:13:
Mocht die G400 de deur uit gaan dan wil ik wel een emailtje ;)
intresse dan? Misschien een ruil voorstellen tegen een ati 92xx pci ;)

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 13:18:
Ik kom zelf ook alleen maar dode sporen tegen. Ik ga even buiten MURC duiken om te kijken of ik nog wat vind. Maar het zou dus gewoon met die drivers moeten functioneren. Ik ga er van uit dat DXDiag ook geen D3D device vind? Zou je even kunnen kijken welke driver gebruikt wordt voor D3D. Want als dat wel gewoon een Matrox driver file is dan ga ik achter mijn oren krabben...
Moet ik eerst even het wachtwoord vragen, kom zo nl niet zijn pc in.. Moment

Verwijderd

ehm... jij?

Expandable is een wat ouder spel uit de tijd van de G400 en maakt gebruikt van een aantal functies van de G400 (bumpmapping uit mijn hoofd)
Ideaal om de 'kracht' van de G400 te laten zien en je weet gelijk het max van wat je kan spelen.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 13:25:
[...]
Expandable is een wat ouder spel uit de tijd van de G400 en maakt gebruikt van een aantal functies van de G400 (bumpmapping uit mijn hoofd)
Ideaal om de 'kracht' van de G400 te laten zien en je weet gelijk het max van wat je kan spelen.
Let wel dat dat alleen zo was bij de Expendable die gebundeld zat bij Matrox G400 kaartjes. Als je gewoon de retail versie hebt moet je er een patch over gooien om EMBM ondersteuning in te krijgen. Die kun je hier vinden.

White_Tiger, ik zit te lezen dat er 2 verschillende releases zijn van die driver. Versies waarbij 3D disabled is, dat is tevens de WHQL versie, en een versie waar deze wel functioneert. De functionerende zou hier te vinden zijn. Rechtstreeks van de Latest Drivers van de Matrox site.
Wat ik ook lees is dat een BIOS update voor de kaart nog wel eens wil helpen.
Er is een erg recente BIOS file beschikbaar, namelijk June 6, 2006, hier.
Misschien kan dat problemen verhelpen.

Een ATi 9000 heb ik enkel op AGP, aan een PCI daarvan kan ik je helaas niet helpen ;) Maar er zijn shops die ze verkopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 31-08-2006 14:25 ]

Verwijderd

Met de WHQL drivers is er idd. het probleem dat Direct3D niet werkt. Je hebt de niet-WHQL drivers nodig. De deze dus.

Verwijderd

Topicstarter
Thx allemaal de niet Whql drivers blijken te werken :)

Stom trouwens dat verschil in 3d ondersteuning bij whql en niet whql
Pagina: 1