Ik heb een tijdje geleden een XFX Geforce 7800 Extreme Edition (AGP) gekocht. Maar nu heb ik soms het verschijnsel dat als het warmer is in combinatie met de kaart flink op zijn staart trappen dat er soms iets in de kast een hoge pieptoon voortbrengt. Het is een geluid dat te vergelijken valt met het geluid dat de gemiddelde eierwekker voortbrengt. Zeer irritant dus. De kaart verder functioneert wel goed, ook qua performance, zelfs tijdens het piepen. Tijdens het zoeken naar waar het geluid vandaan kwam, kwam ik er ook achter dat als je de kaart aanraakt en iets beweegt dat dan het geluid meestal stopt. Bij het loslaten blijft dan het geluid weg, maar komt na een tijdje wachten vanzelf weer terug.
Enig idee wat dit kan zijn? Kan het zijn dat er iets los zit? Maar buiten de fan zitten er volgens mij geen bewegende dingen op en het geluid is er dus lang niet altijd. Ik heb ook al een aantal keer de kaart er helemaal uitgehaald, schoongeblazen en gezogen en opnieuw er in geschroeft met als resultaat dat het geluid voor langere tijd wegblijft, zelfs als hij behoorlijk gebruikt wordt met hogere kamertemperaturen.
Kan het ook duiden op een andersoortig mankement aan de kaart? Of iets met een te kleine voeding en/of warmte?
Enig idee wat dit kan zijn? Kan het zijn dat er iets los zit? Maar buiten de fan zitten er volgens mij geen bewegende dingen op en het geluid is er dus lang niet altijd. Ik heb ook al een aantal keer de kaart er helemaal uitgehaald, schoongeblazen en gezogen en opnieuw er in geschroeft met als resultaat dat het geluid voor langere tijd wegblijft, zelfs als hij behoorlijk gebruikt wordt met hogere kamertemperaturen.
Kan het ook duiden op een andersoortig mankement aan de kaart? Of iets met een te kleine voeding en/of warmte?
O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!