Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uren achter het beeldscherm - beheer versus ontwikkeling

Pagina: 1
Acties:

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mensen die wel eens eerder een topic van mij hebben gelezen, weten dat ik last heb van rsi gerelateerde klachten en dat ik dit probeer aan te pakken. Nu is het zo dat ik inmiddels 3 jaar als programmeur werk en de indruk krijg dat systeem- en netwerkbeheerders minder uren achter het beeldscherm vertoeven, maar juist vaker communicatief bezig zijn.

Ik krijg een takenlijst met dingen die ik moet programmeren en zit vervolgens dagen achtereen 8 uur per dag de handel te coderen, terwijl de systeembeheerder hier backup's gaat ophalen, mensen helpt met hun laptops, naar de servers kijkt, etc. Oftewel, ik begin jaloers te worden ;) Hier komt bij dat ik vanwege mijn functie sowieso al veel van netwerken / Active Directory / etc weet en voor mijn hbo zelfstudie nog een MCSA ga doen voor extra studiepunten.

Wat ik nu wil weten is, klopt de indruk die ik hiervan heb? Zit je bij beheer werkelijk minder aan 1 stuk door achter de pc, of is dit ook weer net afhankelijk van de situatie?

Tevens zou ik graag willen weten hoe andere programmeurs hun werk ervaren. Is het bijv normaal om altijd maar dag in dag uit code te blijven kloppen?

Enlighten me :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik denk dat je eerst even duidelijk voor ogen moet hebben welke functies er aan de beheerskant zijn.

- Op de servicedesk wil je niet zitten, want daar zit je even veel achter de pc als wat je nu doet.
- Werkplekbeheer. Hier zit je juis heel weinig achter je pc. Dit ligt trouwens wel aan hoe je netwerk is ingericht.
- Systeembeheer en netwerk. Volgens mij zitten deze er tussen in.

Succes!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 13:26
al eens nagedacht over functional- of business analyst ? heb je ook een goede ration computer / sociaal zeg maar.

ja ik weet dat het niet je vraag was, maar aangezien je veel van programmeren weet is de stap naar functioneel analist ook wel een realistisch doel volgens mij

[ Voor 44% gewijzigd door meelmark op 31-08-2006 11:58 ]

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ligt er maar net aan bij welk bedrijf je zit.
Wanneer het een relatief klein bedrijf is kan je lekker rond hobbelen tussen dingen.
Is het een groot bedrijf dan is dat allemaal uit besteed en zit je alsnog 8 uur achter je pc.
Of zit je dagenlang in vergadering. :(

Verwijderd

Uit ervaring weet ik dat je als beheerder veel vaker achter je scherm weg bent. Simpelweg omdat je het pand in moet.

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 15:45

rg-mohwa

Phoe Hé

het ligt natuurlijk ook aan welke keuzes systeembeheerders maken. ik zit hier op een kantoor met ongeveer 60 pc's (dus ook gebruikers). Gebruikers met een probleem kloppen even aan of bellen. Ik zou dan via remote achter mijn pctje kunnen blijven zitten en het zo gaan repareren. Maar ik kan ook even naar die gebruiker toe lopen. ikzelf loop meestal even naar de gebruiker toe omdat ik dan toch even me beentjes strekken en gezellig praatje maken. Dus het ligt maar net aan de situatie. Bedoel zo druk heb ik het hier niet (kwa gebruikers ondersteunen/dingen uitleggen) dus hier kan ik wel even mijn werkplek verlaten en naar hun toe gaan. Maar denk dat dat in een groter bedrijf een stuk lastiger is.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:08

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Hangt sterk van de omgeving af. Ik werk als systeembeheerder voor 60 gebruikers. In het verleden toen we een NT netwerk hadden en een werkstation voor iedereen werd er inderdaad veel gelopen. Tegenwoordig hebben we Win2K3, Citrix en thin clients. Meldingen komen per e-mail, telefoon of helpdeskpakket binnen. Zo goed al alles kan nu vanaf onze werkplek of thuis gedaan worden. Af en toe lopen we nog wel wat rond, maar veel is het niet....

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-11 21:14

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik heb precies datzelfde, ik zit ook de hele dag te ontwikkelen in Java en soms mis je toch wel een beetje communicatie met mensen. Ik vind m'n werk hartstikke leuk, maar mijn werkdag is verder echt zo saai als het maar kan. Waar ik voor op wil passen is dat ik niet helemaal verslap in mijn huidige omgeving en dat je je niet als een sociaalgestoorde gaat ontwikkelen. Ik heb aan het eind van mijn werkdag dan ook meestal erg weinig te vertellen. Zijn er dagen dat je wel iets meemaakt met mensen dan merk je dat je ook enthousiaster er over gaat vertellen, omdat je echt iets mee maakt. Ik krijg eens in de zoveel tijd een kick omdat je weer iets af hebt gerond of een fase verder bent in je programma en je iets kunt laten zien aan de mensen om je heen.

In ieder geval, zie ik mezelf niet nog jaren achter een scherm zitten en op de middellange of lange termijn zit ik vast ook niet meer achter een computerschermpje heel de dag. Nou is het punt er ook nog dat ik een paar collega's heb die totaal niet mijn type zijn en waar het niet mee klikt omdat ze echt overdreven nerd zijn en een lichtelijk arrogante houding erop na houden. Nou zijn er gelukkig ook nog normale collega's waar ik mee omga, dat compenseert het wel een beetje ;)

Aan de andere kant, als ontwikkelaar heb je verder bijna heel de dag rust, kun je doen en laten wat je wilt op je PC en heb je niet echt veel te maken met irritante gebruikers. Zo leek het me vroeger best leuk om in een computerwinkel te werken, maar als je dan de verhalen hoort wat een zeikklanten je allemaal krijgt, was ik toch wel weer erg blij met mijn serene programmeursbaantje 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Tjeerd op 31-08-2006 12:41 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Verwijderd

Dan moet je dus zorgen dat je degene bent die anderen laat codekloppen ;)
Pagina: 1