[database/server thuisgebruik] RAID 5 (2x conroller) E1000,-

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 10:49

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Topicstarter
Waarvoor te gebruiken:

Het systeem moet dienst gaan doen als database voor op het thuisnetwerk. Hij moet vanaf alle 3 de pc`s in ons netwerk te bereiken zijn en ook de data moet vanaf de andere pc`s te gebruiken zijn. Dus muziek afspelen en .iso`s vanaf een andere computer bekijken (treamen?). Maar ook wil ik de pc kunnen benaderen vanaf een andere locatie, dus internet. Maar dit alleen als dit ook echt goed te beveiligen is. Door de data in raid 5 te zetten wil ik deze beschermen voor een eventuele hdd crash. De veiligheid voor de data heeft bij dit systeem dan ook een hoge prioriteit. Budget op dit moment 1000 Euro, wanneer blijkt dat het duurder uitpakt stel ik de aankoop uit. Dezelfde kwaliteit goedkoper is nooit erg ;).

Het systeem:

CPU: AMD Athlon 64 3200+ s939 (€ 67,54)
Ik kies voor deze CPU omdat ik de mogelijkheid wil houden later een raidcontroller toe te voegen en enkel de huidige sockets hebben moederborden ondersteuning voor 2 x PCI-e 8x oftewel SLI. Ook zit er cool `n quit bij wat weer scheelt in de energierekening.

MOBO: Asus Moederbord A8N-SLI SE (E 76,22)
SLI ondersteuning, betrouwbaar merk, niet te duur.

RAM: 256MB x 2 (512MB) PC3200 DDR (Corsair VS512MBKIT400) ( € 49,-)
PC3200 is wat het moederbord ondersteund en ook dit is van een betrouwbaar merk, maar niet al te duur. 512MB lijkt mij genoeg voor een OS en de raidcontroller?

RAIDCONTROLLER: Highpoint rockerRAID 2320 (8xsata300, pci-e, x4) € 263,-
Omdat het systeem dienst gaat doen als een opslagruimte zijn veel hdd`s gewenst. Om bij een hdd crash niet gelijk alles kwijt te zijn wil ik in raid 5 gaan draaien. Omdat goedkope pci-x borden moeilijk te krijgen zijn wil ik gaan voor een pci-e variant maar dan wel met 8 aansluitingen. Omdat ik al één hdd bezit en deze ook al data bevat, en ik er nu in eerste instantie 3 bijkoop moet de controller de mogelijkheid bieden in een bestaande array hdd`s toe te kunnen voegen zonder verlies van data. Bovenstaande controller was in de pricewatch de enigste die aan mijn eisen voldeed.

HDD`s: WD320 SATAII 8MB cache (E 98,00)(3x dus)
Ik bezit er al één en er komen er 3 bij. Met deze drie start ik de RAID op en vervolgens schrijf ik de data van de hdd die ik al bezit over naar de RAID array om hem vervolgens toe te voegen.

VOEDING: Cooler Master RS-500-ASAA iGreen Power, 500W (E 78,90)
Omdat hdd`s niet goed tegen piekspanningen kunnen wil ik een goede voeding in mijn pc. De iGreen heeft een hoog rendament en zeer stabiele voltages. Omdat ik inde toekomst misschien nog een raidcontroller met 8 hdd`s wil toevoegen lijkt 500W mij geen overbodige luxe. Of kan het met 430W ook wel. (scheelt 12 euro, niet al te veel dus)

KAST; Komt wel goed ;)

Vragen:

- Is het mogelijk op een A8N-SLI SE twee raidcontrollers te installeren in de twee PCI-e 16x sloten?
- Maak ik de juiste keuze qua voeding 16 x 15W = 240W wat het maximale aantal hdd`s idle alleen al trekt, veiligheid van de data heeft een hoge prioriteit
- Is voor mijn doel dit systeem geschikt of heb ik belangrijke zaken over het hoofd gezien?
- Is 512MB voldoende voor een OS en de raidcontroller, of gaat windows dan de hele tijd swappen?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 22:55
Net als de voorgaande reactie's kan ik ook geen fout vinden. Hoewel het in ieder geval aan te raden is windows opnieuw te installeren en niet opnieuw te gebruiken. (nav puntje van de HDD's).

S939 is een mooie keuze.

Hoewel ik een RAID config in dit geval niet echt nodig vind.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:09
Ik mis een videokaart, maar aangezien het een server wordt zal dat geen 100W slurpend game-monster worden. Je 500W voeding is dan ook meer dan genoeg. In een dual processor, 16 schijven fileserver zit ook maar een 480w voeding en dat werkt perfect.

512mb is genoeg, zeker voor 3 gebruikers.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
KAST; Komt wel goed ;)
Welke heb je dan gekozen? :+

• Onno b

Onno b

Topicstarter
Daar zijn de geleerden het nog steeds niet over eens :+

Maar ik denke dat ik toch maak voor een CM stacker ga oid omdat geen enkele andere kast die ik heb kunnen vinden zoveel hdd`s kwijt kan. Omdat ik vorige week mijn core 2 duo binnengekregen heb was mijn aandacht even daarop gevestigt, but I`m back ;) .

Ik heb me nog wel wat geprobeert te vediepen in softwarematige raid naar aanleiding van de reactie van oa bredend. Maar ik denk dat het instellen daarvan (onder xp iig) voor mij toch net iets te moeilijk is.
De hdd die ik btw bezit bevat enkel data en geen os en waarschijnlijk koop ik voor de os een aparte schijf aangezien windows in raid5 mijn iet echt een goed plan lijkt.

Een de videokaart wordt iid gewoon een cheapass kaartje van de aldi :P

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 18:04

Spoooky

Core temp 37°C

Maar word er een daadwerkelijke database gedraaid (Ms-SQL of MYSQL?) dan is meer geheugen aan te raden...

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
Naast voeding vind ik zelf een UPS ook wel zo handig. Menige voeding overlijd, ook de merkvoedingen, als de netspanning een dipje heeft (lees: 1 sec uitval). uit en vrijwel meteen weer aan is vaak een probleem.

Heb je perse de CPU power nodig? Je zou ook kunnen kijken naar een centrino-op-desktop moederbordje. Scheelt aardig aan stroom. Verder: is je opslagcapacteit voldoende? Een paar (grotere) schijven is voordeliger in stroomverbruik.

Met 2-3 clients maakt de performance ook minder uit, tenzij je een zware DB hebt. De transfersnelheid zal toch door de disks gelimiteerd zijn ipv de PCI bus (even vanuitgaand dat je een gigabit nic hebt), en zoektijden is voor ISO's ed nagenoeg niet van belang.

Mijn server gaat daarom ook vervangen worden. 6x160Gb + 1x SCSI disks + 2Ghz P4 zuipt stroom: +/- 120kWh per maand!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb een jaar geleden een servertje gekocht voort soortgelijke doeleinden. Ook ik heb er 512MB inzitten, maar dat wordt een dezer weken uitgebreid naar minstens 1GB. Het viel me op dat de server bij normaal gebruik flink aan het swappen was, daar wil ik vanaf. Als je er echt een database op wilt gaan draaien, dan zou ik voor de 2GB gaan.

Wat voor database wil je erop gaan draaien en hoe groot wordt die ongeveer?

Voor de rest heb ik weinig op-of-aanmerkingen. :)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Als je geen SLI gaat toepassen is de MSI K8N Neo4 Platinum, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394). RAID 5 en 10 zitten standaard op dit bordje. Heb deze zelf toegepast in mijn werkstation met RAID 10 (zie sig) en ben er zeer tevreden mee.Max. 8 SATA schijven aan te sluiten >:)

[ Voor 7% gewijzigd door keur0000 op 07-09-2006 12:29 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Onno b

Onno b

Topicstarter
Mijn server gaat daarom ook vervangen worden. 6x160Gb + 1x SCSI disks + 2Ghz P4 zuipt stroom: +/- 120kWh per maand!
WTF 8)7 dat is wel heel veel stroom! 120 x 0,0797 = 9,564 Euro P/M x 12 =114,78 per jaar.

prijzen nuon;
http://www.nuon.nl/nl/fs_...arievenblad_elektriciteit
Maar word er een daadwerkelijke database gedraaid (Ms-SQL of MYSQL?) dan is meer geheugen aan te raden...
Welke software ik wil gaan gebruiken is mij nog onduidelijk. Dit is voor het eerst dat ik me er mee bezig houd en ik wil het mede daarom, en om het tijdsgebrek zo simpel mogelijk houden. Ik dacht dat met windows XP een dergelijke `database` wel te draaien was.
Ik heb het gemakshalve `database` genoemd aangezien het de bedoeling is dat het een systeem wordt voor de opslag van data. Paar punten te verduidelijking wat ik met het systeem wil;

- 1 TB netto (4 x 320GB raid 5) aan opslagruimte*. Uitbreidbaar naar 2 TB
- Onafhankelijk systeem met netwerkmogelijkheden
- Data (bv muziek) moet op de drie andere pc in ons huis af te spelen zijn vanaf de `database`.
- Als mogelijk moet de data (bv muziek) ook over internet (met login) bij bv mijn vriendin thuis af te spelen zijn, of te downloaden.
- Het liefst ook nog een beetje gebruiksbriendelijk.

* Opslagruimte wordt gevult met film`s, muziek en game`s (thuisgebruik data dus)

Tja en mocht 512Mb niet genoeg zijn is dat altijd nog uit te breiden natuurlijk ;)
Als je geen SLI gaat toepassen is de MSI K8N Neo4 Platinum, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394). RAID 5 en 10 zitten standaard op dit bordje. Heb deze zelf toegepast in mijn werkstation met RAID 10 (zie sig) en ben er zeer tevreden mee.Max. 8 SATA schijven aan te sluiten
Ik was een beetje onduidelijk over die SLI. Ik ga dus iid geen SLI de draaien maar de twee SLI sloten zijn bedoelt voor de Rocketraid kaarten die een PCI-e slot vereissen. In eerste instantie koop ik één rocketrais kaart, maar in de toekomst komt daar waarchijnlijk één bij. Vandaar een SLI-mobo.

• Paul
120 KWh per maand is 40 KWh per 4 KWh per dag of 166 2/3 Watt

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Onno b

Onno b

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:26:
120 KWh per maand is 40 KWh per 4 KWh per dag of 166 2/3 Watt
:? mijn natuurkunde is volgens mij niet zo goed blijven hangen ;)

• Onno b

Onno b

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 01:32:
Ik mis een videokaart, maar aangezien het een server wordt zal dat geen 100W slurpend game-monster worden. Je 500W voeding is dan ook meer dan genoeg. In een dual processor, 16 schijven fileserver zit ook maar een 480w voeding en dat werkt perfect.

512mb is genoeg, zeker voor 3 gebruikers.
AOpen GeForce FX5200, 128MB (PCI ) (E 20,30)

zoiets wordt dat dan ;)

• Paul
Ik heb wat woorden teveel laten staan geloof ik :X

120 KWh per maand is 4 KWh per dag (120 delen door 30)

of 166 2/3 Watt (1 KWh is 1000 Watt een uur lang, 4 KWh delen door 24 is 0.166666666666667 KWh per uur, waardoor je beide uren weg kunt strepen dus 166 2/3 Watt (wat weer Joule per seconde is)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Onno b

Onno b

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:52:
Ik heb wat woorden teveel laten staan geloof ik :X

120 KWh per maand is 4 KWh per dag (120 delen door 30)

of 166 2/3 Watt (1 KWh is 1000 Watt een uur lang, 4 KWh delen door 24 is 0.166666666666667 KWh per uur, waardoor je beide uren weg kunt strepen dus 166 2/3 Watt (wat weer Joule per seconde is)
[laatste keer offtopic]
Natuurkunde by Nieuwkamp Paul....
lol, begon al aan mezelf te twijfelen :P maar nu snap k je weer.
[/laatste keer offtopic]

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:59
Voeding

Zelf voor mijn Workstation de Cooler Master iGreen Power, 500W gekocht. Hij kwam binnen. In mijn ogen schoten tranen. Ingepakt en een andere besteld.

- Hij voelt zeer licht aan
- Hij is zeer klein
- Als je naar binnen kijkt zie je dat de kwaliteit er niet bepaald afstraalt
- Game voeding, 2x 12V lijnen voor PCI-E videokaarten en 1x 12V lijn voor de rest. Dus èn CPU/moederbord èn harde schijven èn ventilatoren. Hoe bedoel je ruis pompen.
- Niet modulair op te bouwen

Ik had het gevoel een Qtec voeding in mijn handen te hebben.

Later de voeding in een gamebak gezet.

+ Stabiel
+ Efficiënt
+ Zeer stil

Dus je moet zelf weten wat je met het gegeven doet. Ik ben zeer blij met de keuze hem niet in mijn Workstation gebouwt te hebben. Hangt nu een Silverstone 600W in. Met deze keuze ben ik ook zeer blij.

Geheugen

Corsair ValueSelect = Kingston ValueRam = Dane-Elec. Kies de goedkoopste en je zit gebakken. Uiteraard expliciet vragen of er Nanya chippies op zitten. Kingston en Corsair gaan wel eens vreemd. Zelf de beste ervaring met Nanya chips mbt el-cheapo mem.

Kwantiteit. Ligt echt aan wat je er op wil draaien. Kies je voor een NAS onder Unix, is 128MB al zat. Wil je Windows XP en een paar services draaien, leg ik altijd de lat op 768MB geheugen. Draai je een "Windows" server OS en wil je ernaast ook nog web/mail etc draaien, gewoon een GB nemen. Desnoods 2ehands. Bij normaal gebruik slijt het nagenoeg niet.

Verder

Ik vind 98 euro voor een 320GB fors.
En een mooie Raid controller

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

AM2, S939 is achterhaald.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:59
Dat is voor een (file) server niet van belang. AM2 heeft nu niet zozeer iets extra's te bieden bovenop socket 939. Enige positieve is dat DDR2 minder energie verbruikt. Dit is marginaal. Daarintegen is DDR2 als budget geheugen zeer langzaam. AM2 wordt pas rendabel bij 800MHz DDR2. Dit is schaars en dus duur.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Niet voor een thuisserver hoor.
Pagina: 1