[Raid 1 controller] Advies controller nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 854 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:04
Ik ben een beetje aan het uitkijken voor een raid 1 controller. Die zou moeten dienen voor een raid 1 array van 2 disks.
Tevens moet de array bootable zijn. Ik zou willen het os + deel van de files van m'n 3Ware controller met 4 disks in raid 5 willen verhuizen naar die nieuwe controller met 2 disks.

Kort samengevat komt er dus Linux (meest waarschijnlijk Fedora Core) op deze array. Windows is naast de kwestie. Daarnaast nog wat files (zoals home dir's, web dir's,..). Het geheel dient dus als server.
De reden waarom ik het os verhuis van de raid 5 array naar een raid 1 array, is vanwege snelheid. De 3Ware controller is alles behalve performant en wanneer er veel traffiek is naar de raid 5 array wil ik hebben dat het OS e.d. niet weerhouden wordt van diens werking. Een andere reden is omdat de raid 5 array al wat oudere schijven bevat die uiteindelijk toch de kans op een hd crash vergrootten (en monitoring tools van 3Ware krijg ik niet aan de praat op deze distro). Die data is gebackupt, maar het zou toch vervelend zijn om daardoor met een (lange) downtime te kampen hebben...

Even vooraf...
Nu heb ik in het verleden eens geprobeerd om op mijn desktop moederbord (Asus A8V Deluxe) een raid 0 array te configureren om daarop Linux te installeren.
Niet dus.
De array werd nooit herkend, enkel de 2 losse discs. Bovendien leek het ook wel corrupt onder Linux: de ene schijf werd herkend met de effectieve grootte, de 2de schijf met de effectieve grootte x 2 (dus de grootte die een raid 0 array van 2 schijven).

Om dit nooit meer tegen te komen zoek ik dus naar een controller waarbij de array onafhankelijk werkt van het OS. Daarom wil ik ook geen software raid.
Dit is al het geval met de 3Ware controller: om het even welk OS ik laad, of het nu Linux of Windows is (met de juiste drivers uiteraard), of Partition Magic onder dos, de array is beschikbaar als één grote disk.

2 poorten zijn in principe al voldoende. SATAII is leuk, maar geen verreiste. PCI-X of een 64 bit pci slot is handig. Het mobo bevat pci 64 bit (MSI K7D master). Op basis hiervan kwam ik al enkele controllers tegen, alleen blijf ik dan met die vraag zitten: werkt de array onafhankelijk van het besturingssysteem?
Hoe kan ik dit eingelijk weten? Moet een raid controller daar hardware based voor zijn? Of zijn er hostbased controllers die ook al aan deze functionaliteit voldoen?

Budget: €100 of minder

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Tom_G schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 10:54:
Op basis hiervan kwam ik al enkele controllers tegen, alleen blijf ik dan met die vraag zitten: werkt de array onafhankelijk van het besturingssysteem?
Hoe kan ik dit eingelijk weten? Moet een raid controller daar hardware based voor zijn? Of zijn er hostbased controllers die ook al aan deze functionaliteit voldoen?
Volgens mij is "onafhankelijk vh besturingssysteem" in deze context hetzelfde als "hardware based", dus ja. Hier een grappige rant over Adaptec HostRAID: http://www.brentnorris.net/blog/?p=158

• Tom_G
Dan kan ik waarschijnlijk alle Adaptec's binnen deze categorie al schrappen. :s

Iemand die kan bevestigen of "onafhankelijk van het os" (waarmee ik dus bedoel: ongeacht het os wordt er altijd één drive gezien) ook betekend dat het dan om een hardware controller gaat?
M'n huidige controller is dus hardware based en zoals vermeld wordt die altijd als één disk herkend.

Goede Linux support is hier natuurlijk ook vanzelfsprekend, het ziet er naar uit dat dit moeilijk wordt.
Alternatieve controllers zijn altijd welkom.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:54

Shuriken

Life is all about priorities

Ben bang dat als het echt hardware raid moet zijn je toch op een duurdere kaart uitkomt die ook raid 5 kan doen.

De kaarten die je opsomt zijn allemaal firmware raid controllers. Die werken meestal niet in linux of slechts als normale controller.

Ik denk dat deze pagina e.a. aardig uitlegt:
http://www.clintoneast.com/articles/linux-sata-raid.php

Concluderend uit dat verhaal kom je al snel terecht op:
Areca-ARC-1110
Adaptec-2420SA

[ Voor 84% gewijzigd door Shuriken op 31-08-2006 13:40 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:03

chromeeh

the Gnome

Een hardware RAID is altijd onafhankelijk van het OS.
Andersom is het OS wel afhankelijk van de controller (je zult drivers moeten laden).
(Voor hardware RAID5 worden de pariteit cycles ook door de controller afgehandelt en niet door het OS)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Tom_G
Dus eingelijk mag ik daaruit concluderen dat er geen goede hardware raid 0 of 1 raid controllers bestaan?

Weet Femme of iemand anders hier meer over?

Indien ik ooit zou overstappen op een Areca, dan kan ik natuurlijk evengoed terug raid 5 gebruiken (ipv de 3Ware nu).

Een andere optie nu zou een gewone sata controller zijn, 2 poorten, Linux compatibel en daarmee software raid 1 doen (indien het kan om daarop het os te hebben tenminste).

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-02 08:09
Misschien kun je nog ergens een XFX Revo64 op de kop tikken, deze heeft mirror capaciteit en is volledig hardware based, onzichtbaar voor het OS. Zeker onder de 100 euro.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Tom_G schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:06:
Een andere optie nu zou een gewone sata controller zijn, 2 poorten, Linux compatibel en daarmee software raid 1 doen (indien het kan om daarop het os te hebben tenminste).
Volgens mij is dat de goedkoopste oplossing ja. Een kaartje met een goede Silicon Image controller kost niet veel, en dan even inlezen in dmraid.

• Tom_G
DaCoTa schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:37:
Misschien kun je nog ergens een XFX Revo64 op de kop tikken, deze heeft mirror capaciteit en is volledig hardware based, onzichtbaar voor het OS. Zeker onder de 100 euro.
Ik las dat de chipset fabrikant voor deze chipset niet meer bestaat in de product survey. :s Nogal vervelend naar support toe denk ik.
en kaartje met een goede Silicon Image controller kost niet veel, en dan even inlezen in dmraid.
Heb je een idee welke kaartjes binnen deze categorie deze controller gebruiken?
Ik had ook al gekeken naar kaartjes van Promise, maar ik denk dat deze geen Silicon Image controller gebruiken (hadden Promise kaarten ook geen slechte Linux support?).

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Tom_G schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:16:
Heb je een idee welke kaartjes binnen deze categorie deze controller gebruiken?
Ik had ook al gekeken naar kaartjes van Promise, maar ik denk dat deze geen Silicon Image controller gebruiken (hadden Promise kaarten ook geen slechte Linux support?).
Op foto's van de kaarten van bijv Sweex kan je meteen zien dat daar een SiI chip op zit, maar ik bedenk net dat je dan ook nog moet weten of de kaart wel bootable is (denk het wel?).

Promise: geen idee eigenlijk. Promise Fasttrack wordt wel genoemd bij de dmraid support...

ps: die revo64 kaarten waar dacota het over had zijn ook niet duur in de pricewatch!
...maar de prestaties ervan zijn dan ook niet echt denderend... ik keek net naar een review van TechReport, en herinnerde me ineens dat ik eerder naar dat kaartje had gekeken...

[ Voor 16% gewijzigd door John_Glenn op 31-08-2006 15:55 ]

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-02 09:42
Hoi ik zit nu zelf ook te zoeken naar een goedkope oplossing
Vond zelf deze erg interesant omdat die ook nog eens Hardware raid doet.

3Ware Escalade 8006-2LP (2x SATA150 RAID, PCI64/66, Retail)
en voor 150 euro vind ik niet erg duur. plus driver support out of de box in de linux 2.6 kernel ^_^

• Tom_G
MeZZiN schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:30:
Hoi ik zit nu zelf ook te zoeken naar een goedkope oplossing
Vond zelf deze erg interesant omdat die ook nog eens Hardware raid doet.

3Ware Escalade 8006-2LP (2x SATA150 RAID, PCI64/66, Retail)
en voor 150 euro vind ik niet erg duur. plus driver support out of de box in de linux 2.6 kernel ^_^
Ik wil in elk geval geen 3Ware meer onder Linux:
[Fedora Core 5] Grote files worden corrupt!
\[3Ware Escalade 7506]Schrijfsnelheid valt repeterend omlaag

Nu ben ik ondertussen wel zover dat ik uit pure wanhoop een gewone 320GB ATA schijf heb besteld, zodat ik voorlopig even verder kan (de 3Ware + disk verhuist naa de desktop).

Toch zou ik wel eens willen overschakelen naar SATA voor de server. Ik had in eerste instantie een Promise controller besteld, maar deze geannuleerd vanwege slechte Linux support.

Iemand mischien die nog concreet een idee heeft voor een goed kaartje gebasseerd op een Silicon Image chipset? De kaart moet ook bootable zijn want het is toch de bedoeling dat het OS ook op de aangesloten hd wordt geplaatst.

Raid functionaliteit is dan ook geen verreiste meer als het toch allemaal zo goed softwarematig kan geregeld worden.
Pagina: 1