Waarschuwing ivm DDR2/Mobo's

Pagina: 1
Acties:

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
ik weet niet of mensen dit al op XS hebben gelezen maar Tony heeft een sticky gemaakt met betrekking op het wisselen/uithalen/instoppen van DDR2 in je moederbord met de stroom er nog op (standby).

Hier het topic: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=113837
Guys

You MUST power off your boards completely before you swap ram on ANY DDR2 board...if you do not you stand a good chance of killing the ram.

The worst boards for this are NF5 for Intel, they kill ram quicker than you can blink an eye unless the board is fully discharged.

Many boards apply voltage to the dimms while the board is in a standby state...So PLEASE power off your boards completely before you swap dimms.

Thanks

Tony
Veel mensen (waaronder ik) trekken altijd de powerkabel eruit, maar voor degenen die dat niet doen leek me dit een uiterst nuttige waarschuwing!

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Geldt dit niet voor elk moederbord?
Diegene die er zomaar ram uittrekken terwijl de stroom er nog op staat is niet echt slim bezig...

Verwijderd

Vergeet dan ook niet na het uitrekken van de kabel nog even op de aan/uit knop te drukken, zo ontlaad hij helemaal (toch?)

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:01

Beugelfles

I love rusty spoons

Lijkt me sowieso handig om de voedingkabel eruit te trekken.
Je zal maar de power knop aanraken als je net je geheugen er half in hebt zitten :X

Als het goed is ben je met ram toch altijd enorm voorzichtig i.v.m. statische electriciteit.
Is het dan voldoende om a) geen statische kleren aan te trekken en b) even jezelf te ontladen aan de verwarming>

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Verwijderd

Dit geld alleen voor de nvidia based chipsets op zowel am2 als lga775 borden. Op de 965 en 975 heb je dit niet echt al is het natuurlijk raadsaam dit altijd te doen!

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

ShellGhost schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 10:53:
Geldt dit niet voor elk moederbord?
Diegene die er zomaar ram uittrekken terwijl de stroom er nog op staat is niet echt slim bezig...
Als je computer standby staat (dus uit, maar er zit in een ATX systeem nog wel stroom op het moederbord) kan dit dus gebeuren. De stroom moet er dus HELEMAAL af.. daar gaat dit dus om.

Neem maar van mij aan,.. 95% van de computeraars verwisseld RAM in Standby modus.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

grolschbeugel schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 10:56:
Lijkt me sowieso handig om de voedingkabel eruit te trekken.
Je zal maar de power knop aanraken als je net je geheugen er half in hebt zitten :X

Als het goed is ben je met ram toch altijd enorm voorzichtig i.v.m. statische electriciteit.
Is het dan voldoende om a) geen statische kleren aan te trekken en b) even jezelf te ontladen aan de verwarming>
Je kunt jezelf denk ik beter ontladen aan de aarde pin in een stopcontact.

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27
Maar wat bedoelen ze hier met standby. De echte standby houd in dat de PC wordt uitgezet, behalve het geheugen. Dan gaat het dus vrij fout ja.

SRK35ZS-W

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Tony gebruikt de woorden 'standby state', maar hij doelt natuurlijk op het feit dat er nog steeds spanning op het moederbord staat wanneer de computer uit is. Zoals eerder vermeld: pc uit, voedingskabel eruit en even op de powerbutton drukken, waarna het systeem compleet poweroff is.

Baat het niet, dan schaadt het zeker niet :)

[ Voor 8% gewijzigd door Rone op 31-08-2006 11:05 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
all_by_myself schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 10:57:
[...]

Als je computer standby staat (dus uit, maar er zit in een ATX systeem nog wel stroom op het moederbord) kan dit dus gebeuren. De stroom moet er dus HELEMAAL af.. daar gaat dit dus om.

Neem maar van mij aan,.. 95% van de computeraars verwisseld RAM in Standby modus.
Dat snap ik. ;)
Ik bedoelde meer waarom dit nieuws is voor DDR2 borden aangezien dit bij elk bord kan gebeuren wanneer je de stroomstekker er niet uit haalt...

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Dat is zeker een waardevolle tip.
Maar waarom zou DDR2 er wel meer moeite mee hebben en DDR en SDram niet?
Het is niet alsof er schakelaartjes in de dimm-sloten zitten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
TD-er schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 11:09:
Dat is zeker een waardevolle tip.
Maar waarom zou DDR2 er wel meer moeite mee hebben en DDR en SDram niet?
Het is niet alsof er schakelaartjes in de dimm-sloten zitten.
Lijkt mij dat het daarbij ook speelt, maar wellicht omdat DDR2 240-pins is en SDR-SDRAM maar 168?
Daar komt de voeding immers binnen, en als er meer onderdelen zijn is het logischerwijs kwetsbaarder :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 31-08-2006 11:14 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Ik zorg altijd dat ik mij even ontlaad aan aarde en dat ik schoenen aan heb, met sokken over mijn parket bouw ik statische electiciteit op. Verder altijd even de voeding uitzetten. Zal na dit te hebben gelezen ook even een ram om de powerknop geven :)

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Verwijderd

Statische electriciteit is volgens mij ook nog te overzien. Toch is het altijd verstandig om de voeding uit zetten.
Pagina: 1