Toon posts:

MX records

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb thuis SBS2003 met exchange draaien.
bij het bedrijf waar mijn domein en website heb staan heb ik ook mijn mail, maar wil het nu zelf gaan doen.

Als ik een domein niets.nu heb, en ik wil dit naar mij zelf toesturen dan zal ik de MX records aan moeten passen.
Kunnen jullie mij helpen met de IP gegevens?

IP van de server 192.168.16.X.
IP van Router 192.168.1.X

En het externe IP weet ik zo niet uit mijn hoofd.

de DNS van deze server verwijst naar mijn ISP.

welk IP moet ik voor alle mail instellingen gaan gebruiken?

a-record niets.nu IP?
mx-record (10) niets.nu mail.niets.nu
a-record * niets.nu IP?
a-record mail niets.nu IP?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 10:34:
ik heb thuis SBS2003 met exchange draaien.
bij het bedrijf waar mijn domein en website heb staan heb ik ook mijn mail, maar wil het nu zelf gaan doen.

Als ik een domein niets.nu heb, en ik wil dit naar mij zelf toesturen dan zal ik de MX records aan moeten passen.
Kunnen jullie mij helpen met de IP gegevens?

IP van de server 192.168.16.X.
IP van Router 192.168.1.X

En het externe IP weet ik zo niet uit mijn hoofd.

de DNS van deze server verwijst naar mijn ISP.

welk IP moet ik voor alle mail instellingen gaan gebruiken?

a-record niets.nu IP?
mx-record (10) niets.nu mail.niets.nu
a-record * niets.nu IP?
a-record mail niets.nu IP?
in alle gevallen moet je het externe IP van je router gebruiken. Op je router doe je dan op de juiste poorten portforwarding. Je interen IP's worden immers nooit op internet bekend. (lees je ff in over NAT en IP-ranges)
Ik mag voor je hopen dat je wel een fixed IP hebt? Je provider staat het zelf opzetten van servers toe?

Verder hoop ik dat je van exchange en serverbeher meer kaas hebt gegeten dan van netwerken wat anders komt dit nooit goed :X (nofi)

[ Voor 3% gewijzigd door the_stickie op 31-08-2006 10:43 ]

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:22
Als je bij je provider geen vast ip-adres hebt zal je je MX-records niet kunnen laten verwijzen naar een ip-adres. Constant je MX-records gaan lopen wijzigen is echt geen optie.

Wil je dat toch doen: publieke ip-adres kan je hier opvragen: http://www.hostip.info/

Zorg ervoor dat je je MX-records laat verwijzen naar een host-naam of een Dynamic DNS-adres via je hoster of andere partij. Dit heeft overigens allemaal niet echt iets te maken met Windows Server aangezien je windows systeem hier helemaal buiten staat.

[ Voor 6% gewijzigd door WaSteiL op 31-08-2006 10:46 ]

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Een relay mailserver is ook wel handig, zodat mail niet meteen bounced als je server een keer niet bereikbaar is (bijv bij een storing van je provider, of bij stroomuitval). Ik kan gebruik maken van de servers van transip, de provider waar ik mijn domeinnamen geregistreerd heb.

Een en ander ziet er zo uit bij mij:

Recordnaam Geldig Type Waarde
@ 1 dag NS ns0.transip.nl
@ 1 dag NS ns1.transip.nl
localhost 1 dag A 127.0.0.1
@ 1 dag A hier_mijn_internet_ip_adres
@ 1 dag MX 10 @
@ 1 dag MX 20 relay.transip.nl
ftp 1 dag CNAME @
mail 1 dag CNAME @
www 1 dag CNAME @

@ = domeinnaam