[ruitenwisser] zekering springt er steeds uit.

Pagina: 1
Acties:
  • 5.216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:36

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn ruitenwissers. Een paar maanden geleden begon dat al. De zekering sprong, en als ik er een nieuwe in deed sprong die steeds weer. Kennelijk is het probleem dat de motor tever door slaat in de ruststand en dan niet meer weg kan komen. Ik heb toen de boel een beetje losgehaald en wat rondgemorreld, en toen deed alles het weer goed, wonder boven wonder. Gelukkig maar, want een nieuw ruitenwissermotortje bij Hyundai kost iets van 280€ :o

Maar nu steekt het probleem weer de kop op. De zekering springt eruit, ik doe de kap open, geef een duw aan de ruitenwisserstang om hem van het dode punt af te halen, doe er een nieuwe zekering in, en zelfs met de ruitenwisser in uit-stand zwiept hij dan twee keer en dan klapt de zekering er weer uit. :/

Vanavond ga ik dus de boel nog maar weer eens loshalen en wat rondmorrelen, maar ik heb het vermoeden dat dat dus als het het probleem oplost, zoals eerder ook, slechts een tijdelijke oplossing zal zijn. Wat zou ik kunnen doen om het probleem permanenter op te lossen, behalve uiteraard zo'n nieuwe motor kopen? :/

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:47

Rico

Wie dit leest is gek....

Ruitenwissermotor kapot. Zelfde ook eens gehad.
Probeer op de sloop een andere te halen.
Montage is niet moeilijk.

• Chevy454
  • Niet online
Je had dat zeker niet een paar weken terug kunnen doen toen de zon scheen?

Maar een ruitenwissermotor is voorzien van een worm-wormwiel aandrijving. De worm draait enkel in 1 richting met een variabele snelheid en interval. Het wormwiel is dus het probleem bij jou want als die blokkeert kan de worm niet draaien. Je moet de motor eens demonteren en kijken waar er speling zit bij het wormwiel. Zal aan de buitenkant zitten denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Chevy454 op 31-08-2006 10:24 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Chevy454 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 10:22:
Je had dat zeker niet een paar weken terug kunnen doen toen de zon scheen?
Dan heb je de ruitenwisser niet nodig ;)

Dinsdag heeft het de hele dag geregend en heb ik 300km door de regen gereden, met continu de ruitenwisser aan vanaf de langzaamste intervalstand tot "stortbui-stand". Kennelijk is hij daar toch moe van geworden dan ;)
Maar een ruitenwissermotor is voorzien van een worm-wormwiel aandrijving. De worm draait enkel in 1 richting met een variabele snelheid en interval. Het wormwiel is dus het probleem bij jou want als die blokkeert kan de worm niet draaien. Je moet de motor eens demonteren en kijken waar er speling zit bij het wormwiel. Zal aan de buitenkant zitten denk ik.
Vanavond maar eens ff kijken dan. En een sloop vinden waar ik een motortje van een H-1 op de kop kan tikken. Namelijk mechanisch precies het zelfde als de Satellite maar er zijn er meer van :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Nou, zo zit dus de ruitenwissermotor vast:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9454e4e5f249df4b631429a8056dbf21/full.jpg

En zo krijg je hem los:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9f11f23a9cfcba84ff7f3aa3049b444b/full.jpg

Met wat wrikken heb je dan dat gewricht ook los. Dan natuurlijk nog het stekkertje losklikken, en je kan hem eruit halen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/61dfbffc5c9b09f64d17f7515bdec6d4/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/21bbf58ca4891d6cd84dea123631f3fb/full.jpg

Dan het klepje los, en moet je nu eens zien wat een troep!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/de091aaf06d56d84325e98e66e21dcd3/full.jpg

Na wat schoonmaakwerk kwam de oorzaak van het probleem naar voren...

Er zijn dus drie contactveertjes die op een ronddraaiende schijf liggen. De middelste maakt altijd contact, de buitenste maakt alleen bij het beginpunt contact, en de binnenste maakt altijd contact behalve bij het beginpunt.

Tenminste, normaalgesproken is dat zo. Maar het stukje plastic waar dat binnenste veertje op komt bij het beginpunt was zo gesleten dat hij daar letterlijk in een kuil viel, en zo maakte het midden van het veertje (ipv het contactblokje dus) contact met het metalen schijfje, en dat maakte dan kortsluiting tussen het binnenste en het buitenste veertje.

Goed, theorie even testen. Ding terug aan het kabeltje gefrot en rond laten draaien, en idd, elke keer als hij langs het beginpunt komt hoor je een elektrische "TIK". En als hij dan dus toevallig nét op dat kortsluitpunt stil blijft staan dan fikt idd je zekering door...

Uiteindelijk de oplossing:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/32dd2c6a551ffa300fb25f143778e343/full.jpg

Stukje rubber met secondelijm in het gat geplakt.

Het zal het vast geen 5 jaar uithalen zoals het origineel, maar hoofdzaak is dat mijn ruitenwissers het weer doen en dat dat niet 300€ voor een nieuwe ruitenwissermotor heeft gekost :D

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 01-09-2006 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Goed werk Reyn!

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:17

AMDFreak

Intel is zo..

Creatief gedaan!! :D

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
* Mx. Alba is zelf ook heel trots op deze reparatie "à l'Africaine" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Mx. Alba schreef op maandag 04 september 2006 @ 09:57:
* ToolkiT is zelf ook heel trots op deze reparatie "à l'Africaine" ;)
Wat heb je je vrouw het laten doen en jij loopt nu te pimpen met het resultaat? ;)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Pagina: 1