[XP] Instabiele USB deel, hoe fixen?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb eerder topic gemaakt maar dat geeft geen enkele antwoord. En het is gebleken dat het nu aan XP ligt, niet aan harde schijven, dus ik ga wat anders schrijven aan de hand van nieuwe zaken.

Het begint met probleemloos lannen op lanparty. Drie externe hd schijven aangesloten op de computer worden keurig herkend en werken goed. De USB poorten werken goed.

Maar bij thuiskomst liep Windows XP bij opstarten zomaar vast bij Welkom scherm. Alles is bevroren. Reset pc en het geeft bij C: scan twee fouten: eentje bij Credentials register key en andere bij Tasks SA.DAT. Dat heb ik niet eerder meegemaakt.

Het werkt daarna weer kennelijk normaal. Wel merk ik dat hele meuk USB drivers opnieuw worden herkend en ingeladen bij desktop. Er is dus beetje misgegaan. Gelukkig als alles klaar is, werken muis en externe hub wel goed.
Zodra ik USB hd ga aansluiten zegt Windows XP tijdens herkennen opeens dat USB drive problemen heeft. Het herkent niet goed. Er verschijnt alleen Onbekend Apparaat.
Storing? Nee, het werkt voorheen prima. Even aansluiten op mijn laptop zegt genoeg: de USB hd reageert uitstekend en is goed te lezen. Geen fouten met USB hd zelf. Het is probleem in Windows XP. Ik haal dus alle USB drivers weg (installatie ongedaan maken) en reboot Windows. De USB hd is nog niet ingeschakeld. Het geeft weer zelfde probleem bij herkenningspoging.
Ik kijk of ik USB2 deel uit kan zetten. Dat kan niet, want dat schakelt andere USB controllers ook uit.
Ik laat USB hd aan tijdens opstarten computer en dan komt er wel klein progress in. Het blijft nu steken op geel uitroepteken 'USB-apparaat voor massaopslag'.
Installatie ongedaan maken op deze driver lukt niet. Even opnieuw herkennen geeft zelfde probleem met geel uitroepteken.

Wat later ontdek ik een tip op http://www.heavengames.co...action=ct&f=11,328593,,10, om alle MountedDevices reg keys laten verwijderen.
In mijn geval zag ik inderdaad hele lijst keys staan. Ook verwijder ik aantal DOSDevices weg welke nog niet in mijn computer staan.

Vervolgens herstart en bekijk ik nog es of USB stick herkend wordt. Dat gaat meteen in 1 keer goed.
De externe hd schijven even aansluiten. En dat gaat ook goed.

Maar later worden ze toch niet meer herkend. Ik krijg dan meldingen dat schrijfbewerkingen verstoord zijn en dat er wat gegevens verloren kunnen gaan. Een verdere onderzoek wijst uit dat het veroorzaakt is door USB hub. Zodra ik deze aansluit vallen de USB externe drives weg.

Ik heb ook bijzondere problemen gemerkt met aansluiten Canon digitale camera op USB. Zodra ik het laat aansluiten via USB hub, wordt het niet herkend. Pas als ik andere kabel bij pak en rechtsreeks aansluit met USB poort van de pc, dus zonder hub ertussen, dan wil het wel herkennen.

Ook heb ik soms last van vertraagd herkennen van USB drives. In het begin bij opstarten Windows werken de drives niet en geven "Onbekend apparaat" aan. Pas enkele minuten later bij opnieuw starten USB drives pakt XP ze wel op.

Je kan zien dat USB gedeelte in XP instabiel is geworden. Het functioneert niet meer goed solide en is gevoelig geworden voor USB hub (de USB drives vallen dan zomaar uit). Ook vertragingen in herkennen zijn bijzonder vervelend, terwijl voorheen alles zeer goed stabiel is en hub gebruik no problem is. Wat kunnen we hierover zeggen en herken je zo'n instabiliteit? Ik ben zeer benieuwd! _/-\o_

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-03 14:34

Caveman

whahoehaha

Even samenvatten hoor, :) Met hub gaat het fout en zonder hub gaat het goed ? iig zo lees ik het, dan lijkt me het vrij duidelijk, die hub is niet goed....werkt ie bv. wel op een andere pc/laptop ? al eens een andere hub geprobeert ? Is die hub wel USB 2 (over het algemeen maakt dat niet zoveel uit, maar als je een usb2 apperaat op een usb 1.1 hub aansluit die weer op een usb2 poort zit, gaat het niet goed).

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• _Thanatos_
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Volgens mij heb ik dit ook weleens gehad. De workaround was om alle USB-meuk in de device manager eruit te krabben, de harddisk ui te zetten en weer aanzetten en em even te laten gaan. Meestal deed ie het dan weer.

Anders ging ik nog alle USB-meuk eruit krabben die niet aangesloten was (met de show nonpresent devices tweak) en dan de zaak opnieuw laten herkennen op bovenstaande manier.

Sowieso moet je je bedenken dat als je harddisks bus-powered zijn, dat de meeste (compacte) hubs hiervoor te weinig vermogen leveren (100mA per poort versus 500mA per poort). Maar volgens mij krijg je dan ook andere meldingen van windows.

日本!🎌

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Wel, hub zelf wordt herkend. De camera kabel trekt praktisch geen stroom, maar toch gaat het mis in Windows. Had ik niet eerder zoiets meegemaakt.

De USB hd's zijn niet buspowered. Ze hebben allemaal eigen voeding.

Eigenlijk maakt het niet veel uit, want zonder hub gaat het ook niet altijd flex.

• Caveman
  • Laatst online: 09-03 14:34

Caveman

whahoehaha

Even voor de goede orde, welke versie van XP heb je ? want er zijn nogal wat USB-fixs geweest na SP1.. Ik had zelf een USB-hd die het niet goed deed op sp1, na het installeren van sp2 met alle updates, waren er geen problemen meer.

Je schrijft ook voor de lanparty werkt alles goed, en na de lanparty heb je problemen.......virusje misschien? of iets geinstalld op die lanparty?

[ Voor 24% gewijzigd door Caveman op 02-09-2006 10:32 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb McAfee, dus bij virus zou ie wel wat zeggen.
Praktisch niks bijzonders ingestalleerd. Windows is zelfde gebleven.

Waarom zou ik op sp2 gaan als die door firewall teveel gaat zeuren. Er zijn mensen die problemen hebben na sp2 installeren terwijl ze met sp1 niet hebben.

• _Thanatos_
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Service packs zijn er niet voor niets. En het staat je vrij de firewall uit te schakelen als je die zelf al hebt.

日本!🎌

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

MrDummy schreef op zondag 03 september 2006 @ 00:23:
Waarom zou ik op sp2 gaan als die door firewall teveel gaat zeuren.
Omdat er over ongeveer een maand geen security updates meer gaan uitkomen voor Windows XP SP1 :)
Pagina: 1