Toon posts:

PowerBook: scherm defect, zelf repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.532 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb een tijdje terug een MacBook gekocht. Mijn PowerBook G4 12inch 1.25ghz was daardoor overbodig. Heb hem voor een mooi bedrag kunnen verkopen. Maar na 3 dagen kreeg ik een mailtje dat het scherm defect was. Hij gaf alleen maar strepen weer en na een paar dagen was er helemaal geen beeld meer. Ik heb overigens zelf nooit problemen gehad met het PB.

De koper is naar de Apple Store gegaan en volgens hen moet het Logic Board vervangen worden omdat er een probleem met de videokaart is. Kosten: ruim 800 euro.

Nu wil ik de koper best tegemoet komen/helpen. Ik ken een ervaren computermonteur, heb de juiste handleidingen voor het vervangen van het LB gevonden, maar hoe kom ik erachter of het LB vervangen wel dé oplossing is? Kan er niet gewoon een (video)kabeltje loszitten of beschadigd zijn? Mocht het wel aan het LB liggen, waar kan ik die voor een nette prijs kopen? Heb al op eBay gekeken, maar een winkel in de buurt zou ik prettiger vinden.

Hoop op tips/reacties! Alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Moet 1.33GHz zijn overigens.

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
En het scherm was niet defect tijdens/vlak na de verkoop? Wel een beetje vreemd, zou op z'n minst even om een officieele 'Apple'-bevesting vragen van het gecontstateerde defect.

Over het zelf repareren: mocht iemand precies weten wat hij doet (of zelf al eerdere ervaring hebben met mac's) kun je het proberen. Maar mocht het misgaan heb je niks meer, lijkt me ook niet dat de koper hier zo gelukkig mee is.

Verwijderd

Topicstarter
LoneGunman schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 09:04:
En het scherm was niet defect tijdens/vlak na de verkoop? Wel een beetje vreemd, zou op z'n minst even om een officieele 'Apple'-bevesting vragen van het gecontstateerde defect.

Over het zelf repareren: mocht iemand precies weten wat hij doet (of zelf al eerdere ervaring hebben met mac's) kun je het proberen. Maar mocht het misgaan heb je niks meer, lijkt me ook niet dat de koper hier zo gelukkig mee is.
Ik heb nooit problemen gehad met het scherm. De koper heeft hier zelfs een klein uur met de laptop 'gespeeld'. Wat programma's geinstalleerd en dingen getest. Uiteraard was het probleem er toen ook niet, anders zou de koop nooit doorgegaan zijn. Ik vind het ook vreemd en erg lullig voor de koper.

De koper heeft me inmiddels gemaild om te melden dat het PB nu bij een vriend ligt. Die mailde me weer met het verhaal dat het probleem waarschijnlijk komt door een scharnier en defecte kabel of defect scherm. Hij spreekt het verhaal van een defect Logic Board tegen.

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 08:22

Superflip

*pwiet*

Feitelijk gezien is het de koper zijn probleem, en hoef jij geen toegeving te doen.
Jij hebt een product afgeleverd dat op het moment van verkoop probleemloos werkte.

Heb je tevens een serienummer om te controleren dat het jou PB wel is en dat ze die niet even gewisseld hebben met een defecte...

Verwijderd

Topicstarter
aik0n schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 10:28:
Feitelijk gezien is het de koper zijn probleem, en hoef jij geen toegeving te doen.
Jij hebt een product afgeleverd dat op het moment van verkoop probleemloos werkte.

Heb je tevens een serienummer om te controleren dat het jou PB wel is en dat ze die niet even gewisseld hebben met een defecte...
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar ik vind het erg lullig voor de koper. Ze had het PB nodig voor een reis in China en heeft hem nu thuisgelaten.

Overigens krijg ik net een mail van die vriend van de koper. Hij insinueert dat het probleem er al was voor de verkoop... De koper heeft echt bijna een uur met de laptop gewerkt voordat ze hem kocht! Ik krijg ook sterk de indruk dat de computer nu openligt. Ik twijfel nu helemaal of ik nog bereid ben mee te helpen/betalen aan een oplossing...

Thanks voor jullie reacties in ieder geval!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:08

Nitai

Live the life you love.

Het is heel vervelend, maar een koop is een koop. Je kan onmogelijk verwachten dat jij nu voor de kosten gaat opdraaien. Het is een nobel gebaar, maar ik denk dat je het moet uitpraten maar verder ook niets kunt doen.

Als ze de PB heeft laten vallen of iets vaags mee gedaan heeft, dan weet jij dat niet. Misschien dat ze het kan verkopen voor de onderdelen die nog werken. Maar het zelf repareren lijkt me zeer lastig.

Ze kunnen altijd het hier bestellen
http://www.ifixit.com/car..._133_GHz_Logic_Board.html

499 dollar, met de gunstige koers heb je voor veel minder dan 800 euro een logicboard.

[ Voor 21% gewijzigd door Nitai op 31-08-2006 11:33 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Ik heb wat ervaring met het vervangen van een lcd-paneel in een Powerbook Titanium. Er zijn een aantal symptomen die te maken hebben met verkeerde weergave:
  • Wit scherm (dus enkel backlight): connector niet aangesloten of onderdeel kapot op logic board
  • Scherm met bewegende strepen, deel zichtbaar: kapot lcd scherm -> vervangen of videokabel (LVDS) kapot
De kans dat het moederbord kapot is lijkt me vrij klein, de zaken die het vlugst kapot gaan is gewoon het lcd paneel. Dit was het geval met de Titanium Powerbook, ik vermoed dat wat ik hier zeg min of meer wel geldt voor de nieuwere versies.

Ook is de verklaring van de Apple store niet altijd juist, ik vermoed dat ze ietwat vlug zeggen kapot logic board terwijl er iets volledig anders mee aan de hand is... (heb ik ook ervaring mee) :)

Je zou eens kunnen vragen om een foto te nemen van het scherm, en die dan hier eventueel te posten. Ik kan je mogelijk wat verder helpen :)

Overigens zou ik geen vergoeding geven aan die persoon die het gekocht heeft, wie weet wat er allemaal niet met die laptop gebeurd is... Hij moest de laptop maar goed testen voordat hij het geld aan je overhandigde ;)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks Mad_Boy.

Morgen krijg ik foto's, die zal ik hier dan plaatsen.

Dit stond er in het mailtje:

Het probleem. Gewoon: wit tl-licht met vertikale strepen, die meebewegen als je dingen aanwijst en sleept met je trackpad/muis. De horizontale sync is weg zogezegd.

Verwijderd

Ik zou in ieder geval heel duidelijk maken dat je zo cooperatief bent omdat het zo'n lullige situatie is, maar dat het zeker niet jouw probleem is. Je hebt geen idee wat de koper er na vertrek mee heeft gedaan en een val is zeker niet uit te sluiten. Of misschien heeft de vriend van de koper de laptop wel laten stuiteren en probeert hij het op deze manier op te lossen ("wat heb jij dan gekocht, het scherm doet raar"). China verhaal = lullig en zielig, maar je loopt dat risico als je tweedehands spullen koopt.

Verwijderd

Om het verhaal te ondersteunen: bij mij is net een panel vervangen met exact dezelfde symptomen (bewegende verticale strepen in het midden van het scherm bij bewegen cursor) alsof de synchronisatie weg is inderdaad.

Mijn panel was ook 's avonds nog goed en 's ochtends na ontwaken uit 'sleep' kapot, dus het kan letterlijk overnacht stuk gaan...

Heb overigens ook een 1,5 GHz PB

Verwijderd

Topicstarter
Zo ziet het scherm er op dit moment uit:

Afbeeldingslocatie: http://rickcoolegem.nl/fok/pioneer/IMG_0320.jpg

• Mexxwelll
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-02 12:43
Oei.. dat ziet er vervelend uit..

Die strepen op het beeld wijst volgens mij op dat het beeld naar de klote is..

Mocht er nou helemaal geen beeld zijn kon je misschien nog spreken van een los geschoten kabel.

Denk dat het apparaat gevallen is ofzo.. Anders lijkt het me beetje sterk dat het 'opeens' kapot gaat..

mexx

Verwijderd

Topicstarter
Mexxwelll schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 08:18:
Oei.. dat ziet er vervelend uit..

Die strepen op het beeld wijst volgens mij op dat het beeld naar de klote is..

Mocht er nou helemaal geen beeld zijn kon je misschien nog spreken van een los geschoten kabel.

Denk dat het apparaat gevallen is ofzo.. Anders lijkt het me beetje sterk dat het 'opeens' kapot gaat..

mexx
Zou het ook een defecte kabel kunnen zijn? Las op internet dat de vga kabel door het scharnier loopt. Misschien is die kabel afgesleten door openen en sluiten van het scherm?

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 13:22

franklin

denkt teveel...

mijn 12" doet precies hetzelfde, hij heeft al heel even bij de reparateur gelegen maar ik moest m weer terug, volgende week gaat ie weer.

toen ik de pb inleverde vroegen ze of ik het ding eens had laten vallen omdat het scherm/het scharnier scheef zat, iig een opdonder heeft gehad.

hebben ze al geprobeerd om een extern scherm aan te sluiten? dat werkt bij mijn nl. probleemloos.

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:49

Alfisti

So macht Reisen Spaß

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:27:
Ik zou in ieder geval heel duidelijk maken dat je zo cooperatief bent omdat het zo'n lullige situatie is, maar dat het zeker niet jouw probleem is. Je hebt geen idee wat de koper er na vertrek mee heeft gedaan en een val is zeker niet uit te sluiten. Of misschien heeft de vriend van de koper de laptop wel laten stuiteren en probeert hij het op deze manier op te lossen ("wat heb jij dan gekocht, het scherm doet raar"). China verhaal = lullig en zielig, maar je loopt dat risico als je tweedehands spullen koopt.
Vind het allemaal erg vreemd en sluit me dan ook aan bij jimbim.
Als je mee wil denken met de koper zou ik wel eerst een schade rapport van een Apple center willen zien met de preciese constateringen.

Verwijderd

Topicstarter
franklin schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 10:00:
mijn 12" doet precies hetzelfde, hij heeft al heel even bij de reparateur gelegen maar ik moest m weer terug, volgende week gaat ie weer.

toen ik de pb inleverde vroegen ze of ik het ding eens had laten vallen omdat het scherm/het scharnier scheef zat, iig een opdonder heeft gehad.

hebben ze al geprobeerd om een extern scherm aan te sluiten? dat werkt bij mijn nl. probleemloos.
Klopt, ook bij deze werkt een extern scherm zonder problemen. Dat betekent denk ik dat het Logic Board nog goed is. Dan is het dus of het scherm of de vga kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Alfisti schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 10:22:
[...]

Vind het allemaal erg vreemd en sluit me dan ook aan bij jimbim.
Als je mee wil denken met de koper zou ik wel eerst een schade rapport van een Apple center willen zien met de preciese constateringen.
Ja, jullie hebben helemaal gelijk. Ik ga het schaderapport opvragen. Thanks voor de tip!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 08:11:

[afbeelding]
Dit is gewoon een kapot LCD scherm :)

Om precies te zijn:
Op het LCD scherm zit aan de bovenkant en aan de zijkant een hele dunne band met allemaal fijne draadjes die naar de transistoren lopen van het scherm. Er zit daar ergens een kapotte in. Ik vermoed aan de bovenkant omdat de lijnen vertical lopen.
Normaal gezien kan je dat oplossen door het LCD paneel te vervangen, echter kan ik je daar geen garantie op geven. Je kan eventueel kijken op eBay voor een goedkoop paneel.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Of je koopt een oude powerbook met een defect moederbord. Dan heb je ook een scherm.

De schade is vrijwel zeker door slecht gebruik (potlood tussen scherm en dichtklappen bv) en 100% zeker na aankoop veroorzaakt. Hoewel het erg toeschietelijk is van TS, lijkt me dat de koop gesloten is en daarmee af. Dessalniettemin zeer vriendelijk van de TS om hulp aan te bieden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 11:43:
[...]

Dit is gewoon een kapot LCD scherm :)

Om precies te zijn:
Op het LCD scherm zit aan de bovenkant en aan de zijkant een hele dunne band met allemaal fijne draadjes die naar de transistoren lopen van het scherm. Er zit daar ergens een kapotte in. Ik vermoed aan de bovenkant omdat de lijnen vertical lopen.
Normaal gezien kan je dat oplossen door het LCD paneel te vervangen, echter kan ik je daar geen garantie op geven. Je kan eventueel kijken op eBay voor een goedkoop paneel.
Ik sluit me aan bij Madboy, ik heb zelf in mijn ibook 12 inch een LB vervangen omdat ik ook strepen en arti's kreeg, dit was het bekende videokaart defect van Apple.
Wat je hier ziet is meer iets in de connectoren, kabelbreuk of een defect panel.
Connectoren en kabelbreuk sluit je relatief snel uit, wanneer je beetje voorzichtig heen en weer blijft bewegen met het scherm zou je snelle veranderingen moeten constateren, wanneer je een beetje druk op de achterkant van het scherm geeft er verandering optreed het panel defect is.

Voor de koper iets gaan reparere is een risico, ik snap dat je de koper tegemoet wilt komen maar wanneer je hem zou reparere krijg je denk ik weer gezeur dat er nog meer mis is of nog niet naar de zin van omdat het minimaal een nieuwe moet zijn volgens de koper, zo werkt dat meestal.
En misschien heeft ze daadwerkelijk het scherm een keer lomp dicht geslage of de notebook van haar schoot late valle.

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 07:05
Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 08:11:

[afbeelding]
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad bij een Asus laptopje dat ik per ongeluk nogal hardhandig tegen de grond had gegooid. Hier bleek het moederbord kapot te zijn omdat ook de externe VGA-connector geen beeld meer gaf. Na het openmaken van de case bleek dat ik wél beeld kreeg als ik druk uitoefende op de northbridge (met geïntegreerde graphics) dus ik vermoed dat een aantal soldeer'balls' losgekomen waren bij de val.
Kom hun niet te snel tegemoet in de kosten, want het zou me niets verbazen als je powerbookje gevallen is en dat ze nu proberen om jou ervoor te laten opdraaien

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 13:22

franklin

denkt teveel...

ik heb mijn pb van de week weggebracht en werd gisteren gebeld, de diagnose: scherm defect. kosten, alleen het scherm ongeveer 350 eur. en dan nog de kosten van reparatie en daarvoor moet ie helemaal uit- en weer in elkaar.

dat gaan we dus niet meer doen, maar eens gaan kijken naar een macbook (die eigenlijk pas voor februari in de planning zat)

Verwijderd

franklin schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 16:12:
ik heb mijn pb van de week weggebracht en werd gisteren gebeld, de diagnose: scherm defect. kosten, alleen het scherm ongeveer 350 eur. en dan nog de kosten van reparatie en daarvoor moet ie helemaal uit- en weer in elkaar.

dat gaan we dus niet meer doen, maar eens gaan kijken naar een macbook (die eigenlijk pas voor februari in de planning zat)
Je moet wel opletten met wat ze zeggen. Ongetwijfeld zal er wel iets waar aan zijn, maar ik heb soms de indruk dat een aantal Apple centers zich er rap van will afmaken en maar meteen een groot deel van je laptop willen vervangen....

Als je iemand kent die echt goed met pc's en hardware om kan gaan en geen twee linkerhanden heeft, kan je het vragen aan die persoon om eens te kijken. Afhankelijk van hoe oud je Powerbook is en wat hij nu nog waard is, kan het de moeite zijn om hem te laten repareren.

Ik kan dit eventueel voor je doen, moet me maar eens mailen (zie profiel).

Mocht je hem niet willen laten repareren, zet hem op eBay met een duidelijke omschrijving van het probleem. Je zal er nog vrij veel geld voor krijgen!

Post ook eens een duidelijke probleemomschrijving + leeftijd en type powerbook. Wie weet is het een simpel probleem, of juist niet.
:)

Edit
Heb even gezocht voor je: http://cgi.benl.ebay.be/L...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem voor rond de 200 - 300 kan je zelf het paneel kopen. Zelf installeren zal wat tricky zijn, maar is zeker mogelijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2006 18:21 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 11:22:
[...]

Overigens krijg ik net een mail van die vriend van de koper. Hij insinueert dat het probleem er al was voor de verkoop... De koper heeft echt bijna een uur met de laptop gewerkt voordat ze hem kocht! Ik krijg ook sterk de indruk dat de computer nu openligt. Ik twijfel nu helemaal of ik nog bereid ben mee te helpen/betalen aan een oplossing...
Ik zou het in ieder geval wel weten. Je probeert te helpen, beginnen ze op zo'n toon. Dan gaat het natuurlijk over, zoek het zelf maar uit. Misschien heeft deze mevrouw wel kinderen die 'm op de grond hebben gegooid en weer terug hebben gelegd in de hoop dat mama niks zou merken? Of, plausibeler: op de achterbank van de auto gegooid na het ophalen en te hard over een drempel gereden? Ik zou in ieder geval niet meer proberen te helpen na een dergelijke insinuatie als je bedenkt hoeveel er met een laptop kan gebeuren in drie dagen.

En inderdaad, check ook of het serienummer klopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2006 20:42 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02 15:03
Een notebookscherm kost je via de officele weg idd meestal de hoofdprijs.

Zoals al gezegd lijkt het idd echt een breuk te zijn in de (dunne) kabels die op je feitelijke paneel zelf gelijmd zitten. Hoe het bij een mac zit weet ik niet precies, maar temeer dat ie het extern prima doet bevestigd het vermoeden van scherm-only.

Als je weet wat voor type paneel er precies in zit kun je natuurlijk kijken naar vervangende panelen. Op Ebay staan ze regelmatig, en ik denk dat je grote kans hebt dat het paneel ook in non-mac notebooks voorkomt (en gewoon een standaard 12" ding is). Je kan in dat geval ook eens informeren bij diverse bedrijven die laptopreparaties verrichten en panelen aanbieden.

Op marktplaats bv zie je regelmatig bedrijfjes langskomen die losse panelen aanbieden. Vaak uit defecte notebooks, maar goed, het scheelt dan ook aanzienlijk in de prijs tov een nieuwe via apple.

Maar gelezen je hele verhaal lijkt het me echt een stukje user-abuse/pech waardoor ie net op een verkeerde plaats druk (heeft) uitgeoefend, en niet zozeer jouw probleem. (en daarbij hebben ze nog mazzel met de manier waarop jij je opsteld).

Particuliere verkoop = kijken, kopen, nooit meer terug komen. Er is geen enkele vorm van garantie: Dat moet je bij aankoop controleren. Wat dat betreft doe je het al meer dan netjes ;)

Verwijderd

Je kunt voor tweedehands schermen ook kijken bij macnetic (bellen beter, niet alles staat op die site volgens mij) oid, ik heb in utrecht een tweedehands powerbook gekocht met een aantal van die strepen verticaal over het scherm. Omdat het niet heel erg was, heb ik dat zo gelaten, een tweedehands scherm (15" tibook) zou rond de 150 euro kosten. Mijn tweedehandsje was overigens een ex-bedrijfs en had de nodige kale plekjes en deuken. Dat is waarschijnlijk ook de reden van het defect.
Pagina: 1