Ok, een heel verhaal:
Onlangs heb ik een Asus A8V-X gekocht, samen met een Athlon 64 X2 3800+.
Ik heb echter 1 probleem:
Zodra ik mijn geluidskaart, een Audiotrak Maya44 MKII, in een van de PCI sloten plaats, start het nieuw geinstalleerde OS vaak niet op. Het gaat hier om Windows XP Pro SP2.
Vaak niet dus, maar soms ook wel.
Wat gebeurt er precies?
Als ik de kaart heb geplaatst, start het OS op. Zodra ik de pc herstart, blijft hij hangen bij het opstarten. Soms bij het detecteren van de hdd's (SATA), soms bij het detecteren van de cd/dvd drives, soms vlak voor het starten van Windows. Zet ik de pc dan uit en weer aan, blijft hij gelijk al hangen op deze punten. Reset ik dan (of ctrl-alt-del) dan start hij weer prima door.
Volledig willekeurig dus. Soms werkt een koude start, soms een warme.
Wijzig ik iets in de BIOS (bv USB poorten uitschakelen) lijkt 'ie het prima te doen. Dan kan ik herstarten wat ik wil, dan werkt het prima. Zet ik de pc echter weer uit, dan hangt 'ie weer. Soms kan ik 'm ook uit en aan zetten en start 'ie door, maar zodra ik dan een herstart geef, hangt hij weer.
Hardware specs:
Asus A8V-X (met laatste BIOS)
AMD Athlon 64 X2 3800+ s939 (Manchester)
Arctic Freezer 64 Pro
2x1GB Kingston
2x256MB Kingston
ATi Radeon X800 Pro PE AGP
Maxtor Diamondmax 10 250GB (SATA-I)
Maxtor Diamondmax 10 250GB (SATA-II)
NEC 2500 DVD/RW
Pioneer DVD
Floppydrive
Coolermaster RealPower 450W
Een paar casefans
BIOS instellingen die ik aangepast heb:
- Onboard sound uit/aan
- Onboard serial uit/aan
- Onboard parallel uit/aan
- Onboard Midi/Gameport uit/aan
- PnP OS installed yes/no
- Reserve IRQ for VGA
- USB poorten uit/2/4/6/8 poorten
- USB hispeed/fullspeed
- IDE kanalen uitgezet
- Cool'n'Quiet uit/aan
- Opstart volgorde - alle mogelijkheden
Verdere poginen:
Het geheugen heb ik in alle mogelijke configuraties geplaatst.
Hdd's op andere SATA poorten gezet.
DVD drives ontkoppeld.
Alle PCI sloten geprobeerd.
CMOS reset.
Iedere keer als ik ergens iets verander lijkt er weer iets anders verkeerd te gaan. Soms dus bij IDE/SATA detectie, soms voor het starten van Windows. Af en toe verschijnt er een melding dat de schijf niet goed gelezen kan worden, soms zelfs dat er helemaal geen bootable schijven zijn gevonden en soms, als het OS is op gestart, een disk controller error in de eventviewer. Een keer resette de pc zelfs terwijl Windows nog aan het opstarten was.
PSU verbruik komt niet boven de 150W.
Let wel: als de geluidskaart niet is geplaatst werkt alles dus prima. De Maya44 werkt prima in andere systemen.
Is dit mobo nu defect, of heb ik een compatibiliteitsprobleem en kan ik die Maya weg pleuren?
Onlangs heb ik een Asus A8V-X gekocht, samen met een Athlon 64 X2 3800+.
Ik heb echter 1 probleem:
Zodra ik mijn geluidskaart, een Audiotrak Maya44 MKII, in een van de PCI sloten plaats, start het nieuw geinstalleerde OS vaak niet op. Het gaat hier om Windows XP Pro SP2.
Vaak niet dus, maar soms ook wel.
Wat gebeurt er precies?
Als ik de kaart heb geplaatst, start het OS op. Zodra ik de pc herstart, blijft hij hangen bij het opstarten. Soms bij het detecteren van de hdd's (SATA), soms bij het detecteren van de cd/dvd drives, soms vlak voor het starten van Windows. Zet ik de pc dan uit en weer aan, blijft hij gelijk al hangen op deze punten. Reset ik dan (of ctrl-alt-del) dan start hij weer prima door.
Volledig willekeurig dus. Soms werkt een koude start, soms een warme.

Wijzig ik iets in de BIOS (bv USB poorten uitschakelen) lijkt 'ie het prima te doen. Dan kan ik herstarten wat ik wil, dan werkt het prima. Zet ik de pc echter weer uit, dan hangt 'ie weer. Soms kan ik 'm ook uit en aan zetten en start 'ie door, maar zodra ik dan een herstart geef, hangt hij weer.
Hardware specs:
Asus A8V-X (met laatste BIOS)
AMD Athlon 64 X2 3800+ s939 (Manchester)
Arctic Freezer 64 Pro
2x1GB Kingston
2x256MB Kingston
ATi Radeon X800 Pro PE AGP
Maxtor Diamondmax 10 250GB (SATA-I)
Maxtor Diamondmax 10 250GB (SATA-II)
NEC 2500 DVD/RW
Pioneer DVD
Floppydrive
Coolermaster RealPower 450W
Een paar casefans
BIOS instellingen die ik aangepast heb:
- Onboard sound uit/aan
- Onboard serial uit/aan
- Onboard parallel uit/aan
- Onboard Midi/Gameport uit/aan
- PnP OS installed yes/no
- Reserve IRQ for VGA
- USB poorten uit/2/4/6/8 poorten
- USB hispeed/fullspeed
- IDE kanalen uitgezet
- Cool'n'Quiet uit/aan
- Opstart volgorde - alle mogelijkheden
Verdere poginen:
Het geheugen heb ik in alle mogelijke configuraties geplaatst.
Hdd's op andere SATA poorten gezet.
DVD drives ontkoppeld.
Alle PCI sloten geprobeerd.
CMOS reset.
Iedere keer als ik ergens iets verander lijkt er weer iets anders verkeerd te gaan. Soms dus bij IDE/SATA detectie, soms voor het starten van Windows. Af en toe verschijnt er een melding dat de schijf niet goed gelezen kan worden, soms zelfs dat er helemaal geen bootable schijven zijn gevonden en soms, als het OS is op gestart, een disk controller error in de eventviewer. Een keer resette de pc zelfs terwijl Windows nog aan het opstarten was.
PSU verbruik komt niet boven de 150W.
Let wel: als de geluidskaart niet is geplaatst werkt alles dus prima. De Maya44 werkt prima in andere systemen.
Is dit mobo nu defect, of heb ik een compatibiliteitsprobleem en kan ik die Maya weg pleuren?
Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!