[discussie] Dx 10, hoelang voordat dat mainstream is?

Pagina: 1
Acties:

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 17:30
Zoals we weten is Dx10 alleen voor Vista beschikbaar, over een half jaar dus. Nou zat ik me af te vragen: ja leuk maar hoe snel gaan game-makers deze versie oppakken, of gaan ze hem links laten liggen?
Xp heeft nu een installbase van over de 90% vd markt. Ok , vista komt uit, en het aantal mensen met Dx10 zal rap toenemen, maar ik voorspel dat zeker 2 jaar lang, nog geen 50% vd markt Dx10 heeft, oftewel men met Dx9 verder moet.
Waarom is dit relevant? Nou, om bij jezelf af te wegen hoe snel je aan Vista wilt gaan, of hoe snel je die Dx10 kaart gaat kopen.

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:22
Er zullen zeker al snel dx10 games beschikbaar zijn, microsoft is zijn api nogal aan het pushen (crysis, Alan Wake, Flight Simulator X, ..) met een speciaal programma om vista games als een platform te promoten (games for windows).
Microsoft heeft ook al aangekondigd dat de dx10 api ook ontwikkeld werd voor de xbox 360 (waarschijnlijk met gereduceerde functionaliteit) dus zullen ports ook van de dx10 gebruik maken.
Ik denk dat het met dx10 veel sneller gaat gaan dan met dx9 maar dat wil niet zeggen dat games geen dx9 renderpath gaan hebben.

• Sjah
Dx9, hoelang voordat dat echt mainstream was..... 3 jaar? Ik verwacht voor Dx10 iets korter, maar niet veel. En dan zal Dx11 wel bijna gearriveerd zijn. en zo blijven we doorgaan tot we doodgaan. ;)

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 13:01

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

eerst nog even 10.1 ;)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sjah schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:27:
Dx9, hoelang voordat dat echt mainstream was..... 3 jaar? Ik verwacht voor Dx10 iets korter, maar niet veel.
Ik denk eigenlijk dat het beduidend sneller gaat, zeker door Vista en omdat Microsoft z'n games heel erg pusht :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:28
Jaren, omdat bijna iedereen met xp zit icm een dx9 kaart.
Geen developer zal het de komende 2-3 jaar riskeren om een dx10 only game uit te brengen want dan wordt de grootste afzetmarkt gemist.
Microsoft pushed dx10 omdat ze licenties willen slijten, zonder Vista hadden ze wellicht nog geen nieuwe dx. Ik geef ze geen ongelijk.

Verwijderd

^^
ik denk minstens ook 1 a 2 jaar voordat DX10 mainstream zal worden en dan eerder 2 dan 1 jaar.

• oeLangOetan
Je kunt er wel al zeker zijn dat vanaf Q3 2007 er enkel nog dx10 kaarten zullen worden verkocht waarschijnlijk al vroeger. Vanaf Q2 2007 komen er al geintegreerde dx10 graphics van ATi, intel komt al in Q1.
De GeForceFX serie & de consoles hebben dx9 tegengehouden ik denk dat het deze keer toch een heel stuk sneller gaat gaan. Na 1 jaar zouden 80% van alle games over een dx10 modus moeten beschikken.

Verwijderd

Natuurlijk worden er niet alleen DX10 kaarten verkocht van Q3 2007. Ze moeten ook hun oude kaarten kwijt + hun R&D kosten terugverdienen. Ze zullen gewoon de DX9.0 mid-end en low-end maken en alle high-end kaarten zullen DX10 zijn. Maar ik durf te wedden dat DX9 kaarten nog minstens anderhalf jaar zullen worden verkocht.
En veel games worden niet binnen 1 jaar gemaakt, vooral als er weinig ervaring met dx10 is. Kijk maar hoe het ging met DX9. Toen DX9 kwam, duurde het heel lang voor de eerste populaire spellen met DX9 kwamen en het gros was na een jaar nog gewoon DX8...

Verwijderd

oeLangOetan schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:12:
Je kunt er wel al zeker zijn dat vanaf Q3 2007 er enkel nog dx10 kaarten zullen worden verkocht waarschijnlijk al vroeger. Vanaf Q2 2007 komen er al geintegreerde dx10 graphics van ATi, intel komt al in Q1.
De GeForceFX serie & de consoles hebben dx9 tegengehouden ik denk dat het deze keer toch een heel stuk sneller gaat gaan. Na 1 jaar zouden 80% van alle games over een dx10 modus moeten beschikken.
Je gokt.. maar dan wel verkeerd ;)
Als de developers van spellen dat zullen doen dan verkopen ze gewoon geen spellen meer.
Ik ga er mee eens met de vorige posts. DX9 zal low-mid end worden = 7600GT , 7900GT.
En de highend kaarten zullen DX10 zijn. En het zal zeker nog 3 jaar duren tot wanneer DX9 helemaal uitgeroeit zal zijn. DX8 wordt ook nog steeds ondersteund nu.. en we zitten al aan DX10 binnekort.
En ik denk dat de eert DX10 mid end kaartjes toch maar rond juli-augustus zullen komen , als het zo vroeg zal zijn. Aldus zal het volgens mij niet veel mensen aantrekken aangezien je Vista daarvoor nodig zal moeten hebben wat ook weer een goede 350 euro zal moeten gaan kosten.. wat ik persoonlijk teveel geld vind. En ik ben er ook van overtuigd dat 3/4 van de mensen deze overstap niet zal doen , enkel enkele extreme gamers.. om zo via DX10 te kunnen spelen. En vergeet niet dat crysis en UT2007 , een evengoed , misschien zelf beter renderpath van DX9 hebben dan van DX10.

Tegen wanneer het mainstream is, helemaal : 2009.
En dan kunnen we waarschijnlijk DX11 verwachten.
En DX9 is ook nog niet volledig mainstream.. en het is ook al ongeveer 3 jaar uit , zelf langer..

• oeLangOetan
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:29:
Natuurlijk worden er niet alleen DX10 kaarten verkocht van Q3 2007. Ze moeten ook hun oude kaarten kwijt + hun R&D kosten terugverdienen. Ze zullen gewoon de DX9.0 mid-end en low-end maken en alle high-end kaarten zullen DX10 zijn. Maar ik durf te wedden dat DX9 kaarten nog minstens anderhalf jaar zullen worden verkocht.
Ik gaf net aan dat er al geintegreerde dx10 chipsets in Q2 2007 te verwachten zijn (de RS700 van ati en de X3000 van intel), dat is het uiterste van de low-end markt die meestal een generatie achterloopt maar nu is dat niet het geval. Nvidia heeft al altijd geprobeerd zo snel mogelijk na de introductie van de hi-end kaarten, mainstream en low-end derivaten te maken, dit was zo bij de nv30, de nv40 en de G71 (90nm-familie)).
De dx9 generatie is veel ouder dan je denkt, nvidia heeft zijn architectuur al niet meer vernieuwd sinds de nv40 (de G70 had maar een beperkte ingreep in de pixel shaders).
ATi heeft met de R520 het werk beperkt, de ring bus geheugencontroller is voorbereidend werk voor de R600, en de pixel en vertex shaders werden minimaal veranderd tov die in de R300/R420 (vertex texturing was te lastig dus werd die sm3.0 feature maar geschrapt), de nieuwe scheduller voor de pixel shader is ook voorbereidend werk voor de R600.
Ik verwacht dus vanaf Q3 2007 van ati en nvidia dx10 kaarten voor alle markt segmenten (natuurlijk kunnen er nog dx9 kaarten verkocht worden maar ze zullen in ieder geval niet meer geproduceerd worden)
En veel games worden niet binnen 1 jaar gemaakt, vooral als er weinig ervaring met dx10 is. Kijk maar hoe het ging met DX9. Toen DX9 kwam, duurde het heel lang voor de eerste populaire spellen met DX9 kwamen en het gros was na een jaar nog gewoon DX8...
Zoals ik al aangaf is dx9 tegengehouden door de GeforceFX reeks en de consoles, de meeste games die multiplatform waren hadden meer dan genoeg aan dx8, een dx9 spel lanceren tijdens de eerste 2 jaar was zeer moeilijk omdat alle nvidia kaarten performance problemen hadden.
Je moet een game niet helemaal gaan herschrijven om dx10 te gaan gebruiken maar het zal wel aangeraden worden. Als je van dx10 gebruik maakt maak je daarom nog niet gebruik van zijn geavanceerde functies. DX10 heeft een nettere implementatie, de drivers zullen minder overhead hebben en zullen stabieler zijn dan de dx9 versies, daarom verwacht ik dat vanaf 2008 het grootste deel (ok 80% misschien wat veel) van de games een dx10 renderpath gaan hebben, naast hun dx9 renderpath (voor windowsxp gebruikers) natuurlijk.

Verwijderd

gaat men direct x9 games op dx10 kaarten kunnen spelen ?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:56
Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 13:35:
Nee, alleen DirectX 10 spellen zullen draaien op DX10 kaarten... |:( Wat denk je zelf? Dat ze zo dom zijn om het niet backwardscompatibel te maken, waardoor 99% van de spellen niet speelbaar zouden zijn?

The devil is in the details.

• anandus
  • Niet online
DX9 wordt geëmuleerd in DX10 :)

• Sjah
dus dx9 games kan je beter op een native dx9 OS (Xp) spelen :?

Verwijderd

wou het alleen met zekerheid weten :)

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-07 07:29
Ik denk dat DX10 beduidend sneller wordt opgepakt, alleen al omdat implementatie bijvoorbeeld hardware stukken beter is dan in DX9.

Daarom ga ik nu geen DX9 graka meer kopen (wel van plan geweest maar anders zou ik voor full DX10 support daarna nóg een nieuwe moeten kopen), ik wacht lekker op de DX10 kaarten, heb toch geen haast...

• oeLangOetan
anandus schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 13:37:
[...]
DX9 wordt geëmuleerd in DX10 :)
Het is niet echt emulatie, dx10 kaarten beschikken over een grotere featureset dan dx9 kaarten. Ik weet het niet zeker maar er zal een voor dx10 kaarten waarschijnlijk een dx9 én een dx10 driver moeten worden geschreven.

[ Voor 42% gewijzigd door oeLangOetan op 01-09-2006 14:30 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-07 20:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De komende jaren zullen de games gewoon een dubbel rendenpad hebben. Ze hebben dus als het ware een DX9 en DX10 mode. Dat klinkt alsof er een enorme berg dubbel werk gedaan moet worden, maar dat valt op zich wel redelijk mee. Tegenwoordig wordt dat ook wel gedaan, maar dan meer in het verschil tussen een generiek, ati of nvidia pad.

Als je slechts een ' DX9 kaart' hebt betekend niet dat je helemaal geen DX10 kunt doen. Vista instaleren is genoeg om DX10 games te draaien. Ze zullen echter niet de complete feature set hardwarematig ondersteunen. Sommige dingen zie je dus niet of gaan langzamer. Problematischer wordt het pas wanneer de game eist dat bepaalde features aanwezig, danwel verplicht hardwarematig zijn.

DX9-code kun je bijvoorbeeld ook gewoon op je 2MB vesa-compatible kaartje draaien (HAL mode). Het is echter een prachtige slideshow :D.

@oeLangOetan: Wat meer wordt bedoeld is dat de DX9 api nog wel aanwezig is, maar dat deze onderwater DX10 aanroept. Sowieso is dat wel lastig omdat de API van directX compleet omgegooid wordt. Verder heeft het heel weinig met drivers te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Janoz op 01-09-2006 14:38 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Sjah
Voordat games gaan eisen dat je Dx10 features op je kaart moet hebben, zitten we wel 3.5 jaar verder. Ben laatst pas een game tegengekomen die eiste dat er minimaal een Dx9 kaart in je pc zat (oftewel die game had geen Dx8 renderpath).

Verwijderd

mits de juiste software wel ja, zoals bij windows vista word directx 9L software geleverd zodat je toch nog dx 9 spelletjes kan speelen.

staat ook aangegeven op de vista site..

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
ik lees nogal wat rare verhalen, dus wat verduidelijking

DX10 is gewoon een featuere set
DX10 is wel veel strikter, waardoor de fabrikant er maar DX10 mag opzetten als een bepaalde set instructies ondersteund worden in hardware! (bijvoorbeeld geen gare intel chips meer die doen alsof ze DX9 zijn door shaders op de cpu te emuleren)

nVidia, Ati,... zijn natuurlijk niet gek: voor elke DX10 kaart komt gewoon ook een driver voor windowsXP, dus kunnen ze perfect DX9 draaien (api calls != hardware instructieset)
Ati en nVidia zijn bijvoorbeeld onderling niet eens compatibel en implementeren sommige dingen totaal anders

de verwarring ontstaat omdat er voor WindowsXP geen DX10 komt en voor Vista geen DX9
dit heeft als gevolg dat DX10-only games nooit gaan werken in WindowsXP,
maar uiteraard gaat MS voor vista een emulater maken zodat DX9 calls vertaalt worden naar DX10 calls en alles dus speelbaar wordt in Vista (dit schijnt zelf sneller te zijn als DX9 in WindowsXP, maar dat is afwachten)

maw, je moet je nergens zorgen over maken :)
(tenzij je over 3 jaar nog steeds WindowsXP draait)

• oeLangOetan
catfish schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 16:13:
[...]
de verwarring ontstaat omdat er voor WindowsXP geen DX10 komt en voor Vista geen DX9
dit heeft als gevolg dat DX10-only games nooit gaan werken in WindowsXP,
maar uiteraard gaat MS voor vista een emulater maken zodat DX9 calls vertaalt worden naar DX10 calls en alles dus speelbaar wordt in Vista (dit schijnt zelf sneller te zijn als DX9 in WindowsXP, maar dat is afwachten)
typos..
Er is een emulator in dx9L (heh het oude woord was common graphics pipeline) die alle vorige dx versies in dx9 calls omzet én ook ogl 1.2 calls kan omzetten. Aero is geschreven voor dx9L, dx10 is nog niet afgewerkt het kon dus geen essentieel onderdeel zijn van vista, er is zelf een tijdje sprake geweest dat dx10 later zou komen dan vista (maar dan werd vista ook uitgesteld).

Afbeeldingslocatie: http://img112.imageshack.us/img112/3701/whec05kx8.png
Deze nogal onbekende slide van winhec 2005 verklaart zeer veel
wgf1.0 = dx9L = dx9Ex (de nieuwste naam)
wgf2.0 = dx10
DXVA is de vervanger van video for windows
offtopic:
Opengl moet ge-emuleerd worden als je het in een venster gebruikt omdat de rest van de desktop met d3d calls wordt aangestuurd. Als je opengl in fullscreen gebruikt wordt er gebruik gemaakt van ICD (zoals dat bij windowsxp het geval was). Er veranderd dus niets maar er is wel wild over gespeculeerd dat MS opengl uit hun besturingsysteem zou weren, maarjah MS bashen is nu eenmaal ìn.

[ Voor 24% gewijzigd door oeLangOetan op 01-09-2006 17:00 ]

• anandus
  • Niet online
Sjah schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 13:50:
dus dx9 games kan je beter op een native dx9 OS (Xp) spelen :?
Nee, het schijnt dat de DirectX10-API zo efficiënt is dat, ook al 'emuleert' het DirectX9, het sneller is dan DirectX9-native.

Er zijn nog geen benchmarks uit, dus of het zo is, weet ik niet, maar dat zegt 'men' :)
oeLangOetan schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 16:18:
[...]

typos..
Er is een emulator in dx9L (heh het oude woord was common graphics pipeline) die alle vorige dx versies in dx9 calls omzet én ook ogl 1.2 calls kan omzetten. Aero is geschreven voor dx9L, dx10 is nog niet afgewerkt het kon dus geen essentieel onderdeel zijn van vista, er is zelf een tijdje sprake geweest dat dx10 later zou komen dan vista (maar dan werd vista ook uitgesteld).
Hmm.. interessant, nooit bij stilgestaan.
Ik dacht dat DirectX10 eigenlijk 'af' was, en gewoon in de uiteindelijke Vista zou komen, en dat Aero ook in Dx10 geschreven zou zijn. Dacht eigenlijk dat de beta nog niet 'af' was qua aero.

Dus in het kort: Vista wordt geshipped mét Dx10, maar Aero is geschreven in Dx9?

[ Voor 51% gewijzigd door anandus op 01-09-2006 16:24 ]

• oeLangOetan
anandus schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 16:19:
Dus in het kort: Vista wordt geshipped mét Dx10, maar Aero is geschreven in Dx9?
Dx9 & dx10 zijn apparte api's die naast elkaar gaan moeten leven zoals opengl en dx9 nu.

Verwijderd

in een interview met de makers van crysis gelezen dat dx9 games vlotter draaien op vista :)

Verwijderd

Ben er wel blij mee dat Crysis is uitgesteld.. zal toch 1 van de eerste dx10 games worden.. en in die tijd kan ik even wachten totdat de DX10 kaarten uitkomen (voor een nieuwe pc).. en iets in prijs zakken.. ook kan ik in die tijd nog mooi even afwachten wat er met de quadcores gebeurd.. op dit moment is het namelijk nog niet aantrekkelijk om een quadcore te kopen ivm met prijs/prestatie. Op dit moment kan me pc nog wel even mee.. is al wel 4 jaar oud al maar wel de nodige upgrades gehad :|

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-07 19:18
Volgens mij zal DX10 mainstream worden ergens begin 2008.

Met andere woorden, nu nog een goeie DX9 kaart kopen, en dan volgend jaar een upgrade doen :P

• magel725
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-07 08:34
Wat ik nu zo graag wil weten, en wat ik nergens kan vinden:

Ik ben toe aan een nieuw systeem. Dit systeem zal Windows Vista gaan draaien wanneer dat uitkomt. De pc zal 50/50 gebruikt worden voor kantoorwerk en games. Het systeem moet dus met DX10 gaan werken.

Als ik nu nog een grafische kaart (in de richting van de 7950GT) koop die niet door DX10 ondersteunt wordt, dan ben ik dus binnen twee maanden weer al aan het vervangen en daar heb ik geen trek in. Voor zover ik kan vinden weet nog niemand of DX9 kaarten wel ondersteund worden door DX10. Hoe lang gaat het duren voordat er voor DX10 kaarten uitkomen die op hetzelfde niveau, of iets hoger, liggen als de 7950GT? De 8800GTX is wel een DX10 kaart, maar die kost wel meer dan ik ervoor wil uitgeven. Ik hoef nu ook weer niet meteen een ultimate high-end kaart.

DX10 zal niet meteen mainstream worden, maar worden de DX10 kaarten dat wel?
Pagina: 1