Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:29:
Natuurlijk worden er niet alleen DX10 kaarten verkocht van Q3 2007. Ze moeten ook hun oude kaarten kwijt + hun R&D kosten terugverdienen. Ze zullen gewoon de DX9.0 mid-end en low-end maken en alle high-end kaarten zullen DX10 zijn. Maar ik durf te wedden dat DX9 kaarten nog minstens anderhalf jaar zullen worden verkocht.
Ik gaf net aan dat er al geintegreerde dx10 chipsets in Q2 2007 te verwachten zijn (de RS700 van ati en de X3000 van intel), dat is het uiterste van de low-end markt die meestal een generatie achterloopt maar nu is dat niet het geval. Nvidia heeft al altijd geprobeerd zo snel mogelijk na de introductie van de hi-end kaarten, mainstream en low-end derivaten te maken, dit was zo bij de nv30, de nv40 en de G71 (90nm-familie)).
De dx9 generatie is veel ouder dan je denkt, nvidia heeft zijn architectuur al niet meer vernieuwd sinds de nv40 (de G70 had maar een beperkte ingreep in de pixel shaders).
ATi heeft met de R520 het werk beperkt, de ring bus geheugencontroller is voorbereidend werk voor de R600, en de pixel en vertex shaders werden minimaal veranderd tov die in de R300/R420 (vertex texturing was te lastig dus werd die sm3.0 feature maar geschrapt), de nieuwe scheduller voor de pixel shader is ook voorbereidend werk voor de R600.
Ik verwacht dus vanaf Q3 2007 van ati en nvidia dx10 kaarten voor alle markt segmenten (natuurlijk kunnen er nog dx9 kaarten verkocht worden maar ze zullen in ieder geval niet meer geproduceerd worden)
En veel games worden niet binnen 1 jaar gemaakt, vooral als er weinig ervaring met dx10 is. Kijk maar hoe het ging met DX9. Toen DX9 kwam, duurde het heel lang voor de eerste populaire spellen met DX9 kwamen en het gros was na een jaar nog gewoon DX8...
Zoals ik al aangaf is dx9 tegengehouden door de GeforceFX reeks en de consoles, de meeste games die multiplatform waren hadden meer dan genoeg aan dx8, een dx9 spel lanceren tijdens de eerste 2 jaar was zeer moeilijk omdat alle nvidia kaarten performance problemen hadden.
Je moet een game niet helemaal gaan herschrijven om dx10 te gaan gebruiken maar het zal wel aangeraden worden. Als je van dx10 gebruik maakt maak je daarom nog niet gebruik van zijn geavanceerde functies. DX10 heeft een nettere implementatie, de drivers zullen minder overhead hebben en zullen stabieler zijn dan de dx9 versies, daarom verwacht ik dat vanaf 2008 het grootste deel (ok 80% misschien wat veel) van de games een dx10 renderpath gaan hebben, naast hun dx9 renderpath (voor windowsxp gebruikers) natuurlijk.