Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Systeembeheerder voor 1 week, verstandig of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Sja... wie zou dat nu niet willen... systeembeheerder voor een weekje zijn. Nou... dat werd me dus vandaag gevraagd. De enige twijfel aan mijn kant is of ik het wel kan of niet.

Situatie:
Productiebedrijf, 130 werknemers

2 ict mensen, die beiden voor 1 week naar een teambuilding iets gaan, naar het hoofdkantoor in het buitenland.

Ik zelf heb HBO-bedrijfskundig Informatica afgerond, nu 4 maanden als uitzendkracht in het bedrijf voor een specifiek project dat t/m december loopt.
Geen programmeerkennis, kan wel redelijk op hobby niveau meekomen in Windows. Wel als helpdesk/functioneel/technisch beheer een half jaar ervaring met een informatiesysteem.

Nu moet er voor die ene week vervanging zijn (duh). Het is lastig om aan een uitzendkracht te komen waar ze zeker van zijn dat hij het kan + een inwerktijd. Het is pas over 3 weken en ik kan instructies krijgen over hoe dingen af te handelen. Eventueel telefonisch contact + e-mail vanuit het buitenland.

Werkzaamheden zouden zijn:
- locks e.d. oplossen in een as400 omgeving
* as400 staat fysiek in het buitenland
- Windows users ondersteunen in AD omgeving
- Lotus Notes omgeving ( 0 verstand van)
- Back-up en tapes verzorgen (tape erin, tape er uit enz.)
- Alle hardware is van IBM
- Bij de servers geen capaciteitsproblemen
- Ik moet nog navragen over onderhoudscontracten voor de servers, mocht er eventueel iets mis gaan
Edit: max ongeveer 2 uur per dag, meer was niet nodig, belangrijke niet kritieke dingen konden een week opgeschoven worden.

Als ik zo zie wat er op een dag aan problemen binnenkomt, is dat echt niet veel. 4-10 telefoontjes en relatief simpele problemen. Dat er 2 mensen zijn voor ict komt omdat ze beide met projecten bezig zijn.

Nu is de vraag: is dit wel verstandig om te doen? Ik zou hier graag wat meningen over willen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Motrax op 31-08-2006 00:00 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Motrax schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 23:48:

Als ik zo zie wat er op een dag aan problemen binnenkomt, is dat echt niet veel. 4-10 telefoontjes en relatief simpele problemen.
Je zegt het zelf al, als dit gewoon dagelijkse kost is moet je dit toch wel 5 dagen kunnen volhouden?

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:19

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Ik zou het gewoon doen. Zo te horen willen ze gewoon iemand hebben die dat weekje een beetje als helpdesk kan fungeren, en na een belletje dat persoon X niet kan inloggen even op CAPSLOCK komt duwen (geen geintje, vraag naar remote admin mogelijkheden, scheelt mij dagelijks enkele kilometers lopen op en neer naar PCs).
Wanneer er echt stront aan de knikker is, kunnen ze je vanuit het buitenland helpen of het waarschijnlijk zelfs helemaal oplossen, met hoogstens wat kleine dingen die je zelf moet doen. Ook kan je voor hardwarestoringen aan bedrijfskritieke apparaten vaak gewoon terugvallen op een servicecontract.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou het gewoon doen en wel even (schriftelijk) afspreken dat jij niet persoonlijk verantwoordelijk gehouden kan worden voor evt. schade. Een beetje op "best-effort" basis en dergelijke :)

Ik zou wel zorgen dat je vantevoren even één dagje mee kunt lopen om even alles te zien en een stukje overdracht krijgt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:18
Eens met de heren boven mij.

*loop een dagje mee
*lees de aanwezige documentatie door (vooral over lotus notes, aangezien je daar geen kennis van hebt)
*laat het management duidelijk blijken wat je wel en niet kunt

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:04

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Gewoon doen joh, zorg er wel voor dat je altijd iemand kan bellen mocht er iets mis gaan anders kan je daar nog wel gezeur mee krijgen. Maar ik denk dat het wel mee gaat vallen:

- check even of ze goede documentatie hebben en eventueel een helpdeskpakket waar je voorkomende problemen in terug kan vinden.

- gebruikers unlocken in Windows zal een piece of cake zijn. In de AS/400 moet je even het juiste commando weten (wrkusrprf) en dan is dat ook goed te doen. Vraag wel even wat de meest voorkomende problemen op dat platform zijn aangezien het niet een heel simpel systeem is ala Windows....

- Notes zal je weinig mee moeten doen als het mee zit. Draait meestal erg stabiel, nieuwe users aanmaken zal toch wel een weekje kunnen wachten? Desnoods even wat standaard zaken doorlezen in de help.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

het hebt altijd GoT nog als het misgaat. Tja zorg gewoon dat je weet waar je alle info weet te vinden. Gegevens van je provider/hardware leverancier/pizzaboer.
Je moet maar zo denken de zon gaat morgen ook weer op ik doe mijn best en zorg dat de opdrachtgever dat ook weet.
Ik kan me nog herinneren dat ik de 1e keer waakdienst had en dan gaat die pieper (damn ik wordt oud) met angszweet bellen wat er aan de hand is en vervolgens na 5 minuten klaar zijn.
Vergeet echter niet
Uncle Ben: Remember, with great power. comes great responsibility
kortom gewoon doen en wat ervaring opdoen

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Ik ga het inderdaad doen. Het is een stukje nieuwe werkervaring en een leuke uitdaging. Telefonisch zijn ze min of meer nog bereikbaar en verder is het niet ingewikkeld. Stoomcursus AS/400 beheren, ze hebben gelukkig een sloot officiele documentatie en cursussen liggen, ideaal om in de trein te lezen.
sh4d0wman schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 09:32:- gebruikers unlocken in Windows zal een piece of cake zijn. In de AS/400 moet je even het juiste commando weten (wrkusrprf) en dan is dat ook goed te doen. Vraag wel even wat de meest voorkomende problemen op dat platform zijn aangezien het niet een heel simpel systeem is ala Windows....
Userlocks, programma en record locks in ERP systeem, printopdrachten die niet lekker gaan, dat was het zo ongeveer.

Nieuwe gebruikers aanmaken is een stappenplan voor, in de Windows omgeving dan.

Lotus Notes moet ik nog het e.e.a. over lezen, maar het ergste dat ik tot nu toe heb gezien is een corrupt archief of een archief dat te vol zit.

[ Voor 62% gewijzigd door Motrax op 01-09-2006 19:48 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Om even hier nog op terug te komen: die week is inmiddels voorbij en ging goed. Sommige dingen waren niet door mij op te lossen, maar dat heb je altijd. Aanpassingen even in het ERP-systeem doen is niet zo handig :+

Verder was opvallend dat sommige dagen er bijna niks mis ging en er 1 dag tussen zat dat zowat alles mis ging.

Maar goed, alles overleeft. Was al met al een leuke ervaring.

☻/
/▌

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:04

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Motrax schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 21:36:

Verder was opvallend dat sommige dagen er bijna niks mis ging en er 1 dag tussen zat dat zowat alles mis ging.
En dat is dan ook meestal nog een dag waarop je juist geen ondersteuning hebt/kan krijgen :+

Leuk om te horen dat alles goed is verlopen! Nog leuke, vreemde helpdeskmeldingen gehad? Kan soms ook wel vermakelijk zijn.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
sh4d0wman schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 08:36:
[...]

En dat is dan ook meestal nog een dag waarop je juist geen ondersteuning hebt/kan krijgen :+

Leuk om te horen dat alles goed is verlopen! Nog leuke, vreemde helpdeskmeldingen gehad? Kan soms ook wel vermakelijk zijn.
Vreemd... sja... gebruikers die echt niet met pc's kunnen omgaan he. Wordt je in paniek achter je werkplek vandaan gesleurd omdat een manager geen cd kan fikken voor zijn presentatie, terwijl hij zijn vliegtuig moet halen. Controleer je alles, geen lege cd in de speler :+

Productiemedewerkers met een onvervalst Tilburgs accent die bellen dat er iets niet werkt en je eerst 5 minuten bezig bent voordat je door hebt wat er aan de hand is en het dan binnen 1 minuut gefixed is...

Verder nog een paar van die gevallen gehad. Usb stick die niet werkte (net niet goed contact), beamer die geen beeld gaf (volgende keer kabel beter aansluiten meneer :P ) tot de Amerikaanse e-mailserver die platlag, waar je niks aan kunt doen tot de Amerikanen wakker worden. En dan de Amerikanen bellen, van hot naar her worden gestuurd omdat je geen direct nummer naar de juiste ict'er hebt, vervolgens een bandje ergens kan inspreken en gewoon maar ophangt met de gedachte "tis toch mijn server niet :D "

En mijn baas midden in de nacht wakker gebeld omdat de eigen mailserver ook niet meer wilde meewerken en bij een herstart om een wachtwoord vroeg dat ik niet had. Vond ie niet zo leuk om wakker gebeld te worden O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Motrax op 02-10-2006 10:15 ]

☻/
/▌

Verwijderd

Ook al loopt het in de soep

Je bent er maar 5 dagen :D

Verwijderd

Motrax schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 10:14:
[...]

En mijn baas midden in de nacht wakker gebeld omdat de eigen mailserver ook niet meer wilde meewerken en bij een herstart om een wachtwoord vroeg dat ik niet had. Vond ie niet zo leuk om wakker gebeld te worden O-)
En dan te bedenken dat hij het, zeer hoogstwaarschijnlijk, ook zonder dat wachtwoord in te voeren gewoon was gaan doen..... Of hebben ze daar voor de servers een Power-on password ingesteld in het BIOS? Lijkt me onhandig.... (understatement)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2006 14:15 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 14:14:
[...]

En dan te bedenken dat hij het, zeer hoogstwaarschijnlijk, ook zonder dat wachtwoord in te voeren gewoon was gaan doen..... Of hebben ze daar voor de servers een Power-on password ingesteld in het BIOS? Lijkt me onhandig.... (understatement)
Een power-on PW bij servers :X Dat 'onhandig' noemen is wel echt de lompste understatement van de eeuw :X

Professionele website nodig?

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Nee, het was geen power-on wachtwoord. De server zelf kon ik goed in komen, maar het ging om het wachtwoord dat de lotus notes mail server vroeg. Die was anders dan alle andere wachtwoorden die ik had verzameld. Waren we vergeten bij de uitleg in de weken er voor. Daar kom je uiteraard achter op het vroegst mogelijke tijdstip voor de Amerikanen, hier 08:00, daar 02:00 en toen moest ik bellen :P

☻/
/▌

Pagina: 1