PCI sloten kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 09:52

thomaske

» » » » » »

Topicstarter
Hela,

Ik heb sinds afgelopen weekend een vreemd probleem met mijn PC: geen van mijn PCI-sloten lijken nog te werken.

Na het vervangen van een chipset koeler en het toevoegen van een PCI geluidskaartje, startte de pc correct op. Na enkele minuten bleef het geluid 'hangen', dus heb ik de pc opnieuw opgestart. Sindsdien werden mijn PCI-kaarten niet meer herkend.

Wat heb ik al geprobeerd:
- één voor één PCI-kaarten toegevoegd (geprobeerd met netwerkkaart, wlan kaart, geluidskaart en TV-kaart; geen van allen worden herkend);
- verschillende sloten geprobeerd
- minimale setup (alleen 1x mem, videokaart en een pci-kaart)
- BIOS gereset
- andere voeding

Al bij het overzicht van aanwezige PCI-kaarten bij het opstarten (dus voordat het OS wordt geladen) worden alleen wat onboard onderdelen getoond, dus het kan geen driver probleem oid zijn, lijkt me.

Hardware:
MB: ASUS A8N-SLI Nforce4 Ultra
CPU: Athlon 64 3000+
MEM: Kingston 512MB DDR PC3200 CL3 (2x)

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Of is gewoon het moederbord kapot en moet ik een RMA aanvragen?

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Klinkt niet best, geluid dat blijft hangen.

Je hebt al uitgesloten dat het niet je kaarten zijn, want het lijkt me niet waarschijnlijk dat al je PCI kaarten kapot zijn, maar ik denk eerder je PCI-controller.

Ik zou een RMA aanvragen, hoop dat je nog garantie op het board hebt

succes !

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Verwijderd

Waar heb je die geluidskaart in gestoken en wat is het er voor 1 ?

Heb je de onboard uit gezet in de bios ?
Probeer het eens zonder die geluidskaart !

Philips geluidskaarten geven hetzelfde effect, wanneer je de onboard aan laat en em in een ander slot stop dan PCI-3, maar dan werken ze ook perfect :)

• thomaske

thomaske

» » » » » »

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 00:27:
Waar heb je die geluidskaart in gestoken en wat is het er voor 1 ?

Heb je de onboard uit gezet in de bios ?
Probeer het eens zonder die geluidskaart !

Philips geluidskaarten geven hetzelfde effect, wanneer je de onboard aan laat en em in een ander slot stop dan PCI-3, maar dan werken ze ook perfect :)
Probleem heeft niet specifiek met de geluidskaart te maken, ook de andere PCI kaarten worden niet herkend in geen enkel PCI slot. Alle onboard opties aan/uit ook al geprobeerd.

Heb gelukkig nog wel garantie..

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-05 20:07
thomaske schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 00:37:
[...]

Probleem heeft niet specifiek met de geluidskaart te maken, ook de andere PCI kaarten worden niet herkend in geen enkel PCI slot. Alle onboard opties aan/uit ook al geprobeerd.

Heb gelukkig nog wel garantie..
Nou -> Na het vervangen van een chipset koeler .......

Weet je dat wel zo zeker?

• thomaske

thomaske

» » » » » »

Topicstarter
gideon82 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 00:42:
[...]
Nou -> Na het vervangen van een chipset koeler .......

Weet je dat wel zo zeker?
Ik heb de oude nog bewaard, dus die zal ik netjes terugzetten :)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
thomaske schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 09:16:
[...]

Ik heb de oude nog bewaard, dus die zal ik netjes terugzetten :)
maar je garantie is dan eigenlijk al vervallen ;) Het terugplaatsen en doen alsof je neus bloedt, is in feite oplichterij :) (je moet zelf weten of je dat wil doen of niet)

Imho is je bordje gewoon stuk, en is het wss nog je eigen schuld ook: ik gok dat je chipsetkoeler niet goed zat oid, waardoor dat chipje het begeven heeft. Je chipset staat oa in voor de communicatie met de pci sloten. Geluid afsplen is voor de pci-bus nog steeds een flinke kluif (hangt wel sterk af van je geluidskaart, of die veel in de driver (=cpu) berekent) en heeft waarschijnlijk je chip overhit.

• BlackBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 14:55
Jey1982 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 00:23:

Ik zou een RMA aanvragen, hoop dat je nog garantie op het board hebt

succes !
niet als ie zijn chipsetkoeler heeft vervangen lijkt me.

[dubbelpost]
oeps..
[/dubbelpost]

[ Voor 7% gewijzigd door BlackBull op 31-08-2006 16:05 ]

Verwijderd

Officieel niet, maar in de praktijk doet men niet zo moeilijk.

Fabrikage kosten van een bord zijn nl niet zo hoog, de ontwerpkosten wel, en de ontwerpkosten verdien je toch niet door RMA te weigeren....De meesten zullen dan nl een ander bord kopen...

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 19:04:
Officieel niet, maar in de praktijk doet men niet zo moeilijk.

Fabrikage kosten van een bord zijn nl niet zo hoog, de ontwerpkosten wel, en de ontwerpkosten verdien je toch niet door RMA te weigeren....De meesten zullen dan nl een ander bord kopen...
In de praktijk zal een winkel die het mérkt, je de garantie weigeren. En als je eht optuurt en ze merken het, krijg je het gewoon teruggestuurd, en mag je veel kans die transportkosten nog vergoeden :+
Garantievoorwaarden zijn er niet voor niets :) Niet aan de voorwaarden voldoen=geen ganrantie!

• mrFoce
TS heeft hoogstwaarschijnlijk gewoon zelf het bord gesloopt. Daar is garantie natuurlijk niet voor bedoeld.

(nofi en proberen kan altijd)

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
stel nou, dat in het geval van de TS het hier niet mee te maken zou hebben, en het een compleet ander onderdeel defect zou zijn gegaan ivm fabrieksfout.
En hij net toevallig iets op het moederbord had vervangen.

Wettenlijk gezien is het dan niet zijn fout en kan de fabrikant dat niet weigeren.

Zelfde geld voor het vervangen van VGA koelers, garantie vervalt, er is wel deskundig een betere koeler opgezet, krijg ik dan 3 maanden latern een fabrieks fout wat los staat van het vervangen van de koeler, krijg ik gewoon *als ik nog garantie heb) een nieuwe kaart :)
zo is de wet dan weer net wel ;)

maar mijn ervaring is dat winkelier er eerder moeilijk omdoet dan de fabriek.
Nu geef ik de des betreffende klant die een vgakoeler heeft vervangen wel de kans. :)

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• mrFoce
Jey1982 schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 08:10:
stel nou, dat in het geval van de TS het hier niet mee te maken zou hebben, en het een compleet ander onderdeel defect zou zijn gegaan ivm fabrieksfout.
En hij net toevallig iets op het moederbord had vervangen.

Wettenlijk gezien is het dan niet zijn fout en kan de fabrikant dat niet weigeren.

Zelfde geld voor het vervangen van VGA koelers, garantie vervalt, er is wel deskundig een betere koeler opgezet, krijg ik dan 3 maanden latern een fabrieks fout wat los staat van het vervangen van de koeler, krijg ik gewoon *als ik nog garantie heb) een nieuwe kaart :)
zo is de wet dan weer net wel ;)

maar mijn ervaring is dat winkelier er eerder moeilijk omdoet dan de fabriek.
Nu geef ik de des betreffende klant die een vgakoeler heeft vervangen wel de kans. :)
Maar je heb altijd prutsers die zodoende de kaart/moederbord kapot maken (niet gericht op TS), daarom kan je maar beter 1 strakke lijn trekken en alles weigeren.

Als jij in je auto bepaalde onderdelen zelf vervangt, is er een grote kans dat je dealer ook zegt van. Sorry, maar dit valt niet meer onder de garantie aangezien het niet door een expert (lees hun of een andere dealer) is gemonteerd. :O
Pagina: 1