Toon posts:

Voeding ondersteboven.

Pagina: 1
Acties:
  • 869 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een huntkey 450 W voeding met een 12 cm fan aan de bovenkant,
maar mijn kast is geperforeerd (70,000 gaatjes) als ik die voeding dus
rechtop erin zou hangen zou die lucht van buiten de kast aanzuigen
ipv van uit de kast.
Ik heb hier de producent in china twee keer over gemailed maar ze
snappen er niets van. 8)7 Het is toch geen probleem om 'm onderste-
boven te gebruiken?

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-11 11:29
ga je gang en kijk wat het resultaat is... veel kan er niet mis gaan lijkt mij :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb mijn Zalman voeding nu al een tijdje ondersteboven hangen in mijn nieuwe casemod en dit gaat prima, nergens last van. het is niet zo dat omdat de fan de andere kant op staat je problemen gaat krijgen :P

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-12 13:31
lijkt mij ook niet, heb al veel moet voedingen gedaan enzo (zijn ook een zooi gesneuveld maar dat terzijde) maar onderste boven lijkt me geen probleem, zit geen onderdeel in die echt rechtop moet staan. of hoe je het ook wil noemen, hou wel de airflow in je kast in de gaten (gewoon op de temps letten) want die vernaderd wel waarschijnlijk.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

ik denk dat dit ook de bedoeling is. Hierdoor koelt de voeding beter, immers hij kan zo meer koele lucht aanzuigen. De bedoeling van de fan in de voeding is ook niet om de kast leeg te zuigen / koelen. Dus op deze manier is het effectief (voor de voeding) echter hebben de meeste kasten geen gaten aan de bovenkant dus werkt dit normaal niet

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-12 11:26
Alle voedingen die ik opengemaakt en/of gesloopt heb zitten gewoon stevig in elkaar. Alle prints zitten gewoon vastgeschroefd en zitten muurvast en de kabels zijn geen mm te lang. No problemo.
In veel OEMkasten (paradigit vaak) zit de voeding ook gekanteld. Dat mag allemaal geen probleem zijn.

Origineel zit de koeler onder om ook de warmte lucht van de CPU af te voeren (en omdat er aan de achterkant niet groter dan 80mm past maar dat terzijde) dus als je voldoende outtake hebt kan je CPU temp wellicht wat oplopen, maar je voeding wordt er wel koeler van (temperatuurgestuurd en dus ook stiller?)

* TeXiCiTy gist waarom je je PSU op zijn kop wilt. :p

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-12 13:31
hmm ja inderdaad, zolang hij er rekening mee houd is het goed, heb genoeg kasten gezien waarbij de airflow compleet afhankelijk was van de voeding die de lucht door de kast zoog.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, ja ik heb geen keuze dus, en ik heb nog 3 fans dus
het zal allemaal wel meevallen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Euh, waarom open je de voeding niet gewoon en draai je de fan in de voeding om?

Doodsimpel en net zo effectief :z

Oslik blyat! Oslik!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12 12:21
dion_b schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 02:00:
Euh, waarom open je de voeding niet gewoon en draai je de fan in de voeding om?

Doodsimpel en net zo effectief :z
Euhm in geval van overlijden voeding krijg je dan geen gezeik met "maar je hebt hem opengemaakt"

maar voeding heeft normaal gesproken inderdaad geen idee hoe die hangt, en zolang die maar altijd het zelfde hangt zal het ook geen grotere kans op kabel breukjes leveren.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nsa1984 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 02:32:
[...]

Euhm in geval van overlijden voeding krijg je dan geen gezeik met "maar je hebt hem opengemaakt"
Is dit Gathering of Tweakers of Gathering of "oh help ik durf de kast niet open te maken"? :z

Oslik blyat! Oslik!

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
dion_b schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 09:16:
[...]

Is dit Gathering of Tweakers of Gathering of "oh help ik durf de kast niet open te maken"? :z
Eensch is, moet je gewoon doen TS, koelt ook beter als de hete lucht direct van boven wordt weggezogen...

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-12 09:47

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Persoonlijk ligt m'n voeding (Chieftec) hier ook omgekeerd op de kast. Ding doet z'n werk zonder morren. Het enige dat ik af en toe bekijk als hij niet teveel stof hapt door het omgekeert liggen.
dion_b schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 09:16:
[...]

offtopic:
Niet iedereen heeft een groot bduget om dingen te verprutsen en dan spontaan een nieuwe te kopen.

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

Verwijderd

Heb ook mijn Coolermaster voeding ondersteboven liggen. Doet zijn werk ook al meer dan een jaar zonder problemen.
Zie geen probleem waarom je een voeding niet ondersteboven kan monteren in je kast?

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12 18:37

EMP

Krulloos!

Bij de meeste voedingen die ik van binnen gezien heb was de koeling duidelijk geforceerd, en maakt het dus niet (of nauwelijks) uit hoe om je hem houd. Bij passief gekoelde voedingen is het verhaal (misschien) anders, maar in dit geval zou ik het het gewoon doen (het zou niet eens in mij opkomen dat het niet zou kunnen :Y))

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W3lta schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 09:25:
[...]

offtopic:
Niet iedereen heeft een groot bduget om dingen te verprutsen en dan spontaan een nieuwe te kopen.
Verpruts dan niet :o

Als je niet zeker bent dat je het kunt, koop in de kringloopwinkel voor EUR 2.50 een oude (AT) voeding en ga daarmee spelen. Ben je zeker dat je weet wat te doen (niet meer dan behuizing van voeding, vier schroeven voor ventilator los, ventilator omdraaien, vier schroven voor ventilator vast en behuizing weer op voeding :z ), dan pas op je geweldige nieuwe geval toepassen.

Overigens zeg ik niet dat je dit per se moet doen, maar het viel me alleen op dat in 6 replies niemand een doodstandaard tweakoplossing noemde en mijn broek zakte er zowat vanaf toen als reactie op mijn wel noemen ervan er niets anders kwam dan "oh eng dan vervalt garantie" - we zitten hier op een forum waar het normaal gevonden wordt om in kasten te dremelen, (water)koeling op CPU en videokaarten te monteren, over te clocken (om nog maar te zwijgen van de neiging om te pas en onpas blauwe LEDs en CCFLs in alles te vrotten) - maar nee, gewoon een PSU fan omdraaien, dat is onbespreekbaar want zo risicovol dat je vast een nieuwe voeding moet kopen 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 11:21:
[...]

Verpruts dan niet :o

Als je niet zeker bent dat je het kunt, koop in de kringloopwinkel voor EUR 2.50 een oude (AT) voeding en ga daarmee spelen. Ben je zeker dat je weet wat te doen (niet meer dan behuizing van voeding, vier schroeven voor ventilator los, ventilator omdraaien, vier schroven voor ventilator vast en behuizing weer op voeding :z ), dan pas op je geweldige nieuwe geval toepassen.

Overigens zeg ik niet dat je dit per se moet doen, maar het viel me alleen op dat in 6 replies niemand een doodstandaard tweakoplossing noemde en mijn broek zakte er zowat vanaf toen als reactie op mijn wel noemen ervan er niets anders kwam dan "oh eng dan vervalt garantie" - we zitten hier op een forum waar het normaal gevonden wordt om in kasten te dremelen, (water)koeling op CPU en videokaarten te monteren, over te clocken (om nog maar te zwijgen van de neiging om te pas en onpas blauwe LEDs en CCFLs in alles te vrotten) - maar nee, gewoon een PSU fan omdraaien, dat is onbespreekbaar want zo risicovol dat je vast een nieuwe voeding moet kopen 8)7
Zoooow, volgens mij moest dat er ff uit ;)
Je hebt wel gelijk.

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12 12:21
:X O-) Help ik wou je niet voor de voeten lopen, maar kon me voorstellen dat de Ts er anders tegen aankeek als jouw. O-) :X

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Verwijderd

Als je em andersom erin hangt is dat juist bevordelijk voor je temperaturen in je case. Nu wordt er namelijk koude lucht van boven ingepompt, en warme lucht stijgt op (=botsing). De fan omdraaien heeft waarschijnlijk minder nut, omdat je lucht dan ook vanuit kieren kan worden aangezogen, dus die koelen je psu niet. Enige wat niet bevordelijk is is de temperatuur in je voeding, maar dat zal niet zo heel veel schelen (hooguit een graad of 2/3 schat ik). Ofwel: Gewoon doen ;)

PS: ALS je besluit je voeding open te maken, kijk dan wel uit voor condensatoren enzo. Die kunnen nog wel eens wat spanning bevatten (320 volt TOV max 24 volt op je mobo). FF PSU kabel en de monitorkabel (monitor zit meestal ook aan 230 in je stekkerdoos en linkt dan weer door naar je computer, pak maar eens een radiator vast met je ene hand en je computer bij de achterkant met je andere hand, wel eerst power kabel eruit, en je merkt dat je een stroompje krijgt) eruit en de powerknop ongeveer 30 sec ingedrukt houden, dan ontlaad je je condensatoren. Als je het dan nog niet vertrouwd je PC uit laten staan voor ongeveer 24 uur, dan zijn ze meestal wel volledig "uitgelekt".

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 14:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jullie gaan niet geloven hoe het echt zit, ik was vandaag even in de pcwinkel omdat
ik het toch wat serieuzer ben gaan nemen na jullie reacties en nu blijkt
dat alleen de stickers ondersteboven zitten op de voeding
en de voeding wel degelijk rechtop hangt met de fan eronder !!
En het idee om de fan om te draaien is idd ook slim omdat de lucht altijd naar
buiten kan in mijn kast , (tenzij de lucht richting heel erg belangrijk is...)
Pagina: 1