Toon posts:

Nieuwe box, EUR 830, Linux, Finland

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik studeer in Finland, en de lange koude en vooral donkere winter komt er weer aan. Zo nu en dan een spelletje spelen kan vast geen kwaad tegen de winterdepressie, en mijn huidige laptop trekt de wat nieuwere spelletjes niet, schat ik zo.

Ik gebruik mijn computer vooral om teksten te schrijven, berekeningen te doen, plaatjes te tekenen en te renderen. De zwaardere berekeningen draai ik op afstand op een universiteitscomputer, de plaatjes en renders zijn niet al te groot. Mijn laptop trekt dat eigenlijk ook nog wel redelijk.
Voor het bovenstaande werk denk ik in de toekomst

80 GB harde schijf
1 GB werkgeheugen
dual core
Linuxcompatibiliteit

nodig te hebben. Maar goed, er moeten natuurlijk ook spelletjes gespeeld worden. :) Oblivion op een speelbare fps op 1280x1024 is eigenlijk wel een vereiste. Dat speel ik dan waarschijnlijk in de loop van een jaar helemaal uit.

De computer mag best lawaai maken als hij bezig is, maar als ik teksten tik moet hij liefst stil zijn. Daar heb ik de onderdelen een beetje op samengesteld. Verder is alles in Finland duur, en wil ik de computer dus kopen van die ene winkel die wel normale prijzen heeft. Dat beperkt de keuze van de onderdelen.

Intel E6300, boxed
EUR 203
Niet de langzaamste dual core - toch niet al te duur.

Asrock 775XFire-eSata2
EUR 74
Ik hoop dat alle onderdelen hierop passen. Ik ga niet overclocken, dus het leek me wel goed zo.

Buffalo 512 MB DDRII 667 (x2)
EUR 46 x2 = 92
Zo ongeveer het goedkoopste geheugen dat de winkel heeft.

Samsung SpinPoint 120 250GB DMA/133
EUR 82
Een stille schijf. Voldoet verder aan de criteria.

Asustech GF 7600GT SILENT
EUR 190
Stil. Trekt Oblivion hopelijk nog net.

NEC ND-3550 DVD-RW
EUR 39
De optische drive gebruik ik eigenlijk bijna nooit. Maar ja. Als ik een DVD-lezer nodig heb kan ik net zo goed gelijk een brander nemen.

Antec Sonata II 450W
EUR 118
450W is misschien wat overkill. Toch vind ik het wel een mooie kast. Voor de prijs hoef ik het niet te laten.

Logitech X-210 (speakers) 2.1
EUR 33
Ik gebruik mijn computer ook om naar muziek te luisteren. Zonder boxjes kan dat niet. :+

Assemblage:
inbegrepen

Scherm, toetsenbord, muis, externe harde schijf etc. heb ik nog.

Totaal: ongeveer EUR 830,-

Dan nu de vragen:
1) Ik wil op dit systeem vooral Linux draaien. Is er iemand die problemen heeft gehad met een van de bovenstaande onderdelen, en me een alternatief aan kan raden?
2) Heeft een kast als deze genoeg airflow voor de passief gekoelde graka? (Het zal toch haast wel.. ik vind het alleen zo'n raar idee dat het passief kan.)
3) Gaat de boxed koeler van de processor idle zachter draaien? Is er een ander onderdeel dat veel lawaai maakt als de computer idle draait?
4) Dat geheugen is verdacht goedkoop. Het past toch wel?
5) De bonusvraag: is dit systeem gebalanceerd? Waar zouden jullie tot EUR 100,- extra aan uitgeven? Wat zouden jullie weglaten? Helemaal niets is natuurlijk ook een optie.

De jongen van de winkel (http://www.bpcsolutions.fi/laskuri.php) kijkt er uiteindelijk ook nog naar, maar ik stel jullie mening erg op prijs. Schiet dus maar raak.

Verwijderd

voor de hele winter zonder upgrades neem ik aan? : neem 2 gig kan je er weer lekker tegenaan en renderen zal nu ook veel makkelijker gaan :)

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-02 16:50
Ik zou dat geheugen niet vertrouwen. Neem van een iets bekender merk.

Om te weten of jouw systeem geen problemen zal hebben met linux, zou ik op het forum van jouw distro gaan rondneuzen en eventueel een topic plaatsen.

Voor de rest vind ik het een goed systeem.

offtopic:
Kan jij Fins? Of gewoon Engels

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

[b][message=26398377,noline]
2) Heeft een kast als deze genoeg airflow voor de passief gekoelde graka? (Het zal toch haast wel.. ik vind het alleen zo'n raar idee dat het passief kan.)
Dat zal in Finland wel loslopen ;)

Verder zou ik ik inderdaad die 100 euro aan extra geheugen uitgeven, van een iets beter merk.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

PC4200 (DDR533) memory werkt beter als je niet overclocked, zeker op een board als dit. Ga voor 2x 1 GB PC4200 4-4-4-12 ram zou ik zeggen, bied de beste prestaties.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 20:23:
neem 2 gig kan je er weer lekker tegenaan en renderen zal nu ook veel makkelijker gaan :)
<+:)
Lullebakman schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 12:11:
Ik zou dat geheugen niet vertrouwen. Neem van een iets bekender merk.
Twinmos 512 DDRII, 533Mhz, is ongeveer even duur. Anders kom ik op 30 euro meer voor dezelfde hoeveelheid geheugen. Is Twinmos ook (mogelijk) slecht?
Om te weten of jouw systeem geen problemen zal hebben met linux, zou ik op het forum van jouw distro gaan rondneuzen en eventueel een topic plaatsen.
OK :)
Binnenshuis is het hier altijd 24 graden tochtvrij. Hoe kouder buiten, hoe warmer mensen het binnen willen hebben, lijkt het wel. Maar goed, er zijn natuurlijk wel landen waar het warmer wordt dan 24 graden.

--

Dus: geheugen is het enige probleem. Zal ik Twinmos nemen, of iets duurders? Verder heel erg bedankt.

En oh ja,

offtopic:
Kan jij Fins? Of gewoon Engels?
Fins heel slecht. Zweeds vrij aardig.
"Het Fins en het Zweeds zijn beide officiële talen in Finland."

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Timings twinmos? 5-5-5-15 bijvoorbeeld is wel errug slecht. Koop zelf altijd twinmos of value ram als het goedkoop moet zijn maar slechte timings kan je geheugenbandprestaties totaal onderuit halen.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Pagina: 1