Toon posts:

Ubuntu server..maar weet niet hoe!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.245 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem... Graag wil ik overal, vanaf elke pc voorzien van internet, bij mijn eigen bestanden kunnen. Ik heb niet veel verstand van computers maar een server die dag en nacht online staat is ..denk ik.. de beste oplossing... Hoe ga ik dit aanpakken? Heeft iemand een stappen plan? Zelf zit ik te denken aan een Ubuntu server... maar als iemand anders een betere optie heeft dan hoor ik dat graag.

Even nog een opmerking.. Ik werk al jaren met Linux (suse).. tot meer dan volle tevredenheid..ondanks dat ik mijzelf maar matig kan redden in Linuxland. Verder ben ik allergisch voor alles wat met Microsoft te maken heeft..

Groet,

Andre

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31

BCC

Je moet eerst bedenken wat je precies wilt doen.

Wil je het kunnen accessen via:
- FTP
- SSH (en dus SFTP)
- SMB (via windows network sharing)
- HTTP
- RSYNC?

Het beste kun je eerste een standaard installatie pakken met een accountje voor jezelf. Je kan dan al via SSH /SFTP netjes dingen opslaan en openen in je homedir. Vanuit daar zou ik meer services gaan installen / configen indien nodig. Voor losse services zijn altijd prima howto's te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door BCC op 30-08-2006 19:50 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Damn.. dit is al veel te ingewikkeld voor mij. Ik zit soms gewoon achter een windows pc en wil dan kunnen inloggen op MIJN server die via mijn adsl modem (xs4all) aan het internet hangt...... Voor de toekomst zoek ik ook nog personen/bedrijven die mij willen helpen met mijn "linux kantoor" .... Dit hoeft overigens niet gratis.....

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31

BCC

Tja, ik heb je net 5 alternatieven gegeven om vanaf die windows machine je linux machine te benaderen. Als je dat al niets zegt, dan zou ik je eerst maar eens gaan inlezen in wat van de bovengenoemde termen. Wikipedia is your friend.

Ook kun je een andere distributie kiezen. Er zijn er een aantal speciaal voor SOHO toepassingen. Kijk daar eens tussen.

[ Voor 20% gewijzigd door BCC op 30-08-2006 19:59 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Eventueel een programma als Radmin? Tenminste ik ga ervan uit dat die ook te vinden zijn voor Linux systemen.

FTP is misschien ook wel makkelijk.

[ Voor 157% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2006 20:01 ]

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 18:54
Waarom ubuntu installeren, als je toch suse hebt?
Is het dan niet handiger om ff via yast bijvoorbeeld vsftp of pureftpd te installeren?
Hier vind je bijvoorbeeld een handleiding van vsftpd op suse.
Zelf zou ik voor pure-ftpd gaan, doen hoef je niet al die handelingen te doen wat in de handleiding beschreven word. :)

[ Voor 49% gewijzigd door freyk op 30-08-2006 20:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waarom Ubuntu? Omdat hun policy mij wel aanspreekt.

Ok.. ik dank jullie voor alle goed bedoelde antwoorden. Echt veel verder kom ik er niet mee. Dit is waarschijnlijk ook 1 van de redenen waarom Bill Gates rijk is geworden... Maar goed..... ik zoek gewoon verder en weet zeker dat ik mijn eigen Linux server online krijg.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zou anno 2006 ftp lekker laten voor wat het is; een mooi stuk historie ;)

Een secure variant van FTP lijkt me geen slecht idee :)

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 18:54
offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 20:38:
Dit is waarschijnlijk ook 1 van de redenen waarom Bill Gates rijk is geworden... [/quote]
Ik zie dat je nog vele opties van een linuxdistributie nog moet ontdekken,.. :)
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 20:38:
Maar goed..... ik zoek gewoon verder en weet zeker dat ik mijn eigen Linux server online krijg.
Je kan ook bijvoorbeeld ff webmin installeren.
Een programma waarmee je via je browser je server kan beheren.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

pak dan gewoon de meest simpele router distro die je maar kunt pakken; Clarkconnect.

Kun je in Windows gewoon via "netwerkverbinding maken" bij je bestanden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo gecharmeerd ben van deze RedHat-based distro, maar simpel is ie zeker.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 19:40:
Ik zit met het volgende probleem... Graag wil ik overal, vanaf elke pc voorzien van internet, bij mijn eigen bestanden kunnen. Ik heb niet veel verstand van computers maar een server die dag en nacht online staat is ..denk ik.. de beste oplossing... Hoe ga ik dit aanpakken? Heeft iemand een stappen plan? Zelf zit ik te denken aan een Ubuntu server... maar als iemand anders een betere optie heeft dan hoor ik dat graag.

Even nog een opmerking.. Ik werk al jaren met Linux (suse).. tot meer dan volle tevredenheid..ondanks dat ik mijzelf maar matig kan redden in Linuxland. Verder ben ik allergisch voor alles wat met Microsoft te maken heeft..

Groet,

Andre
Van deze link zul je vast wel blij worden denk ik :

https://wiki.ubuntu.com/NlLampHowto

0.0

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 19:56:
Damn.. dit is al veel te ingewikkeld voor mij. Ik zit soms gewoon achter een windows pc en wil dan kunnen inloggen op MIJN server die via mijn adsl modem (xs4all) aan het internet hangt...... Voor de toekomst zoek ik ook nog personen/bedrijven die mij willen helpen met mijn "linux kantoor" .... Dit hoeft overigens niet gratis.....
Niet onaardig bedoeld, maar het klinkt niet alsof je morgen even een server hebt opgezet ;)

Mijn tip: ga hier eens kijken: http://www.cosmopod.com/ - een soort online remote KDE desktop - als dat je genoeg mogelijkheden biedt voor je "linux kantoor" zaken, hoef je het zelf allemaal niet op te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door John_Glenn op 31-08-2006 01:59 . Reden: toelichting ]

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:33

houthakker

Poehé

Als je een server wil, waarom dan niet een specifieke server distro:

- E-smith
- Clarkconnect (gebruik ik ook, echt heel erg fijn).
- Etc; kijk eens op minddigger.com

[ Voor 11% gewijzigd door houthakker op 31-08-2006 09:11 ]

Specs

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35
Als het gaat om je persoonlijke bestanden dan kan je het nog wel proberen om zelf wat op te zetten. Veel zoeken en lezen is dan het devies.
In dat geval zou ik beginnen met ssh/sftp. Waarschijnlijk draait er standaard al een sshd op die suse machine, anders moet je die misschien nog installeren en starten. Probeer dan eens met een andere machine binnen jou netwerkje met bijvoorbeeld winscp (in het geval van een windows pc) naar die machine te verbinden. Vervolgens zal je waarschijnlijk de betreffende poort voor ssh moeten forwarden om de sshd vanaf internet te kunnen bereiken.

Wil je het bedrijfsmatig gaan gebruiken dan lijkt het me gezien de knowhow die je tentoonspreid verstandiger om iemand in de arm te nemen die er wel verstand van heeft. Zoek dan een kleine ict-dienstverlener bij jou in de buurt en ga daar eens mee praten.

[ Voor 40% gewijzigd door Jesse op 31-08-2006 10:21 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je geen zin/tijd/capaciteiten hebt om je te verdiepen, en bij een lijstje van mogelijke soorten toegang al afhaakt, kom je niet zo ver natuurlijk.
Overigens kan ubuntu bijna alles wat je in je startpost noemt al out-of-the-box, daar is heel geen stappenplan voor nodig :)
Ik zou zeggen, installeer het gewoon eens :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.