Mooie serie foto's met veel potentie. Ik zal ze even één voor één langslopen en mijn commentaar erop geven.
1#
Strakke compositie, maar erg saai. Ook die witte lucht helpt niet mee. Het is misschien een idee om hier een zwart/wit conversie van te maken.
2#
Compositie is al beter dan de vorige, iets minder saai ook. Maar toch mist deze foto iets. Kan komen door de grote hoeveelheid witte lucht. Wat krapper uitgesneden aan de bovenkant zal waarschijnlijk al wonderen doen.
3#
Zichtbare lucht, heerlijk

. Maar eigenlijk toch net niet voldoende aanwezig. Je ogen volgen nu de lijnen, en komen uit in het niets. Als daar wat meer textuur van de wolken aanwezig was geweest hadden je ogen nog op iets kunnen focussen.
4#
De reflectie is goed gelukt. Alleen ik mis hier weer iets aan spanning. Hij is redelijk saaid.
5#
Herhaling met een knik erin. Mooi gevonden, maar weer mist er spanning.
6#
De zwarte achtergrond levert een boel meer spanning op. Zeker gecombineerd met de lampen die het gebouw verlichten. Erg imposante foto zo, geeft goed aan hoe dat gebouw overkomt als je er zelf onderstaat.
7#
Lekker abstract, maar minder imposant dan foto 6. Gevoel van schaal ontbreekt, en dat is jammer.
8 en 9 kan ik kort over zijn. Standaard foto's, het is erg moeilijk om een echt mooie en goeie foto van de Eifeltoren te maken die nog niet iedereen als eens gezien heeft. Persoonlijk was ik voor wat detail shots gegaan waarmee je nog steeds wel laat zien dat het de Eifeltoren is.
10#
Dat scheve is in het begin leuk, maar begint nu toch wat irritant te worden. Bij deze foto doet het scheve zelfs wat afbreuk aan het geheel. De tegenstelling tussen oud en nieuw is goed, maar de foto is niet fijn om naar te kijken.
11#
Geen duidelijk centraal onderwerp. Met een mensen massa die de metro uit/in stroomt was deze foto sterker geweest.
12#
Die lucht mag dreigender, of had juist mooi blauw moeten zijn. Ik kan geen onderwerp zien, dus mijn ogen dwalen een beetje rond zonder te blijven hangen. Dat is zonde.
13#
Past compleet niet in de serie van architectuur. En ook qua compositie is deze foto niet echt bijzonder te noemen.
In het algemeen zijn het mooie foto's van een vakantie in Parijs. Veel redelijk standaard vakantie kiekjes waar af en toe wat meer mee is gedaan. Probeer tijdens het fotograferen meer rekening te houden met wat wel en wat niet belangrijk is. Ik merk wel dat je een aantal van de standaard 'regels' toepast, maar ga nadenken over waarom het zulke belangrijke regels zijn.
Ga zo door, en hopelijk kan ik dan op een gegeven moment van jou leren