Nieuwe pc onderdelen voor normaal gebruik, budget 850 euro

Pagina: 1
Acties:

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 21:50
Hallo

Ik moet een nieuwe pc hebben, want de belangrijke onderdelen zijn sterk verouderd.

Ik hoef niet alles te vervangen:
- DVD brander
- 4hd's (waarvan 2 in raid0 opstelling)

Mijn pc staat 24/7 aan, dus hij moet stil zijn en hij moet niet te warm worden.
De pc wordt voornamelijk gebruikt voor het downloaden van nieuwsgroepen met Newsleecher, met een snelheid van rond de 800kb/sec. Daarom moet de pc ook goed met PAR2 en RAR bestanden om kunnen gaan.
Wat ik verder ook nog héél belangrijk vind, is de ondersteuning voor HDTV. Ik wil de pc ook op op m'n LCD aansluiten, om op die manier hdtv uitzendingen te kunnen kijken. (1080p moet vloeiend spelen!) HDTV kijken is het zwaarste wat ie moet doen, op parren na, maar dat hoeft in principe niet snel te gaan.

Het budget bedraagt zo tussen de 750 en 850 euro.
Wat ik dus nog moet hebben is het volgende:
- CPU + Koeling
- Moederbord
- Geheugen
- Grafische Kaart
- Behuizing (de huidige is te klein voor m'n hd's)
- (eventueel een voeding)

Ik zat zelf aan het volgende te denken: (ik heb even alles van www.alternate.nl gepakt)
- CPU:
Ik wil perse een Intel Core 2 Duo E6600 of een E6400, omdat die de beste prijs kwaliteitsverhouding heeft en ook weer een aantal jaartjes meekan.
Prijs: 339 euro

- Koeling:
Ik neig toch naar een losse koeler. Wat zou een goede stille koeler zijn? Zalman is bekend voor mij en Arctic cooling. Wat zou het beste zijn?

- Moederbord:
Ik heb een beetje gekeken naar de prijs enzo en kwam toen uit bij een Asus P5WD2-E Premium. Maar of dit te goed/slecht is zou ik eigenlijk niet weten. Ik wil minstens 4 SATA poorten hebben en 2 IDE poorten en RAID moet ondersteund worden. Verder wil ik zoveel mogelijk USB aansluitingen en uiteraard PCI-E. Ik weet verder niet goed waar ik op moet letten :? (FSB en Chipset enzo)
Kan iemand heel kort uitleggen wat Dual Channel is?

Specificaties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
 Socket   775 

Processor   Intel® Pentium® 4 (Extreme Edition) 3.4 GHz, Intel® Pentium® 4 Processor (Prescott) 505 - 571, 630 - 672 und 805 - 840, Intel® Celeron® D 325 - 355, Intel® Pentium® 4 Processor (Presler) 920 - 955. 

Chipset   Intel® 975X 

Slots    
 3 x PCI (32 bit) 
 1 x PCIe x1 
 1 x PCIe x2 
 2 x PCIe x16 

Bussnelheid   1066 MHz 

Formfaktor   ATX 

Geheugen    
Maximaal  8192 MB 
Type  DDR2 
Sloten  4 x DDR2-DIMM 
Ondersteunde snelheden  DDR2-533 (PC2-4200), DDR2-667 (PC2-5300), DDR2-800 (PC2-6400) 
Dual Channel wordt ondersteund  Ja 
ECC-geheugen wordt ondersteund  Ja  
Registered-geheugen wordt ondersteund  Nee  
Fully Buffered vereist  Nein 

2x IDE

Serial ATA    

Type  Serial-ATA 
Aansluitingen intern  4 x Serial-ATA 
Protocollen  Serial-ATA/300 
Max. transferrate  300 MB/s 
Chip  Intel ICH7R Southbridge 
Max. apparaten  4 
Kanalen  4 

USB controller    
Type  USB 2.0 
Interface  PCI 
Aansluitingen extern  4 x USB-A 
Protocollen  USB 2.0 
Max. transferrate  480 MB/s 
Max. apparaten  127 
Kanalen  1 

Bijzonderheden   Crossfire chipset

Prijs: 179 euro ik denk dat ik hier nog wel wat kan besparen...wat zou een ander goed moederbord zijn?

- Geheugen
Ik wil sowieso 2 strookjes, vanwege dual channel (want das beter...?). Ik zat te denken aan GEIL, maar ik weet niet of dat te veel van het goede is...mss is een goedkoper merk net zo goed of goed genoeg.
Ik heb gelezen dat je beter geheugen kunt nemen wat sneller is dan de bus van je CPU, maar welke dat dan precies is weet ik niet. En hoe zit dat met latency enzo? Is dat belangrijk voor mij?

- Grafische kaart:
Ik ga dus niks spannends doen, dus ik dacht voldoende te hebben aan een ASUS EN7600GS top silend/htd/512m. Dan kan ik toch wel mooi hdtv kijken en nog eventueel een beetje gamen. DDR3 geheugen verwacht ik niet nodig te hebben voor mijn activiteiten achter de pc.

Specificaties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
 Ondersteunde PCI-AGP-Standaarden    
 PCIe x16 

Grafische chip    
Type  GeForce 7600 GS 
Snelheid  550 MHz 
Pixel-Pipelines  12 

Geheugen    
Capaciteit  512 MB aanwezig 
Type  DDR-II 
Snelheid  950 MHz 
Interface  128 bit

Prijs: 149 euro

- Behuizing:
Coolermaster Centurion 5. Deze heeft namelijk meerdere 3.5" interne lades voor m'n hd's. En ziet er niet freaky uit. Ik wil geen ultramoderne kast met overal lampjes. Die kast staat op m'n kamer, dus 's nachts heb ik liever zo min mogelijk verlichting.
Prijs: 55 euro (Excl voeding!)

- Voeding:
(voor als er geen voeding in de kast zit) Tagan TG420-U1 (420 watt). Ik heb een keer gelezen dat Tagan hele goede voedingen maakt, heel stabiel. Vandaar dat ik voor dit merk gekozen heb, maar het wattage zegt me helemaal niks. Hij moet uiteraard zo stil mogelijk zijn! Ik denk dat dit lager zou kunnen, maar ik weet dat niet zeker...
Prijs: 79 euro

Ik denk wel dat het moet lukken met een budget van 850 euro.

Alvast bedankt!!
Rob

[ Voor 53% gewijzigd door rob1985 op 30-08-2006 23:26 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik zou eens kijken naar de config die ik binnenkort ga bestellen. Hij staat in dit topic: Nieuwe PC Gebaseerd op Conroe [Budget Gebonden]

Ik ben uitgegaan van een Budget van 700 a 800. Maar jij zou best wat dingen kunnen veranderen. Ik noem de voeding, Het moederbord, Misschien de Proc( hij laat zich makkelijk clocken. Dus op die manier kun je toch de snelheid halen van de Proc die je nu hebt uigezocht.)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

Je hoeft niet bij alles de specs te zetten hoor.. ;)

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
als je een c2d 6400 neemt bespaar je al ongeveer 100 euro en dat kleine beetje performance mis je toch niet met parren en leechen

en in de games zal je gpu de bottleneck zijn dus als ik jou was zou ik gewoon voor de 6400 gaan en zo op je budget uitkomen

• rob1985
ik heb voornamelijk deze CPU gekozen vanwege HDTV, dat moet ie echt vloeiend af kunnen spelen. Ik weet dat HDTV heel zwaar is voor je systeem, zeker de 1080p variant, maar ik wil dat wel.

Ik ben heel vaak bezig met het leechen van nieuwsgroepen en dat kost (op m'n huidige configuratie 1 CPU) aardig wat rekenkracht...ik zou tegelijkertijd graag HDTV willen kunnen kijken. Ik weet niet of een langzamere CPU daarmee overweg kan? Anders is de keus snel gemaakt natuurlijk, aangezien ik verwacht dat het afspelen van een hdtv filmpje het zwaarste is wat ik met m'n pc ga doen. Parren los daarvan, want daar zit in principe niet echt haast achter, 5min langer maakt niet uit, maar haperingen bij een film is natuurlijk verschrikkelijk en dat wil ik dus voorkomen.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

De E6400 heeft een kleinere cache dan de E6600, en is daardoor een stuk goedkoper. Voor het soort dingen wat jij wil doen (video streams decoden) is een grote cache zinloos, zoals hier ook wordt uitgelegd: http://www.lostcircuits.com/cpu/encode/5.shtml - zoals je daar ziet is een omlaaggeklokte X6800 even snel als een gelijk geklokte E6300 bij video encoding.

Het multitasken waar je het verder over hebt (dus downloaden plus filmkijken) zou met al deze dualcores goed moeten gaan.

Denk dus dat je je wat geld kan besparen.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Je kan die specificaties en plaatjes wel weghalen! Het voegt eigenlijk niks toe. De tekst mag je ook wel wat inkorten.

Maar het ziet er goed uit :)

• rob1985
John_Glenn schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 19:31:
De E6400 heeft een kleinere cache dan de E6600, en is daardoor een stuk goedkoper. Voor het soort dingen wat jij wil doen (video streams decoden) is een grote cache zinloos, zoals hier ook wordt uitgelegd: http://www.lostcircuits.com/cpu/encode/5.shtml - zoals je daar ziet is een omlaaggeklokte X6800 even snel als een gelijk geklokte E6300 bij video encoding.

Het multitasken waar je het verder over hebt (dus downloaden plus filmkijken) zou met al deze dualcores goed moeten gaan.

Denk dus dat je je wat geld kan besparen.
Ik ben bijna om :)

Waarvoor wordt het cache van een CPU dan precies gebruikt? Want anders is het idd zonde van die 100 euro! En volgens mij heb ik een keer ergens iets opgevangen over kinderziektes in cpu's, kan dat kloppen? Zoja, heeft de Conroe er veel last van (voor zover bekend)?

En dan nog een vraagje over de voeding. Hoeveel watt zou ik moeten nemen (stel dat ik de E6400 een klein beetje zou willen overklokken (in de toekomst ofzo)) om voldoende te hebben? Externe randapparatuur meegerekend uiteraard (het is wel niet veel, maar gewoon voldoende zeg maar). 420watt lijkt me mss wel aan de hoge kant? Dat kan natuurlijk ook weer een paar pleuro's schelen ;)

En tsja, ik dacht van, ik zal de regels een netjes volgen. En om alle regels te volgen was ik toch al extra tijd kwijt, dus ik dacht dat ik het dan beter helemaal compleet kon maken.

[ Voor 7% gewijzigd door rob1985 op 30-08-2006 23:10 ]

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Cache is een lokaal werkgeheugen dat op heel hoge snelheid (nl cpu snelheid) werkt. Maar daar passen geen hele videos in, en dezelfde videoframe lees je ook geen honderd keer achter elkaar.

Voeding kan wel wat lichter. Ik denk aan zo'n Zalman 360W bijv.

Moederbord: kan je een hoop op besparen, als je de eis van 2 P-ATA poorten laat vallen. De meeste P965 borden hebben nl nog maar 1 zo'n poort.

• rob1985
John_Glenn schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 00:08:
Cache is een lokaal werkgeheugen dat op heel hoge snelheid (nl cpu snelheid) werkt. Maar daar passen geen hele videos in, en dezelfde videoframe lees je ook geen honderd keer achter elkaar.

Voeding kan wel wat lichter. Ik denk aan zo'n Zalman 360W bijv.

Moederbord: kan je een hoop op besparen, als je de eis van 2 P-ATA poorten laat vallen. De meeste P965 borden hebben nl nog maar 1 zo'n poort.
Maar ik heb 2 IDE schijven en nog een dvd brandertje...dan kan ik dat toch niet meer allemaal aansluiten? Heeft he gebruiken van een SATA 2 IDE converter nog nadelen (bijv snelheidsverlies ofzo)? En waar kan je die dingen goedkoop krijgen, want op www.azerty.nl kost ie 30 euro en dan lijkt mij dat je het goedkopere moederbord eigenlijk weer te niet doet :?

En aan welk moederbord moet ik dan denken? Ik wil zo min mogelijk verlies van prestaties ivm het mobo wat ik zelf gekozen had ;)

[ Voor 20% gewijzigd door rob1985 op 31-08-2006 11:46 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:37
Die cpu hoeft echt niet zo duur hoor. Op mijn athlon 1800+ draai ik vloeiend 720P HDfilms(met cpu gebruik van 90 procent) icm geforce 5200 en 1 giga ram. Op pentium 4 3.00 ghz gaat 1080P vloeiend met nog geen 80 procent cpugebruik(met onboard video). De goedkoopste conroe moet dus voldoende zijn voor jou.(ene core kan rarren en parren en de andere kan je film draaien.)

http://specs.tweak.to/16567

• rob1985
skelleniels schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 12:03:
Die cpu hoeft echt niet zo duur hoor. Op mijn athlon 1800+ draai ik vloeiend 720P HDfilms(met cpu gebruik van 90 procent) icm geforce 5200 en 1 giga ram. Op pentium 4 3.00 ghz gaat 1080P vloeiend met nog geen 80 procent cpugebruik(met onboard video). De goedkoopste conroe moet dus voldoende zijn voor jou.(ene core kan rarren en parren en de andere kan je film draaien.)
mijn huidige pc zou het in principe ook moeten kunnen geloof ik:
Pentium 4 2.67ghz
768ram
geforce fx5200
Toch krijg ik het niet voor elkaar, terwijl er mensen zijn met minder die het wel voor elkaar krijgen :(
Die Conroe staat sowieso al vast voor mij, wss een E6400, lager wil ik niet. Op een CPU moet je niet te veel besparen, aangezien dat eigenlijk het meest belangrijke onderdeel is.

• rob1985
is het belangrijk dat er 2 PCI-e x16 sloten op zitten? Of is dat echt alleen voor grafische kaarten? Want als ik er eentje met 1 slot neem, scheelt me dat klauwen met geld. Of zijn er bepaalde dingen waar je dat 16x slot nog meer voor kunt gebruiken wat in de toekomst wel eens handig zou kunnen zijn voor mij?

Kortom: waar moet ik op letten bij de keuze voor een mobo?
thanks!

[ Voor 8% gewijzigd door rob1985 op 01-09-2006 13:27 ]

Pagina: 1