Hallo
Ik moet een nieuwe pc hebben, want de belangrijke onderdelen zijn sterk verouderd.
Ik hoef niet alles te vervangen:
- DVD brander
- 4hd's (waarvan 2 in raid0 opstelling)
Mijn pc staat 24/7 aan, dus hij moet stil zijn en hij moet niet te warm worden.
De pc wordt voornamelijk gebruikt voor het downloaden van nieuwsgroepen met Newsleecher, met een snelheid van rond de 800kb/sec. Daarom moet de pc ook goed met PAR2 en RAR bestanden om kunnen gaan.
Wat ik verder ook nog héél belangrijk vind, is de ondersteuning voor HDTV. Ik wil de pc ook op op m'n LCD aansluiten, om op die manier hdtv uitzendingen te kunnen kijken. (1080p moet vloeiend spelen!) HDTV kijken is het zwaarste wat ie moet doen, op parren na, maar dat hoeft in principe niet snel te gaan.
Het budget bedraagt zo tussen de 750 en 850 euro.
Wat ik dus nog moet hebben is het volgende:
- CPU + Koeling
- Moederbord
- Geheugen
- Grafische Kaart
- Behuizing (de huidige is te klein voor m'n hd's)
- (eventueel een voeding)
Ik zat zelf aan het volgende te denken: (ik heb even alles van www.alternate.nl gepakt)
- CPU:
Ik wil perse een Intel Core 2 Duo E6600 of een E6400, omdat die de beste prijs kwaliteitsverhouding heeft en ook weer een aantal jaartjes meekan.
Prijs: 339 euro
- Koeling:
Ik neig toch naar een losse koeler. Wat zou een goede stille koeler zijn? Zalman is bekend voor mij en Arctic cooling. Wat zou het beste zijn?
- Moederbord:
Ik heb een beetje gekeken naar de prijs enzo en kwam toen uit bij een Asus P5WD2-E Premium. Maar of dit te goed/slecht is zou ik eigenlijk niet weten. Ik wil minstens 4 SATA poorten hebben en 2 IDE poorten en RAID moet ondersteund worden. Verder wil ik zoveel mogelijk USB aansluitingen en uiteraard PCI-E. Ik weet verder niet goed waar ik op moet letten
(FSB en Chipset enzo)
Kan iemand heel kort uitleggen wat Dual Channel is?
Specificaties:
Prijs: 179 euro ik denk dat ik hier nog wel wat kan besparen...wat zou een ander goed moederbord zijn?
- Geheugen
Ik wil sowieso 2 strookjes, vanwege dual channel (want das beter...?). Ik zat te denken aan GEIL, maar ik weet niet of dat te veel van het goede is...mss is een goedkoper merk net zo goed of goed genoeg.
Ik heb gelezen dat je beter geheugen kunt nemen wat sneller is dan de bus van je CPU, maar welke dat dan precies is weet ik niet. En hoe zit dat met latency enzo? Is dat belangrijk voor mij?
- Grafische kaart:
Ik ga dus niks spannends doen, dus ik dacht voldoende te hebben aan een ASUS EN7600GS top silend/htd/512m. Dan kan ik toch wel mooi hdtv kijken en nog eventueel een beetje gamen. DDR3 geheugen verwacht ik niet nodig te hebben voor mijn activiteiten achter de pc.
Specificaties:
Prijs: 149 euro
- Behuizing:
Coolermaster Centurion 5. Deze heeft namelijk meerdere 3.5" interne lades voor m'n hd's. En ziet er niet freaky uit. Ik wil geen ultramoderne kast met overal lampjes. Die kast staat op m'n kamer, dus 's nachts heb ik liever zo min mogelijk verlichting.
Prijs: 55 euro (Excl voeding!)
- Voeding:
(voor als er geen voeding in de kast zit) Tagan TG420-U1 (420 watt). Ik heb een keer gelezen dat Tagan hele goede voedingen maakt, heel stabiel. Vandaar dat ik voor dit merk gekozen heb, maar het wattage zegt me helemaal niks. Hij moet uiteraard zo stil mogelijk zijn! Ik denk dat dit lager zou kunnen, maar ik weet dat niet zeker...
Prijs: 79 euro
Ik denk wel dat het moet lukken met een budget van 850 euro.
Alvast bedankt!!
Rob
Ik moet een nieuwe pc hebben, want de belangrijke onderdelen zijn sterk verouderd.
Ik hoef niet alles te vervangen:
- DVD brander
- 4hd's (waarvan 2 in raid0 opstelling)
Mijn pc staat 24/7 aan, dus hij moet stil zijn en hij moet niet te warm worden.
De pc wordt voornamelijk gebruikt voor het downloaden van nieuwsgroepen met Newsleecher, met een snelheid van rond de 800kb/sec. Daarom moet de pc ook goed met PAR2 en RAR bestanden om kunnen gaan.
Wat ik verder ook nog héél belangrijk vind, is de ondersteuning voor HDTV. Ik wil de pc ook op op m'n LCD aansluiten, om op die manier hdtv uitzendingen te kunnen kijken. (1080p moet vloeiend spelen!) HDTV kijken is het zwaarste wat ie moet doen, op parren na, maar dat hoeft in principe niet snel te gaan.
Het budget bedraagt zo tussen de 750 en 850 euro.
Wat ik dus nog moet hebben is het volgende:
- CPU + Koeling
- Moederbord
- Geheugen
- Grafische Kaart
- Behuizing (de huidige is te klein voor m'n hd's)
- (eventueel een voeding)
Ik zat zelf aan het volgende te denken: (ik heb even alles van www.alternate.nl gepakt)
- CPU:
Ik wil perse een Intel Core 2 Duo E6600 of een E6400, omdat die de beste prijs kwaliteitsverhouding heeft en ook weer een aantal jaartjes meekan.
Prijs: 339 euro
- Koeling:
Ik neig toch naar een losse koeler. Wat zou een goede stille koeler zijn? Zalman is bekend voor mij en Arctic cooling. Wat zou het beste zijn?
- Moederbord:
Ik heb een beetje gekeken naar de prijs enzo en kwam toen uit bij een Asus P5WD2-E Premium. Maar of dit te goed/slecht is zou ik eigenlijk niet weten. Ik wil minstens 4 SATA poorten hebben en 2 IDE poorten en RAID moet ondersteund worden. Verder wil ik zoveel mogelijk USB aansluitingen en uiteraard PCI-E. Ik weet verder niet goed waar ik op moet letten
Kan iemand heel kort uitleggen wat Dual Channel is?
Specificaties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
| Socket 775 Processor Intel® Pentium® 4 (Extreme Edition) 3.4 GHz, Intel® Pentium® 4 Processor (Prescott) 505 - 571, 630 - 672 und 805 - 840, Intel® Celeron® D 325 - 355, Intel® Pentium® 4 Processor (Presler) 920 - 955. Chipset Intel® 975X Slots 3 x PCI (32 bit) 1 x PCIe x1 1 x PCIe x2 2 x PCIe x16 Bussnelheid 1066 MHz Formfaktor ATX Geheugen Maximaal 8192 MB Type DDR2 Sloten 4 x DDR2-DIMM Ondersteunde snelheden DDR2-533 (PC2-4200), DDR2-667 (PC2-5300), DDR2-800 (PC2-6400) Dual Channel wordt ondersteund Ja ECC-geheugen wordt ondersteund Ja Registered-geheugen wordt ondersteund Nee Fully Buffered vereist Nein 2x IDE Serial ATA Type Serial-ATA Aansluitingen intern 4 x Serial-ATA Protocollen Serial-ATA/300 Max. transferrate 300 MB/s Chip Intel ICH7R Southbridge Max. apparaten 4 Kanalen 4 USB controller Type USB 2.0 Interface PCI Aansluitingen extern 4 x USB-A Protocollen USB 2.0 Max. transferrate 480 MB/s Max. apparaten 127 Kanalen 1 Bijzonderheden Crossfire chipset |
Prijs: 179 euro ik denk dat ik hier nog wel wat kan besparen...wat zou een ander goed moederbord zijn?
- Geheugen
Ik wil sowieso 2 strookjes, vanwege dual channel (want das beter...?). Ik zat te denken aan GEIL, maar ik weet niet of dat te veel van het goede is...mss is een goedkoper merk net zo goed of goed genoeg.
Ik heb gelezen dat je beter geheugen kunt nemen wat sneller is dan de bus van je CPU, maar welke dat dan precies is weet ik niet. En hoe zit dat met latency enzo? Is dat belangrijk voor mij?
- Grafische kaart:
Ik ga dus niks spannends doen, dus ik dacht voldoende te hebben aan een ASUS EN7600GS top silend/htd/512m. Dan kan ik toch wel mooi hdtv kijken en nog eventueel een beetje gamen. DDR3 geheugen verwacht ik niet nodig te hebben voor mijn activiteiten achter de pc.
Specificaties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| Ondersteunde PCI-AGP-Standaarden PCIe x16 Grafische chip Type GeForce 7600 GS Snelheid 550 MHz Pixel-Pipelines 12 Geheugen Capaciteit 512 MB aanwezig Type DDR-II Snelheid 950 MHz Interface 128 bit |
Prijs: 149 euro
- Behuizing:
Coolermaster Centurion 5. Deze heeft namelijk meerdere 3.5" interne lades voor m'n hd's. En ziet er niet freaky uit. Ik wil geen ultramoderne kast met overal lampjes. Die kast staat op m'n kamer, dus 's nachts heb ik liever zo min mogelijk verlichting.
Prijs: 55 euro (Excl voeding!)
- Voeding:
(voor als er geen voeding in de kast zit) Tagan TG420-U1 (420 watt). Ik heb een keer gelezen dat Tagan hele goede voedingen maakt, heel stabiel. Vandaar dat ik voor dit merk gekozen heb, maar het wattage zegt me helemaal niks. Hij moet uiteraard zo stil mogelijk zijn! Ik denk dat dit lager zou kunnen, maar ik weet dat niet zeker...
Prijs: 79 euro
Ik denk wel dat het moet lukken met een budget van 850 euro.
Alvast bedankt!!
Rob
[ Voor 53% gewijzigd door rob1985 op 30-08-2006 23:26 ]