Toon posts:

XP licentie naar nieuwe schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Even een korte vraag. Als ik een nieuwe schijf in mijn lapotp zet, omdat de vorige kapot is. Moet ik dan ook een nieuwe versie van XP aanschaffen, dat stond tenslotte op de verborgen partitie. Lijkt me een beetje geldklopperij van MS als dat moet, aan de andere kant; hoe krijg ik het weer werkend?

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:58
Een licentie voor windows koop je per core (cpu). Als deze niet veranderd, lijkt het me niet nodig dat je een nieuwe licentie nodig hebt.

edit: daarnaast is het waarschijnlijk een OEM versie, dus die hoort gewoon bij dat systeem, dat je er nou een extra / nieuwe harde schijf in zet maakt niet zoveel uit.

[ Voor 38% gewijzigd door MoiZie op 30-08-2006 17:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok dank,
Nog één kleine vraag...
Hoe kom ik dan weer aan de software? Die stond tenslotte op de verborgen partitie...

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:59

oCe

aka Dookie.

Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 17:54:
Ok dank,
Nog één kleine vraag...
Hoe kom ik dan weer aan de software? Die stond tenslotte op de verborgen partitie...
Ondersteuning van een zogenaamde OEM-licentie gaat via de leverancier/fabrikant. Aankloppen bij de fabrikant/reseller van je laptop dus.

-I am Jack's wasted life.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:58
Ok dank,
Nog één kleine vraag...
Lijkt me dat dat op de bijgeleverde cd's staat he... En anders staat het vast wel op de site van de fabrikant (bij de grotere fabrikanten in ieder geval wel).

• oCe

oCe

aka Dookie.

MoiZie schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 17:50:
Een licentie voor windows koop je per core (cpu). Als deze niet veranderd, lijkt het me niet nodig dat je een nieuwe licentie nodig hebt.

edit: daarnaast is het waarschijnlijk een OEM versie, dus die hoort gewoon bij dat systeem, dat je er nou een extra / nieuwe harde schijf in zet maakt niet zoveel uit.
Een licentie koop je niet per core/cpu; of je koopt een losse retail licentie voor een compleet systeem of je koopt een oem-licentie voor bij een compleet systeem. Is niet zozeer aan je cpu gekoppelt, maar aan een verzameling van componenten.

• oCe

oCe

aka Dookie.

MoiZie schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 17:55:
[...]

Lijkt me dat dat op de bijgeleverde cd's staat he... En anders staat het vast wel op de site van de fabrikant (bij de grotere fabrikanten in ieder geval wel).
Hij zegt zojuist dat het op de verborgen partitie staat, niet op een cd dus ;) Veel van die harddisk-recovery's hebben we de optie op een cd/dvd te maken, dus hopen dat de TS dat heeft gedaan. Zo niet, zo mijn post hierboven :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga even bellen,
Dank

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-03 19:55
Ok dank,
Nog één kleine vraag...
Meestal als de software op een verborgen partitie staat, krijg je ook wel de mogelijkheid om die te branden met een of ander programma van de laptopleverancier. Anders een verloopstukje ala
http://www.marktplaza.nl/...isk-converter-1761970.php en kopieer je partitie via een normale PC.

spuit 11

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:25
Wat voor merk laptop heb je?

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 11:43

Oceria

I've been in between....

Mocht je die rescue CD niet kunnen gebruiken (doordat ie door ouderdom onleesbaar is geworden, of slechts de opstartmethode is en naar de verborgen partitie wijst), ga dan terug naar je oorspronkelijke verkoper (de winkel waar je de laptop hebt gekocht). Deze moet er voor zorgen dat je opnieuw de beschikking krijgt over Windows, zelfs als je garantie al verlopen is. Je hebt namelijk een eeuwig durend recht op het gebruik van de software en die is dus niet gekoppeld aan de verwachtte levensduur van een harde schijf (3 - 5 jaar). Bereid je er echter op voor dat je nog wel wat gesteggel krijgt met je oorspronkelijke verkoper, zeker als je de vervangende schijf elders hebt aangeschaft.

Kijk voor meer informatie op Consuwijzer.
Tips:
  • Blijf rustig
  • Leg de situatie uit
  • Neem je licenties mee (als die niet op de PC staan)
  • Neem de defecte schijf mee
  • Neem je garantie bewijs/koopbon van zowel PC als nieuwe schijf mee
  • Laat afspraken zwart op wit stellen.
  • Lever papierwerk niet in zonder officiële kwitantie/ontvangstbewijs
Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door Oceria op 30-08-2006 18:07 ]

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Verwijderd

Topicstarter
Een HP pavilion

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Het lijkt me niet zinvol om deze discussie _alweer_ te gaan voeren.
Zoek gewoon even met onze zoekmachine en dan heb je zo antwoorden gevonden. Een beetje inzet van jouw kant is toch wel het minste wat je kan doen.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.