En wat denk jij te gaan verdienen?

Pagina: 1
Acties:
  • 12.381 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:30
Je kent dat wel je zit op school, dromend van de dag dat jij je eerst Porsche (of insert andere vette wagen hier) gaat kopen, hopend dat dit zo snel mogelijk gaat gebeuren.
Misschien zit je nog in de college banken en realiseer je niet hoeveel je waard bent.
Of misschien beter nog wil je het niet weten, vandaar deze duo poll:

Het gaat dus om je startsalaris, of je eerste startsalaris als je al werkt
Poll: Hoeveel denk/dacht je waard te zijn (bruto pm)?
Minimumloon
1300-1700
1700-2000
2000-2300
2300-2500
2500-2800
2800-3000
3000+
Ik wil het niet weten
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=143898&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier
Poll: En klopte dat?
Ja
Nee, ik was meer waard (ong. +500)
Nee, ik was minder waard (ong. -500)
Nee, ik was veel meer waard (ong +750)
Nee, ik was minder waard (ong. -750)
Ik weet het nog niet
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=143899&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Ik dacht namelijk dat ik niet veel waard wa en het boeide me eigenlijk niet. Ik blijk goud geld waard te zijn (3 banen aangeboden met alle rond de 2600 bruto, als start salaris). Terwijl ik dacht eens tussen de 1800-2000 te gaan verdienen. Nu wil ik ook best wel snel af gaan studeren.

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Bedoel je startsalaris, of na een aantal jaar? Wat wil je verder met deze info? Het is nogal verschillend per persoon natuurlijk, ga je voor de uitgestippelde makkelijke weg, of probeer je kansen te grijpen en neem je risico's? Verdiende bij het begin van deze baan nog minder dan toen ik begon :P maar ben na 3 jaar van baan veranderd (wat niet heel verstandig is carriere technisch gezien) en zit nu in Engeland werk te doen waar ik niet voor ben opgeleid, maar met voldoende ervaring wel dikke knaken mee kan verdienen, en heb binnen een jaar tijd al een behoorlijke loonsverhoging gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
fixxx schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 17:16:
Bedoel je startsalaris, of na een aantal jaar? Wat wil je verder met deze info? Het is nogal verschillend per persoon natuurlijk, ga je voor de uitgestippelde makkelijke weg, of probeer je kansen te grijpen en neem je risico's? Verdiende bij het begin van deze baan nog minder dan toen ik begon :P maar ben na 3 jaar van baan veranderd (wat niet heel verstandig is carriere technisch gezien) en zit nu in Engeland werk te doen waar ik niet voor ben opgeleid, maar met voldoende ervaring wel dikke knaken mee kan verdienen, en heb binnen een jaar tijd al een behoorlijke loonsverhoging gehad.
Het is voor starters idd.
Ik wil kijken of mensen weten hoeveel ze waard zijn. Kijk als ik niets waard ben en ik weet dat is natuurlijk niet zo erg als ik denk wel veel waard te zijn. Als jij met je sollicitatie gesprek zegt van dat je xx wilt verdienen terwijl je dat niet waard bent kan het sollicitatie gesprek een rare wending krijgen.

Afhankelijkvan hoeveel je er boven gaat zitten natuurlijk

Gewoon om een beetje eigen kennis van de tweakers te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

:) het is tijdens een sollicitatie gesprek nooit handig om gelijk met salariseisen te komen die niet markt conform zijn, denk dat de meeste mensen die beginnen met werken zich toch wel een beetje inlezen in de arbeidsmarkt, of iig een beetje info inwinnen over hoeveel ze ongeveer gaan verdienen. Dat hoop ik althans, anders kan je inderdaad wel een hele rare indruk achterlaten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Toevallig vanmiddag bij een uitzendburo geweest en ze gingen me voorstellen voor helpdeskmedewerker en dat zou 1800 bruto verdienen. En dat na een simpele MBO opleiding. Zou heel mooi zijn als ik die baan krijg, ook al neem ik over 8 maandjes toch ontslag :)

Ik denk zelf trouwens dat ik eerder 1300 waard ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Same here! Ben 2 maanden geleden gaan solliciteren met 2400 euri in mijn achterhoofd (Dit bedrag is gebaseerd op het volgende, een vriend van mij was een jaar eerder van het HBO afgestudeerd, en met een jaar werkervaring erbij verdient hij nu dit. Ik heb nog een jaartje uni gedaan, dat vond ik wel gelijk staan aan een jaar werkervaring).

Na sollicatierondes (23 bedrijven hebben gereageerd op mijn monsterboard CV) heb ik gesolliciteerd bij 10 bedrijven en een aanbod gehad van 9 bedrijven. Heel laag (de grote detacheerders, +/- 2100 + 13 in dozijn arbeidsvoorwaarden), tot heel hoog (3100 + auto en de hele shit).

Ik heb echter gekozen voor het leukste werk, en dat zit nu wel goed. Het aanbod was wel netjes, 2615 bruto + auto, laptop en gsm etc.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Verwijderd

Als ik afgestudeerd ben zal ik waarschijnlijk nog een vervolgstudie moeten doen. Dit zal dan wel deeltijd zijn, waarbij ik de rest van de week bij een bedrijf moet werken (zij betalen de studie dan ook). Tijdens die periode zal het salaris waarschijnlijk ergens tussen de 2500 en 3000 liggen en na die vervolgstudie zal het daar aardig wat boven liggen.
Ik ga vanaf morgen als werkstudent werken (2 dagen/week werken, rest studie) en daar krijg ik (op fulltime basis) 2100/maand. Toch best netjes zonder 'echt' diploma behalve middelbare school :)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:42
Een jaar Uni staat IMHO lang niet gelijk aan een jaar werkervaring, tenzij je stage hebt gelopen.
In de praktijk leer je véél meer dan uti boeken, als is het maar hoe collegiaal te zijn.

Voor mij liever een jaar relevante werkervaring dan 3 jaar uni.

Verwijderd

frickY schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:25:
Een jaar Uni staat IMHO lang niet gelijk aan een jaar werkervaring, tenzij je stage hebt gelopen.
In de praktijk leer je véél meer dan uti boeken, als is het maar hoe collegiaal te zijn.

Verschil is dat iedereen een jaar werkervaring kan opdoen, terwijl slechts een klein percentage een universitaire opleiding aankan.
Echte hoge posities en doorgroei mogelijkheden zijn niet toegankelijk zonder master diploma.
En je startsalaris ligt ook een stuk hoger natuurlijk.

Verwijderd

Dat zal volledig afhangen van het werk dat je doet. Maar aangezien je ook na een universitaire studie nog zeker 40 jaar aan de slag mag, zie ik weinig reden om het daarvoor te laten.

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Het interesseert me eigenlijk niet echt veel, het gekke is dat ik best van mooie spullen houd, maar eigenlijk maar weinig om geld geef (lijkt erg tegenstrijdig, toch is het zo :P Als ik het heb, geef ik het makkelijk uit).

Ik weet inmiddels wel dat zolang ik alle vaste lasten kan betalen en verder vrij weinig hoef te laten, het niet echt veel uitmaakt hoeveel ik verdien. Ik weet van mezelf dat ik toch wel een redelijk betalende baan kan krijgen. Het enige wat ik wil, is een leuke baan waar ik mn ei in kwijt kan :P Lijkt me belangrijker dan alleen een dik salaris...

Mooiste is natuurlijk nog om het te combineren maar die luxe heb je niet altijd :P

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Verwachtte in 1998 zo'n 3600-4000 gulden te gaan verdienen en het is 3800 geworden. Verdien nu 2250, dus echt vooruit ben ik er niet op gegaan...ligt uiteraard aan mezelf (niet op willen stappen na 4 jaar geen salarisverhoging). Maar het is zo'n relaxt baantje ;)

Gelukkig vul ik mijn jaarsalaris aan tot 150% door een beetje handig te beleggen.

[ Voor 13% gewijzigd door FunkyTrip op 31-08-2006 15:38 ]

Dit dus.

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
frickY schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:25:

Totdat je ontdekt dat je met drie of vier jaar uni functies kunt bemachtigen waar je > 3000 kunt verdienen met nul komma niks werkervaring, en de relevante werkervaring tot nog exorbitantere salarisstijgingen leidt.

Werkervaring en collegialiteit prima, maar zoals hierboven terecht opgemerkt, als je echt vér (en in een beetje snel tempo) wilt doorgroeien zul je hoog moeten inzetten en met uni moeten beginnen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:04

Kluus

Gang is alles

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:35:
[...]

Verschil is dat iedereen een jaar werkervaring kan opdoen, terwijl slechts een klein percentage een universitaire opleiding aankan.
Echte hoge posities en doorgroei mogelijkheden zijn niet toegankelijk zonder master diploma.
En je startsalaris ligt ook een stuk hoger natuurlijk.
Off-topic: Iemand die maar een jaar uni heeft heeft wat mij betreft ook niet echt "bewezen" dat hij de studie aan kan ;). Bovendien kunnen mensen kwa intelligentie-niveau best al op een universitair niveau zitten, zonder ooit een voet in een uni gezet te hebben. En dat je nooit een hoge positie kan bereiken zonder een universitaire opleiding gedaan te hebben is natuurlijk ook niet waar.

On-topic: Ik dacht 2000-2300 en dat klopte aardig (2250 bruto).

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik ben freelancer (fotografie & IT dingetjes) en ben nog bezig met mijn opleiding (fotografie) en ik verdien nu bruto met IT werk €2400 per maand voor 20 uur werk per week. Heb alleen m'n VWO diploma en redelijk wat praktijkervaring.
Geen idee of je dat een startsalaris kan noemen (tis immers geen salaris), en ik zie het ook meer als "werk omdat ik geld moet hebben en een studie moet betalen" dan werk waar ik verder in wil groeien. Het is de bedoeling dat het IT gebeuren toch binnen een paar jaar helemaal weg gaat vallen en ik m'n geld verdien met fotografie.

Hoeveel ik waard dacht te zijn? Geen idee, nooit precies over nagedacht. In ieder geval wel minder dan wat ik nu verdien, aangezien ik helemaal geen aanvullende diploma's heb ofzo.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Ben net 20 geworden, MBO behaalt, 1e jaar HBO Bedrijfskundige Informatica (deeltijd). Als ik hoor dat een Helpdeskmedewerker al 1600 marktcomfort krijgt, dan vind ik het zeer minimaal dat ik maar zeer weinig verdien per maand.
Ik zit dus op minimumloon en krijg 0.18€ per kilometer. Heb al verschillende aanbiedingen gehad, en ben daar ook op in gegaan. Zaterdag maar eens kijken wat het word bij het bedrijf.
Op het moment ben ik systeembeheerder bij mijn huidige werkgever.

Wat is marktcomfort dan een beetje voor een systeembeheerder (met MBO, en HBO volgend)
Uitgaand van een 40 urige werkweek.
Op het moment heb ik dus € 880,- BRUTO.
Ik weet het, zeer triest. Maar moet ergens beginnen. Zodra ik een beter aanbod heb, denk ik wel over te stappen. Het is hier wel gezellig, maar als ik elders 400 op zijn minst meer heb, zeg ik toch gedag. Vind het geld ook zeker een belangrijke rol spelen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:32:
Ben net 20 geworden, MBO behaalt, 1e jaar HBO Bedrijfskundige Informatica (deeltijd). Als ik hoor dat een Helpdeskmedewerker al 1600 marktcomfort krijgt, dan vind ik het zeer minimaal dat ik maar zeer weinig verdien per maand.
Ik zit dus op minimumloon en krijg 0.18€ per kilometer. Heb al verschillende aanbiedingen gehad, en ben daar ook op in gegaan. Zaterdag maar eens kijken wat het word bij het bedrijf.

Wat is marktcomfort dan een beetje voor een systeembeheerder (met MBO, en HBO volgend)
Ik weet het, zeer triest. Maar moet ergens beginnen. Zodra ik een beter aanbod heb, denk ik wel over te stappen. Het is hier wel gezellig, maar als ik elders 400 op zijn minst meer heb, zeg ik toch gedag. Vind het geld ook zeker een belangrijke rol spelen.
Ik weet niet precies wat de MBO-normen zijn, maar lijkt mij dat 1500 bruto er toch wel in moet zitten eigenlijk...

Verwijderd

TjaBske schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:23:
[...]

Off-topic: Iemand die maar een jaar uni heeft heeft wat mij betreft ook niet echt "bewezen" dat hij de studie aan kan ;). Bovendien kunnen mensen kwa intelligentie-niveau best al op een universitair niveau zitten, zonder ooit een voet in een uni gezet te hebben. En dat je nooit een hoge positie kan bereiken zonder een universitaire opleiding gedaan te hebben is natuurlijk ook niet waar.

On-topic: Ik dacht 2000-2300 en dat klopte aardig (2250 bruto).
Ik doel natuurlijk wel op mensen die effectief hun studie voltooien, en een master behalen.
Het is misschien mogelijk om een hoge positie te behalen zonder universitaire opleiding, maar eerder zeldzaam, en je zal er veel langer over doen om er te geraken (als het überhaupt lukt).
Als iemand echt het intellect en inzichtsvermorgen heeft voor een univ opleiding, dan had hij die ook wel gehaald naam ik aan...
Tenzij je natuurlijk "genoegen" neemt met een lager diploma (niet iedereen heeft even sterke ambities).

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TjaBske schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:23:
[...]

Off-topic: Iemand die maar een jaar uni heeft heeft wat mij betreft ook niet echt "bewezen" dat hij de studie aan kan ;).
Ik heb mijn masterjaar zonder schakeljaar cum laude gehaald >:) Kostte me wel 50 uur per week aan studie, maar staat verrekkes mooi op je CV :)

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Ik ga uit van 3000+. Volgens de Elsevier is het startsalaris van een Scheikundig Technoloog gemiddeld 1750 euro.

Bruto loongegevens: 3011,90 (in EUR)
Netto loongegevens: 1750 (in EUR)

Verwijderd

_DH schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:57:
[...]

Ik heb mijn masterjaar zonder schakeljaar cum laude gehaald >:) Kostte me wel 50 uur per week aan studie, maar staat verrekkes mooi op je CV :)
Best wel makkelijk dan, want in België is een schakeljaar van minstens 60 studiepunten verplicht.
Ook niet onlogisch, want het master programma aan mijn univ is van dergelijk hoog niveau, dat het onhaalbaar is zonder een jaar voorbereiding (voor het schakelprogramma zelf is er van de 36 kandidaten geen enkele persoon geslaagd op alle onderdelen).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 17:08 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 17:05:
[...]

Best wel makkelijk dan, want in België is een schakeljaar van minstens 60 studiepunten verplicht.
Ook niet onlogisch, want het master programma aan mijn univ is van dergelijk hoog niveau, dat het onhaalbaar is zonder een jaar voorbereiding (voor het schakelprogramma zelf is er van de 36 kandidaten geen enkele persoon geslaagd op alle onderdelen).
Makkelijk he, oordelen over dingen waar je niets van weet. Ik daag je uit. Schrijf je in aan de UvA voor een eenjarige master. 't is echt niet dat ze je die titels in je schoot werpen ofzo.

Verwijderd

_DH schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 17:14:
[...]

Makkelijk he, oordelen over dingen waar je niets van weet. Ik daag je uit. Schrijf je in aan de UvA voor een eenjarige master. 't is echt niet dat ze je die titels in je schoot werpen ofzo.
Makkelijk het feit dat je maar 1 jaar moet doen, ipv 2.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 17:19:
[...]

Makkelijk het feit dat je maar 1 jaar moet doen, ipv 2.
Ah zo, ik voelde me al aangevallen, sorry! :>
Het is dan ook niet zo dat iedereen zich in kan schrijven, je moet minimaal een hbo of universitaire bachelor hebben en daarnaast nog verschillende intaketoetsen, onderandere wiskunde, tekstverkaren, maar ook technisch zoals unix,tcp/ip,scripting etc.

EDIT: Hier zitten enkele opleidingen tussen die voor de best-of-the-class hbo'er eigenlijk wel een must zijn. HBO is mooi, maar puur technisch. Hier word je in een jaar flink wat theorie en wetenschappelijke werkwijzen aangeleerd (waarheidsvinding is een goed thing in geval van troubleshooting) . Inzicht moet je natuurlijk wel van jezelf al hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door JackBol op 31-08-2006 17:27 ]

Verwijderd

_DH schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 17:22:
[...]

Ah zo, ik voelde me al aangevallen, sorry! :>
Het is dan ook niet zo dat iedereen zich in kan schrijven, je moet minimaal een hbo of universitaire bachelor hebben en daarnaast nog verschillende intaketoetsen, onderandere wiskunde, tekstverkaren, maar ook technisch zoals unix,tcp/ip,scripting etc.
Ahzo, bij ons heb je ook minimum een bachelor nodig, maar wij hebben geen "intaketoetsen" zoals jij het zegt.
Misschien hadden ze dat beter wel gedaan, dan zaten ze nu niet met zoveel afvallers ;)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

_DH schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:57:
[...]

Nice! Ik dacht uit je post te begrijpen dat je je uni voortijdig na 1 jaar had beeindigd ;). Van een dergelijke prestatie kan ik me voorstellen dat dat netjes op je CV staat!

De mening zoals enkrypt die hier meerdere malen neer legt is (naar mijn inzien, correct me if I'm wrong): "Als je geen uni gaat doen, ben je er op voorhand al niet slim genoeg voor en zonder uni wordt het nooit echt wat met je carriere" vind ik bijzonder kortzichtig.

Voor mezelf heb ik lang en goed overwogen wat ik na het behalen van mijn Bachelor ging doen: universiteit of werken. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen mijn verdere carriere op te bouwen middels werkervaring. Niet omdat ik uni niet aan denk te kunnen, want ik weet zeker dat ik dat kan, maar om het simpele feit dat ik niet direct een vervolg-studie zag die me echt aansprak en ik gewoon niet de behoefte had nog langer tussen de boeken te zitten. Volgende maand begin ik op mijn nieuwe baan bij een grote multi-national op een goede, representatieve functie met zeer veel doorgroei- en opleidingsmogelijkheden.

Opleiding helpt absoluut en waarschijnlijk is het voor MBO'ers onder ons nog wel wat lastiger om binnen de ICT op bepaalde functies te komen, maar deze mensen zijn niet per definitie dom ofzo. Ik ken in tegenstelling tot enkrypt veel mensen met een HBO achtergrond in management-functie en dergelijken. Daar en tegen ken ik ook veel academici die, net als enkrypt's HBO-maten, op een 30ste nog op een helpdesk zitten, niets mis mee, dat is hun keuze. Verder ken ik MBO'ers met vele malen meer technische kennis dan de doorsnee HBO'er of WO'er.

Ik denk dat het vervelender is voor je carriere (en je leven) als je altijd maar op andere mensen neer kijkt wanneer zij iets in hun leven net even anders aanpakken dan jij. Meerdere wegen leiden naar Rome.

Ik weet niet hoe het in Belgie zit, maar hier in Nederland zijn er binnen de ICT vrij weinig starters-functies die puur voor WO-opgeleide mensen zijn weggelegd. In 9 van de 10 gevallen wordt gevraagd om "ten minste HBO of WO werk- en denkniveau". Hierin heeft WO misschien soms initieel een pre, maar de daadwerkelijke afweging gebeurd op basis van gesprekken / assessments, you name it.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 01-09-2006 00:27 ]

Verwijderd

Blijkbaar onderschat jij een universitaire opleiding.
In ons schakelprogramma zitten verschillende personen die "magna cum laude" haalde op de HBO, met 2 vingers in hun neus, maar die nu wel alles op alles moeten zetten om überhaupt geslaagd te zijn.
En idd, bij veel Belgische vacatures in de IT sector is een universitair diploma vereist.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 19:26 ]

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Hmm ik heb op 2800-3000 ingezet, omdat ik nu nog aan mijn PhD bezig ben (in principe ben ik daarna ook geen "starter" meer... dus iet wat lastig te zeggen) maar na afronding daarvan toch wel zoiets wil hebben. Het maximum voor een post-doc is hier geloof ik iets van 3500 (?). Het zou dus goed kunnen dat ik "veel meer waard ben". Volgens mij zou ik nu, met "alleen" mijn (universitaire) master's in informatica, ongeveer zo rond de 2500 kunnen gaan zitten.

Verwijderd

Ben Assistent accountant met HBO bedrijfseconomie en hbo accountancy diploma's, 1,5 jaar ervaring en verdien 1792 euro bruto.

Valt iets tegen als je hoort wat allemaal mogelijk moet zijn tijdens je studie.

Gelukkig ben ik ook nog ondernemer waardoor ik nog redelijk wat verdien voor mijn leeftijd.

• elgringo
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:32:

Hoeveel uur werk je voor 880 bruto? 8 euro is ong het min loon bruto.
En helpdesk medewerker is natuurlijk tegenwoordig ook hard (starcertificaat, COPC, ISO normeringen, etc.) dus daar krijg je ook naar betaald.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 19:25:
Blijkbaar onderschat jij een universitaire opleiding.
In ons schakelprogramma zitten verschillende personen die "magna cum laude" haalde op de HBO, met 2 vingers in hun neus, maar die nu wel alles op alles moeten zetten om überhaupt geslaagd te zijn.
En idd, bij veel Belgische vacatures in de IT sector is een universitair diploma vereist.
Hoe goed ken jij mij, om over mijn capaciteiten te kunnen oordelen?

Ik onderschat het WO helemaal niet. Ook ik zie veel ex-HBO'ers terug komen op hun uni-"avontuur".

Ook oordeel ik niet over jouw keuze, en die van vele anderen om wel WO te gaan volgen. In tegendeel, ik begrijp ook wel dat een WO je een heel eind op weg helpt, maar dat wil niet zeggen je er niet via anderen wegen kunt komen. Ik denk dat jij juist een heleboel mensen onderschat en jezelf overschat door hier jezelf boven mensen te gaan rekenen omdat je begonnen bent aan een opleiding die je zelf nog uberhaupt nog moet afmaken.

Dit wordt overigens de laatste post die ik hieraan ga wijden, aan jouw bekrompen mening valt niets te veranderen, bovendien is deze discussie behoorlijk off-topic aan het worden.

Edit: Nog wel een toevoeging: ik zie zojuist in een van je posts dat HBO in Belgie een 3-jarige opleiding is? Hier in Nederland is dat sowieso al een 4-jarige opleiding... Misschien duidt dat al op een verschil in niveau, wat jouw reactie misschien enigsinds begrijpelijk zou maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 01-09-2006 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Tja, wat denk je te gaan verdienen............
Niet alleen salaris is belangrijk in een baan, die indruk krijg ik wel als ik de topics hierboven lees.

Voor mij is het belangrijkste : arbeidsvreugde
Ik moet met plezier naar mijn werk gaan.

Ik zie "werken" als noodzakelijk kwaad om geld te verdienen om zo leuke dingen te kunnen doen in mijn vrije tijd. Sommige werkgevers claimen bij een hoog salaris zoveel vrije tijd (avonden door de week, ochtend in de weekenden) dat je niets kunt met het geld (bij wijze van spreken). En bij veel profit werknemers staat een hoog salaris ook gelijk aan weinig vakantie dagen (25 tot 28 dagen per jaar, arbeidsweek van 40 uur).

Ook secundaire arbeidsvoorwaarden spelen een rol, leaseauto/geen leaseauto. Sommige mensen zien een leaseauto als zo'n geweldig pluspunt. Als (ex)leaserijder zie ik ook de andere kant. Sommige werkgevers hebben een zeer beperkte autokeuze (voor starters), en leuke autos (cabrio, 4x4) zijn vaak niet toegestaan. Ik heb gelukkig bij mijn vorige werkgever nooit een beperking gehad, maar die beperking is ook bij die werkgever gekomen. Het is goedkoper om starters te laten rijden in alleen een Ibiza of Polo (leuk om de kleur te mogen bepalen, maar de rest niet). Maar los ervan: voor een leaseauto betaal je altijd belastingen, bouw je altijd een pensioen tekort op en met een beetje pech heb je ook een eigen bijdrage. Wat je ervoor terugkrijgt: een nieuwe auto. Maar daar moet je dan wel 4 jaar of soms zelfs 5 jaar in blijven rijden. Dus het 3e, 4e en 5e jaar rijd je feitelijk gewoon al een "oudere" auto. Nee, ik ben blij dat ik geen leaseauto meer heb.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik probeer uit te vinden wat een normaal startsalaris is bij McKinsey of Bain, want dat is zo ongeveer wat ik vind dat ik waard ben. Heeft iemand een idee hoe daarachter te komen. Die online salariswijzers kom ik niet mee op de top-consulting bedrijven uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:10

TheVMaster

Moderator WOS
PFff...9 jaar geleden was mijn startsalaris (omgerekend naar euri's) ongeveer 1300 euri bruto. 'k ben toch blijer met m'n huidie salaris (zowat 3000 euri bruto :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

sommige mensen zijn gewoon blij dat ze een goedkope auto kunnen rijden ;) knappe jongen die een prive auto kan rijden voor minder geld dan de bijtelling ( wel zelfde soort auto's dan natuurlijk )

Om nog even in te haken op de discussie over wo of hbo; het ligt echt totaal aan de persoon in kwestie of iemand wo of hbo kan doen, ook als je het hbo met 2 vingers in de neus hebt gehaald, het is zo'n andere manier van werken en denken dat die je wel moet liggen.
Ik ben zelf hbo gaan doen terwijl ik als een van de beste in mijn jaar op het vwo bekend stond ( dat drukte zich helaas niet altijd uit in goede cijfers :P ) en iedereen zei dat ik universiteit makkelijk zou kunnen. Ik heb daar bewust voor gekozen omdat ik op dat moment geen zin had in al dat theoretische geneuzel ( civiele techniek uni is nogal hardcore technisch ) en ik mezelf goed genoeg kende om te weten dat de werkwijze op de uni mij in de problemen zou gaan brengen, dat zou alleen maar feesten worden en niets doen, en dus een paar jaar weggooien. Ik was daar gewoon niet volwassen genoeg voor op dat moment. Hbo heb ik dus redelijk makkelijk gehaald, nooit spijt gehad van mijn keuze. Ik ben alleen wel tot de conclusie gekomen dat ik nu terwijl ik al werk een studie zal gaan moeten doen om uiteindelijk te bereiken wat ik wil. ( iets van MBA of een andere management achtige studie ). Het positieve daarvan is dat als je het haalt dat het een stuk beter staat aangeschreven dan alleen een studie bedrijfskunde bijvoorbeeld, vanwege de extra werkervaring en bewezen doorzettingsvermogen etc. In de praktijk blijkt gewoon dat mensen met alleen een hbo opleiding best hogerop kunnen komen, maar dat het gewoon langer duurt dan voor diegenen die wel universiteit hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 10:09:
ik probeer uit te vinden wat een normaal startsalaris is bij McKinsey of Bain, want dat is zo ongeveer wat ik vind dat ik waard ben. Heeft iemand een idee hoe daarachter te komen. Die online salariswijzers kom ik niet mee op de top-consulting bedrijven uit.
Klopt. Dat blijft dan ook min of meer 'geheim'. Een vriend van me is in gesprek met Monitor Consultancy (veel strategische en marketingconsultancy) en daar schijn je ongeveer ~37.000 bruto te verdienen als starter. Bij de grote investment banks is het nog iets groffer, kom je binnen bij Goldman Sachs of Deutsche Bank dan kun je rekenen op > 40k zonder enige relevante werkervaring (het kan prima je eerste baan zijn).

Maar dan moet je wel echt top zijn en veel, heel veel connecties hebben, veel dingen op je naam hebben staan (bestuur, topscriptie, buitenlandervaring, etc. etc.) Noem je een denktank als McKinsey dan noem je er ook ééntje. Daar kom je écht niet zomaar binnen, dat is gewoon kei- en keihard bikkelen, zowel voor solliciteren als erna (erna word je nog meer afgebeuld :P).

Dat je je salaris niet hoort is overigens wel in meer takken gebruikelijk. Ik kreeg een aanbod bij mijn huidige werkgever (groot advocatenkantoor actief in tien landen) en ik kon het aanvaarden of niet, salaris werd pas meegedeeld vlak voor de eerste werkdag, dat is helemaal geen issue bij zulke werkgevers. Je doet het voor het werk en de status en je wéét dat het goed verdient. Vantevoren aftasten wat je gaat verdienen is er niet bij, laat staan onderhandelen over je salaris. Dan is daar meteen het gat van de deur. :)

[ Voor 18% gewijzigd door nare man op 01-09-2006 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

Salandur

Software Engineer

ik dacht dat ik rond de 2100 euro wel als startsalaris kon krijgen, maar het werd het eerste half jaar 1700 bruto, dat was wel jammer... maar ik zit nu lekker op 2052, dus dat is ook lekker

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Begin 2007 rond ik mijn studie Civiele Techniek aan de TU Delft af en het gemiddelde startsalaris voor iemand met een dergelijke opleiding is op dit moment ongeveer €2480. Ik heb dus ingezet op €2500-€2800 :)

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
fixxx schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 10:19:
sommige mensen zijn gewoon blij dat ze een goedkope auto kunnen rijden ;) knappe jongen die een prive auto kan rijden voor minder geld dan de bijtelling ( wel zelfde soort auto's dan natuurlijk )
Dat zal niet lukken. Maar verplicht een kleine Polo of Ibiza rijden is minder prettig dan zelf een keuze kunnen maken.

Overigens moet je de effecten van het pensioengat niet overschatten.
Ik was toch altijd ruim 150 euro kwijt aan bijtelling per maand, 105 euro aan eigen bijdrage en een niet becijferd pensioengat. Totaal loopt het wel naar de 300 euro. Overigens niet voor een Polo of Ibiza.

Overigens on topic: ik ben in 2002 begonnen met een startsalaris van 1.950, dat was toen arbeidsconform als HBO afgestudeerd assistent-accountant voor de big four kantoren. De post-doc opleiding die ik hierna gevolgd heb (cq nu volg) wordt geheel betaald. Dit drukt wel het salaris (opleiding/tijd kost ongeveer 8.000 per jaar).

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

wat bedoel je precies met pensioengat eigenlijk? Ik bouw helemaal geen pensioen op, komt wel een keer :P heb geen zin om er allemaal dingen voor te gaan regelen (werk in Engeland, dus dat moet je allemaal zelf doen hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
fixxx schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 11:27:
wat bedoel je precies met pensioengat eigenlijk? Ik bouw helemaal geen pensioen op, komt wel een keer :P heb geen zin om er allemaal dingen voor te gaan regelen (werk in Engeland, dus dat moet je allemaal zelf doen hier)
Door de leaseauto is de pensioenopbouw lager, door een extra eigen inleg kun je dit tekort aanvullen.
Met de pensieonopbouw kun je beter tijdig beginnen, anders kun je mogelijk ooit geld tekort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
argro schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 10:32:
Begin 2007 rond ik mijn studie Civiele Techniek aan de TU Delft af en het gemiddelde startsalaris voor iemand met een dergelijke opleiding is op dit moment ongeveer €2480. Ik heb dus ingezet op €2500-€2800 :)
Ik heb hier een collega lopen die ook aan de TU Delft daarin is afgestudeerd, die is uit arren moede over de afwijzingen en de grote discrepantie tussen ronkende salarisclaims en de werkelijkheid maar rechten gaan studeren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

Jivecar schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 12:16:
[...]

Door de leaseauto is de pensioenopbouw lager, door een extra eigen inleg kun je dit tekort aanvullen.
Met de pensieonopbouw kun je beter tijdig beginnen, anders kun je mogelijk ooit geld tekort komen.
ach, ben nog onder de 30 ;) tegen de tijd dat ik 30 ben ga ik me wel druk maken over dat soort dingen, voorlopig ga ik er nog vanuit dat ik rond m'n 55ste wel binnen ben en kan stoppen met werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
nare man schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 12:20:
[...]

Ik heb hier een collega lopen die ook aan de TU Delft daarin is afgestudeerd, die is uit arren moede over de afwijzingen en de grote discrepantie tussen ronkende salarisclaims en de werkelijkheid maar rechten gaan studeren. :P
Hangt natuurlijk ook sterk af van je afstudeerrichting, ik ben tijdens het afstuderen (waar ik nu dus mee bezig ben) al door meerdere partijen benaderd. De markt is redelijk gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
nare man schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 12:20:
[...]

De markt voor afgestudeerde juristen zonder bijzondere kwalificatie is toch ook niet een en al rozegeur en maneschijn?

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 08:17
ik vind maar dat jullie hoge salarisen krijgen voor een baan.
Ik doe op dit moment opleiding civiele techniek HBO, maar het gemiddelde starterssalaris hierin is ongeveer 1800 bruto.(geen auto, telefoon, mobiel etc)
Is een informatica/systeembeheerder opleiding zoveel waard dan? Vind de verhoudingen een beetje scheef.

• argro
Volgens schoolweg is het gemiddelde startsalaris bij HBO Civiele Techniek €1938 en bij HBO Technische Informatica €1942. De informaticus kan dus gemiddeld een biertje extra kopen per maand. Doorgroeimogelijkheden zijn echter veel belangrijker dan een startsalaris, wanneer deze mogelijkheden een beetje goed zijn heb je op relatief korte termijn iemand met een hoog startsalaris met beperkte doorgroeimogelijkheden zo ingehaald, bovendien heb je waarschijnlijk ook nog een leukere functie.

• meelmark
  • Laatst online: 01-02 13:26
ik dacht niet zoveel waard te zijn als hbo-er, maar ga nu starten voor 2350 p/m. geen auto.. is ook interne organisatie. heb bedrijfs informatica gedaan. oh ja, OV wordt compleet vergoed, vakantiegeld, dokters en tandarts bezoeken is tijd van de baas :)

[ Voor 42% gewijzigd door meelmark op 14-09-2006 16:56 ]

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• lex

lex

_sepulnation_ schreef op donderdag 14 september 2006 @ 15:25:
ik vind maar dat jullie hoge salarisen krijgen voor een baan.
Ik doe op dit moment opleiding civiele techniek HBO, maar het gemiddelde starterssalaris hierin is ongeveer 1800 bruto.(geen auto, telefoon, mobiel etc)
Is een informatica/systeembeheerder opleiding zoveel waard dan? Vind de verhoudingen een beetje scheef.
Dan doe je iets niet goed :) Civiele techniek Hbo zijn ruw-weg 2 keuzes mogelijk: Opdrachtgevers of Aannemers. Als je ervoor kiest om bij een aannemer te gaan werken dan zal je salaris vaak wat minder zijn maar horen een telefoon / auto vaker tot de mogelijkheden. Bij een opdrachtgever / ingenieursbureau is het salaris vaak iets beter maar kan je die auto en telefoon wel vergeten meestal :) Maareh mijn startsalaris 4 jaar geleden was al rond de 1900 euro geloof ik, kan me niet voorstellen dat het in die 4 jaar niet iets omhoog is gegaan.

Verwijderd

MBO Civiele Techniek
1 jaar werkervaring
1876 bruto / 4 weken
Telefoon, Auto en laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:59
Ik dacht na mijn HBO wel even 2400 euro te gaan verdienen als ict-er binnen een bedrijf in de verzekeringssector. Dat ging even niet door. Hun bod was 1950 euro :N, uiteindelijk 2100 euro in het eerste jaar en na dat jaar die 2400 euro :P en daarna een groeipad varierend van 7 tot 10% per jaar 8) tot aan het maxium van de schaal. Ze wilden me blijkbaar toch wel graag houden. Groeipad is nu bijna klaar, dus ik wil meeeeeer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Ben bijna klaar met mijn studie bedrijfskundige informatica en ben hard op zoek naar een leuke baan in de Business Intelligence hoek. Heb een aanbieding gehad via een uitzendclub. Je start dan het eerste jaar met een training van 30 dagen en cursussen enzo, en na dat jaar kom je in vast dienst bij het bedrijf. Startsalaris is 2000 bruto en een kleine auto die je niet kan kiezen met stickers.... Ik denk dat er wel meer te verdienen is op dit moment nu er zoveel vraag is.. Wellicht handig om nog even verder te kijken :-) Je kan veel zeggen maar voor starters is een leuke lease-auto natuurlijk reuze interessant. Opleidingen bieden ze natuurlijk overal en groei heb je zelf in de hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Ben bijna klaar met de studie Scheikundige Technologie.. Met een bedrag tussen de 2500-3000 euro zou ik blij zijn, maar vooral secundaire arbeidsvoorwaarden/groeimogelijkheden/het bedrijf vind ik belangrijk :)

Ben al benaderd voor een job waar ik 2750 + leaseauto/laptop/telefoon kan krijgen.. Een medestudent begon met 3000 bij Albemarle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
-

[ Voor 100% gewijzigd door Vitruvius op 28-08-2014 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk voor iside the box? je hebt weinig keus hoeveel denk je te verdienen?

Zet er ook tenminste lekker hoge bedragen bij de sky is the limit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Grappig om mijn reactie van 4,5 jaar geleden te zien. Een uitspraak waar ik nog wel achtersta, al verandert het een hoop als je eenmaal een huis gekocht hebt en aan een stuk meer vaste lasten zit :P (tel daarbij op het terugbetalen van je studieschuld ;) ).

Denk dat ik het 3 jaar na afstuderen toch redelijk voor elkaar heb qua salaris , dus dat is wel fijn. Moet je wel een beetje mazzel bij hebben denk ik. Eerste baan hoog ingezet voor een starter, dan heb je meteen een mooi startpunt. Wat overigens lang niet door alle werkgevers wordt gehonoreerd, maar via via terechtgekomen bij een organisatie die daar nog een aardig stuk bovenzat. Nogmaals, beetje mazzel ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Robberto schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 10:56:
Ik ga deze zomer beginnen aan HBO Civiele techniek, wat verdienen jullie nu (paar jaar later) ongeveer? :)
Het zijn mooie tijden om civiele techniek te studeren. Het aantal afgestudeerden was de afgelopen jaren dramatisch. Ik meen dat 2 jaar terug er maar 58 afstudeerden(HBO) in heel nederland! Als je de gemiddelde leeftijd er bij neemt dan zie je dat er een enorme uitstroom over een paar jaar zal plaats vinden. Ik zeg... kassa *O*

6 jaar geleden begonnen met 1650euri + lupo, nu is dat meer dan verdubbeld + een aangeklede Astra + leuke bonussen.

Overigens zit mijn vriendin in de zakelijke vastgoed en zij lacht om mijn salaris ;(

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 22-02-2011 13:36 ]

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:57
Opleiding: Bedrijfskundige Informatica

Verwachte functie: jr Software Consultant, jr Informatie Analist of ICT Business Analist

Blijf ik hier in de regio verwacht ik 1750-2000 euro p/m te verdienen. Ga ik naar het westen dan verwacht ik rond de 1800-2200 te verdienen. De voorkeur gaat momenteel naar het laatste uit.

[ Voor 10% gewijzigd door r.e.s op 07-03-2011 10:13 ]

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Wat een ontzettend leuk topic! Ik vind het erg leuk om te zien dat er mensen zijn die zichzelf onderschatten, mensen die het precies goed hebben, en mensen die het behoorlijk overschatten.

Ik had zelf zo'n 3 jaar geleden geen flauw idee wat ik waard was (HBO), dus ik zette in op zo'n 1800 euro, uiteindelijk heb ik dat toen ook gekregen. Door hard te werken en voor een andere baan gevraagd te worden is dat nu iets meer dan verdubbeld (en ik heb nu echt een leuke baan, werken in het buitenland, afdelingen van 2 bedrijven met elkaar integreren etc..).

Diploma's zijn belangrijk, maar ik ondervind zelf nu dat een goede instelling qua werken en kansen pakken (en krijgen) veel belangrijker zijn.Enige advies wat ik kan geven aan starters is: als je graag carriere wil maken, kies dan bij je eerste baan een baan waarin je kan groeien, ook al betaalt die baan wellicht iets minder dan een andere baan.(en toon initiatief!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Laatst online: 16-09 13:39

Jumpiefox

Hoi ?

Toen ik net klaar was met mijn studie en tijdens mijn eerste gesprek bij een detacheerder aangegeven dat ik toch wel minstens 2000e bruto wou verdienen voor 40 uur, vonden zij prima. Uiteindelijk hadden ze een sollicitatie gesprek voor me geregeld bij mijn huidige werkgever en gaven aan dat ze het niet over het salaris hebben gehad en dat ik dat maar moest doen. Dus ik erheen en dacht toen bij mezelf: weet je wat doe ma gek. Ingezet op 2300e voor 36uur werken en dat heb ik toen ook gekregen \o/. Ik blij, detacheerder blij want die vangde dan nog meer geld hehe.

The first casualty in war is always the truth...

Pagina: 1