[2003] DHCP vragen

Pagina: 1
Acties:

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik ben sinds een paar dagen bezig met het installeren van een Windows 2003 server.

De situatie van deze server is al volgt:

- Onboard netwerkkaart waarop m'n internet verbinding binnen komt.
- 2 netwerkkaarten die beide naar 1 pc verbinden.

Op deze pc's wil ik kunnen internetten en de server kunnen benaderen.

Na de installatie heb ik gekozen voor een typical install van de belangrijkste dingen zoals DHCP, DNS, Active Directory. Hij vraagt dan ook op welke kaart je internet verbinding zit en welke kaart verbonden is met je netwerk.
Na deze stappen te hebben doorlopen werkte het internet prima via 1 van de 2 netwerkkaarten.

Nu komt het probleem:
Ik wil ook de pc via de 2e netwerkkaart een ip geven en daarop kunnen internetten.
Een switch via de 1e netwerkkaart zou deze situatie oplossen, maar dit moet toch ook zonder switch opgelost kunnen worden?
Ook wil ik er in de toekomst nog een draadloze netwerkkaart inzetten om via mijn telefoon te kunnen internetten.

Dus de vraag is, hoe stel ik het zo in, dat ook via de 2e netwerkkaart internet mogelijk is.
Ik heb hiervoor de 2e netwerkkaart een het ip 192.168.1.1 gegeven, terwijl de 1e kaart 192.168.0.1 heeft.
Ook heb ik wat andere dingen geprobeerd:
De kaart toegevoegd in IGMP en NAT/Basic Firewall bij Routing & Remote Access.
Het ip van de 2e netwerkkaart toegevoegd bij Server Options -> Router bij DHCP.
Het ip van de 2e netwerkkaart toegevoegd bij Server Options -> DNS bij DHCP.

De laatste 2 acties zorgden ervoor dat er ook niets meer werkte op de 1e netwerkkaart.

Ik ben dus nogal aan het prutsen. Kan iemand hier vertellen hoe dit wel moet?
Of is het niet mogelijk wat ik wil?

Edit:
Als ik op de client van de 2e netwerkkaart handmatig een ip instel als 192.168.1.10, werkt het opeens!
De 1 is nodig, een ip als 192.168.0.100 werkt niet.
Handmatig werkt het nu dus opeens, al begrijp ik er nog niets van, misschien toch iemand die dit kan uitleggen?

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggar op 30-08-2006 16:38 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Geef ook eens een ipconfig /all van alle machines, en een route print van de server waarop je internet deelt?
Je geeft een hoop tekst maar geen concrete info.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Als die netwerkkaarten in dezelfde machine zitten dan moeten ze volgens mij ook elk in een andere range zitten, dus dat verklaart waarom het met die '1' wel werkt.
Wat is er bovendien op tegen om een switch er tussen te zetten (eventueel wifi router), dat is namelijk wel de standaard oplossing, en zo heb je altijd wat poortjes vrij om er een machine bij te prikken.

Groetjes, FaceDown.

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Na een hoop geprobeer ben ik er zo'n beetje achter.
Ik denk dat een ipconfig dan nu ook niet meer nodig is.

Dat de twee netwerkkaarten een aparte range moesten hebben wist ik niet, dat loste al veel problemen op. Ik heb hierover ook nergens wat gelezen.

Verder heb ik nog een scope aangemaakt die ging over de range van de 2e netwerkkaart. Daarin nog wat geprobeerd met de dns instellingen en opeens werkte alles prima.
Toch jammer dat hier geen tutorial of enig leesvoer (door mij) over te vinden was.

Verwijderd

lol het halve forum staat vol met dit soort vragen. probleem is waarschijnlijk dat je geen idee het waarnaar te zoeken. probleem is ook meer netwerk gerelateerd dan 2003 of dhcp :)