Laptop-accu aantal uur gebruikt uitlezen?

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb onlangs tweedehands een accu gekocht voor mijn oudere laptop. De accu zou vrijwel niet gebruikt zijn (reservebatterij) en dus in prima conditie. Echter toen ik hem voor de eerste keer had opgeladen en testte ging de laptop al vrij snel automatisch uit (bij nog ong. 50% accucapaciteit). Misschien dat dit komt omdat ik het voor de eerste keer gebruikte of omdat ie lang niet gebruikt is, maar het kan ook gewoon een gare accu zijn.... Daarom vroeg ik mij af of ik niet ergens kan uitlezen of ie ook echt weinig gebruikt is? Bij harddisks kun je dat ook zien, dus waarom bij een accu niet? Zit immers ook allerlei electronica in. Ik kan alleen geen programmaatjes oid hiervoor vinden.

Weet iemand misschien of het bij laptop accu's over het algemeen mogelijk is om dit uit te kunnen lezen? Het gaat om een Toshiba li-ion accu.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
in windows energie beheer uit zetten zodat de laptop pas uitgaat als hij geen vermogen meer uit de accu krijgt en dat een keer of 3 doen dan gaat hij al stukke langer mee.

• Palomar
  • Niet online
ja, heb ik al gecheckt, maar daar stond dat ie bij 3% oid pas gaat hibernaten. De accu kan nog niet op 3% hebben gestaan.
Overigens ging mn laptop ook piepen, wat afkomstig is van de bios en niet van windows. Dus volgens mij was ie wel echt leeg.

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
VZIW gaan Li-ion cellen na verloop van tijd achteruit in capaciteit, ongeacht of je ze wel of niet gebruikt. Hoeveel ze achteruit gaan hangt af van de temperatuur (lager is beter) en voor hoever hij opgeladen is (zo rond 50% is het beste). Over het algemeen moet je rekenen op zo'n 5% tot 25% capaciteitsverlies per jaar. Dus waar je naar op zoek moet gaan is het bouwjaar van de accu, en dat staat er waarschijnlijk gewoon op geschreven. geen tooltjes voor nodig. :-)

NB: het is moeilijk om hier objectief onderzoek naar te doen, dus misschien praat ik onzin.

Verder nog iets: in tegenstelling tot wat hierboven wordt gezegd, kan je maar beter niet de batterij helemaal leeg laten lopen. Hier kunnen Li-ion batterijen niet goed tegen! De meest aangeraden strategie is om zo'n batterij gewoon lekker vaak bij te laden

[ Voor 32% gewijzigd door netvor op 30-08-2006 16:31 . Reden: een hele zut erbij... ]

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Verwijderd

Naar mijn weten houden accu's geen bedrijfsuren bij. Wel kan je met bijv. Notebook Hardware Control de "wear level" uitlezen. Alleen, niet alle accu's houden dit bij...

• Palomar
  • Niet online
Dat progje Notebook Hardware Control kende ik nog niet. Hij geeft bij 'wear' 12% aan. Valt nog wel mee lijkt me, gezien de accu ws. al een paar jaar oud is?

Ik heb net nog even de accu volledig opgeladen toen ie leeg was en daarna aan laten staan en de CPU af ent oe even gestresst met cpuburn. Bij 10% capaciteit ging de laptop nog niet uit, dus ik denk dat de accu wel gewoon goed is.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 30-08-2006 22:55 ]

Pagina: 1