Achterhalen tty van een proces

Pagina: 1
Acties:

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:49

krietjur

Where am I?

Topicstarter
De situatie is als volgt:
Ik heb een centrale X-server draaien, en een groot aantal pxes-thinclients die hiervan gebruik maken. Er wordt op een aantal thinclients gebruik gemaakt van dezelfde username.
Eenmaal ingelogd kan de gebruiker diverse applicaties opstarten.

Nou wil ik soms kunnen achterhalen op welke thinclient een bepaalde applicatie op dat moment actief is. Met het commando ps axuf kan ik proces-id, gebruiker etc van de applicatie wel achterhalen, maar bij tty staat dan altijd een vraagteken, en ook met top vind ik de applicatie wel, maar ook hier een vraagteken.
In de handleiding van top staat:
However, a task need not be associated with a terminal, in which case you'll see '?' displayed.
Via het commando "w" krijg ik wel een lijst van ingelogde gebruikers, met daarachter op welke terminal ze zijn ingelogd.. maar aangezien er meerdere mensen op 1 naam inloggen helpt me dat niet echt verder, en zou ik dus de fabriek in moeten gaan en meerdere terminals langs moeten lopen om te kijken of de applicatie daar draait. Niet echt handig dus.. Is er een manier om toch te achterhalen op welke specifieke terminal een applicatie draait?

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:13

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

krietjur schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 15:47:
De situatie is als volgt:
Ik heb een centrale X-server draaien, en een groot aantal pxes-thinclients die hiervan gebruik maken. Nou wil ik soms kunnen achterhalen op welke thinclient een bepaalde applicatie op dat moment actief is. Met het commando ps axuf kan ik proces-id, gebruiker etc van de applicatie wel achterhalen, maar bij tty staat dan altijd een vraagteken, en ook met top vind ik de applicatie wel, maar ook hier een vraagteken.

Is er een manier om toch te achterhalen op welke specifieke terminal een applicatie draait?
De terminals die top noemt zijn karakter-based terminals, en wat jij terminal noemt is in wezen dus die thin client. Het enige dat een thin client onderscheidt van een andere thin client is volgens mij het ip-adres. Je zou dus bv. iets met DNS/DHCP kunnen doen, eenmalig alle MAC-adressen vastleggen en vervolgens veelzeggende hostnames kunnen koppelen aan een bepaalde thin client op een bepaalde locatie.

maar tty moet je in dit verband maar vergeten, dat wordt niets, denk ik.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• krietjur

krietjur

Where am I?

Topicstarter
De thinclients hebben allemaal een hostname.. als ik het commando "w" geef, dan staat die hostname genoemd als tty. Probleem is dus hoe ik kan bekijken op welke terminal (en dus welke hostname) een bepaald proces draait.. en dat valt nog niet mee.. althans, ik zie niet hoe :(

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 22:23

Sjonny

Fratser

je kan met 'lsof -p #pid' kijken welke files het programma open heeft. hier vallen ook de openstaande netwerk verbindingen onder..

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• krietjur

krietjur

Where am I?

Topicstarter
_/-\o_
Helemaal geweldig!
Weer wat geleerd ;)