Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Zo heb ik een auto gehad (1990) met computer die je op 2 manieren en 2 soorten codes kon uitlezen. Als je de auto startte met 2 pinnen doorverbonden, dan gaf de computer eerst een pulsreeks die met een computer uitgelezen kon worden (voor de fabriek bedoeld). Daarna gaf ie ook nog 'rustige' pulsen waarmee hij alle fouten opsomde (je kon in een tabel opzoeken welke pulsreeks wat betekend). Dit kon je dus gewoon uitlezen met een logische probe (ledje erop dus
De 2e mode was testmode, met precies hetzelfde verhaal alleen dan liet hij je motor voor een bepaalde tijd op hogere toeren draaien zodat er extra sensormetingen en aansturing gechecked konden worden.
Dit waren echter allemaal fabrikants specifieke (en waarschijnlijk auto type specifieke) protocollen die alleen voor foutmeldingen bedoeld waren. Tijdens het rijden kan je de computer dus helemaal niet uitlezen. Niet echt nuttig, tenzij je problemen hebt dus
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Als je een auto uit de VAG hebt dan is het best makkelijk,
zoek op vag-com
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Je zult alleen moeten uitvinden hoe dat apparaat verbonden moet worden en hoe je communiceert.
Signatures zijn voor boomers.
[ Voor 18% gewijzigd door Tjeerd op 31-08-2006 15:05 ]
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Enige kans dat die uitleesbaar is?
Kan een mens ooit teveel computers hebben?
Verwijderd
Zoals in mn volvo 460 een kastje met een ledje die wat gaat knipperen en kunt uitlezen aan de hand van een schema. Nou joepie maar die krijg je niet aangesloten aan een computer.
Ook niet het latere model dat een echte boordcomputer had die van alles aangaf zo ook het benzineverbuik etc.
Is dat nog een type 1 dan? Mijn type 2 heeft een extra plug bij de computer in het handschoenenkastjeW3lta schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 15:54:
Wat zou er nog te halen zijn uit wagens van bijvoorbeeld 1989? Ik heb een Bmw (E30) van dat jaar en die heeft voor zover ik weet een boordcomputer, maar de aansluiting daarvoor zit onder de moterkap en ziet er helemaal anders uit dan wat ik al gevonden heb van de OBDII-aansluitingen.
Enige kans dat die uitleesbaar is?
M'n huidige auto is een jaar nieuwer en heeft ODB, daarvoor moet ik naar de garage waar ze hem aan een uitleesapparaat hangen. Zo'n lezer is ook los te koop. Misschien is er zelf ook wel iets te fixen om data uit te lezen, maar daar is mij niets van bekend.
Van aansluiting onder de motorkap is het laatste type. Maar ik ga eens zoeken in het handschoenenkastje. Bedankt voor de tip.418O2 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 02:20:
[...]
Is dat nog een type 1 dan? Mijn type 2 heeft een extra plug bij de computer in het handschoenenkastje
Kan een mens ooit teveel computers hebben?
Waarom niet? Het signaal wat naar die ledjes gaat kan je ook uitlezen met een computer. Als je dan dat schema wat je noemt in de software verwerkt kan de computer dus gegevens, of meldingen ofzo uitpoepen.Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 18:35:
Misschien op een een computer gemaakt voor BMW, moet je eens bij een BMW garage vragen.
Zoals in mn volvo 460 een kastje met een ledje die wat gaat knipperen en kunt uitlezen aan de hand van een schema. Nou joepie maar die krijg je niet aangesloten aan een computer.
Ook niet het latere model dat een echte boordcomputer had die van alles aangaf zo ook het benzineverbuik etc.
Het zal alleen wat meer moeite kosten dan wanneer er een standaard connector en software beschikbaar was.
[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 02-09-2006 16:33 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
op de boordcomputer werd dit:
aangesloten. Bij een software update van dit apparaat was het niet meer dan windows XP + de ESI tronic software. Ik heb er zelfs patience op gespeeld!
Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4
Verwijderd
Tuurlijk is zoiets mogelijk, maar succes met het bouwen er van. Ik doel meer op de geavanceerde systemen van tegenwoordig waar ook rekening wordt gehouden dat er een computer op aangesloten wordt. Zodoende heeft die auto ook een deel van de interface waarmee die kan communiceren met de computer. En als je dat met die ledjes doet heb je one way verkeer. Met de huidige systemen kun je ook allerlei gegevens naar de auto sturen en instellingen veranderen.Orion84 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 16:32:
[...]
Waarom niet? Het signaal wat naar die ledjes gaat kan je ook uitlezen met een computer. Als je dan dat schema wat je noemt in de software verwerkt kan de computer dus gegevens, of meldingen ofzo uitpoepen.
Het zal alleen wat meer moeite kosten dan wanneer er een standaard connector en software beschikbaar was.
Probeer dat maar eens door pulsjes naar dat ledje te sturen.
MODIS van Snapon
maar das echt ongelofelijk duur (niet hier klikken indien je portemonnee niet vol zit)
Ik zoek voor mijn Renault ook nog iets van diagnose spul. Standaard Renault XR25 koffers zijn zeldzaam....
Doet iets met Cloud (MS/IBM)
Zelf hoop ik ooit op een nieuwe volledige programmeerbare ECU te gaan rijden. Zodat ik alles met een laptop kan uitlezen en kan veranderen.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
GasNaald schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 17:15:
Zelf hoop ik ooit op een nieuwe volledige programmeerbare ECU te gaan rijden.
[ Voor 27% gewijzigd door Chevy454 op 05-09-2006 18:39 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Budgettaire beperkingen wellicht?
@dreeke: Bij vrijwel elke ECU is het mogelijk om deze (volledig) uit te lezen. 't Is wel afhankelijk van je budget
Je kunt duur doen en werkelijk een shitload aan gegevens verzamelen of je doet het wat simpeler en leest alleen foutcodes uit. Dat laatste gebeurt, zoals meermaals al genoemd, vaak door het doorverbinden van een paar pennen.
Wat dat betreft adviseer ik je om eens een kijken te nemen op dedicated clubsites en/of -fora. Op een Swift-forum lopen vast wel een of meer mensen rond die weten hoe je foutcodes kunt uitlezen.
Bij mijn 205-jes schijnt het ook zeer eenvoudig te zijn om het motormanagement lampje de foutcodes van de ECU te laten weergeven. De exacte manier is mij even ontschoten, maar uit mijn hoofd had het ook te maken met een aantal pennen doorverbinden, een schakelaartje en het aantal keren knipperen van het motormanagementlampje.
[ Voor 72% gewijzigd door Wok op 05-09-2006 18:48 ]
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Dat wordt dan dus een kruk-as 800 pk monster die ook op de weg gebruikt moet kunnen worden. Je krijgt dan vanzelf hele andere eisen aan de ECU dan bij een pure dragracer.Chevy454 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 18:34:
[...]
Efi van 230 euro op een 500pk monster doet het lekker. Jammer dat 8 bar brandstofdruk nog niet genoeg is.
[afbeelding]
Ik heb de volgende eisen aan een nieuwe ECU: verschillende mappings die makkelijk te selecteren zijn met een selectie knop op het stuur, boostcontrol, launch control, ALS, methanol/n2o injectie, een 2e fuelrail aansturen, race programma voor hoog octaan brandstof, meerdere rev limmiters, volledig programmeerbare ignition timing, terug koppeling van een wideband 02 sensor, data logging en zo kan ik nog wel door gaan.
Dat geintje gaat wel iets meer kosten wel iets meer dan 230 euro, zeker als het ook nog eens goed afgesteld moet worden.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
De 1000pk turbotruck van Parish gebruikt ook die efi.
[ Voor 102% gewijzigd door Chevy454 op 05-09-2006 19:26 ]
[edit] Dat was in de halfgeleidergids van 2005, het juli/augustus nummer van 2005 dus. Volgens mij is er zelfs nog een artikel over, met een handleiding voor een apparaat dat je kon inbouwen. Ik zoek even verder.
[2e edit] Gevonden! "OBD-2 on the move". Een autonome analyzer op basis van een ATMega16. Staat in de Elektuur van mei 2006.
[ Voor 64% gewijzigd door DrivinUCrazy op 05-09-2006 19:33 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Begroting is nu zo'n 30k euro voor de motor.Chevy454 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 19:00:
ik zie geen directe beperking met die efi want ik heb zo goed als dezelfde eisen als jou. Maar 800pk krukas monster, dat gaat je nog wel wat geld kosten om te zorgen dat het bij elkaar blijft, dan mag je ook wat meer geld uittrekken voor een wat duurdere efi.
De 1000pk turbotruck van Parish gebruikt ook die efi.
De standaard krukas, drijfstangen en zuigers zijn voldoende voor maximaal 1000 pk op de krukas (had ik al gezegd dat toyota erg degelijk is
De EFI wordt of AEM of een Motec.
MoTeC is leukGasNaald schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 19:36:
De EFI wordt of AEM of een Motec.
Heb je ook een scanner, of niet?DrivinUCrazy schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 19:22:
[2e edit] Gevonden! "OBD-2 on the move". Een autonome analyzer op basis van een ATMega16. Staat in de Elektuur van mei 2006.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
cool...
Maar hoe kom ik erachter of mijn auto ODB-2 heeft?
edit: en binnen
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 05-09-2006 19:50 ]
Maar het gaat mij erom of ik met de laptop/computer meer dingen uit kan lezen.
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
In het rijtje op het forum van Elektuur staat ie er niet tussen. Maar er staat dus ook niet dat het niet werkt.
[edit]Uiteraard, geef ik een link, bekijk ik hem zelf niet goed.
Zie de lijst bij http://www.blafusel.de/misc/obd2_scanned.php
Er staan 2 Swiftjes in, bij de één werkt het niet, bij de ander wel.
De 2 geteste auto's zijn wel van 2002 (werk niet) en 2005 (werkt wel). Dus in feite weet je nu nog niks...
[ Voor 18% gewijzigd door DrivinUCrazy op 07-09-2006 19:29 ]