Toon posts:

Aldi PC is langzaam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn aldi pc van een paar jaar geleden. Het gaat hier om een systeem met de volgende specificaties:
-Pentium 4 3,0 Ghz
-Radeon 9800XL
-512 mb geheugen
Ik heb een tijdje problemen gehad met overhitting waardoor mijn pc uitvalt tijdens het spelen van games. Ik heb hier niets aan gedaan en het probleem is eigenlijk vanzelf weggegaan. Nu heb ik afgelopen weekend mijn computer meegenomen naar de andere kant van het land omdat ik op kamers zit. Ik probeerde gisteren mijn computer op te starten en tijdens het opstarten stopt hij er mee. Dit is zo'n vijf keer gebeurd, de ene keer viel hij na 3 seconden uit en soms pas als hij op het bureaublad was. Naar aanleiding hiervan heb ik de kast heb opengeschroefd en ik heb een klein stukje zwart plastic met inkepinkjes gevonden dat op mijn grafische kaart lag. Ik heb dit stukje plastic eraf gehaald en nu start mijn pc weer goed op. Het vervelende is dat hij nu tijdens spelletjes vooral met laden of filmpjes tergend langzaam is en ik ben bang dat er toch iets stuk is gegaan. (ok ik ben hier zeker van door dat stukje plastic maar ik ben denk dat het iets is dat toch wel belangrijk is)
Wat zou dit kunnen zijn en hoe los ik dit op?

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Heb je misschien een foto?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:37

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kijk eens als je je geheugen nog goed werkt met Memtest, en kijk toch even voor de zekerheid naar je temps met Speedfan. En krijg je ook bepaalde foutmeldingen in je logboeken?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Is dat stukje plastic wellicht een van de bladen van je CPU fan? Als ie aan het throttelen is, veroorzaakt dat IIG de vertraging. Probeer eens te stress testen met Prime & throttle watch en kijk of je CPU fan nog intact is.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2025
Weet je zeker dat het plastic is? als je zegt 'zwart met inkepingen' denk ik al gauw aan een koelblok (aangezien het mij al eens overkomen is dat de thermal adhesive van een koelblokje van een videokaart zomaar niet meer tegen de zwaartekracht opgewassen was). Ik ga ervan uit dat je pc niet opeens veel herrie maakt, anders zou de suggestie dat het een blad van een fan is kunnen kloppen.

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

Ik heb bij het zelfde systeem dit zelfde probleem gehad, wat bij mij was gebeurt:

cpu koeler is afgebroken van bracket op moederbord, slecht koel contact => warmte probleem
pc crasht etc.

zwarte stukje plastic is denk ik een deel van bevestigings clip. bij mij brak hij af nadat ik op een lan was geweest en door geschut in auto.

hoe op te lossen:

medion heeft een appart socket 478 moederbord bracket, die niet een standaard layout heeft voor de standaard koelers, mijn oplossing was door naar de lokale pc shop te gaan en vragen of ze toevallig nog zo'n 478 moederbord plastic bracket hadden, en die hadden ze gelukkig nog van een kapot moederbord. =D

die er op geklikt andere koeler er op en tata! :)

veel suc6 nog!

Coding 4 Fun!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik ben bang dat het inderdaad een heatsink is (is overigens niet van plastic).

In
medion 8080 xl verzameltopic

vind je meer ervaringen van andere users met deze PC.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Het zou ook nog de voeding kunnen zijn, want een tijdje geleden heb ik die in een wat oudere medion pc vervangen (P4 2,66 GHz met Geforce 4). Hier zat een FSP 300W psu in die echt compleet gaar was (aantal bolle elco's), waardoor de pc na een tijdje niet eens meer aan ging. Daarvoor startte de pc pas na een aantal keer op. Vervolgens heb ik er dus een nieuwe ingezet, waarna de computer weer als een zonnetje liep.

De koeling zou het natuurlijk ook kunnen zijn, want als een P4 te heet wordt, gaat deze 'throttlen'. Zoek maar eens in google op "thermal throttling" icm "pentium 4". Dit zou kunnen verklaren waarom games niet meer goed gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door AntonH op 30-08-2006 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties,

Volgens mij moet ik het plaatje eerst ergens online zetten voordat ik het plak maar dat lukt nu even niet..

Het stukje plastic is ongeveer 7 millimeter lang en 2,5 millimeter breed. aan de ene kant zit er een holling in en de andere kant vierkante inkepingen. De kans is groot dat het inderdaad de ventilator is want die is verdacht flexibel. Ik snap alleen niet hoe dit kan zorgen dat mijn spellen langzamer lopen. Ik had vroeger een of ander handig programma'tje waarmee ik de temperatuur kon zien terwijl de pc nog aanstond. Ik kon het alleen niet vinden. Ik zal ook memtest eens draaien en anders maar gewoon naar een lokale computershop toestappen.

Verwijderd

we hebben deze pc ook nog thuisstaan hier, misschien is er iets kapot?
Die van ons is ook al zo langzaam vind ik. Je hebt altijd je 3 jaar garantie nog he.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als de koeler niet meer goed op je CPU zit, wordt deze te warm en gaat deze aan thermal throttling doen. Het resultaat hiervan is dat je computer sloom wordt, de temperatuur van je CPU moet immers naar beneden.

Bel gewoon even met Medion, op deze computer heb je 3 jaar garantie en ze komen aan huis langs :)

Dat handig programmaatje zou Speedfan kunnen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Admiral Freebee op 30-08-2006 21:09 ]

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Het eerste wat me te binnenschiet, is stof. Zorg dat alle fans stof vrij zijn, dat verhinderd de koeling enorm.

Verwijderd

Topicstarter
Stof was al weg :) Geldt die garantie ook als er iets is afgebroken?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Leg gewoon uit wat er gebeurd is aan de telefoon. Normaalgezien, als je zelf niet bruut bent omgegaan met de computer, valt dit gewoon onder garantie.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal zeker een monteur bellen, dit zal hopelijk mijn problemen oplossen. Ik moet wel nog even zeggen dat de hitte volgens mij onder de grafische kaart zit. Hij komt dus van de grafische kaart af. Speedfan gaf net een temperatuur aan bij temp1 van 83 C net nadat hij was uitgevallen. Als ik mijn hand in de kast steek (heel voorzichtig zonder iets aan te raken) merk ik duidelijk dat de grootste hitte tussen de grafische kaart en de tv-kaart zit en de hitte komt niet van de tv-kaart.

Kan de grote zwarte fan ook wat uitmaken voor de videokaart? Omdat op de kaart zelf aan de onderkant nog een extra ventilator zit.. en vooral die videokaart dus echt gruwelijk warm wordt!

Ik vraag me trouwens af hoe ik kan weten voor welk deel van mijn pc welke temperatuur geldt in speedfan. Is die temp1 van 83 C van mijn videokaart? en hoe kan ik dit zien?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Die 83°C is van je processor. Bij mij komt die niet boven de 50°C uit onder 100% belasting.

De videokaart heeft namelijk geen temperatuursensor. Het klopt wel dat de 9800XL ook gruwelijk heet kan worden door de slechte koeling maar dit zou zich eerder uiten in de vorm van artifacts.

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

je procesor is erg heet ondanks thermal throteling kan dit nooit goed zijn voor de cpu!!

bel medion en laat de pc verder uit.

wat afgebroken is: de houder die de koeler met fan en alles op het moederbord klemt.

Coding 4 Fun!

Pagina: 1