Slow down cooling fan !?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 08:37
Op mijn videokaart zit een fannetje (3cm)
Ik heb een MSI TNT2 8808 videocard met 32MB.
Dat ding maakte ZOVEEL herrie dat ik nu de
fan eraf heb gesloopt (lees:geschroefd) de heatsink zit er nog. Helemaal geen problemen.
Maar: hij is NOG niet overclocked. Dit wil ik
wel gaan doen. De kans is groot dat ie dan die fan WEL nodig heeft. Kortom:
Bestaat er een manier om die fan langzamer te laten draaien door er een weerstandje tussen te zetten. Zo ja: in serie of parallel? en hoe groot moet dat weerstandje dan zijn !? (plusminus) Heeft iemand dit al geprobeerd!?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Er zijn ventilatorregelingetjes (leuk scrabblewoord) die met een NTC en een transistor de fan regelen.
Display heeft er eentje onder nummer 09.15.0002, kost iets minder dan 25,-.
Misschien is dat wat?

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Gewoon een weerstandje serieel werkt toch prima? Moet je ff kijken hoe groot die moet zijn. Ik ga het ook nog even doen, ik zal het je wel laten horen als ik weet hoe groot de weerstand moet zijn.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:38
ik zou zeggen meet de voedingsspanning van de fan, is het 12 volt dan kan je hem laten draaien op 7 volt die je uit je pcvoeding haalt (+12v en +5v)
is het lager dan 12 maar hoger dan 5 dan zou je 5 kunnen proberen (+5v en 0v)

je kunt inderdaad ook een weerstandje monteren (serieel). je zou dan eerst moeten weten hoe hoog de weerstand van de fan is of hoe hoog de stroom is bij de normale voedingsspanning. je kunt het dan uitrekenen maar als je vraagt of het serieel of parralel moet zou ik daar niet aan beginnen. wat je dan beter kan doen is een regelbare weerstand of potmeter serieel aan de fan zetten. (bijv 0-100 ohm regelbaar) je kan dan zelf instellen wat je een aanvaardbaar geluidsniveau vindt bij welke luchtverplaatsing