Write Cache:Schijf / Raid Ctrlr / XP en Vista - Hoe zit het?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.474 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Na het zien van de schijf-eigenschappen in de Vista Beta bedacht ik me dat ik eigenlijk niet meer zo goed wist wat nou wat is :)

Situatie, Een lsi scsi raid controller met cache, 3 arrays (2 van 2 schijven, 1 van 1 schijf), 1 losse ide schijf en windows XP / Vista Beta.

In windows XP:
De 3 "array-schijven" hebben bij de eigenschappen geen write cache opties, en geen advanced performance opties.
De IDE schijf heeft de optie "write cache" die je kan aanvinken. (is aan)

In windows Vista Beta:
De 3 "Array-schijven" hebben elk de optie om write cache aan te zetten, en ook "enable advanced performance"
De IDE schijf ook beide opties.

Nu heeft windows XP niet de optie "enable advanced performance", al schijnt er een tooltje voor te zijn op aanvraag van MS. Windows 2003 heeft dit geloof ik wel, en Vista dus ook.
Maar XP laat dus weer niet enable write cache zien bij de 3 "array-schijven" (ook niet in het "grijs")

-Is dit driver gerelateerd, dat Vista (MS driver) wel de write cache kan aanzetten, en XP (driver van LSI) niet? (Ook lees ik op forums van mensen dat ze soms wel in XP de optie hebben en soms niet en soms is deze "grijs") Of is er ook hieraan in Vista wat anders?
En gaat dit in het geval van een raid controller dan om de cache op de controller? (want het OS kan de schijven door de controller niet direct zien) Ik neem aan dat je alleen met een tooltje van de controller de cache policy kan aanpassen eigenlijk.

-Wat is "Enable advanced performance" precies? En met "backup power supply bedoelen ze vast een UPS, maar ook een BBU op een raid controller?

-Bij de eerste is er risico en bij de 2de nog meer, maar wat houdt het precies in?

-En nu ik toch bezig ben (beetje offtopic), zetten alle raid controllers de cache op de schijven zelf uit (read en of write), als de controller zelf cache heeft?

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/gif/diskcache01.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 30-08-2006 14:42 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:24

TGEN

Hmmmx_

Ik gok dat Windows via een standaard ATA of SCSI commando de write cache op de (logische) schijf aan of uit zet, en dat de ondersteuning voor SCSI (logische) drives daar in Windows XP ontbrak. Het kan ook zijn dat het onder Windows een bepaalde optie is voor een storage driver, die door Windows herkent wordt en gebruikt mits ondersteund.

De tekst bij "Enable advanced performance" doet mij inderdaad denken aan een BBU, en dus write-back caching in plaats van write-through, mits de write cache aan staat natuurlijk :). Wat het precies inhoudt kan je denk ik wel nazoeken als je zoekt op BBU, write-back en write-through.

Ik weet niet of hardware RAID controllers de cache van schijven uitzetten, maar het lijkt me niet, of misschien alleen in het geval van het ontbreken van een BBU.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Maar maar maar :9~ (en corrigeer me als ik uit mijn nek lul) neem een normale IDE schijf zoals die van mij. In vista (en windows 2003 denk ik ook) staan daar dus beide opties.
Je kan de cache in de harde schijf op 2 manieren gebruiken, "write thru" waarbij alleen reads gecached worden, en "write back" waarbij writes ook gecached worden.

Dus zet je in XP/Vista "write cache" aan, dan gaat de cache van de schijf dus naar "write back", zodat writes gecached worden.

Maar in Vista/2003 heb je dus nog een optie, enable advanced performance, die blijkbaar nog iets doet?

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 30-08-2006 19:42 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

gladiool schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 17:32:
Maar maar maar :9~ (en corrigeer me als ik uit mijn nek lul) neem een normale IDE schijf zoals die van mij. In vista (en windows 2003 denk ik ook) staan daar dus beide opties.
Je kan de cache in de harde schijf op 2 manieren gebruiken, "write thru" waarbij alleen reads gecached worden, en "write back" waarbij writes ook gecached worden.
Hmm, ik dacht dat write through ook al gebruik maakte van de cache, zij het dat ie hem direct flushed?
Dus zet je in XP/Vista "write cache" aan, dan gaat de cache van de schijf dus naar "write back", zodat writes gecached worden.

Maar in Vista/2003 heb je dus nog een optie, enable advanced performance, die blijkbaar nog iets doet?
Geen idee dan :).

Pixilated NetphreaX
DragonFly

• maratropa
  • Niet online
Volgens mij heb ik het! :) (staat een beetje raar in dit artikel: )
Slow Disk Performance When Write Caching Is Enabled

"Enable write cache" aanzetten zorgt er voor dat de harde schijf [b]KAN[b] write cachen, maar wanneer deze dat doet is afhankelijk van de driver en de programma's. Sommige programma's geven dus een commando mee dat er geflushed of gewoon meteen "write thru" geschreven moet worden, zoals het schrijven van een "registry" waarde. Zo heb je meer snelheid terwijl de belangrijke dingen niet ge-"writecached" worden.

"Enable advanced performance" aanzetten zorgt er voor dat de driver de "write thru" en "flush" commando's niet naar de cache verstuurd, waardoor ALLE writes gecashed worden. Dit geeft dus nog meer snelheidswinst, maar is dus wel link, en wordt alleen aangeraden met een UPS of BBU.

Dan vraag ik me alleen af of deze opties, als je ze hebt op een raid controller, verbonden zijn aan de cache op je schijven of de cache op je controller?

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 31-08-2006 01:12 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

gladiool schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 01:11:
Volgens mij heb ik het! :) (staat een beetje raar in dit artikel: )
Slow Disk Performance When Write Caching Is Enabled

"Enable write cache" aanzetten zorgt er voor dat de harde schijf [b]KAN[b] write cachen, maar wanneer deze dat doet is afhankelijk van de driver en de programma's. Sommige programma's geven dus een commando mee dat er geflushed of gewoon meteen "write thru" geschreven moet worden, zoals het schrijven van een "registry" waarde. Zo heb je meer snelheid terwijl de belangrijke dingen niet ge-"writecached" worden.

"Enable advanced performance" aanzetten zorgt er voor dat de driver de "write thru" en "flush" commando's niet naar de cache verstuurd, waardoor ALLE writes gecashed worden. Dit geeft dus nog meer snelheidswinst, maar is dus wel link, en wordt alleen aangeraden met een UPS of BBU.

Dan vraag ik me alleen af of deze opties, als je ze hebt op een raid controller, verbonden zijn aan de cache op je schijven of de cache op je controller?
Volgens mij verbonden aan de cache van de controller, want je geeft de commando's immers voor de logische disk, niet voor de aparte subdisken/plexen. Wat de policy van de controller jegens de subdisken verder is wordt bepaald door bijvoorbeeld de aanwezigheid van een BBU.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ja dat dacht ik ook zo ongeveer. Maar de opties kun je wel aanvinken in vista, maar ze worden gewoon weer uit gezet. Ze hebben dus geen effect denk ik, omdat je raid controller dat allemaal regelt.

specs

Pagina: 1