[XP] Limited user - werkt nog steeds niet goed

Pagina: 1
Acties:

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Ik heb laatst een nieuwe PC gekocht en daar (net als op de vorige) Windows XP SP2 opgezet. Nu dacht ik vanwege de veiligheid dat het wellicht een goed idee is om mijn standaard user niet langer (zoals bij de vorige installatie) een power user (group Power Users) te laten zijn maar een gewone gebruiker (group Users).

Echter, ik kom nog steeds problemen tegen die te maken hebben met de beperkte rechten van zulke gebruikers. Ook in Microsoft software. Voorbeelden:
  • Calculator: als je van standaard naar scientific mode omschakelt, 'm afsluit en weer start, is hij terug in standaard mode. Blijkbaar kan hij de instelling niet opslaan.
  • IE6: als een pagina een activex control probeert te installeren, komt er niet eens een waarschuwingsbalk (die gele bovenaan), hij doet helemaal niets. Een waarschuwing dat er een plugin nodig is die niet geïnstalleerd kan worden i.v.m. beperkte rechten wordt niet gegeven.
  • IE6: Downloaden van een attachment vanaf een Hotmail account gaat niet (foutmelding nadat je "Save as" gekozen hebt). Dit bleek te maken te hebben met de optie "save my e-mail addres" bij het inloggen, deze moet aanstaan blijkbaar.
Andere (non-MS) voorbeelden die me zo gauw te binnen schieten:
  • Winamp 5: de huidige playlist wordt niet opgeslagen bij afsluiten. Dit omdat de playlist in de Winamp directory (onder Program Files) wordt opgeslagen, waar de gebruiker geen schrijfrechten heeft.
  • DC++: gedownloade file lists kunnen niet opgeslagen worden, wederom omdat door DC++ de directory onder Program Files gebruikt wordt i.p.v. de folder C:\Documents and Settings\<user>\Application Data\<program>".
Eerlijk gezegd valt het me tegen dat er nog zoveel software slecht werkt met gewone gebruikersaccounts.

Hebben jullie toevallig een nette (dus niet rechten van de gebruiker of folders veranderen) oplossing voor bovenstaande problemen?

En wie werkt er verder ook met een Limited User account? En kom je nog veel problemen tegen? Ik ben wel benieuwd.

[ Voor 6% gewijzigd door Stamgastje op 02-09-2006 12:15 ]

• Stamgastje
Schopje?

• Jake Bullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-03 13:46

Jake Bullet

Wise Scripter

Ik werk al tijden met een standaard user account. Na jaren met administrator rechten rondgelopen te hebben (NT4 tijdperk) was het verschrikkelijk wennen, maar prima te doen. Chapeau dat jij dat nu ook doet. Helaas is er een hoop software wat denkt nog in het win9x tijdperk te leven en/of overal maar denkt te mogen schrijven. Daaronder valt ook dure commerciele software helaas.

Problemen die kunnen optreden varieren van foutmeldingen maar wel werkende software tot hangende software bij het starten ervan. Zo heb je software die effe de fileassociatie te gaan instellen ipv het installatieprogramma dat te laten doen, en dat bij iedere keer opstarten... Gelukkig is dit meestal oudere software. Een ander probleem kan zijn dat er zaken in het profile van het installerende account worden geplaatst (files/registry-current user) die belangrijke instellingen bevatten maar niet automatisch terecht komen in het profile van andere gebruikers.

Bij mijn dagelijks werk als MSI-packager kom ik ontzettend veel software tegen welke schrijfrechten nodig hebben in een bepaalde directory of ergens in het register. Met Filemon en regmon van sysinternals.com kan je uitvinden waar de rechten nodig zijn. Zo kan je zien dat de Calculator in win.ini wil schrijven (Foei MS :X ) Rechten zetten op folders, files en registry, je ontkomt er bijna niet aan. Ik kan zo snel geen getallen ophoesten, maar het percentage ligt aardig hoog. Soms kan je instellen waar de programma's de databestanden opslaan. Een workaround voor het probleem is verder bv de data partitie fat32 te maken en hierop je programma's installeren ipv in program files. Zo blijft je systeempartitie redelijk schoon.

• Stamgastje
Jake Bullet schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 21:59:
Ik werk al tijden met een standaard user account. Na jaren met administrator rechten rondgelopen te hebben (NT4 tijdperk) was het verschrikkelijk wennen, maar prima te doen. Chapeau dat jij dat nu ook doet.
Voor de goede orde, ik had voorheen ook geen admin rechten maar power user rechten. Maar daar kan je nog steeds te veel mee eigenlijk voor dagelijks gebruik. ;)
Met Filemon en regmon van sysinternals.com kan je uitvinden waar de rechten nodig zijn. Zo kan je zien dat de Calculator in win.ini wil schrijven (Foei MS :X ) Rechten zetten op folders, files en registry, je ontkomt er bijna niet aan. Ik kan zo snel geen getallen ophoesten, maar het percentage ligt aardig hoog. Soms kan je instellen waar de programma's de databestanden opslaan. Een workaround voor het probleem is verder bv de data partitie fat32 te maken en hierop je programma's installeren ipv in program files. Zo blijft je systeempartitie redelijk schoon.
Yep, filemon en regmon ken ik beide, echter ik vertik het om op die manier steeds maar weer uit te zoeken waarom software niet goed werkt; dat kost me gewoonweg teveel tijd plus dat ik de uitkomst al kan voorspellen: er is een probleem met rechten dat enkel opgelost kan worden door de rechten van gewone users uit te breiden (waar het installeren van programma's op een FAT32 partitie eigenlijk ook onder valt). En juist daar heb ik geen zin in (=onveilig). Wat ik vooral schandalig vind, is dat zelfs allerlei Microsoft software nog steeds problemen vertoont met beperkte rechten. Juist zij zouden dit soort dingen moeten aanpakken als voorbeeld voor andere developers. Dat een programma als DC++ niet goed werkt praat ik niet goed, maar kan ik ergens nog begrijpen. 't Is een soort van hobby-projectje.

• Jake Bullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-03 13:46

Jake Bullet

Wise Scripter

Voor de goede orde, ik had voorheen ook geen admin rechten maar power user rechten. Maar daar kan je nog steeds te veel mee eigenlijk voor dagelijks gebruik.
Je hebt gelijk, ik heb er overheen gelezen :D

Tja, als je geen zin hebt om de rechten open te zetten, dan houdt het op. Overigens, je hoeft vaak niet de hele folder open te zetten, schrijfrechten op een bepaald (configuratie) bestand is vaak al voldoende zodat het toch veilig blijft.

Bekijk eens de blog van Aaron Margolis. http://www.microsoft.com/...g/issues/2006/08/LUABugs/. Die man schrijft vaak interessante dingen.

En aan alle programmeurs die dit lezen: Test eens een keer met een standaard gebruiker :(

• Stamgastje
Jake Bullet schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 13:41:
En aan alle programmeurs die dit lezen: Test eens een keer met een standaard gebruiker :(
200% mee eens! ;)

Overigens ben ik erachter gekomen dat het probleem bij Winamp op te lossen is door bij de installatie de optie "Separate settings per user account" te kiezen. Blijkbaar had ik daar de eerste keer overheengeklikt. Wel jammer dat standaard de optie "Shared settings for all users (old Winamp behavior") aanstaat.
Pagina: 1