Ik heb laatst een nieuwe PC gekocht en daar (net als op de vorige) Windows XP SP2 opgezet. Nu dacht ik vanwege de veiligheid dat het wellicht een goed idee is om mijn standaard user niet langer (zoals bij de vorige installatie) een power user (group Power Users) te laten zijn maar een gewone gebruiker (group Users).
Echter, ik kom nog steeds problemen tegen die te maken hebben met de beperkte rechten van zulke gebruikers. Ook in Microsoft software. Voorbeelden:
Hebben jullie toevallig een nette (dus niet rechten van de gebruiker of folders veranderen) oplossing voor bovenstaande problemen?
En wie werkt er verder ook met een Limited User account? En kom je nog veel problemen tegen? Ik ben wel benieuwd.
Echter, ik kom nog steeds problemen tegen die te maken hebben met de beperkte rechten van zulke gebruikers. Ook in Microsoft software. Voorbeelden:
- Calculator: als je van standaard naar scientific mode omschakelt, 'm afsluit en weer start, is hij terug in standaard mode. Blijkbaar kan hij de instelling niet opslaan.
- IE6: als een pagina een activex control probeert te installeren, komt er niet eens een waarschuwingsbalk (die gele bovenaan), hij doet helemaal niets. Een waarschuwing dat er een plugin nodig is die niet geïnstalleerd kan worden i.v.m. beperkte rechten wordt niet gegeven.
- IE6: Downloaden van een attachment vanaf een Hotmail account gaat niet (foutmelding nadat je "Save as" gekozen hebt). Dit bleek te maken te hebben met de optie "save my e-mail addres" bij het inloggen, deze moet aanstaan blijkbaar.
- Winamp 5: de huidige playlist wordt niet opgeslagen bij afsluiten. Dit omdat de playlist in de Winamp directory (onder Program Files) wordt opgeslagen, waar de gebruiker geen schrijfrechten heeft.
- DC++: gedownloade file lists kunnen niet opgeslagen worden, wederom omdat door DC++ de directory onder Program Files gebruikt wordt i.p.v. de folder C:\Documents and Settings\<user>\Application Data\<program>".
Hebben jullie toevallig een nette (dus niet rechten van de gebruiker of folders veranderen) oplossing voor bovenstaande problemen?
En wie werkt er verder ook met een Limited User account? En kom je nog veel problemen tegen? Ik ben wel benieuwd.
[ Voor 6% gewijzigd door Stamgastje op 02-09-2006 12:15 ]