[Beamer] 1280x720 ten koste van lichtopbrengst?

Pagina: 1
Acties:
  • 23 views sinds 30-01-2008

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:51

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb nu bijna drie jaar een 3M 8649 beamer in gebruik. Deze is native 800x600, wat prima is voor PAL projectie, en 2200 ansi lumen, wat hem ook op het formaat dat ik projecteer (2m20x3m ongeveer) zonder verduistering bruikbaar maakt. Ik ben dus erg tevreden over dit apparaat.

Maar goed, de lamp is ver over de helft, en ik ben mij voorzichtig aan het orienteren op een opvolger. Ik wil graag een 16:9 beamer, die net zo hoog (2m20) maar breder zal gaan projecteren op de muur. Ik denk dus, dat ik minimaal vergelijkbare lichtopbrengst nodig heb, maar liever meer.

Echter, als ik hier kijk, leer ik dat de meeste 720p beamers die nu verkrijgbaar zijn onder of rond de 1000 ansilumen zweven. Dat komt op mij over als erg weinig. Neem nu de Sanyo PLV-Z3, toch een apparaat dat overwegend positieve reviews krijgt, is nog steeds maar 800 ansilumen. Voor een DLP beamer schijnt het normaal te zijn, maar dit is gewoon een 3 LCD beamer.

Wel zie ik op projectorcentral, dat de contrastratio 2000:1 is, in schril contrast met mijn oude beamer, namelijk 400:1. Hoe kan ik die waarden vergelijken? Is de contrastratio belangrijker dan de ansilumens?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je hebt alleen extreem veel lichtopbrengst nodig als je in een niet verduisterde kamer projecteert, je hebt dan alleen belabberde zwartwaarden en een zeer matig contrast. Projectoren die gebruikt worden voor films, worden dus gebruikt in een verduisterde kamer, waar 500 lumen al genoeg is om je ogen van het scherm af te laten knallen.

die projectoren waar jij het over hebt, zijn presentatieprojectoren, die in een lichte kamer gebruikt worden, waarbij het niet echt boeit of zwart niet echt zwart is.
Maar zo te zien heb je een heleboel vragen die allang beantwoord zijn, kijk eens op www.projectorcentral.com of zoek eens naar andere topics, dit soort vragen zijn al erg vaak gesteld en beantwoord.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Dit topic is gesloten.