[JS] For loop vraag.

Pagina: 1
Acties:

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024
ik ben bezig met het aanpassen van een sortable table script wat ik al vaker gebruikt heb, ding werkt op zich perfect. nu krijg ik met een table te maken waar bepaalde kolommen niet gesorteerd hoeven/mogen worden. daarom ben ik met mijn beetje autodidacte scriptkennis een beetje aan het experimenteren gegaan maar ik kom er niet uit. ik heb al de standaard sites / tutorials doorzocht op hoe zo'n constructie hoort te werken maar wat ik nodig heb vind ik nergens terug of ik zoek op de verkeerde termen. dit is wel een script wat ik ooit ergens vandaan geplukt heb, weet dat mensen daar hier niet zo 1 2 3 van gediend zijn maar dit is niet een klakkeloze script/oplossing request. ik zou graag weten waar ik verkeerd zit te denken.

JavaScript:
1
2
3
4
arrHead = document.getElementById(tableID).getElementsByTagName('thead')[0].getElementsByTagName('th');
    for(var i=0;i<arrHead.length;i++){
      arrHead[i].onclick = new Function();
    }

als ik het goed begrijp kijkt hij in de table met gegeven tableid, in de thead, naar alle th's en plaatst ze in de array arrHead. dan telt hij vooraan in de loop hoe groot de array is en voert hem zoveel keer uit. dat uitvoeren is dan het toevoegen van een functie aan de onclick van de th. dat wil ik dan alleen doen als die th niet een bepaalde waarde heeft. ik denk dat doe ik met een if:

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
arrHead = document.getElementById(tableID).getElementsByTagName('thead')[0].getElementsByTagName('th');
    for(var i=0;i<arrHead.length;i++){
          if (arrHead[i]!='blabla'){
           arrHead[i].onclick = new Function();
          }
    }

script werkt gewoon door zoals het van te voren deed. ook dus gewoon nog een onclick op de th die gevuld is met blabla. maar foutmeldingen geven in het js-console doet het ook niet. het enige wat ik verzinnen kan is dat arrHead[i] in de loop helemaal niet gevuld met die string maar het nummer? dat heb ik ook even geprobeerd dmv !=2 en !='2' maar die vlieger gaat ook niet op. is wat ik probeer te bereiken wel mogelijk of mis ik ergens weer een stukje basiskennis? een duwtje de goede richting zou ik erg op prijs stellen.

Aunt bunny is coming to get me!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Probeer het eens met (uit m'n hoofd):
JavaScript:
1
          if (arrHead[i].nodeValue!='blabla'){ 

[ Voor 5% gewijzigd door Reinier op 30-08-2006 13:04 ]

• crisp
  • Laatst online: 01:00

crisp

Devver

Pixelated

nee, .firstChild.nodeValue ;)

Intentionally left blank

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Zat ik toch close :)

• iH8
reinier's werkt idd niet, die van crisp as a charm. ik zal eens even wat gaan googlen op firstChild en nodeValue. iig beide hartelijk bedankt.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

iH8 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 14:50:
reinier's werkt idd niet, die van crisp as a charm. ik zal eens even wat gaan googlen op firstChild en nodeValue. iig beide hartelijk bedankt.
tip: bekijk met Firefox' DOM-inspector eens een element dat een textnode bevat :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

iH8 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 14:50:
Of kijk eens hier, hoef je niet te Googlen ;)

• iH8
Atgast schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 14:55:

tip: bekijk met Firefox' DOM-inspector eens een element dat een textnode bevat :)
dat ziet er inderdaad interessant uit. maar dan moet ik eerst wat meer kaas van het DOM gegeten hebben.
Reinier schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 15:01:
[...]

Of kijk eens hier, hoef je niet te Googlen ;)
jammer genoeg is dat iets te zware kost voor iemand zoals ik. mocht er ergens wat info omtrent het DOM voor newbees rondzwerven op het net dan houd ik me aanbevolen. ik zal eens op zoek gaan.

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

iH8 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 15:29:
jammer genoeg is dat iets te zware kost voor iemand zoals ik. mocht er ergens wat info omtrent het DOM voor newbees rondzwerven op het net dan houd ik me aanbevolen. ik zal eens op zoek gaan.
Dan zou ik voor W3Schools gaan: http://www.w3schools.com/htmldom/default.asp
Pagina: 1