Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen mbt eigen bedrijf starten

Pagina: 1
Acties:
  • 360 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 18:11
Beste mede-tweakers, :7

Ik ben benieuwd welke tweakers ervaring hebben met het opzetten van een eigen bedrijf. Punten die ik interessant vind, deze zijn niet limitatief, zijn:
  • Moet je je duidelijk kunnen onderscheiden t.o.v. je producten/diensten?
  • Welke rechtsvorm (Eenmanszaak/VOF/BV/...)?
  • Overgangsfase, deeltijd voor een baas en voor eigen bedrijf
  • Financieringsaspecten (geld lenen bij de bank/Tante Agaath leningen)
  • Hoe bespreek je het met het thuisfront (vrouw/vriendin/ouders/...)
  • Klanten acquisitie
  • Samenwerking met partners (al dan niet als aparte organisatie of mede-eigenaar van je bedrijf)
Uiteraard is dit niet een beperkt lijstje... maar ik wil gewoon een topic waarin ervaringen naar voren komen. *O*

My weblog

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Volgens mij ligt het nógal aan het soort bedrijf en soort product wat je aan wilt bieden, qua antwoorden.
Kan dit mss ook specifieker?

[ Voor 15% gewijzigd door Gamo op 30-08-2006 10:52 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Misschien http://gathering.tweakers...n+bedrijf&where=Dit+forum dit al eens nagepluisd?

ARME AOW’er

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
ja
eenmanszaak, maar doe het erbij
nog steeds deeltijd
geen geld lenen het liefst
verbaal
• Klanten acquisitie
wij laten onze dienst het meeste meeverkopen door een andere partij die het mee kan verkopen met eigen diensten (advieswerk) Hangt er natuurlijk vanaf wat je product is.
• Samenwerking met partners (al dan niet als aparte organisatie of mede-eigenaar van je bedrijf)
[/list] ja liefst samen met een partner, belangrijk in vakantietijd en voor de continuiteit.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

capedro schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 10:43:
Beste mede-tweakers, :7

Ik ben benieuwd welke tweakers ervaring hebben met het opzetten van een eigen bedrijf. Punten die ik interessant vind, deze zijn niet limitatief, zijn:

Als jij wil concurreren met een dienst/produt wat een ander ook aanbied, moet je wel 'beter' zijn. Een klant van bedrijf a loopt niet naar bedrijf b, als de producten het zelfde zijn. Je moet dan meer bieden voor een interresante prijs.
Lijkt me handig dat je dit opneemt met de KvK en de belastingdienst. Die gaan daar over, en kunnen je prima informeren daarover.
Als je nu inkomsten hebt uit loondienst, en je wilt een eigen onderneming in de zelfde branche zal je werkgever dat niet echt leuk vinden denk ik.
Iedereen heeft het recht voor een verkorte arbeidstijd, of je het krijgt is nogmaar de vraag, met je baas bespreken dus.
Hoeveel heb je nodig? Als jij naar de bank gaat, en je zegt ik heb 40.000 euro nodig, lachen ze compleet uit. Je moet kunnen aantonen dat jouw opzet winstgevend is, anders krijg je niets. Been there, done that.
Met je mond. Snap je vraag daarover niet echt. Ben je eerlijk persoon, vertel je je plannen (doe je hier toch ook), ben je een ego-tripper, hou je het voor je.
• Klanten acquisitie
Dit is je belangrijkste punt. Als je al niet weet hoe je klanten moet winnen, zou ik niet eens starten. Zonder klanten, geen inkomsten, geen lening, nada.
Uiteraard is dit niet een beperkt lijstje... maar ik wil gewoon een topic waarin ervaringen naar voren komen. *O*
Als je dus echt advies wil hebben, zonder dat je je idee'en open en bloot wil leggen, maak een afspraak het het KvK, kost tijd, geen geld. Maak afspraak bij de belastingdienst, kost tijd, geen geld.
Wat betreft VoF of BV, zoek eerst eens op wat ze inhouden. Lijkt me veel interresanter omdat je met een dubele vraagstelling komt.

Succes met je idee'en en het uitwerken daarvan ;)

Ey!! Macarena \o/

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 11:25
Moet je je duidelijk kunnen onderscheiden t.o.v. je producten/diensten?
-Natuurlijk! Je moet voor jezelf je Unique Selling Points vaststellen, waarom kopen (bijv.) klanten hun nieuwe videokaart bij jouw en niet bij MyCom? Juist omdat jij het beste advies geeft, de installatie gratis verzorgd --> vanwege jouw superieure service blijven klanten bij je (terug)komen.

Ik weet niet wat voor soort bedrijf je wilt gaan opzetten, of in welke branche, maar het zal wel niet zo'n gat in de markt zijn dat je geen concurrentie zal hebben. Dus de klant heeft de keuze: bij jou kopen, of bij de ander kopen. Onderscheiden is dus belangrijk.

Welke rechtsvorm (Eenmanszaak/VOF/BV/...)?
-Ligt heel erg aan je branche, maar denk vooral ook aan het persoonlijk aansprakelijk gedeelte. Bij een eenmanszaak of VOF ben je zelf hoofdelijk aansprakelijk, indien mogelijk is het misschien een wijs idee dit "af te kopen" door een BV op te richten.

Overgangsfase, deeltijd voor een baas en voor eigen bedrijf
-Ligt er ook aan wat je wilt gaan doen. Als je internationaal wilt gaan transporteren, dan gaat het dus niet echt lukken waarschijnlijk.

Financieringsaspecten (geld lenen bij de bank/Tante Agaath leningen)
-Hoeveel heb je nodig? in welke plaats? welke banken in de buurt?

Hoe bespreek je het met het thuisfront (vrouw/vriendin/ouders/...)
-ligt aan je familie, mijn moeder heeft een boekhandel. Mjin opa en mijn overgrootmoeder hebben daar ook nog in gewerkt. Mijn vader heeft ook een boekhandel, en mijn opa en oma aan mijn vaders kant hebben vroeger oa een snackbar gedraaid. Bij mijn familie dit vertellen zal dus niet echt problemen op moeten leveren.

Klanten acquisitie
-De aanpak hiervan ligt er erg aan welke markt je wilt bestormen. Open je een nieuwe snackbar met de allerbeste berehap van regio Midden-Nederland? Dan zou je gebruik kunnen maken van veel foldertjes op de lokale voetbalvereningingen en dergelijke. Ga je echter als nieuwe importeur van exotische auto's de concurrentie met Hessing te lijf, dan zul je je van andere tactieken moeten bedienen.

Samenwerking met partners (al dan niet als aparte organisatie of mede-eigenaar van je bedrijf
Organisaties zoals KvK en inkooporganisaties zijn eigenlijk altijd een bron van waardevolle informatie, en zeker zoiets als een inkooporganisatie kan een boel voordeel opleveren.

enne... weet je wat jij zou moeten doen?

edit: spuit 11 enzo.... tussen het werken door typen is niet echt snel genoeg dus.

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-11 14:07

Theimon

Snapte!?

Niet mijn eigen ervaring maar die van mijn broer. Hij is ten tweede male begonnen met een eigen bedrijf. Hij helpt al sinds jaar en dag bandjes "on the road". d.w.z. guitar tech, stage manager, merchandiser, tour manager etc.
Niet uniek, maar ondertussen verdient hij er echt niet slecht mee. Zeker door de jaren ervaring kent ie genoeg mensen en als je je werk goed doet dan gaat je naam snel rond. Ook verhuurd hij een bus samen met een boekingsburo, ook goud geld. Daarnaast wordt ie soms ingehuurd om te chiptunen, ook nie onaardige handel.
Hij is geregistreerd als Eenmanszaak en werkt dus ook samen met genoemd boekingsburo.
Zijn vakgebied is niet uniek, maar hij doet zn werk zeer goed (dat kan ook een verschil maken). Overleg met het thuisfront........tja, dat is er nie dus dat is makkelijk. Financiering is niet echt aan de orde, behalve voor die bus dan ff maar dat was allemaal eigen geld.
Klanten: mond op mond is goud waard :) en samenwerking is dus al gaande d.m.v. die bus, ook begint ie nu losjes aan mee te kijken naar nieuwe bandjes en her en der wat te boeken met redelijke vrijheid.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Pagina: 1