Toon posts:

Bootcamp / Parallels en Games (HL2, UT, CoD, etc)

Pagina: 1
Acties:
  • 489 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik het nog een beetje mis in andere topics zou ik hier graag een los topic over zien. Ik denk momenteel aan een overstap van mijn G4 PB naar een MacBook Pro. Nu gebruik ik 99% van de tijd mijn PB en mijn desktop pc alleen nog maar om te gamen; het zou mooi zijn dat ik door de aanschaf van een MacBook Pro die pc er helemaal uit kan gooien en ook het gamen op de MacBook Pro kan doen.

Kortom, wat zijn zijn jullie ervaringen met (windows gebasseerde) games in bootcamp danwel parallels en hoe draait het op een MacBook Pro?

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Parralels kan je vergeten. Dat is een geemuleerde videokaart met een werkgeheugen van pakweg 4MB. Daar draait Unreal Tournament nog niet eens lekker in.

In Bootcamp kan je prima gamen. Ik heb een iMac Core Duo 20" met een x1600 waar HL2 en CS:S prima (lees: geweldig) op draaien. Ook speel ik geregeld Call of Duty 2 op mn Mac in OSX, en dat gaat ook prima op native resolutie (1680x1050).

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Parralels is overigens wel bezig om DirectX te ondersteunen, het zal alleen voorlopig bij DX2 blijven geloof ik :)

Verwijderd

Topicstarter
zAo schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 11:39:
Parralels is overigens wel bezig om DirectX te ondersteunen, het zal alleen voorlopig bij DX2 blijven geloof ik :)
Ik had ook niet echt verwacht dat games goed zouden lopen onder Parallels ivm emulatie, maar ik las idd ook op hun site dat ze momenteel bezig zijn met DirectX support. Zou wel erg mooi zijn als dat goed zou werken (kan je gewoon lekker in OSX blijven en hoef je niet te rebooten in Windows)... Maar als het echt alleen DX2 is dan heb je er uiteindelijk nog niet heel erg veel aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2006 12:21 ]

Verwijderd

-Driv3r kun je vergeten.
-GTA San Andreas kan net op 800*600*16

Beide getest op een Macbook met 2.0Ghz met 512MB Ram. Voor de Macbook Pro kan ik je helaas geen advies of raad geven :)

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 15:36:
-Driv3r kun je vergeten.
-GTA San Andreas kan net op 800*600*16

Beide getest op een Macbook met 2.0Ghz met 512MB Ram. Voor de Macbook Pro kan ik je helaas geen advies of raad geven :)
De hoeveelheid RAM maakt nogal uit met de grafische chip in de MacBook:
I ran the tests at 1,024-by-768 resolution, with the graphics quality settings all set to their ?medium? values. Compared to what I saw when I previously tested the Core Duo mini with 2GB of RAM, the results were quite disappointing:

Core Duo mini, 2GB RAM: 90fps
MacBook, 512MB RAM: 52fps
After upgrading the MacBook to 2GB of RAM, I re-ran the same benchmark, and was surprised again, this time in a good way:

MacBook, 2GB RAM: 98fps
MacBook gaming: A graphics concern?

Verwijderd

Dus Apple verkoopt standaard incompetente machines? Dat geloof ik niet. Daarnaast draait GTA:San Andreas prima op 512MB RAM, dus 448MB RAM zal zeker geen probleem vormen.

edit

Ik zie dat het onder OSX zo is. Klopt, OSX is een ram-eter.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2006 16:52 ]

Verwijderd

Nog een groot nadeel met gamen onder Boot Camp: Als ik ingame Pijltje vooruit en Pijltje achteruit ingedrukt houd, dan kan ik bv. niet meer Pijltje naar links of rechts indrukken. In mijn geval kan ik daardoor geen donut doen.

Dit is met meerdere toetsen zo, hopelijk is dat in Leopard beter. Of komt dit door een hardwarematige belemering?

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 14:29

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

ach donuts zijn toch overrated!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 20:31:
Nog een groot nadeel met gamen onder Boot Camp: Als ik ingame Pijltje vooruit en Pijltje achteruit ingedrukt houd, dan kan ik bv. niet meer Pijltje naar links of rechts indrukken. In mijn geval kan ik daardoor geen donut doen.

Dit is met meerdere toetsen zo, hopelijk is dat in Leopard beter. Of komt dit door een hardwarematige belemering?
Veel windows laptops (waaronder mijn ASUS, die bepaalde combinaties niet slikt) hebben het. Het is een hardwarematige beperking in dat geval. Je zou kunnen vragen of meer Boot Campers er last van hebben, wie weet is het op je MacBook wel een softwarematig probleem. :)

Verwijderd

Goeie Morguh! allemaal,

Het is al een tijdje geleden dat iemand nog iets gepost heeft over Bootcamp en/of Paralles, graag wilde ik weten wat de nieuwste ontwikkelingen zijn op Parallels. Ik heb ergens gelezen dat ze al DirectX3D ondersteunen en onder andere Vista. Graag ben ik beniewd naar jullie ervaringen?

graag wilde ik ook weten qua performance hoe het zit met de volgende criteria? mocht er iemand wat van weten.

1. Macbook (2GB geheugen, 2.00ghz, 160GB 52000rpm) -> Parallels -> Windows Vista -> UT2004
1. Macbook Pro (1GB geheugen, 2.16GHZ, 120 GB 52000rpm) -> Parallels -> Windows Vista -> UT2004

greetz :) :) :)

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 15:45
DirectX 8.1 wordt alleen nog door VMWare Fusion ondersteund.

Verwijderd

Matias schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 10:22:
Parralels kan je vergeten. Dat is een geemuleerde videokaart met een werkgeheugen van pakweg 4MB. Daar draait Unreal Tournament nog niet eens lekker in.

In Bootcamp kan je prima gamen. Ik heb een iMac Core Duo 20" met een x1600 waar HL2 en CS:S prima (lees: geweldig) op draaien. Ook speel ik geregeld Call of Duty 2 op mn Mac in OSX, en dat gaat ook prima op native resolutie (1680x1050).
Als je een MBP hebt kan je bootcamp en parallels draaien bij installatie van parallels geef je aan dat de hardisk bootcamp is en hij gebruikt die windows installatie..het geheugen kan je scalen tot max van MBP...en dat is meer dan die 4Mb waar jij het over hebt...Ik werk met deze optie en je gebruikt dezelfde win installatie als onder bootcamp..handig he?

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
4MB videogeheugen bedoelde Matias, daarbij ondersteunde Parallels "Boot Camp sharing" nog niet ten tijde van Matias z'n post. :)

[ Voor 55% gewijzigd door Frietsaus op 23-03-2007 16:30 ]

• Dreams
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-12-2021
VMware Fusion schijnt nu DirectX 8.1 in de VM voor elkaar te hebben. :)
Check de video op YouTube. Is dat wat je nodig hebt?

I don't have an attitude problem, *you* have a perception problem!!!

Verwijderd

Parallels is natuurlijk inmiddels vernieuwd met versie 3.0 en ondersteund nu native opengl en direct-X. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nog niet echt direct-x games geprobeerd heb maar al wel een stuk of wat opengl games die ik heb liggen. Ik vind de games goed speelbaar op mijn macbook 2Ghz. Ik heb nu draaiend (zonder enig installatie probleem of whatever). Quake4, Quake World [fuhQuake en ezQuake] en de Open Source game Warsow. Alle 4 draaien ze prima speelbaar.

Dus mensen heb je een Intel processor in je mac probeer dan de nieuwe Parallels trial en probeer wat games. Ik ben benieuwd over jullie bevindingen.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:26

alienfruit

the alien you never expected

Age Of Empire 2 werkt in ieder geval niet in Parallels wel in VMWare ;)

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-02 06:42
Matias schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 10:22:
nu we het toch weer over gamen op de mac hebben, ik probeer Unreal Tournament in windows op mijn MacBook 2.16 ghz c2d/2gb ram te draaien, maar dat lukt voor geen meter. Heb qua video instellingen 2 opties: software detect, en 3d nogwat (zit nu in osx dus zou het even na moeten kijken). Maar zelfs op de laagste resolutie bakt ie er helemaal niks van (terwijl ik met mijn p4 1.8 ghz, 512 mb/ 64mb gforce gewoon goed kan spelen) zou het toch in het gebrek aan een echte videokaart liggen?

• Forceworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-06-2024
Als je het over UT 1 (classic) hebt, kan dat kloppen. Dat ligt voornamelijk aan de dualcore processor. En dus niet specifiek aan Macintosh.

Probeer het volgende:

- Start UT
- Switch terug naar je bureaublad

In je windowsmodus:
- CTRL+ALT+DEL
- Tabblad processen
- Selecteer je UT proces en klik hier met de rechtermuisknop op.

Dan kun je de processor affiniteit instellen.
- Vink 1 processorcore uit.
-Switch terug naar UT.

Dan zou het al een stuk beter moeten lopen.

Let wel, optimaal zul je utclassic nooit krijgen. (te oud, geen nieuwe patches dr voor)

Verwijderd

Waarom UT Classic onder Windows draaien? Gaat prima onder OS X hoor, daar hoef je geen veiligheidsrisico voor te installeren hoor :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 11:51 ]

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 15:45
Misschien ook handig om te vertellen hoe je dat dan doet..
Crossover zal waarschijnlijk wel lukken, en anders Cider wel..
VMware fusion / PL3 vind ik nog steeds niet heel chill werken met games eerlijk gezegd..

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ondertussen is het via Parralels (BETA! 3.0) ook al een tijdje mogelijk om tot directx 8.1 spellen te spelen.

Trouwens vergeet niet dat er ook spellen zijn die een patch hebben om het onder MacOSx ook het spel te kunnen draaien. Maar Bootcamp is op dit toch de beste optie, omdat deze native Windows opstart.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-02 06:42
Forceworks schreef op maandag 02 juli 2007 @ 11:40:
Als je het over UT 1 (classic) hebt, [........]Let wel, optimaal zul je utclassic nooit krijgen. (te oud, geen nieuwe patches dr voor)
donders de ponders het werkt wonderbaarlijk wel! dit maakt mijn dag weer goed, dank!

Verwijderd

Topicstarter
Grappig, ik kom toevallig deze thread tegen die ik een jaar geleden ben gestart. Net nu mijn nieuwe MBP onderweg is uit Shanghai :P Ik heb er maar even wat langer mee gewacht het apparaat te bestellen (met name ivm GPU) maar met die Nvidia 8600M GT update hoefde ik niet langer meer te wachten ;) Kan ik mijn PowerBook-je gaan vervangen. Dat zal wel een flinke snelheidswinst zijn :) Kan ik ook weer eens normaal een beetje knallen; ik heb ook al geen desktop pc meer dus ik sta al een poosje 'droog' haha :) Wat betreft games speel ik eigenlijk het liefst met numpad dus ik heb maar ff voor een paar euro een usb numpadje gekocht. Zitten ook wat meer toetsen op dan op een normaal numpad; heb ik mooi een dedicated 'gamepad' voor aan mijn MBP :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 16:26 ]

Pagina: 1