Toon posts:

Is mijn videokaart beschadigd na installatie heatpipe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteravond een Zalman ZM80D-HP (Noiseless VGA Cooler) op mijn videokaart (ASUS V9570 Gamer Edition = GF FX5700LE) en dat werkte prima. De heatsinks werden lauw/warm, maar waren nog prima vast te pakken na 4 uur continu draaien.

Vanmorgen bij het opstarten van pc kan de driver voor de vga kaart echter niet meer worden gevonden.
Ik heb de vga driver opnieuw geinstalleerd en aangegeven dat het een FX5700LE is (niet de microsoft variant van de driver gekozen). De resolutie en frequentie gaan nu weer goed, alleen herkend Everest mijn GPU nu niet meer. Zou de kaart op een of andere manier beschadigd kunnen zijn?
En hoe fout kan het lopen met een eventuele defecte kaart? (gewoon kapot, of ook kortsluiting en geroosterde hardware?).

En zou het wellicht beter / veiliger zijn om een nieuwe kaart aan te schaffen?

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-07 15:45
als je videokaart echt helemaal stuk is krijg je zelfs in DOS (boot) geen beeld.
weet je zeker dat de heatpipe goed geinstalleerd was? is hij in die 4 uur niet te heet geworden? (core)

Verwijderd

Topicstarter
Hij zal niet helemaal kapot zijn, aangezien ik wel gewoon beeld heb. Maar hij wordt dus niet meer herkend door Everest en vind het nogal vreemd dat het precies gebeurd na installatie van die heatpipe.

Helaas zitten er geen sensors op vga-kaart, dus temperatuur kan ik binnenin niet controleren. Heatpipe zelf is na 4 uur nog niet heet te noemen (HD is behoorlijk warmer).

• Bulls
ja maar het kan wezen dat de koeler de warmte niet goed weg voerd, dan kan het kloppen dat de heatpipe niet warm word. maar volgens mij worden de pipes zelf ook niet echt warm maar de heatsinks waar ze naartoen gaan die moeten de warmte afvoeren.

misschien moet je even alle dirvers un-installen en met een drivercleaner alles eraf halen.

Verwijderd

Topicstarter
WSaeNoTSoCK schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 10:06:
ja maar het kan wezen dat de koeler de warmte niet goed weg voerd, dan kan het kloppen dat de heatpipe niet warm word. maar volgens mij worden de pipes zelf ook niet echt warm maar de heatsinks waar ze naartoen gaan die moeten de warmte afvoeren.

misschien moet je even alle dirvers un-installen en met een drivercleaner alles eraf halen.
Pardon, ik heb de heatpipes en de heatsinks door elkaar gehaald. De heatsink is lauw/warm. De heat pipes zijn nauwelijk warm. Er wordt dus wel warmte afgevoerd, maar hoe weet ik of dat alle / voldoende warmte is?

Verder heb ik de drivers verwijderd en met drivecleaner alles opgeruimd. Vervolgens vga-driver opnieuw geïnstalleerd. Helaas nog geen gegeven bij Everest. Kan het zijn dat er iets op de kaart niet meer werkt waardoor er geen gegevens meer doorkomen?

• Bulls
ik weet niet of dat maarzo kan, heb je al geprobeerd de kaart ff uit het AGP slot te halen en weer terug te plaatsen, kan soms ook wonderen doen. verder is het nogal een lkus om die koeler te monteren, dus er kan snel iets mis gaan (scheef zitten) verder kan ik je niet helpen, misschien dat anderen er meer van weten.

Verwijderd

Is het enige probleem het niet herkend worden door everest? Of is ook je gaming performance aangetast?
Als dat niet zo is, lijkt het me dat er niets aan de hand is. Ok, het is wat raar dat everest de core niet emer herkent, maar als hij nog doet wat hij moet doen lijkt het me geen probleem...!?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 11:05:
Is het enige probleem het niet herkend worden door everest? Of is ook je gaming performance aangetast?
Als dat niet zo is, lijkt het me dat er niets aan de hand is. Ok, het is wat raar dat everest de core niet emer herkent, maar als hij nog doet wat hij moet doen lijkt het me geen probleem...!?
Gaming performance heb ik nog niet bekeken, game zo goed als nooit. Het gaat mij er meer om dat de kaart niet helemaal kapot aan het gaan zit en dat er straks geen gekke dingen gebeuren, want ik heb m'n pc voor m'n werk hard nodig. Daarom zou ik liever een nieuwe kaart kopen dan dat ik straks met kortsluiting oid op m'n vga of in rest van computer zit.

Wellicht geeft de temperatuur van de heatsinks dan niet aan of het echt gekoeld word. Wat zouden de verschijnselen zijn als er iets fout aan het gaan is? Problemen met beeld weergave of als hij na weer een reboot weer niet weet welke driver hij moet gebruiken?

Verwijderd

Problemen met weergave (artifacts bijvoorbeeld) is een stuk waarschijnlijk dan een driverfout.
Kun je de kaart niet testen in een andere pc? Ook zou je kunnen kijken wat er gebeurt wanneer je de originele koeler er weer op plaatst.
Pagina: 1