15GB Bootable met DOS 6.22

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 06:57

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
het volgende wil ik doen voor mijn machines thuis...
ik wil mijn 30 gig schijfen opdelen in 2 gedeeltes, een dos 6.22 gedeelte van 15 gig in Fat32 en een windows XP/2000 gedeelte in NTFS.

ik wil het dos gedeelte gaan gebruiken om hier met de norton ghost dos applicatie (Versie 10) een backup te maken van de andere partitie en de images op de dos partitie op te slaan....

Nu wil ik die dos partitie opstartbaar maken....dus ik type format c: /s nadat ik in fdisk een 15 gig schijf heb gemaakt (Windows ME Recovery dos diskette).krijg ik de melding dat /s niet meer wordt ondersteunt, onder dos 6.22 kan ik geen 15 gig schijf maken in fdisk en de schijf van me wordt niet gezien....

weet iemand hoe ik een een 15GB Bootable fat32 Dos partitie kan maken ??

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Je weet dat FAT32 een filesizelimiet van 4 GB heeft ?

Verwijderd

Waarom maak je niet 1 heel kleine boot-partitie met daarop ghost en 1 grote FAT32-partitie waarop je je images opslaat? Zo'n bootpartitie hoeft bij wijze van spreke maar 3 MB groot te zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer het eens met een 98bootdisk ipv een ME bootdisk. in ME hebben ze het dosgedeelte grotendeels gepoogd weg te slopen, waardoor veel functies niet eens meer goed werkten en als ik me niet sterk vergis hebben ze hetzelfde op de bootdisks gedaan, waardoor die redelijk waardeloos zijn t.o.v. de iets oudere disks.

Verwijderd

XTerm schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 09:29:
Je weet dat FAT32 een filesizelimiet van 4 GB heeft ?
Je weet dat je echt helemaal fout zit?
FAT16 is max 2GB, FAT32 is 32GB.
De max filesize voor FAT32 is wel 4GB, maar Ghost maakt er automatisch een span van. En die zijn 2GB.

Maar ik zou het heel anders doen.
Als je toch een floppy drive hebt, of USB bootable stick, dan gewoon een normal FAT32 partitie maken naast je windows systeem en die gebruiken als je Ghost images dump schijf.
Veel makkelijker en geen gedoe met dualboot praktijken.
Heb zelf jaren zo gewerkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2006 09:37 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 09:35:
[...]

Dat klopt, maar DOS 6.22 heeft FAT16 en is dus gelimiteerd tot 2GB.

Je zult nooit DOS 6.22 op een 15GB partitie kunnen installeren.

Signatures zijn voor boomers.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

FAT32 heeft de volgende voordelen tegenover FAT16:

FAT32 kan met grotere harde schijven (max. 2 terabyte) werken dan FAT16 (max. 2 GB).
In FAT16 zijn er maar 512 entry’s mogelijk in de hoofddirectory. Met lange bestandsnamen die meerdere entry’s innemen kan dit al snel problemen geven. Daarom wordt de hoofddirectory in FAT32 opgeslagen zoals een gewone directory, zodat er een onbeperkt aantal entry’s in kunnen.
FAT32 gebruikt kleinere clusters, zodat er minder slack is. Dit is vooral van belang voor grotere schijven. Op een schijf van 2 GB kan je bijvoorbeeld gemakkelijk 200 tot 300 MB winnen met FAT32 (dat is 10 tot 15%).
De beide FAT-tabellen staan niet meer in het begin van de schijf, zodat ze minder snel beschadigd worden.

De maximum bestandsgrootte in een FAT32-partitie is 4 GB.

FAT32 is een bestandssysteem voor harde schijven met een 32-bits File Allocation Table dat door Microsoft werd ingevoerd met Windows 95 OSR2. FAT32 is ook aanwezig in Windows 98, Windows Me, en in Windows 2000 en later. Het wordt echter niet herkend door Windows NT 4.0 (of ouder). FAT32 was daardoor de opvolger van FAT16

[ Voor 94% gewijzigd door Luppie op 30-08-2006 09:46 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

[...]

De max filesize voor FAT32 is wel 4GB, maar Ghost maakt er automatisch een span van. En die zijn 2GB.

Als je toch een floppy drive hebt, of USB bootable stick, dan gewoon een normal FAT32 partitie maken naast je windows systeem en die gebruiken als je Ghost images dump schijf.
Ik kan me voorstellen dat je, als je veel gebruikmaakt van Ghost, niet elke keer weer die diskette of CD wil gaan zoeken. Op zich is zo'n dual-boot oplossing best aardig. Erg veel gedoe hoeft het ook niet te zijn. Je kan gewoon instellen dat je PC, na X seconde een keuzemenu weer te geven, automatisch je normale OS boot. Je hoeft dus geen extra handelingen te verrichten om je PC op te starten, het opstarten duurt alleen X seconde langer.

Verwijderd

Maar hoe vaak backup je je systeem, en hoe vaak herstart je je systeem?

Btw, mijn info heb ik hier vandaan: http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
Blijkbaar zit 'ie toch niet zo fout dan, want XTerm zegt 'filesizelimiet = 4 GB' en da's precies wat jij ook zegt net... :P

't is trouwens echt 4 GB (voor FAT32) en niet 2 GB.

Een andere oplossing (waar geen DOS 6.2 aan te pas komt) zou mij overigens ook een betere lijken.

Verwijderd

Het is nog veel te vroeg :-( mijn excuses.
Zie nu ook pas dat ie toch filesize limit zei...

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 11:02
[...]

bestandsgrootte is iets anders anders partitiegrootte. maximale bestandsgrootte is inderdaad 4 GB in FAT32

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
ik ga veel naar lanparties en wil geen diskette's mee slepen , maar wel veilig zijn tegen crashes....die usb stick optie heb ik al geprobeert, maar die is net zo onhandig....

zou ik de dos ghost applicatie onder windows 98 kunne draaien ? of anders windows 3.1 ?
ik gebruik het programma BootUS als multiboot menu....(heb licentie hiervoor).

het leuke van deze oplossing is dat je ghost zelf niet hoeft te installeren onder windows wat het een stuk sneller maakt...

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

DOS 6.22 gaat nooit werken, Gebruik de command interpreter van Windows 98, die ondersteunt wel FAT32 etc. (command.com van 96k)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• tERRiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02-2024
@dbeekman: Maak met een Windows 98SE een partitie en formatteer deze ook met die diskette in plaats van met een dos 6.22-diskette. Met win98 floppen lukt het namelijk wél en heb je ook meteen FAT32-support.

Een bootflop kun je downloaden van http://www.bootdisk.com

Off-topic: Wel grappig om weer te zien hoe een topic afglijdt. Volgens mij vroeg TS helemaal niet om de max. filesizes van FAT en FAT32. :+

blah

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
als ik met win98 win98se of winme schijf een format /s commando geef wordt mij medegeddelt dat dit niet kan omdat die functionaliteit eruit is gehaalt in windows98 dan wel ME, xp wil al helemaal niet.

ik kan wel met de me schijf (nieuwe fdisk) een patitie maken in fat32 maar daar blijft het bij !
ook win98 met de nieuwe fdisk doet het niet format /s c: werkt niet

dus 98 , en me vallen af

weet niemandd een 3rd party app die wel fat32 15GB bootable kan maken ?

offtopic:
je kan met fat16 tot 2GB en met fat32 tot 32GB en zelf nog verder als je de juiste format tools gebruikt, ik heb zelf een 80GB externe USB-HDD en die is standaard fat32 geformateerd !
het gaat mij er niet om of de partitie zo groot kan zijn, ,maar hoe ik heb bootable maak met dos...

• daft_dutch
  • Laatst online: 02-12 20:33

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Trekkerkearl schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 09:27:
Nu wil ik die dos partitie opstartbaar maken....dus ik type format c: /s nadat ik in fdisk een 15 gig schijf heb gemaakt (Windows ME Recovery dos diskette).krijg ik de melding dat /s niet meer wordt ondersteunt, onder dos 6.22 kan ik geen 15 gig schijf maken in fdisk en de schijf van me wordt niet gezien....
MS-DOS 6.22 is de laaste standalone DOS. uit 1996 hoe komt dat op jou ME disk?
MS-DOS 6.22 heeft geen FAT 32 file systeem dus dat lijkt me erg onpractisch.
MS-DOS 8.0 is geleverd met ME en is zwaar bagger.

Als je zo nodig MS-DOS wilt hebben is MS-DOS 7.1 de beste keuze. zat bij de latere 95 versies en de 98 zooi
maar waarom geen free dos Gnu \o/

[ Voor 4% gewijzigd door daft_dutch op 30-08-2006 11:01 ]

>.< >.< >.< >.<

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Trekkerkearl schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 10:50:
als ik met win98 win98se of winme schijf een format /s commando geef wordt mij medegeddelt dat dit niet kan omdat die functionaliteit eruit is gehaalt in windows98 dan wel ME, xp wil al helemaal niet.

ik kan wel met de me schijf (nieuwe fdisk) een patitie maken in fat32 maar daar blijft het bij !
ook win98 met de nieuwe fdisk doet het niet format /s c: werkt niet

dus 98 , en me vallen af

weet niemandd een 3rd party app die wel fat32 15GB bootable kan maken ?

offtopic:
je kan met fat16 tot 2GB en met fat32 tot 32GB en zelf nog verder als je de juiste format tools gebruikt, ik heb zelf een 80GB externe USB-HDD en die is standaard fat32 geformateerd !
het gaat mij er niet om of de partitie zo groot kan zijn, ,maar hoe ik heb bootable maak met dos...
sys c:?

of anders even handmatig command.com, IO.sys en MSDOS.sys overzetten...
thx voor de link! wist niet dat dit bestond! Goed initiatief!

[ Voor 11% gewijzigd door JackBol op 30-08-2006 11:19 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 18:14
_DH schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 11:17:
of anders even handmatig command.com, IO.sys en MSDOS.sys overzetten...
gaat niet werken: IO.sys en MSDOS.sys moeten op de 1e sector van de partitie staan, anders is-ie niet bootable. da's dan ook wat sys c: doet...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:59
Trekkerkearl schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 09:27:
ik wil het dos gedeelte gaan gebruiken om hier met de norton ghost dos applicatie (Versie 10) een backup te maken van de andere partitie en de images op de dos partitie op te slaan....
Misschien is het ook nog handig om te weten dat ghost een netwerk optie heeft.
Enuh je kan ook nog eens Ghost-for-linux (wat info) gebruiken om van je partities een image te maken.
ghost for linux bestaat uit een livecd, zodat je geen extra partitie nodig hebt om ghost op te starten.

Je kan ook nog eens een bootable versie van ghost maken.

[ Voor 19% gewijzigd door freyk op 30-08-2006 20:18 ]

Pagina: 1