Hoe installeer ik VMware Server Console?

Pagina: 1
Acties:
  • 734 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-01 14:22
We hebben hier het volgende 'probleem'. Op een server hebben we de gratis VmWare Server gezet. Op mijn werkstation heb ik de Workstation versie. Nu wil ik de server console op mijn computer installeren zodat je de server op afstand kunt beheren. Maar hoe installeer je die server console? Als ik het VMware Server installatiebestand aanklik dan krijg ik de melding dat Workstation al is geinstalleerd. Haal ik de Workstation van mijn PC en installeer daarna de server versie, dan krijg ik de server versie op mijn PC. Het is me eerder gelukt op een andere PC maar het lampje is even uitgegaan bij mij!
Ik wil dus Workstation op mijn eigen PC én de server console om de server te kunnen beheren.

Op de fiets vervuil je niets!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 13:50

WHiZZi

Museumdirecteurtje

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-01 14:22
Grappig dat je daar dus helemaal niets van kunt vinden. Zoek op VMWare server console download en je vindt niets. Maar ik ben er al achter: maak connectie met de server via poort 8222 en je kunt hem van de server downloaden :) :)

Op de fiets vervuil je niets!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-01 07:20
QuestionMarc schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 09:02:
Grappig dat je daar dus helemaal niets van kunt vinden. Zoek op VMWare server console download en je vindt niets. Maar ik ben er al achter: maak connectie met de server via poort 8222 en je kunt hem van de server downloaden :) :)
Sorry voor de kick, maar na installatie: hoe connect je dan met de server? Op welke poort? Ik heb de standaard poorten al geprobeerd: 902, 8222 en 8333. De server draait geen Ubuntu, dus dat kan het niet zijn. Hoe of wat vul ik in bij de hostinformatie in de server console?

Ik vind de web interface van VMWARE server echt zwaar irritant, dus wil ik de Server Console gebruiken, maar ik weet dus niet hoe ik met deze een verbinding maak...

[ Voor 11% gewijzigd door smeerbartje op 09-05-2009 21:37 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-01 23:08
Ligt eraan welke versie van VMware server je draait, sinds VMware server 2 is het enkel webbased.
Wat ik me afvraag, hoe kun je virtual machines back-uppen ? als ik de vmkd files wil kopieren dan lukt dat niet, ook als de machine uitstaat niet.

My favorite programming language is solder.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, dat is dan ook een heel goede reden om de betaalde versie op te zoeken vrees ik.

VMware2 is afaik web-only.

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Versie 1 ondersteund de console toch?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Versie 2 kan je net als Vmware ESX beheren met de Vmware Infrastucture Client. Ik weet niet zeker of je de vi client ook los van Virtual Center kan downloaden. Aangezien je ESX3i ook met de VI Client beheerd wellicht wel.

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Coen Rosdorff schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 22:03:
Versie 2 kan je net als Vmware ESX beheren met de Vmware Infrastucture Client. Ik weet niet zeker of je de vi client ook los van Virtual Center kan downloaden. Aangezien je ESX3i ook met de VI Client beheerd wellicht wel.
Als je ESX3(i) geinstalleerd hebt download je de VI client vanaf je ESX server.
Je kan hem dus inderdaad los downloaden.... vanaf je eigen server.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:55
RolfLobker schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 22:07:
[...]

Als je ESX3(i) geinstalleerd hebt download je de VI client vanaf je ESX server.
Je kan hem dus inderdaad los downloaden.... vanaf je eigen server.
Als je de ESXi CD hebt, dan kun je daar, met bijvoorbeeld winimage, de VM Ware cliënt wel uitplukken. Zit in het image onder /packages/3.5.0/client

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja als je ESX hebt... maar niet als je Server doet....

• Puch-Maxi
Hier staat hij ook, voor als je zelf geen ESX hebt.
Maar ik krijg hem niet aan de gang met VMware server 2

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:55
Puch-Maxi schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 22:16:
Je moet wel bij IP Address / Name de poort meegeven, dus 192.168.1.1:8333 (als 8333 de poort is).

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Puch-Maxi schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 22:16:
http://theregime.wordpres...t-25-to-vmware-server-20/

:?

EDIT: stevenK is me te snel af ;( bummer

[ Voor 7% gewijzigd door Zwelgje op 09-05-2009 22:19 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Puch-Maxi
My bad, je moet idd een poort opgeven.
Thanx StevenK maar ook Powershell ;)
Iemand een leuke oplossing om backups/exports van de virtuele machines te maken ?

• Dysmael
VMware Consolidated Backup, ARCserve, NT Backup, Veritas, Backup Exec, Acronis, Snapshots.

Ik denk dat je snapshots bedoeld maar zeker weten doe ik het niet, mijn magische bol werkt alleen op zonne-energie.

• Puch-Maxi
Ja dat is jammer, het is immers nacht :) Sorry ik bedoel backup's die je bijvoorbeeld weer kunt inladen in VMware server en/of Workstation.

• Dysmael
Dan ga je inderdaad gewoon snapshots maken :)
Of een VM dupliceren.

Kan allebei vanuit VMware Server zelf.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar hot migratie gaat dus weer niet ;). Iig niet met server2 onder Linux.

• Puch-Maxi
Ik heb de hele interface van VMware server 2 afgezocht maar vond nergens een duplicate functie ?
Ik ben aan het prutsen gegaan met shell en perl scripts. Hot migratie is niet noodzakelijk.
-Edit: Ik denk waarschijnlijk weer veel te moeilijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Puch-Maxi op 10-05-2009 02:55 ]

• Dysmael
Je kan sowieso dupliceren door de bestanden te kopieeren. Is het noodzakelijk dat je een live back-up maakt?

Een andere simpele oplossing is vanuit je Virtual Machine een disk image te maken met b.v. selfimage of Acronis True Image. Dat kan je doen terwijl het systeem actief is.
Als bestandslocatie geef je een pad op wat buiten je VM valt.

Of:

- Maak een kale VM met dezelfde instellingen.
- Boot van een boot CD (iso) met een Acronis agent.
- Je kan dan een image vanuit je huidige draaiende VM maken naar de zojuist gemaakt nieuwe VM.

Ik denk inderdaad dat je te moeilijk denkt en jezelf moet afvragen wat je precies wil bereiken.

Vraag 1: Moet het een 1 op 1 image zijn die gemaakt word vanuit een draaiende VM?
Vraag 2: Wil je de back-up alleen gaan gebruiken om de complete image als back-up te hebben mocht de huidige kapot gaan?

Er zijn verschillende vormen van back-ups;

Wil je verwijderde bestanden kunnen herstellen en terug in de tijd kunnen dan gebruik je normale back-up software in je VM of maak je snapshots in VMware Server (die snapshots maak je dan buiten je VM om een back-up van of laat je gelijk off-site plaatsen.

Wil je een kopie van je VM achter de hand hebben voor het geval je huidige VM kapot gaat (HDD crasht waar de VM bestanden op staan) dan kopieer je de VM bestanden (offline) of draai je software zoals die van Acronis in je VM zelf en maak je off-site diskimages.

Je moet natuurlijk ook goed bedenken wat je wel en niet wil op het moment dat een back-up teruggezet moet worden. Gaat het je alleen om bestanden die verwijderd zijn dan wil je geen diskimages hebben of een VM waarvan het veel tijd en moeite kost om die eerst te prepareren voordat je je bestand eindelijk terug kan zetten.

Benader het probleem op dezelfde wijze als een back-up maken van een fysiek i.p.v. virtueel systeem en ik denk dat het al wat overzichtelijker word.

• Puch-Maxi
RolfLobker, bedankt voor je duidelijke en zeer verhelderende post!
In mijn geval is "Vraag 2" van toepassing, het maken van een back-up van de complete image. (offline back-up)

Pagina: 1