Identieke WinXP wel vanaf IDE niet vanaf SATA schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• veryip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:02

veryip

Nikon D7000 + Glas

Topicstarter
Probleempje.....

Al m'n HD's liepen aardig ol dus moest weer een nieuwe aanschaffen... SATA maar eens voor de verandering...

SATA = sneller dan IDE dus dacht ik van... kom laat ik m'n WIN XP partitie op m'n SATA schijf gooien want daar wordt de boel weer sneller van...

Met m'n partition magic diskettes (draait in DOS) een 1 op 1 kopie gemaakt van m'n IDE-schijf naar m'n SATA schijf...

Start WIN-XP op... maar halverwege het opstarten houd ie ermee op... zie wel een muis die ik kan bewegen een een XP-logo maar dan wil ie niet meer verder.

Wat doe ik verkeerd?? Heb eerder dit geintje uitgehaald van IDE naar IDe en dat ging probleemloos zolang je je maar aan de juiste partitievolgorde etc. houdt

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

Nikon D7000

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-02 13:56
Probleem zit in de zogenaamde 'host-controller', d.w.z. de controller van de s-ata schijf i.c.m. de Windows-installatie. Je kunt namelijk normaliter niet een bestaande Windows-installatie laten draaien onder een andere host-controller. Er zijn oplossingen bedacht, even Googelen ;>) , maar een 100% garantie voor een succesvolle bepaalde procedure geeft Microsoft niet, heb ik begrepen. Wel kun je geluk hebben; het kan dus werkend worden gekregen.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:31
Heb hier een simpele oplossing voor

1. vanaf de oude schijf opstarten
2. SATA controller in Windows laten dectecteren en installeren
3. Ghosten / Mirroren whatever
4. Oude schijf eruit halen
5. in de Bios eventueel oplaten starten vanaf je SATA controller/schijf

Dit werkte bij mij O-)

en anders winxp cd'tje (waarmee je hem hebt geinstalleerd) erin stoppen, booten van CD
tijdens de (grijze)laadbalk op F6 rammen. Disk erin en Controller kiezen en dan Repair installatie.

Als je niet verder komt laat maar effe weten. _/-\o_ zal je dan wat screenshots sturen 8)7

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:37
Dit is waarschijnlijk geen probleem met de driver voor de s-ata controller, want neem aan dat je de s-ata controller al geinstalleerd had toen Windows nog vanaf de ide-schijf draaide. Probleem zit 'm waarschijnlijk in de Volume Bytes, dit is een klein plekje op de schijf waar xp info opslaat die hij nodig heeft tijdens het booten en welke niet altijd goed meegekopieert wordt. Start je nu op van een andere schijf snapt Windows 't niet helemaal meer en blijft hangen. Zie mijn post hier voor een mogelijk oplossing. Zorg trouwens wel dat je de oude schijf níet aangekoppeld hebt als je voor het eerst van de kopie opstart, dit kan ook voor zulke problemen zorgen.

Verwijderd

Over welk moederbord gaat het? Als de sata inderdaad een promisecontroller of zo is kan het wel in de mist gaan. De bovenstaande stappen zijn in sommige gevallen de oplossing, maar in evenveel dus niet.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:31
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 20:51:
Over welk moederbord gaat het? Als de sata inderdaad een promisecontroller of zo is kan het wel in de mist gaan. De bovenstaande stappen zijn in sommige gevallen de oplossing, maar in evenveel dus niet.
Ik heb er al genoeg op zo'n manier gemigreerd en bij allemaal nog geen probleem gehad.
Het gaat erom dat windows die achterlijke driver heeft.

Dus eerst in windows laten herkenen en installeren en dan omprikken werkt in 99% van de gevallen (bij mij dus O-) +/- 30 pc's)
Pagina: 1