Toon posts:

Welke laptop is de betere keus?

Pagina: 1
Acties:
  • 453 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit jaar ben ik begonnen met de opleiding HBO Media Design te Fontys Eindhoven.
Voor deze opleiding is het toch wel vereist dat je een goede laptop hebt, ook omdat ik op kamers ga en waarschijnlijk mijn desktop thuis laat staan.

Na een tijd zoeken, heb ik 2 modellen gevonden die me erg aanspreken.Ook heb ik het een en ander opgezocht hier in het forum, over wat de betere keus is qua processor en geheugen etc.

Optie 1
Asus ASUS A6T AP005H

Dit model vond ik op een Duitse site, en ik kan er eigenlijk niks over vinden in Nederland.Opzich helemaal geen probleem, omdat hij eventueel in Duitsland besteld kan worden.Toetsenbord maakt me niet uit.

AMD Turion 64 X2-Mobiltechnologie TL-52 1.6 GHz
1 GB DDR II SDRAM - 667 MHz
100 GB - 5400 rpm
15.4" 1280 x 800 ( WXGA )
NVIDIA GeForce Go 7600 256 MB

http://www.digitalo.de/de...ROD=539947&EXT=Preistrend
http://www.preistrend.de/...%2526x%253D15%2526y%253D8

Prijs : rond de 1100 euro

In Nederland vond ik op de Dynabyte site deze ; https://www.dynabyte.nl/hardware.php?i=2364

Leuk, maar die 4200tpm schijf heb ik liever niet, juiste keuze?

Optie 2 :
Dell Inspiron 6400 *Extreme*

Deze laptop is op de Duitse Dell site geconfigureerd.Duits toetsenbord is geen probleem.
Duitse software gaat er toch vanaf, want meteen een clean install.

Intel ® Core™ Duo Prozessor T2500 (2 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800 with TrueLife™ > optie tot 1680x1050 voor 98 euro
2048MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x1024) tijdelijke 2048MB normaal 1024MB
100GB (5,400 U./Min.) > 7200 tpm zijn extra geld waard?
256MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 Grafikkarte, PCI-Express x16 > redelijke laptop kaart?

Prijs : 1225 euro

Conclusie :
Mij lijkt de betere keuze de Dell, vanwege de processor en het geheugen.De Asus lijkt mij dan weer beter met zijn 7600GO.De laptop wordt natuurlijk gebruikt voor Designen, denk aan Photoshop , Dreamweaver en Flash.
Ook ben ik van plan om geregeld een game te draaien, denk aan HL2 , Flatout 2 , en COD2.Hoeft niet op maximale te kunnen draaien, maar is die x1400 genoeg om medium settings te draaien?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 23:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update :

Heb net met mijn vader gepraat, hij kan eventueel via zijn Duitse bedrijf de Dell voor 1000 euro krijgen.
In dat geval , keuze snel gemaakt?

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-01 11:30
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:56:
Update :

Heb net met mijn vader gepraat, hij kan eventueel via zijn Duitse bedrijf de Dell voor 1000 euro krijgen.
In dat geval , keuze snel gemaakt?
Zou ik wel doen. 2 gig ram is lekker voor een beetje PS rommelen. Processor is een stuk beter. Maarja de kaart is inderdaad minder, maar hoeveel en hoe zwaar zal je gamen op je laptop? neem de Dell en wat je overhoud koop je daar eventueel een xbox/ps3 voor ofzo. Kan je daar diehard op gamen 8)

Verwijderd

Topicstarter
keesheid schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 00:00:
[...]

Zou ik wel doen. 2 gig ram is lekker voor een beetje PS rommelen. Processor is een stuk beter. Maarja de kaart is inderdaad minder, maar hoeveel en hoe zwaar zal je gamen op je laptop? neem de Dell en wat je overhoud koop je daar eventueel een xbox/ps3 voor ofzo. Kan je daar diehard op gamen 8)
Thanks voor je reactie, de 2GB ram is inderdaad lekker.Dat het 533Mhz is maakt dan niet zoveel meer uit?Nu kan ik eventueel nog wat andere opties aanvinken voor dat geld.
En doet de Turion zoveel onder voor de t2500 dan?

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
^^Dat zou ik Inderdaad doen, ik zou daarentegen dat overgebleven geld stoppen in:
optie tot 1680x1050 voor 98 euro
Omdat ik zelf 1280*800 te lage reso vind, dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

De dell is in ieder geval een goede keus:
Core duo
2 GB ram
100 GB schijfje

Alleen jammer van de videokaart, maar je kan er alsnog wel zo nu en dan een spelletje op spelen hoor :+

"Stilte, een gat in het geluid...."

Verwijderd

Topicstarter
Flapietoetoe schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 00:06:
^^Dat zou ik Inderdaad doen, ik zou daarentegen dat overgebleven geld stoppen in:

[...]

Omdat ik zelf 1280*800 te lage reso vind, dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Alleen jammer van de videokaart, maar je kan er alsnog wel zo nu en dan een spelletje op spelen hoor :+
Ja die optie zal ik dan ook zeker aanvinken, 1680x1050 voor 98 euro vind ik nog meevallen.
En die videokaart, issie dan echt zo slecht?COD2 is er toch nog wel op te spelen met een redelijke framerate?

Hier nog een bench:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v367/BMWDiesel-Power/x1400.png

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-01 11:30
Die graka is opzich niet super, maar het is ook maar wat je er van verwacht. Wanneer je een diehard gamer bent die niets anders doet zou ik op zoek gaan naar een andere laptop. Maar voor soms een spelletje spelen is er niets mis mee. Je zal alleen niet met alle spellen op de hoogste setings kunnen spelen. Je kunt makkelijk CoD2 ermee spelen. (kan ik ook op m'n radeon 9550 :O, en het ziet er nog goed uit ook)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De A6T is iig te vinden in nederland (voor zo'n 1150 euro bij 4launch.nl. Zelf hebik een review er van geschreven, dus ff op t.net zoeken. eeem Turion vs Core Duo vergelijking staat op tomshardware.com (link op FP). De TL-52 ligt tussen een T2300 en T2400 in en is 64 bit. De GF Go 7600 is voor gamen een must, zeker voor de toekomst, HyperMemory is nou niet bepaald super te noemen. Verder is het 1 geheugen module in de A6T dus wel makkelijk uit te breiden en heeft hij standaard 2 jaar garantie. Voor die prijs zeg ik de dell, maar als je veel gamed op de PC is de A6T echt aante raden.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Heel snel: Beide niet geschikt

• GENETX
  • Nu online
En waarom dan wel niet? Wat heeft een Grafisch designer op het HBO nodig? Een C2D Extreme E6800 in een laptop samen met 2x GF Go 7900GTX in SLI gepaard met 4 GB RAM en 2x 160 7200rpm HDD? Dit is werkelijk meer dan genoeg, tot voor kort photoshopte ik ook nog gewoon op een Athlon xp 1800+ met 1 GB en ATI Radeon 9600pro, en als het moest maakte/editte ik iets kleins op mijn tergend langzame PII 350 MHz met win XP en 256MB (en dan heb ik het over CS1 en later zelfs CS2 nog).... Zeker reclame maken voor je site?

• Roberto
Ipv een reactie als dezen te plaatsen zou je ook kunnen nadenken over hetgeen wat je nu juist mist ;)

Maargoed, jij weet het beter :)
(pst!! Jij werkt zeker voor Asus? Overal die A6T aanraden ;) )

[ Voor 21% gewijzigd door Roberto op 30-08-2006 10:55 ]

• GENETX
  • Nu online
Roberto schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 10:54
(pst!! Jij werkt zeker voor Asus? Overal die A6T aanraden ;) )
Ja aangezien het een mooie keuze is. Werk zelf echt niet bij Asus oid, ben pas 18 en ga ook studeren. De A6T is gewoon een mooie laptop met goede prijs/kwaliteit verhouding op dit moment in mijn ogen. Gotters mogen toch best andere keuzes krijgen waar we gewoon over verder praten, sterker nog de TS kwam zelf met de A6T en wij geven hem gewoon advies wat het beste is door benchmarks en ervaringen er bij te halen. Iedereen in het A6 topic is enthousiast over de A6T en dat zegt genoeg. Ik geef tenminste redenen waarom iets wel en niet te doen ipv gewoon zeggen: "Niet doen", wat hebben we daar aan.

Ontopic: Is er in de Inspiron geen betere GFX te krijgen? Denk dat je over 2 jaar nog wel wilt gamen op je laptop..

EDIT: Zelf ff gekeken, en helaas niet... Zeer moeilijke keuze lijkt mij, de dell met die korting is heel mooi, maar de GFX is niet geweldig voor gamen (zeker op de langere termijn en onvervangbaar). De A6T heeft een mooie graka en standaard 2 jaar garantie maar mischien een lagere reso, tragere CPU en minder RAM... Zoals gezegd is de Dell met een console ook een optie, maarja weet niet of je een console fan bent want dat is mijn reden voor een A6T ;)

[ Voor 26% gewijzigd door GENETX op 30-08-2006 11:06 ]

Verwijderd

Roberto, niet om het een of ander. Maar ik zie ook niet waarom die laptops niet voldoen aan zijn requirements.

Behalve dat je kwalitatief grafisch design beter niet op een laptop kunt uitvoeren vanwege de verzadiging van kleuren, zie ik verder geen drastische beperkingen.

Ik werk zo rond de 8+ jaar al voor mijn werk met de genoemde tools, en dat op een mindere configuratie dan hij noemt. Dus ik zie graag je onderbouwing in dit topic terug.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2006 11:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, maar ik zou graag horen waarom dan niet.Aangezien je de site http://www.notebookadvies.nl/ in je naam hebt, zal je er wel verstand van hebben.
GremliN-Online schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 10:59:
[...]

Ontopic: Is er in de Inspiron geen betere GFX te krijgen? Denk dat je over 2 jaar nog wel wilt gamen op je laptop..

Zoals gezegd is de Dell met een console ook een optie, maarja weet niet of je een console fan bent want dat is mijn reden voor een A6T ;)
Bedankt voor je reacties, en inderdaad een andere kaart is niet te krijgen. :/ Beetje raar eigenlijk, met voor de rest best een goede setup.
Ik ben ook in het bezit van een PS2 en X360, dus het gamen hoeft niet perse op de laptop.
Ik denk ik mijn desktop meeneem om te gamen (p4 2GB 7800GTX) en alsnog voor de dell ga.
De 2GB Ram en de processor spreken mij toch wel aan.
Maar is het dan echt niet mogelijk om op ten duur de graka te vervangen?Of is dat niet mogelijk of te duur?

Ohja, is de 1680x1050 optie een must, of is dat een kwestie van smaak?Of is 1280x800 ook een goede resolutie om mee te werken?

Verwijderd

Topicstarter
Roberto , ervanuit gaande dat jij dat bent op die site, vind ik het raar dat je hier de ATI als persoonlijke voorkeur geeft boven de 7600GO.

http://www.notebookadvies.nl/viewtopic.php?t=336

• Roberto
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 16:20:
Roberto , ervanuit gaande dat jij dat bent op die site, vind ik het raar dat je hier de ATI als persoonlijke voorkeur geeft boven de 7600GO.

http://www.notebookadvies.nl/viewtopic.php?t=336
Dat mag dan wel zo zijn (can't blame you), maar het is mijn voorkeur, ik heb daar dus zo m'n redenen voor :)
Igg bevestiging dat jouw eventuele keuze op zich goed is :P
Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar de ATI, maar dat is persoonlijk.
Staat dus ook in het topic :)
Gordijnstok

Behalve dat je kwalitatief grafisch design beter niet op een laptop kunt uitvoeren vanwege de verzadiging van kleuren, zie ik verder geen drastische beperkingen.
Dat hoeft niet hoor :)
Maar kan soms inderdaad één v.d. argumenten zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Roberto op 30-08-2006 20:40 ]

• GENETX
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 16:10:
Bedankt voor je reacties, en inderdaad een andere kaart is niet te krijgen. :/ Beetje raar eigenlijk, met voor de rest best een goede setup.
Ik ben ook in het bezit van een PS2 en X360, dus het gamen hoeft niet perse op de laptop.
Ik denk ik mijn desktop meeneem om te gamen (p4 2GB 7800GTX) en alsnog voor de dell ga.
De 2GB Ram en de processor spreken mij toch wel aan.
Maar is het dan echt niet mogelijk om op ten duur de graka te vervangen?Of is dat niet mogelijk of te duur?

Ohja, is de 1680x1050 optie een must, of is dat een kwestie van smaak?Of is 1280x800 ook een goede resolutie om mee te werken?
Ooh in dat geval inderdaad de dell nemen :). Die hoge resolutie zal zeker handig zijn bij het grafisch ontwerpen. Tuurlijk 1280x800wil ook wel, maar zo heb je toch wat meer ruimte om te gebruiken voor photoshop ed. Graka vervangen gaat niet, zit vastop het mobo. nVidia heeft wel MXM alleen dit is geen suc6 (de A6T heeft geen MXM). Verder zijn die kaarten amper aan te komen, duur, ombouwen moeilijk, verval van garantie, dus zo goed als onmogelijk.... De X1400 kan wel een spelspelen en nog redelijk ook denk ik, maarja een monster als de 7800GTX is het natuurlijk niet. (het gaat de laatste tijd snel met Graka's iig, 1,5 jaar geleden kon ik nog gamen met een GF2 (de nieuwste games) die bij aankoop al low-end was en het 3 jaar heeft uitgehouden)

Verwijderd

Topicstarter
Oke , tis een paar dagen stil geweest.Maar ben uiteindelijk voor iets anders gegaan.
Het is geworden :

Dell Inspiron 9400

Intel® Core™ 2 Duo Processor T7200
2GB 667Mhz ram
256MB NVIDIA® GeForce™ GO 7900 GS
120GB SATA 5400

In duitsland voor 1499 euro , niet al te duur denk ik zo :)

• GENETX
  • Nu online
Was ook een mooie optie, laatst op lanparty gezien. Monster van een ding, helaas in mijn ogen de 17" behuizing ook. Veel plezier ermee en suc6 met het sjouwen >:)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:19
Of je wacht nog een maandje ofzo op de Merom, Dell is daar nu al mee bezig duss...

Verwijderd

Topicstarter
GremliN-Online schreef op maandag 04 september 2006 @ 09:40:
Was ook een mooie optie, laatst op lanparty gezien. Monster van een ding, helaas in mijn ogen de 17" behuizing ook. Veel plezier ermee en suc6 met het sjouwen >:)
keuzes keuzes >:)

nee dat sjouwen zal wel meevallen hoor :P

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:19
Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 17:13:
[...]

keuzes keuzes >:)

nee dat sjouwen zal wel meevallen hoor :P
Ik heb zelf nu een 17" widescreen voor school. Het is de MSI Megabook L710 en bevalt me perfect. Ik heb wel een 'budget' versie met een Sempron 3100+. Verder valt het dragen best wel mee, ook omdat MSI een behuizing van Magnesium heeft ipv plastic, waardoor alles 1) wat sterker is, 2) wat lichter is en 3) wat beter warmte geleid..

Dus misschien dat je even naar wat 'onbekendere' merken kunt kijken zoals MSI, ASUS, etc..
Pagina: 1