• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Deze camera verdient wel een eigen topic dacht ik zo :)

Afbeeldingslocatie: http://www.letsgodigital.org/images/artikelen/45/ricoh_caplio_r5_zoom.jpg

Zoekende naar een zeer compacte camera naast mijn Canon 20D, zag ik dit nieuwsbericht.

Enkele specs:

- 28-200 mm lens (beste bereik in een compact camera)
- vibration reduction via ccd-shift (werkt bewezen minstens zo goed dan lens-IS)
- 7 megapixels
- 2,5" LCD met 230.000 pixels
- 1 cm. macro functie (beste op de markt)
- zeer goede accuduur (380 foto's volgens CIPA standaard - beste tot op heden in compact camera)
- zeer snelle bediening en response (shutter lag etc.)
- klein en stevig (metalen body)

Meer specs en info.

Afbeeldingslocatie: http://www.ricoh.com/r_dc/caplio/r5/img/po2_p1.jpg

In mijn ogen één van de beste compact-camera's van het moment. De enige 2 minpuntjes van zijn voorloper (R4) zijn de zwakke flits en de redelijke hoeveelheid ruis. (hoewel minder dan die van de Lumix serie). Of deze zijn verbeterd weet nog niemand.

Voorbeeldfoto's van de officiele site zeggen niet meestal niet alles, maar deze is toch heel behoorlijk. (ISO100)

Afbeeldingslocatie: http://www.ricoh.com/r_dc/caplio/r5/img/po3_g1.jpg

Zijn er mensen met een R4 die hun bevindingen willen posten? Elke andere opmerking is ook welkom :)

[ Voor 9% gewijzigd door Mooody op 29-08-2006 23:13 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

ziet er goed uit zie ook dpreview intro : http://www.dpreview.com/news/0608/06082413ricohr5.asp

• Mooody
Jah, die stond al in mijn openingspost :P

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

oops.. overheen gelezen.. zoom bereik is wel erg leuk op zo'n compact.
Waar ik bezorgd over ben is de iso performance. Iso 100 vind ik er niet speciaal ruisvrij uitzien.. (dus laat staan die van 1600.. ?? )

• Mooody
Dat is inderdaad een minpuntje.
Maar voor mensen met een d-slr er naast is een compact met zo'n lensbereik een stuk aantrekkelijker dan bijv. een F30, die foto's maakt met minder ruis, maar wel het bereik en andere interessante opties moet missen (goede macro, IS)

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-01 21:05
Daar ben je wel heel kort door de bocht mee; ik fotografeer vrijwel altijd in omstandigheden met weinig licht. Ik zou liever een 50mm camera (dus zonder zoom) hebben die ruisvrij ISO3200 aankan, dan dit soort 'ruis-op-100ISO' spul. Verschillende mensen zoeken verschillende eigenschappen in hun camera...

• Mooody
Die camera's komen er de eerste jaren nog niet :)
Minder ruis vereist een grotere CCD, wat betekent dat de camera minder compact wordt.
Maar goed, ik had het vooral over mezelf. Als de camera al praktische tekortkomingen heeft (weinig groothoek, weinig zoom) dan kun je sommige foto's niet eens maken, dan neem ik liever wat ruis voor lief. Het is ook niet zo dat de R4/R5 de grootste ruisbak van het moment is natuurlijk, het blijft een aantrekkelijke camera.....

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07-2025

Ale-Gu

'Eel Goe'

Tja, veel vinden ruisvrije foto's wèl belangrijk, vandaar dat Ricoh niet bij de populairste cameramerken hoort

Hier zou uw advertentie kunnen staan

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Minder ruis vereist een grotere CCD...
das ook niet zo .. kijk maar eens naar de Fuji F30: [nieuws] Fuji F30 compacte digicam met ISO 3200

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 18:38
Mooooody schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:28:
Dat is inderdaad een minpuntje.
Maar voor mensen met een d-slr er naast is een compact met zo'n lensbereik een stuk aantrekkelijker dan bijv. een F30, die foto's maakt met minder ruis, maar wel het bereik en andere interessante opties moet missen (goede macro, IS)
IS versus high-useable-ISO's blijft een oneindige discussie, laten we die maar niet nogmaals gaan voeren.

F30 geen "goede macro"? Tsja:
pvdplanet in "[nieuws] Fuji F30 compacte digicam met I..."
Ik vind 't wel meevallen.

En over de batterij-duur in je openingspost... 380 shots op 1 charge is natuurlijk best aardig, maar of dat het "beste van alle compacts" is? De F30 kan volgens dezelfde CIPA 580 shots maken op 1 charge, dat zijn er toch 200 meer.

Desalnietteplus: het is een mooie compacte camera met een geweldig lensbereik... ik heb destijds getwijfeld tussen R4 en F30 naast m'n dSLR, het is de F30 geworden. Over de R4 las ik vrij veel problemen met "banding" (streperige foto's), en ruis in 't algemeen.

• Mooody
Ja, precies, die heeft een 1/1.7" CCD ;)

De body is ook niet ultra-compact te noemen.

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Mooooody schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:08:
- 1 cm. macro functie (beste op de markt)
1cm macro is niet de beste op de markt, o.a. de Canon Powershot S2 IS heeft 0cm macrofunctie, daarnaast ook een heleboel al 1cm, dus dat is ook niets nieuws
Mooooody schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:08:
- 28-200 mm lens (beste bereik in een compact camera)
Ook dit klopt niet helemaal, de Kodak V610 & Nikon Coolpix S10 hebben allebei 10x zoom (38-380mm).

Neemt natuurlijk niet weg dat het op papier een hele mooie camera is

[ Voor 35% gewijzigd door Ale-Gu op 30-08-2006 22:31 ]

• catchingfire
ejss schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 22:26:
Ook dit klopt niet helemaal, de Kodak V610 & Nikon Coolpix S10 hebben allebei 10x zoom (38-380mm).
"beste" is voor iedereen anders... ik persoonlijk zou liever 28-200mm hebben dan 38-380mm.

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Sorry, 'k lees verkeerd. :X dacht dat er stond grootste zoombereik.
Zelf prefereer ik ook 28-200mm boven 38-380mm

• Mooody
Hoe dan ook.....tis een zeer aantrekkelijke camera.
Alleen even wachten hoe hij het gaat doen op het gebied van beeldkwaliteit (ruis, detail). Dat was nog een minpuntje van de R4.

[ Voor 5% gewijzigd door Mooody op 03-09-2006 13:59 ]

• Mooody
De foto's van de Ricoh R5 vallen 100% mee (stuk beter dan die van de R4):

Deze is op ISO200: http://www.photographyblo...es/ricoh_caplio_r5_16.jpg

Deze ook ISO200: http://www.photographyblo...es/ricoh_caplio_r5_24.jpg

Nog eentje op ISO200: http://www.photographyblo...es/ricoh_caplio_r5_03.jpg

En nog eentje: http://www.photographyblo...es/ricoh_caplio_r5_15.jpg

ISO400 is ook bruikbaar en de meest gebruikte ISO64 en ISO100 zijn erg clean.

Weinig ruis. Meer dan bij de Fuji F30, maar ongetwijfeld minder dan bij de Panasonics.
Daar komt bij dat deze camera een 28-200mm lens met IS heeft, 1cm macro en kleiner is dan de F30. Zeer interessant.

[ Voor 71% gewijzigd door Mooody op 06-09-2006 09:30 ]

• Mooody
Beide dezelfde link :)

• Mooody

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 12:15
ik stond op het punt de panasonic lumix TZ1 te kopen, maar ik heb de koop op het laatste moment afgeblazen. Ik denk dat het toch de R5 wordt, vanwege het nuttigere zoombereik, het nog iets kleinere formaat en de betere accuprestatie. Ik kon hem nog niet vinden in de pricewatch e.d. dus ik dacht dat hij nog niet leverbaar was in NL. Ik heb hem nu gelukkig in duitsland gevonden voor 290 euro.

• Mooody
Blog: http://ricohcaplior5.blogspot.com/

Ruis valt me 100% mee. Heel goed te gebruiken op ISO400.
En als het hoger moet, pak ik m'n 20D wel :)

Dus ik ben er wel uit, deze camera wordt het.

Belangrijkste plus -en minpunten op een rij:

++ 28-200mm lens
++ ccd-shift IS (zelfs effectiever bevonden dan IS in de lens)
++ 1 cm. macro
+ klein en stevig
+ goed scherm
+ goede filmkwaliteit

- meer ruis dan Fuji F30 (maar geen eerlijke vergelijking, omdat de Fuji een 1/1.7" ccd heeft, wat niet mogelijk is in deze camera i.v.m. kleine body en lens met groot bereik). Voor de rest heeft de R5 niet meer ruis dan andere camera's in deze klasse.

- Flits zou niet al te sterk zijn

[ Voor 121% gewijzigd door Mooody op 13-09-2006 12:46 ]

• Byte_Me
Mooooody schreef op woensdag 13 september 2006 @ 12:38:
Blog: http://ricohcaplior5.blogspot.com/

Ruis valt me 100% mee. Heel goed te gebruiken op ISO400.
En als het hoger moet, pak ik m'n 20D wel :)

Dus ik ben er wel uit, deze camera wordt het.

Belangrijkste plus -en minpunten op een rij:

++ 28-200mm lens
++ 1 cm. macro
+ klein en stevig
+ goed scherm
+ goede filmkwaliteit

- meer ruis dan Fuji F30 (maar geen eerlijke vergelijking, omdat de Fuji een 1/1.7" ccd heeft, wat niet mogelijk is in deze camera i.v.m. kleine body en lens met groot bereik). Voor de rest heeft de R5 niet meer ruis dan andere camera's in deze klasse.

- Flits zou niet al te sterk zijn
waar ga je hem kopen/wat is de prijs in nederland?

• Mooody
Weet ik nog niet. Hij is hier nog niet te koop. Zal zo rond de 340 euro gaan kosten.

• Byte_Me
Mooooody schreef op woensdag 13 september 2006 @ 13:47:
Weet ik nog niet. Hij is hier nog niet te koop. Zal zo rond de 340 euro gaan kosten.
je kunt ook duitsland overwegen:
http://www.geizhals.at/de...fs=caplio+r5&in=&x=51&y=9

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 20:57
Groot nadeel van de Caplio's (R3, R4) was de ongelooflijk knullige lens-cover. Heb er nog geen foto's van kunnen vinden, maar ik hoop van harte dat ze dat inmiddels vebeterd hebben...

[edit] zo te zien niet... *zucht*

[ Voor 9% gewijzigd door ESteg op 13-09-2006 14:24 ]

• catchingfire
Mooooody schreef op woensdag 13 september 2006 @ 12:38:
Door wie is dat effectiever bevonden? Door Ricoh zelf?

Canon bijvoorbeeld heeft er een andere kijk op (gaat over dSLR's dan wel):
Some of Canons competitors have chosen to use in-body image stabilization. The technique involves moving the image sensor in a controlled fashion, based on signals from movement detecting sensors in the camera body. The obvious advantage of this system is that users have some sort of stabilization available with almost any lens they connect to the body. Short focal length lenses require smaller sensor deflections; 24 or 28 mm lensesmightneed only1 mm or so. Longer lenses necessitate much greater movement; 300 mm lenses would have to move the sensor about 5.5 mm (nearly 1/4") to achieve the correction Canon getswith its IS system at the same focallength. This degree of sensor movement is beyond the range of current technology. Short and normal focal length lenses need stabilization much less often than long lenses, so the lenses that need the most help get the least. Further, in cameras with smaller than full-frame, 35mm film size sensors, equivalent focal lengths become longer, by a factor of 1.5 or 1.6, exacerbating the problem by making all lenses longer.

• potatox
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

Tuurlijk zal Canon zeggen dat hun methode beter is :)

Ricoh zegt het zelf niet, ik heb het gelezen op diverse fora. Hoe dan ook, het zal (minimaal) gelijkwaardig zijn aan lens IS.
catchingfire schreef op woensdag 13 september 2006 @ 16:36:
[...]

Door wie is dat effectiever bevonden? Door Ricoh zelf?

Canon bijvoorbeeld heeft er een andere kijk op (gaat over dSLR's dan wel):

[...]

--

• Mooody
Dit was ik, ingelogd onder mijn broertjes account :P

• catchingfire
_PoTaToX_ schreef op woensdag 13 september 2006 @ 18:36:
Tuurlijk zal Canon zeggen dat hun methode beter is :)

Ricoh zegt het zelf niet, ik heb het gelezen op diverse fora. Hoe dan ook, het zal (minimaal) gelijkwaardig zijn aan lens IS.
Nou ik zou de beargumentatie dat ccd-shift stabilisatie beter is dan stabilisatie middels bewegende lens-elementen toch wel eens willen lezen dan. Ik vind het verhaal van Canon toch wel geloofwaardig.

Ik heb een paar jaar geleden een Konica-Minolta Dimage A2 gehad, met CCD-shift, en m'n huidige 17-85IS en 70-300IS van Canon vegen daar de vloer mee aan wat betreft stabilisatie-effect. En dat was nog een grote camera, met betrekkelijk "veel ruimte" om een CCD te laten bewegen. In een miniscule Ricoh heb ik daar m'n vraagtekens bij.

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
ziet er netjes uit die foto`s moet ik heel eerlijk zeggen, ruis is stukken minder dan met de R4.

Leuke camera voor erbij zou ik zeggen!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
catchingfire schreef op donderdag 14 september 2006 @ 08:30:
Nou ik zou de beargumentatie dat ccd-shift stabilisatie beter is dan stabilisatie middels bewegende lens-elementen toch wel eens willen lezen dan. Ik vind het verhaal van Canon toch wel geloofwaardig.

Ik heb een paar jaar geleden een Konica-Minolta Dimage A2 gehad, met CCD-shift, en m'n huidige 17-85IS en 70-300IS van Canon vegen daar de vloer mee aan wat betreft stabilisatie-effect. En dat was nog een grote camera, met betrekkelijk "veel ruimte" om een CCD te laten bewegen. In een miniscule Ricoh heb ik daar m'n vraagtekens bij.
Vergeet niet dat de ricoh ook een miniscule (200effectief/33mm=6 cropfactor van 6) dus ook erg lichte sensor heeft en een heel kort lensje heeft. Het lensje is op z'n langst 33mm. De sensor hoeft dus ook maar hele kleine bewegingen te maken. En door het geringe gewicht van de sensor is dat ook prima te doen. (versnelling=kracht/gewicht)

M'n minolta 5D keeft met 210mm lens er aan een veel langere lens. En de sensor (1,5x crop) is ook een stuk zwaarder. Allemaal nadelig voor Shift CCD Anti Shake maar toch heb ik meestal ook ruim drie stops winst op 210mm. Met m'n minolta 5D schiet ik altijd raak op 1/30 op 210mm, dus ook met veel wind, slechte omstandigheden e.d. Als het windstil is en het onderwerp stil zit is 1/20 ook goed te doen. Als ik niet gewoon vrij in de ruimte sta maar bijvoorbeeld met m'n rug tegen een boom of muur sta is 1/6e ook prima te doen. Het is zelfs zo dat de stabilisatie op m'n 5D beter werkt met langere lenzen. Waarom kan ik niet verkaren maar op <70mm is bij mij het effect van de stabilisatie minder als 2 stops (1/15 alles scherp op 70mm, op 40mm zelfde sluitertijd). En bij 300mm kan ik ook nog steeds ongestoord op 1/20-1/25 schieten (geleende Sigma 70-300 APO)

210/30=7 (8= 2^3 is 3 stops)bijna 3 stops winst
210/20=10,5 ongeveer drie en een halve stop winst

Sommige mensen rekenen echten met de effectieve lengte wat volgens mij correcter is. Een compact met een 33mm lensje heeft namelijk typich een effectieve brandpunts afstand van 200mm. Dat de werkelijke lengte van het lensje 33mm is zou moeten betekenen dat op 1/30 verre weg het grootste deel van de foto's scherp is. Dat is niet te doen een compact camera zonder IS zo op 200mm.

210x1.5 is effectief 315mm
315/30= 10,5 ongeveer drie en een halve stop winst
315/20= 15,8 practisch 4 stops winst

[ Voor 8% gewijzigd door martijn_tje op 14-09-2006 09:14 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Mooody

• Mooody
catchingfire schreef op donderdag 14 september 2006 @ 08:30:
[...]

Je vergelijkt nu 2 nieuwe lenzen met een oude camera :)

Hoe dan ook, in de praktijk is shift-ccd IS erg effectief. Fotograferen op 1/4e sec. is mogelijk, sneller wil je toch niet i.v.m. beweging van je object of andere objecten in je beeld.

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik denk dat dit de camera wordt die ik ga kopen.

Maar wanneer komt deze camera uit in Nederland?

• Auke
  • Niet online
Nog een vraag:

Hoe geschikt is deze camera voor foto's van bewegende voorwerpen zoals auto's en motoren?

Hoe deden de voorganger dit? (R3,R4)

Verwijderd

ik kom op alle foto`s best veel ruis tegen... voorral op die van dat horloge zeg... :?

• Byte_Me
holy shit, dat is een brakke foto. ik heb veel betere macro's gezien, gemaakt met dit toestel. ik hoop dat ik hem morgen krijg, hij is vandaag verstuurd. dan zal ik ook eens wat testshots maken. al kan ik pas echt lekker gaan schieten als ik mijn geheugenkaartje ontvangen heb, maar dat zal nog wel wat langer duren, komt uit zuidkorea.

Meer macro's

[ Voor 8% gewijzigd door Byte_Me op 18-09-2006 14:07 ]

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Auke schreef op zondag 17 september 2006 @ 15:31:
Nog een vraag:

Hoe geschikt is deze camera voor foto's van bewegende voorwerpen zoals auto's en motoren?

Hoe deden de voorganger dit? (R3,R4)
Wat is dat nu voor vraag, dat met elke camera. Zolang je maar gaat pannen of een deftige sluitertijd neemt kan je gewoon snapshots maken van voorbij vliegende motoren en auto's.

• Auke
  • Niet online
baquelappe schreef op maandag 18 september 2006 @ 14:40:
[...]

Wat is dat nu voor vraag, dat met elke camera. Zolang je maar gaat pannen of een deftige sluitertijd neemt kan je gewoon snapshots maken van voorbij vliegende motoren en auto's.
Zo zie je... ik ben een echte beginneling met fotografie. Heb nu nog een 2 megapixel cameraatje waarmee zo goed als niks in te stellen is.

Nog een vraag. Is een standaard SD kaartje voldoende voor de R5 of heb je toch wel een wat sneller kaartje nodig zoals bv. Sandisk SD 1GB Ultra II. De prijzen verschillen enorm...

• Byte_Me
Auke schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:45:
[...]

Zo zie je... ik ben een echte beginneling met fotografie. Heb nu nog een 2 megapixel cameraatje waarmee zo goed als niks in te stellen is.

Nog een vraag. Is een standaard SD kaartje voldoende voor de R5 of heb je toch wel een wat sneller kaartje nodig zoals bv. Sandisk SD 1GB Ultra II. De prijzen verschillen enorm...
ligt eraan, ga je .raw plaatjes schieten?

• Byte_Me
ik heb voor mezelf een 60x kaartje gekocht. die heeft een schrijfsnelheid van 10MB/s, dus daar kan ik in 1 seconde 3 foto's naartoe schrijven(er vanuit gaande dat de foto's rond de 3MB groot zijn). ik denk niet dat deze camera ze sneller kan schieten, dus lijkt me voldoende.

[ Voor 11% gewijzigd door Byte_Me op 20-09-2006 01:15 ]

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Auke schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:45:
[...]
Sandisk is goed, maar duur.
Je hebt al een supersnel 150x 1GB SD-kaartje (even snel als een Sandisk Ultra III) voor 22 euro.

• Auke
  • Niet online
Ik heb nu de R5 besteld met een 50x ultra kaartje van Kingston 2GB. Ik hoop dat ik hem deze week nog krijg.

• Byte_Me
ik kan trouwens deze ebayer aanraden: http://search.ebay.nl/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ25QQsassZtechelabs

Bij hem heb ik voor 37 euro incl verzendkosten een 4GB 60* SD kaartje gekocht. lijkt me echt heerlijk, nooit meer ruimte tekort. enige nadeel is de iets omslachtigere betaling via moneybookers, maar dat is geen ramp.

helaas heb ik de camera nog niet (hopelijk vanavond of morgen) dus kan ik nog niks uittesten.

[ Voor 20% gewijzigd door Byte_Me op 20-09-2006 13:28 ]

• Byte_Me
na wat leveringsproblemen heb ik hem eindelijk mogen ontvangen. kicken cameraatje, hij is zelfs nog kleiner dan ik had verwacht. het is gewoon net een pakje siaretten, alleen iets dikker. reserveaccu heb ik ook al binnen, eveals de hardcase. dus hier ga ik de komende weken flink mee spelen, voordat ik hem aan mn vriendin ga geven voor haar verjaardag. maar hopen dat ik er daarna ook nog mee mag spelen :P

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Byte_Me schreef op donderdag 28 september 2006 @ 22:36:
na wat leveringsproblemen heb ik hem eindelijk mogen ontvangen. kicken cameraatje, hij is zelfs nog kleiner dan ik had verwacht. het is gewoon net een pakje siaretten, alleen iets dikker. reserveaccu heb ik ook al binnen, eveals de hardcase. dus hier ga ik de komende weken flink mee spelen, voordat ik hem aan mn vriendin ga geven voor haar verjaardag. maar hopen dat ik er daarna ook nog mee mag spelen :P
Zou je eens wat test pic's kunnen schieten?

Het gaat mij voornamelijk om donkere ruimte's ivm ruis en dergelijke.

Ik vind de R4 wel een leuke cam, maar als de R5 qua ruis niet "erger" is dan ga ik daar voor.
Al is het alleen maar dat er 1 MP meer staat en er voor de rest weinig veranderd is.

Ben alleen bang dat de ruis wel een fractie erger is vanwege het zelfde CCD oppervlak..

[ Voor 10% gewijzigd door SjOuKeS op 28-09-2006 22:39 ]

• Auke
  • Niet online
Ik heb de R5 nu een weekje, ik heb hem nog maar weinig buiten gebruikt. Ben vooral aan het knoeien en dan binnen bij weinig licht. In eerste instantie was ik zeer teleurgesteld over de prestatie van de R5 bij weinig licht. Maar nu ik er wat langer mee speel kom ik er steeds meer achter dat het wel beter kan, ook bij weinig licht. Maar je moet wel je best doen om het machientje te laten doen wat je wil. Het is niet zo dat je zomaar mooie foto's krijgt.
Wil je vooral binnen foto's maken kun je echt beter wat anders kiezen.
Maar die groothoeklens met 7.1 zoom en dan ook nog die macro foto's.. dat is echt genieten. Er worden in dit engelstalig forum vele foto's gepost: http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1013

Ook dit is een handige site met meerdere links tot reviews: http://homepages.ihug.com.au/~parsog/photo/r3-01.html

[ Voor 7% gewijzigd door Auke op 28-09-2006 23:24 ]

• Byte_Me
Auke schreef op donderdag 28 september 2006 @ 23:23:
Ik heb de R5 nu een weekje, ik heb hem nog maar weinig buiten gebruikt. Ben vooral aan het knoeien en dan binnen bij weinig licht. In eerste instantie was ik zeer teleurgesteld over de prestatie van de R5 bij weinig licht. Maar nu ik er wat langer mee speel kom ik er steeds meer achter dat het wel beter kan, ook bij weinig licht. Maar je moet wel je best doen om het machientje te laten doen wat je wil. Het is niet zo dat je zomaar mooie foto's krijgt.
Wil je vooral binnen foto's maken kun je echt beter wat anders kiezen.
Maar die groothoeklens met 7.1 zoom en dan ook nog die macro foto's.. dat is echt genieten. Er worden in dit engelstalig forum vele foto's gepost: http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1013

Ook dit is een handige site met meerdere links tot reviews: http://homepages.ihug.com.au/~parsog/photo/r3-01.html
ah, misschien kun jij mij helpen. zitten er ook standaardinstellingen op deze camera? ik ben gewend dat ik uit wat verschillende voorinstellingen kan kiezen zoals portret (groot diafragma), landschap (klein diafragma), etc.

edit. ik zie het al, daar is de ""Mode" knop voor. die doet het niet bij mij :{

[ Voor 3% gewijzigd door Byte_Me op 28-09-2006 23:46 ]

• Auke
  • Niet online
Je moet dat schuifje even in de middelste (SCN) stand zetten, dan doet ie het wel.

• Byte_Me
Auke schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 00:14:
Je moet dat schuifje even in de middelste (SCN) stand zetten, dan doet ie het wel.
8)7
ik heb ook zo'n hekel aan handleidingen lezen :D

• Fompe
  • Laatst online: 24-01 10:33
Er staat nieuwe firmware (1.42) voor de R5 op de Ricoh site:

http://www.ricoh.co.jp/dc/download/firm/win/R5-142.EXE

• Byte_Me
Ook zijn er neat image-profiles voor de R5 uit:
http://www.neatimage.com/...meras/Ricoh/download.html

• SjOuKeS
  • Laatst online: 03-01 20:09

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Hier een paar foto's die ik even snel heb geschoten met een Ricoh R4,R5 & een Sony DSC-P32.

Ricoh R4:
Afbeeldingslocatie: http://www.hjhsoft.nl/bende/ricoh/R4small.JPG

Ricoh R5:
Afbeeldingslocatie: http://www.hjhsoft.nl/bende/ricoh/R5small.JPG

Sony DSC-P32:
Afbeeldingslocatie: http://www.hjhsoft.nl/bende/ricoh/DSC-P32small.JPG

Olympus u740:
Afbeeldingslocatie: http://www.hjhsoft.nl/bende/ricoh/u740small.JPG

Alles op auto stand geschoten zonder flits, met kunst verlichting (vandaar de gelige gloed).
Ik vind vooral de kleur echtheid van de foto's ver te zoeken.
Je mag toch verwachten dat ze in de auto stand de ware kleuren proberen te evenaren 8)7

Exif Data

Ik zal kijken of ik morgen overdag nog even wat plaatjes kan schieten.
In het donker valt zowel de R4 als R5, vergeleken met m'n sony toch wat tegen.

[ Voor 7% gewijzigd door SjOuKeS op 09-10-2006 08:49 ]

• Auke
  • Niet online
Het stukje dat ik op www.kieskeurig.nl geplaatst heb:

Ik heb de R5 nu een maand in het bezit en heb inmiddels honderden test foto's gemaakt. In eerste instantie was ik zeer teleurgesteld in de R5 en dat ben ik nu eigenlijk nog wel.

Er blijkt nu nog een probleem te zijn met de R5 wat door diverse eigenaars op een (engelstalige) forum onderschreven wordt.
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1013

Het grootste probleem wat er nu bestaat is het focussen met niet optimale lichtomstandigheden. De R5 heeft de grootste moeite om de focus vast te zetten wanneer het maar iets donkerder wordt. Dus overdag in een wat donkere kamer levert al problemen op. (De voorgangers R3,R4 schijnen dit probleem niet te hebben)

Het vermoeden is dat dit probleem met een firmware update op te lossen zou zijn. Wanneer dit het geval is zal ik dat hier melden.

Verder is de flits slecht. Het heeft een klein bereik, maar dat kan voldoende zijn.
Het probleem is dat dichtbijstaande lichte voorwerpen overbelicht worden. Dit is wel te compenseren, maar dat lukt niet altijd waardoor je het beste meerdere foto's van het zelfde onderwerp kunt nemen.

De USB aansluiting werkt niet altijd in eerste instantie. Je moet dan de R5 uit en aan doen, dan werkt het meestal wel. Hopenlijk wordt ook dit met een firmware update opgelost.

Als bovenstaande problemen opgelost worden met een firmware update dan kan dit review geheel omslaan naar de positieve kant. Want de R5 heeft zeker zijn kwaliteiten.
-Bij goed licht krijg je schitterende foto's
-Ruis onderdrukking is niet te sterk, dus scherpte blijft behouden. (indien gewenst kan ruis met diverse programma's zoals neat image en Noiseware aangepakt worden)
-Macro functie (dingen van zeer dicht bij(1cm) fotograferen.
-Groothoeklens en superzoom van 7,1 keer
-Mooi klein
-Eenvoudige bediening
-Een goede filmfunctie
-Zeer snel

Ik heb de hoop dat het allemaal wel goed komt met de R5. Ricoh heeft al 2 firmwareupdates uitgebracht in korte tijd, dus ze werken zeker aan het verbeteren van dit toestel.

• moddoxnl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-01 11:16
@auke: hier post je (ik neem aan dat jij dezelfde auke bent) dus dat je de R5 niet kan aanraden op dit moment. heb jij er vertrouwen in dat Ricoh het allemaal oplost, ik geloff namelijk dat er met de R4 problemen zijn mbt "banding" welke niet opgelost (kunnen?) worden.

zou het een idee zijn om nu ipc de R5 de R4 aan te schaffen?

• Auke
  • Niet online
Ik hoop echt dat de problemen opgelost kunnen worden met de R5. Ik heb net mail van Ricoh gekregen dat ze mijn R5 willen nakijken. Dit nadat ik een aantal foto's via mail opgestuurd heb. Via mail reageren ze snel en correct. Dus ik hoop echt dat het goed komt.

Een R4 heb ik nooit in handen gehad, dus daar kan ik niet zo goed over oordelen. Maar ik lees wel dat niet alle R4 last hebben van die banding. Verder lees ik op dpreview alleen maar positieve verhalen over de R4. De R5 heeft wel weer enkele voordelen, maar die zijn niet enorm. Daarbij komt dat de R4 flink in prijs zakt...

Als je de tijd nog hebt kun je mischien best even wachten totdat het duidelijk wordt of de problemen opgelost worden met de R5.

in dit topic zal ik mijn belevingen vermelden: http://forums.dpreview.co...rum=1013&message=20501386

• jvkranenburg
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik ben ook in het bezit van de Ricoh R5 en heb een vraag aan andere gebruikers, soms bij het scherp stellen geeft het LCD scherm strepen of pixel patronen die afwijken van de te maken foto. Hebben meer van jullie hier last van ?

• Auke
  • Niet online
jvkranenburg schreef op maandag 13 november 2006 @ 06:30:
Ik ben ook in het bezit van de Ricoh R5 en heb een vraag aan andere gebruikers, soms bij het scherp stellen geeft het LCD scherm strepen of pixel patronen die afwijken van de te maken foto. Hebben meer van jullie hier last van ?
Ja heeft die van mij ook. Maar als hij scherp staat dan is dat weg. Is niet echt storend.

Ik heb mijn R5 opgestuurd op advies van Ricoh nadat ze een aantal foto's hadden gezien. Ik krijg hem hopenlijk een dezer dagen terug.

• Auke
  • Niet online
Ik heb mijn R5 terug.

Ricoh heeft geen probleem kunnen vinden.

Mijn hoop is nu dus geheel gericht op een verbeterde firmware.

Ricoh laat echter niet weten of ze daar daadwerkelijk mee bezig zijn... Dit is toch wel slechte reclame voor Ricoh.... Zeer jammer. Er zijn toch wel veel klachten over de R5 zo ook op dit duits forum: http://forum.penum.de/showboard.php?id=38

• Byte_Me
Auke schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 21:40:
Ik heb mijn R5 terug.

Ricoh heeft geen probleem kunnen vinden.

Mijn hoop is nu dus geheel gericht op een verbeterde firmware.

Ricoh laat echter niet weten of ze daar daadwerkelijk mee bezig zijn... Dit is toch wel slechte reclame voor Ricoh.... Zeer jammer. Er zijn toch wel veel klachten over de R5 zo ook op dit duits forum: http://forum.penum.de/showboard.php?id=38
dit is eigenlijk te triest voor woorden. ze verkopen gewoon defekte produkten. ik heb trouwens niet eens antwoord gehad op mijn klacht bij ricoh. wat ben jij van plan? camera houden? inruilen? afwachten? als er nooit een fatsoenlijke firmware update komt, wat dan?

• Auke
  • Niet online
Ik heb een mail gestuurd waar ik antwoord vraag/eis of ze bezig zijn met een firmware update waardoor de problemen worden opgelost. Verder heb ik daar ook ingezet dat ik zeer teleurgesteld ben dat ze een toestel in deze staat op de markt brengen.

• Byte_Me
Auke schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:21:
Ik heb een mail gestuurd waar ik antwoord vraag/eis of ze bezig zijn met een firmware update waardoor de problemen worden opgelost. Verder heb ik daar ook ingezet dat ik zeer teleurgesteld ben dat ze een toestel in deze staat op de markt brengen.
Ik heb contact opgenomen met de verkoper. Eigenlijk wil ik gewoon mijn geld terug, ik voel me genept. In principe sta ik in mijn recht, want dit product voldoet niet aan verwachtingen die men redelijkerwijs van een 300 euro camera mag hebben. Maar ja, recht hebben en recht krijgen...

• Auke
  • Niet online
Byte_Me schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:53:
[...]

Ik heb contact opgenomen met de verkoper. Eigenlijk wil ik gewoon mijn geld terug, ik voel me genept. In principe sta ik in mijn recht, want dit product voldoet niet aan verwachtingen die men redelijkerwijs van een 300 euro camera mag hebben. Maar ja, recht hebben en recht krijgen...
Welke klachten heb jij over dit toestel?

• Byte_Me
mijn enige klacht is de autofocus, maar daardoor kan ik echt veel te vaak geen foto maken nou ja, na omschakelen naar handmatige focus, focusseren en afdrukken wel, maar dat is veel te omslachtig.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:59
hoe staat het met de problemen van deze camera nu?

Ik zit er aan te denken om deze camera te kopen maar wat ik hier lees is baart mij ernstig zorgen.

Zonder werkende autofocus sla ik deze camera liever over en ga toch maar voor de panasonic FX50 en neem de mindere zoom voor lief

• Auke
  • Niet online
Ik krijg binnenkort een nieuwe R5 opgestuurd. Ricoh is van mening dat mijn klachten niet voor alle R5's gelden. Als ik de nieuwe heb, zal ik mijn ervaringen hier weer melden.

http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1013

Dit is een levendig Ricoh Forum
Pagina: 1