[Excel] Tijden

Pagina: 1
Acties:

• aburrir
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 09:45
Voor mijn werk heb ik een schema met eindtijden van hoe laat mensen klaar moeten zijn. Dit zit als volgt in elkaar:

Eindtijd = (gemiddelde begintijd)+(totale tijd/aantal mensen)

Nu kan het ook zijn dat er mensen eerder naar huis gaan, bijvoorbeeld nog voor de eindtijd. Dit weet ik echter niet te realiseren. Heeft er iemand enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Sorry, ik begrijp er echt helemaal niks van:
Nu kan het ook zijn dat er mensen eerder naar huis gaan ..... Dit weet ik echter niet te realiseren
Ik zou ze erop aanspreken eerder het werk te verlaten :+

OK, aangezien je een gemiddelde begintijd gebruikt, kan het toch zijn dat er iemand eerder weg gaat dan de eindtijd? Dat is een consequentie van gemiddeldes gebruiken.
Om je in ieder geval verder te helpen hebben we veel meer info nodig; wat wil je uberhaupt doen en wat weet je niet te realiseren..

btw: hoe moet ik dit precies relateren met office? je gebruikt excel?

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• aburrir
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 09:45
Ik gebruik inderdaad excel (zie topictitel)

Even een algehele uitleg:

Invoer:
- totaal te gebruiken tijd
- persoon | begintijd | eindtijd

Nu neem ik van alle personen de gemiddelde begintijd, aangezien sommige personen eerder beginnen dan anderen. Hier tel ik het gemiddelde verbruik (totaal te gebruiken/aantal personen). hier komt keurig de tijd uit rollen wanneer ze klaar moeten zijn.

Als voorbeeld neem ik dat de eindtijd 18:00 uur is. Wanneer ik nu bij een persoon als eindtijd 17:00 uur heb, dan klopt de eindtijd niet meer, aangezien een persoon eerder naar huis gaat en niet het werk afmaakt.De 18:00 die er nu staat moet dus later worden aangezien de zelfde hoeveelheid werk nu 1 uur met een man minder gedaan moet worden.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker overkomt :)

• fennepa
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-07 07:34
Gevoelsmatig gaat dit nooit werken: eerst stel je je de vraag hoe laat ze klaar mogen zijn. maw: je berekent de eindtijd
vervolgens stel je vast dat de eindtijd eigenlijk een inputveld is en dat je de totale tijd wil berekenen.

dat lijkt me een gevalletje circular reference! (kringverwijzing)

wellicht dat je dit kunt voorkomen door in een nieuwe kolom uit te rekenen wat per persoon de werkelijke tijd is op basis van de begintijd en de eindtijd. aangezien je de eindtijd nog niet kent gebruik je: ALS de cel met eindtijd <leeg> is; 18:00 uur gebruiken als aanname.
als je dan later de echte eindtijd kent kun je de spreadsheet doorrekenen met het werkelijke gegeven.

snappie ;)

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Ah, Goed lezen is voor mij ook een kunst dus.

Ik denk dat je zou moeten beginnen met in een tabel een waarde met de nominale tijd in man-uren. Je rekent dan per werknemer uit hoe laat hij dan ideaal naar huis zou moeten gaan. Als je dan bijhoudt hoeveel ze daadwerkelijk werken, kun je daaruit halen hoeveel man-uren je nog (ongeveer) te gaan hebt. Door telkens een nieuw aantal man-uren nog te gaan hebt, voorkom je een cirkel-referentie. Op basis van de elke hoeveelheid werk te gaan, kan je dan een ideale eindtijd per werknemer uitrekenen en evt. nog uitrekenen wie er eerder en later weg zijn gegaan. Voor de medewerker-van-de-maand-verkiezing zullen we dan maar zeggen :+

In mijn gedachte verschijnt dan een soort van tabel, die er ongeveer zo uitziet:
Totaal aantal uren nog te werken op dag 0
Ideale eindtijd, gebaseed op werk dag 0Totaal aantal werk gedaan op dag 1Hoeveelheid werk nog te gaan op dag 1
Ideale eindtijd, gebaseed op werk dag 1Totaal aantal werk gedaan op dag 2Hoeveelheid werk nog te gaan op dag 2

Om dan de begin- en eindtijden te koppelen aan zo'n tabel, lijkt me geen probleem. En met wat elementair rekenen kan je de getallen voor de bovengenoemde tabel uitrekenen

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

De meest eenvoudige oplossing is een aparte kolom te gebruiken voor werkelijke eindtijd en berekende eindtijd. Eventueel kun je zelfs in de kolom berekende einddtijd de werkelijke eindtijd overnemen met een simpele als in pseudocode:
code:
1
=ALS(werkelijkeEindtijd>0;werkelijkeEindtijd;beginTijd+((ProjectTijd)-(somWerkelijkeUren))/AantalPersonenZonderIngevuldeEindtijd)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1