Testen fan's Dell Inspiron 4150: funtioneren ze wel?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:05

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik heb vorige week de 30GB 4200rpm Toshiba schijf uit mijn 3,5 jaar oude Inspiron 4150 vervangen voor een Hitachi E7K100 60GB 7200rpm schijf. (Wat een verademing er kan nu gewoon vlot gewerkt worden op de laptop) Nu heeft Hitachi de Dell Inspiron 4100 serie op de compatibiliteits lijst staan van dit type hardeschijf.

Alleen wordt deze schijf al gauw zo tegen of zelf rond de 50 graden, terwijl de maximale bedrijfs temperatuur 40 graden is. Aangezien deze schijf goed is bevonden voor de serie laptops waar de mijne onder valt zou je toch zeggen dat dit goed moet komen, alleen lijkt de koeling toch niet voldoende.

Nu kan ik wel zien dat de fan die rechts aan de onderzijde van de laptop zit wel draaidt als de laptop warmer wordt, maar aan de achterzijde meer naar links tussen de PS/2 poort en de connector voor een dockingstation zit ook nog een kleine fan, welke mogelijk ook warmte van de hardeschijf kan afvoeren. Van deze fan kan ik niet zien of merken dat deze gaat draaien.

Nu heeft mijn laptop een aantal maanden geleden een geheel nieuwe behuizing gekregen van Dell, dit inverband met scheurtje die onstanden bij de scharnierpunten van het TFT scherm. Ik vraag mij af of er mogelijk iets niet weer juist is aangesloten.

Daarom vraag ik mij af of er ook een mogelijkheid bestaat om de fan's te testen. Eventueel een tooltje die de fan's kan aansturen.

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 29-08-2006 22:13 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je ook gevoeld aan je harde schijf als hij ook daadwerkelijk 50 graden wordt? Want een programma kan het ook nog wel eens missen. Ik neem aan dat je je laptop kan openschroeven om hem dan te bereiken?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:05

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Outerspace schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 02:51:
Heb je ook gevoeld aan je harde schijf als hij ook daadwerkelijk 50 graden wordt? Want een programma kan het ook nog wel eens missen. Ik neem aan dat je je laptop kan openschroeven om hem dan te bereiken?
Je kunt de schijf alleen bereiken door hem er uit te halen. :D Dus direct op de schijf voelen zal niet gaan. De behuizing wordt op de plaats waar de hardeschijf zich bevindt wel warm, maar er zijn warmere plekken. (Overigens vindt ik zo-ie-zo dat de gemiddelde laptop erg warm wordt, bij normaal gebruik.)

Trouwens ik heb de sensoren en de beide fan's reeds kunnen testen. Ik bedacht mij ineens dat ik een recourse CD heb gekregen bij de laptop nu blijkt wanneer je hiervan boot dat je in een diagnostisch programma terecht komt, waarin je practisch elk aspect van de laptop kunt testen.

Het enige wat overblijft is, dat ik vindt dat de fan's bij hogere temperaturen wel wat harder mogen draaien, dit kunnen ze in iedergeval wel.

Alles lijkt dus technisch in orde te zijn en de schijf hoort compatible te zijn volgens de fabrikant. Ik hoop dat HMonitor het dan fout heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 30-08-2006 09:43 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/