Toon posts:

Pc herkent HDD niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een COMPAQ Workstation AP500 550 Mhz. Deze computer word als server gebruikt en er zitten twee harddisks in. Allebei zijn het hdd van het merk Western Digital. Model Caviar WD400JD 40 GB. .

Het probleem wat ik heb is dat de pc de harddisk niet meer pakt. In dos als ik bijvoorbeeld fdisk wil openen zegt ie: Geen vaste schijf aanwezig. Dit doet de pc ook als ik windows 98 setup wil booten. Kabels, jumpers van CDrom en hdd heb ik nagelopen en gecontroleerd. De harddisk werken nog want ik heb ze in een andere pc gestopt en daar pakt ie ze gewoon.

De BIOS kan ik niet in via de F10 toets. Toen heb ik op de COMPAQ site de computer setup gedownload en uitgevoerd op de computer. Dit lukte wel en kon ik de systeeminstellingen wijzigen. Alleen bij opslag vond ie een IDE harddisk met 0 mb en de CDROM gaf ie aan. Ik kon niks op auto-detect instellen of zo iets dergelijks.

Dit is ongeveer het probleem en zoek nu hulp.

Alvast bedankt

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan je de schijven ook eens testen met een diagnosetool van Western Digital? Misschien dat er toevallig iets aan de hand is met de schijf dat het tooltje wel herkent en zodat jij weet waar je aan toe bent :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm, ik zou zeggen dat ze inderdaad maar eens door een test tool moeten want. 40Gb... het kan zijn dat ze "op" zijn. Kappot dus, helaas kunnen harde schijven nog steeds kappot gaan! Maar voordat je zo'n tool gedraait heb weet je niet zeker...

There is no place like ::1

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:56
Probeer ook een andere HDD in je compaq om te zien of het wel de disk is.
Want de schijven doen het elders wel zeg je...

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

vroeger kon je volgens mij alleen compac-spullen kwijt in een Compac-comp. Geen 'niet door compac uitgegeven computeronderdelen'. Ik weet niet hoe dat nu is. Maar wellicht ligt het daaraan.

Verwijderd

Topicstarter
De harddisken werken wel gewoon. Heb ze al getest met een tool van Western Digital. Alleen ik begin zo'n vermoeden te krijgen dat de computer instabiel is geworden en/of het moederbord kapot is want laatst herkende hij de schijf heel even maar vervolgens kon hij ook niet meer booten vanaf diskette/cdrom en deed hij niks meer.

En het heeft van te voren altijd gewerkt met deze harddisks, dus er kunnen wel degelijk andere merken in als alleen maar compaq spullen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 08:30 ]

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 15:58

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Heel misschien is je voeding aan het doodgaan? Dat wil ook nog wel eens vage problemen geven.

Verwijderd

Topicstarter
Kan dat er iets mee te maken hebben dan?

De cd-rom en diskette werkten wel gewoon, qua stroom, maar je hoorde dat ie aan het laden was en opeens stopt ie ermee en staat er alleen nog een knipperende cursor linksboven.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:56
check het BIOS eens (settings op default bijv.)
of is zijn batterijtje leeg?

heb je een andere harddisk geprobeerd?

[ Voor 21% gewijzigd door beascob op 31-08-2006 13:30 ]

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
settings staan op default
batterij is niet leeg

andere hdd heb ik ook geprobeerd, geen resultaat

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 15:58

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 08:50:
Kan dat er iets mee te maken hebben dan?

De cd-rom en diskette werkten wel gewoon, qua stroom, maar je hoorde dat ie aan het laden was en opeens stopt ie ermee en staat er alleen nog een knipperende cursor linksboven.
Het kan zijn dat een oudere voeding, of gewoon een slechte, kuren gaat vertonen. Kijk maar eens rond op GoT hoeveel problemen er wel niet aan de voeding lagen. Dus het kan zo zijn ja.
Misschien kun je een andere voeding proberen?

• EdwardTheGreat
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-12-2023
Misschien staat er een jumpertje op het moederbord 'verkeerd' waardoor het BIOS ontoegankelijk of write-protected is, en dat de IDE-herkenning niet op auto staat maar op een handmatig ingevoerde manier...

Last.FM

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:03
Jumper al eens op 32GB clip gezet ?

Verwijderd

Topicstarter
op het moederbord is geen jumper te vinden dat iets met de bios te maken kan hebben.
Heb al gezocht en gekeken in de documentatie van de computer

Ik heb helaas geen andere voeding liggen. Dus kan niet testen of het daar aan ligt.

32GB clip? was dat?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:03
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 13:00:
op het moederbord is geen jumper te vinden dat iets met de bios te maken kan hebben.
Heb al gezocht en gekeken in de documentatie van de computer

Ik heb helaas geen andere voeding liggen. Dus kan niet testen of het daar aan ligt.

32GB clip? was dat?
Die zorgt ervoor dat systemen die geen schijven aankunnen groter dan 32GB toch gebruikt kunnen worden

Op de schijf staat wel aangegeven hoe je em dan moet jumperen, staat als 32GB clip of capacity limit aangegeven

[ Voor 10% gewijzigd door mad-dog op 02-09-2006 14:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik zal het proberen, maar het systeem kan wel hdd aan groter dan 32 gb maar wie weet he
Pagina: 1