Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

relais in en uitgangen

Pagina: 1
Acties:

• Nocturno
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 13:55
Hoi,

ik heb de RFID lezer van conrad samen met de bijbehorende powermodule gekocht en in elkaar gezet, (conrad : 130210 - 89 , 130104 - 89 )
nu zit op die powermodule een relais , en die schakelt als je langs de antenne met een transponder gaat. tot zo ver werkt dat inderdaad prima.
maar ik snap niet helemaal hoe dat relais werkt, de handleiding geeft 3 aansluitmogenlijkheden :

12 .Relais Schliesser
13. Relais Mittelanschluss
14. Relais Offner

het leek mij dus dat het relais schakelde tussen offner en schliesser , met mittelanschluss als "ingang" , maar als ik met de multimeter meet in de stand waar hij piept bij contact krijg ik op geen enkele manier enige vorm van contact uit die punten, het enige wat ik kan meten is dat er 5Vdc over 12 en 14 staat?

waarschijnlijk een domme vraag, maar hoe sluit ik hier nu bijvoorbeeld een triac kaart van velleman op aan (die met een ingangsspanning tot 12 volt een wisselspanning tot 220 schakeld, deze werkt al in een andere opstelling).
ik durf het niet zomaar te proberen.

Verwijderd

in principe is het zo dat een relais een (of meerdere) maak en/of verbreek contacten heeft.

In dit geval is het zo dat je op 13 (mittelanschluss) een spanning of stroom hangt. Deze wordt geschakeld naar contact 12 of 14. Ik vermoed (maar dat kan ook omgekeerd zijn) dat wanneer het relais niet bediend wordt pootje 13 naar 14 verbonden is, en als het relais bediend wordt dat pootje 13 naar 12 doorverbonden wordt.

• Nocturno
ja dat dacht ik dus ook, alleen geeft mijn mulitmeter geen "piep"signaal in de stand waarmee je dat kunt meten, in die stand piept de multimeter als er verbinding is tussen de 2 meetpunten.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:07

scorpionv

This space for rent

Op de 13 zet je idd je voeding, die afhankelijk van het wel of niet opgetrokken zijn van het relais wordt doorgeschakeld naar 12 of 14.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

normaal moet de normale klemaansluiting de volgende zijn,

een 11-12 aansluiting duidt op een normaal gesloten (dus gesloten als niet bediend)
een 23-24 duidt op een normaal open (dus open als niet bediend)

waarvan het eerste getal, nl de 1 en de 2 gewoon de positie op het relais aangeeft. De 1en2 duiden normaal open aan, de 3en4 normaal gesloten aan (5,6,7en8 zijn voor traagd open en vertraagd sluiten).

Waar je de spoel kan besturen noemt normaal de A.

Trek er anders es een fototje van als je kan, das altijd handig om zien.

edit; beide artikelen zijn niet echt een conventioneel relais. Wat hierboven staat klopt dan mss niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 19:39 ]

• Nocturno
ik probeer het wel thuis, vond het alleen raar dat mijn multimeter niet piepte ;)

Verwijderd

Dat er spanning over die 2 contacten staat is al helemaal raar..
heb je toevallig een schema van dat ding die je hier kan posten?

En, als je hiermee een triac-kaart gaatr aansturen, om zo 220 te schakelen.. kan je dan niet beter het relais vervangen door een relais dat 220v aankan (als deze dat al niet kan.... )

PaWoN

• Nocturno
hij werkt :)

had een constructiefoutje in de bekabeling ;)

[ Voor 90% gewijzigd door Nocturno op 31-08-2006 20:05 ]

Pagina: 1