Probleem installeren linux distro's

Pagina: 1
Acties:

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-01 19:03
Hoi,
ik wou na jaren op windows gekeken te hebben eens op men tweede pc (zie specs) ook linux plaatsen. Eerst en voor wou ik zowel nog windows (primary disk) als linux (slave) gebruiken. Fedora Core 5 x86-64 gedownload. Onmiddelijk begonnen met installeren. Na installatie kreeg ik geen bootloader. Enkele keren opnieuw gedaan (5x :'( ), zeker dat bootloader op /mbr stond.

Nuja niets aan te doen, windows er dan maar af halen en tweede hdd uit men pc halen. Terug fedora installeren maar toen liep het zowat na 70% vast. 2x getest en 2x zelfde. Dan ubuntu af gehaald, bleek gebruiksvriendelijk te zijn. Live cd werkt prima maar installeren lukt ook daar niet, loopt ook op willekeurige tijd vast. Suse ook gedownd maar probleem is het volgende: Heb opgestart met win98 diskette en fdisk /mbr gedaan. Nu krijg ik zowel met fedora als met Suse volgende:

Boot from CD:
Missing operating system

en dan niets, kan niet booten ofzo van de dvd met suse of fedora. Ubuntu live cd werkt wel nog maar bij het installeren krijg ik nog altijd vastloper.

Heb m'n thread ook gestart op games.telenet.be forum maar heb nog geen hulp gekregen waardoor ik het werkend krijg.

Vraag me af of probleem niet ergens kan zijn met m'n dfi moederbord. Ergens optie in het bios ofzo die ik over het hooft zie. Windows heeft altijd prima gewerkt op die hdd en systeem dus kan moeilijk inbeelden dat er ergens aan de hardware iets stuk is.

Google en search functie wil ik wel gebruiken en heb ik al gebruikt maar als je niet weet achter wat je moet zoeken is het moeilijk om juiste oplossing te vinden. Heb me gisteren al van 's morgens tot 's avonds laat mee bezig geweest en nu vandaag toch ook al uurtje en ben ten einde raad!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35
Heb je de pc overgeklokt? Dat kan vastlopers tijdens het installeren verklaren.

Ga ook verder mogelijke veroorzakers van het probleem uitsluiten. Zijn je installatiemedia goed, staat de cd-speler goed ingesteld in het rijtje boot-devices, heb je geen brak geheugen, etc.

[ Voor 56% gewijzigd door Jesse op 29-08-2006 18:59 ]

• n0sTRa
Jesse schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 18:54:
Heb je de pc overgeklokt? Dat kan vastlopers tijdens het installeren verklaren.

Ga ook verder mogelijke veroorzakers van het probleem uitsluiten. Zijn je installatiemedia goed, staat de cd-speler goed ingesteld in het rijtje boot-devices, heb je geen brak geheugen, etc.
PC draait op stock speeds. Heb al enkele keer opnieuw fedora gekopierd. CDRom staat als first boot device, dan de hdd. Geheugen is memtest error vrij.

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:24

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Heb je de md5 checksum gecontroleerd ?

Strava

• n0sTRa
Hoe kan ik dit? heb ze van belnet. Zijn normaal wel betrouwbaar d8 ik?

• Jesse
n0sTRa schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 19:27:
Hoe kan ik dit? heb ze van belnet. Zijn normaal wel betrouwbaar d8 ik?
md5 sums zijn meer voor als er een foutje insluipt bij het downloaden dacht ik, hoewel ikzelf nog nooit corrupte iso's heb gehad.

Even wat simpeler: werkt het installeren van windows op dezelfde machine wel gewoon?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 21:07

Super_ik

haklust!

weet je heel zeker dat lilo op /dev/hda ingesteld staat en niet op /dev/hda1 ofzo

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• n0sTRa
Jah heeft altijd perfect gewerkt. Had nog een mandrake liggen ook die ik gisteren ook getest had en ben nu aan het testen als ik het op oud systeem die in de kast lag krijg. Op m'n Athlon64 ging hij niet. Andere versies die ik hier al opnoemde kan ik niet testen omdat het 64bit versies zijn.

Verwijderd

Misschien moet je eens proberen om met Ubuntu live cd de harde schijf eens de formateren. En dan bijv. Linux op de eerste partitie te zetten en dan windows en dan weer linux (vanwege de opstartmenu)

Ik heb vaak een melding gehad dat mijn schijf niet was ingericht volgends een partitie-systeem van mijn BIOS. Toen heb ik mijn harde schijf eens helemaal gewist voor de gein en toen lukt het wel. Daarna lukte het mij om Windows XP te installeren en Linux (Fedora core II) te doen.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
ik weet bij fedora core 5 wel waar het probleem kan liggen, t'is iets met DMA.

Je zou eens kunnen proberen om de kernel optie "nodma" mee te geven. Ik had hetzelfde probleem met core 3 en core 4, en kwam erachter dat je gewoon moest zorgen dat DMA is uitgeschakeld op je cdrom. Als het niet is uitgeschakeld en je test de cd geeft ie waarschijnlijk ook een checksum error.

Weet eigenlijk niet waarom de ubuntu cd het niet doet, ubuntu live cd is zowiezo al waardeloos. Je kunt beter de alternate cd downloaden (ik bedoel niet de webshop alternate, maar de alternate versie van de ubuntu cd), dan heb je een textbased installer die het wel goed doet.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• n0sTRa
@Oesermaatra0069

Is al gebeurt, heel de hdd vrij, werk niet op 1 hdd met winxp + linux. Werkte met twee hdd's. Nu wil ik alleen nog linux erop.

@jealma

Zal eens zien naar DMA in bios enzo, textbased linux installen zal vrees ik nog net niet gaan. Geen enkel ervaring.

• Jesse
Als _alle_ linux distro's die je probeerd falen, dan ligt het echt niet aan die distro's.

Wat gebeurd er als je er een windows cd in doet? Boot ie dat installatie proces wel?
Als dat werkt, begin dan eens opnieuw met Fedora, tjek eerst de md5 (of SHA1) sum (google helpt je verder), en probeer het dan desnoods eens met nodma oid. De safe-boot mogelijkheden zijn als het goed is ook gedocumenteerd voordat je die moet kiezen.

Linux opnieuw installeren omdat het niet werkt heeft btw geen enkele zin als je vervolgens geen andere instellingen doet.

Edit: FC5 doet normaal zelfs automatisch de cd's checken voordat ie gaat installeren.
http://fedora.redhat.com/...fc5/sn-media-testing.html

[ Voor 68% gewijzigd door Jesse op 29-08-2006 20:51 ]

• n0sTRa
Jah cd check kan je doen voor install, werkt daar dus zonder probleem. Windows kan ik ook zonder probleem installeren. Ubuntu kan ik ook zonder probleem installeren op ander pc.

• Jesse
Dus wat gaat er nu fout als je bijvoorbeeld FC5 probeerd te installeren?

Iets met het installeren van een bootloader?
http://fedora.redhat.com/...en/fc5/ch-bootloader.html

• n0sTRa
Blijft gewoon ergens willekeurig in de installatie hangen. Na ik fdisk /mbr gedaan heb kan ik zelf niet meer de dvd booten (fedora & suse), ubuntu wel nog.

Op men athlon 1200 draait het dus wel perfect. Bedoeling is natuurlijk dat het ook op men athlon64 gaat

[ Voor 25% gewijzigd door n0sTRa op 29-08-2006 21:29 ]

• Jesse
n0sTRa schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:26:
Blijft gewoon ergens willekeurig in de installatie hangen. Na ik fdisk /mbr gedaan heb kan ik zelf niet meer de dvd booten (fedora & suse), ubuntu wel nog.
Hier zou toch geen enkel verband tussen kunnen zitten lijkt me?
Op men athlon 1200 draait het dus wel perfect. Bedoeling is natuurlijk dat het ook op men athlon64 gaat
Het installeren van Ubuntu gaat vervolgens halverwege ergens fout? Probeer dat dan eens met de safe-mode (nodma) settings. Dat is dus een setting bij het booten van die cd.

[ Voor 4% gewijzigd door Jesse op 29-08-2006 21:43 ]

• n0sTRa
Zal morgen eens proberen, niet te lang meer opblijven, morgen vroeg dag ;)

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 19:59:
Misschien moet je eens proberen om met Ubuntu live cd de harde schijf eens de formateren. En dan bijv. Linux op de eerste partitie te zetten en dan windows en dan weer linux (vanwege de opstartmenu)
Wat een gepruts, je gaat toch niet een hele Linux opnieuw installeren omdat je bootmenu weg is? Als je een fatsoenlijke distributie gebruikt, pak je gewoon de liveCD daarvan, chroot je naar je eigen linux omgeving en herinstalleer je je bootloader in de mbr, waarna je weer gewoon kan booten. Wel even je config aanpassen zodat de windowsschijf er bij staat natuurlijk.

Hiermee heb ik je echter nog niet verder geholpen met je vastlopers..

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

GX schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 09:11:
[...]

Wat een gepruts, je gaat toch niet een hele Linux opnieuw installeren omdat je bootmenu weg is? Als je een fatsoenlijke distributie gebruikt, pak je gewoon de liveCD daarvan, chroot je naar je eigen linux omgeving en herinstalleer je je bootloader in de mbr, waarna je weer gewoon kan booten. Wel even je config aanpassen zodat de windowsschijf er bij staat natuurlijk.

Tja, niet iedereen weet dat. En ik kan me voorstellen dat je, als je toch nog niet zover bent, gewoon lekker met een schone lei wil beginnen. Als mijn superdraaiende sys zijn bootmenu kwijt is ga ik zelf niet zo snel naar een format grijpen, maar als ik toch bezig ben met een nieuwe installatie....

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2025
GX schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 09:11:
[...]

Klopt. Hij heeft zo te zien nog maar weinig ervaring met Linux, dus herinstallatie is wel te begrijpen. Wat die HDD betreft, klinkt het allemaal als een fout geconfigureerde harddisk, of een harddisk met een defecte track 0. Even spelen met de Cable Select en Master/Slave-jumpers kan wonderen doen volgens mij. DMA disablen klinkt leuk en kan helpen bij misaanpassingen, maar heeft enorme impact op de performance van de HDD. Enkel doen bij CDROM's dus, niet bij HDD's.

• n0sTRa
Heb de i386 versie van ubuntu zowel op men athlon1200 + men ahthlon64 gekregen. 64bit versie van zowel Fedora (dvd), suse (dvd) als ubuntu (cd) lukken niet. Booten gaat nog altijd niet nu dat ubuntu op de 64bit pc staat. DMA uitzetten helpt ook niet verder. Staat nu wel een linux versie op maar niet hetgeen ik wil :( Kan nu nog geen gebruik maken van men 64 bit cpu.

• carlino
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05-2024

carlino

GoT Mama

ik heb zelf dit probleem ook gehad met Mandrake te installeren.
na een full- low level format en de mbr leeg gegooid te hebben werkte het wel.

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

• n0sTRa
bezig met zero fill, hopelijk werkt het daarna anders vrees ik dat ik het toch op zal geven.

edit: Booten van suse of fedora lukt op het ogenblijk nog altijd niet. Zal proberen als ubuntu lukt

[ Voor 35% gewijzigd door n0sTRa op 30-08-2006 21:19 ]

• n0sTRa
Lukt dus niet, alweer vastloper ... Nu eens op 47% :s Zou het kunnen dat pc moeilijkheden heeft met 64b? 32b versies lukken zonder probleem.

• carlino
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05-2024

carlino

GoT Mama

n0sTRa schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:46:
Lukt dus niet, alweer vastloper ... Nu eens op 47% :s Zou het kunnen dat pc moeilijkheden heeft met 64b? 32b versies lukken zonder probleem.
mja als de 32b versies het wel doen zou ik die dan gebruken.
maar eigenlijk zou dit niet moeten gebeuren.
ik heb zelf geen 64b dus zou het eerlijk gezegt niet durven te zeggen waaraan dit kan liggen...

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Heel vaag, maar lekker 32bit distro's gebruiken dan ;). De snelheidswinst is miniem en 32-bit apps op 64-bit machines schiet maar niet op.. :(

• n0sTRa
hmm, meer dan 8 gb voor niets gedownload. Zal toch nog eens proberen met ander cpu. Kan dus niet aan mobo liggen hé? Linux die probs heeft met DFI of omgekeerd?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Niet DFI, eerder de chipset die je gebruikt dan.. of brak mem.. of whatever.

En 8 gig? who cares, tenzij je in België woont.

• n0sTRa
Yapser schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 11:49:
Niet DFI, eerder de chipset die je gebruikt dan.. of brak mem.. of whatever.

En 8 gig? who cares, tenzij je in België woont.
is nforce4 sli, geheugen heeft vanacht 28 zonder fouten memtest afgehandeld dus zou me echt verwonderen dat geheugen is. Woon in Belgie dus nu lekker nog dagje smallband 8)7

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

zomertje schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 09:21:
[...]

Tja, niet iedereen weet dat. En ik kan me voorstellen dat je, als je toch nog niet zover bent, gewoon lekker met een schone lei wil beginnen. Als mijn superdraaiende sys zijn bootmenu kwijt is ga ik zelf niet zo snel naar een format grijpen, maar als ik toch bezig ben met een nieuwe installatie....
Nou ja, zo niet, dan weet hij het nu. :P
Pagina: 1