Chip Fan Fail

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-07 22:35
Goedemiddag,

Ik krijg sinds vandaag bij het opstarten van mijn pc de melding: "***Warning: Your Computer Chip Fan Fail or Speed to low***
You can disable this warning message in SETUP

Ik hoorde al een aantal weken bij het opstarten een zoomend geluid en had het idee dat er stof tussen 1 van de fans zat. Nu heb ik me kast opengemaakt en zie ik dat de fan op het moederbord helemaal niet meer draait. Kan ik dit zelf verhelpen of moet ik terug met me moederbord? Het gaat trouwens om het ASUS A8N SLI moederbord. Alvast bedankt voor de hulp.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt het fannetje vervangen door een andere. Maar als je garantie hebt kun je ook gewoon het bordje retourneren om te laten vervangen of te repareren. Of anders Asus even mailen met de vraag of ze je een nieuw fannetje kunnen toesturen :)

• Roncom
Kan ik nu geen gebruik meer maken van de PC? Of kan ik dan de fans op de processor (Zalman CNPS7700-ALCu) en van de kast zelf (Antec Sonata II) hoger zetten, zodat ik toch gewoon gebruik kan maken van mijn pc (incl. gamen)?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat lijkt me niet aan te raden aangezien de heatsink op de chip nogal klein is en niet veel zal koelen zonder actieve koeling. Ik denk wel dat je nog verder kan gamen als je een ventilator op de heatsink richt.

• Roncom
Nog even toevoegend:

Ik heb ook sinds een paar weken last van een hele hoge piep die uit me kast komt. Zodra ik de spanning eraf haal verdwijnt deze, maar zodra ik de spanning er op doe en de pc aan zet hoor ik hem weer. Heeft dit enig verband of moet ik deze oorzaak ergens anders zoeken?

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-07 23:59
ik zou een koelblok erop zetten i.c.m. goede airflow in de kast (hebben ze wel van zalman, die heatsinks), of het stickertje eraf halen en smeren met naaimachineolie. met de eerste oplossing ben je ook meteen van die takkeherrie af, helaas wel ten koste van je garantie.

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07 09:45

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Roncom schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 19:02:
Nog even toevoegend:

Ik heb ook sinds een paar weken last van een hele hoge piep die uit me kast komt. Zodra ik de spanning eraf haal verdwijnt deze, maar zodra ik de spanning er op doe en de pc aan zet hoor ik hem weer. Heeft dit enig verband of moet ik deze oorzaak ergens anders zoeken?
En waar komt het gepiep vandaan? Je zou bv eens met je oor een in je pc kunnen rondluisteren. Voor je chipsfan-probleem: als je garantie hebt op et moederbord zou ik er gebruik van maken, daarvoor heb je garantie. Maar anders kan die altijd vervangen door een gelijkaardig model of een passieve oplossing van Zalman: http://zalman.co.kr/eng/product/code_list.asp?code=014 .

Je kan verder werken maar dan zou ik eventueel toch een extra ventilator op richten zodat die toch wat afkoeling heeft, dit is wel geen langsdurige oplossing.

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-07 08:51

gvdh81

To got or not to got..

Ik heb het zelfde probleem gehad, met hetzelfde moederbord. Teruggegaan naar MyCom en 2 dagen later was het nieuwe moederbord er. Geen problemen mee gehad, ze hebben zelfs het e.e.a. omgeprikt. Ik merkte dat ik, wanneer ik die melding kreeg en op de reset knop ramde, hij soms wel aansprong. Zo heb ik een tweetal maanden gewerkt, totdat ik het tijd vond om garantie te gaan claimen...

• Roncom
Mijn fan op me moederbord die valt de laatste tijd weer vaak stil, waardoor ik bij het opstarten de melding krijg Chip Fan Fail. Ik heb het volgend moederbord:

http://www.thetrailingedg...ucts/asus-a8n-sli-big.jpg

Nu heb ik dit ding http://www.bymcomputer.cl/images/CA-ZMNB47J_LG.jpg gekocht. Nu wil ik dus de oude erafhalen en de nieuwe erop plaatsen. Ik heb al voorzichtig gekeken of ik de oude fan er simpel af kan halen, maar ik begrijp de bevestiging niet helemaal aan het moederbord. Heeft er iemand een idee hoe ik die los kan maken?

Thanks

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De Asus A8N-SLi heeft inderdaad, zeker met de oudere revisies, nog wel eens problemen met de chipsetfan. Volgens mij heb je helaas zelf zo goed als geen moeite gedaan om hier wat meer informatie over je probleem te vinden door middel van de Search. Iets wat ik ten zeerste betreur, hier op GoT verwachten we namelijk inzet van onze users om hun probleem op te lossen, zie ook de Huisregels. Bovendien zit je in het verkeerde subforum, dit is de Videoplanken en Beeldkanonnen.
De problemen die dit bord heeft zijn erg bekend en onderhand op elk IT Forum waar hardware behandelt wordt is er informatie op te vinden. Zo ook hier. Omdat ik in een goede bui ben ga ik je wel uit de brand helpen ipv je gewoon lomp naar de Search te wijzen:
De heatsink met fan zit met plastic pootjes aan het moederbord vast. Deze komen er aan de achterkant weer onderuit. Je zult voor deze operatie dus je mamaplank uit je kast moeten halen voor een optimaal resultaat. Knip de pootjes door met een tangetje en je kunt de plastic pootjes en de heatsink van je moederbord halen. Maak vervolgens met een wattenstaafje eventueel de chipset wat schoon, ik weet uit persoonlijke ervaring dat er nogal veel koelprut op zit.
Breng vervolgens, volgens het manual van je Zalman heatsink, wat nieuwe koelprut aan en installeer de nieuwe heatsink volgens instructies. Succes!
Als je trouwens gezocht had had je kunnen lezen dat Asus garantie geeft op die chipsetfan en je gratis een nieuwe kon krijgen, maar daar is het nu al wat laat voor. Gelukkig is dit heatsinkje naar mijn mening een betere oplossing zolang je maar wat airflow in je kast hebt

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.