Toon posts:

[XP] Blauw scherm net voordat windows volledig is opgestart*

Pagina: 1
Acties:
  • 2.127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen

Ik zit momenteel te browsen in veilige modus, want mijn pc start niet meer in normale vorm op. Windows start op en zodra mijn destop verschijnt en hij dus alle randprogramma's gaat ophalen, blijft hij hangen. Hij geeft dan een blauw scherm met een verhaal over onvoldoende schijfruimte en anders de BIOS of andere hardware problemen. Ik kreeg dit scherm 2, 3 keer vandaag toen ik gewoon wat muziek aan het luisteren was. Maar windows starte toen wel geheel op daarna, alleen sloeg dan na een tijd af.

Nu zit ik al wel een tijdje met een iets te volle HD (steeds paar 100 MB vrij op schijf D) maar dat is kennelijk niet het probleem. Want ik heb zojuist in de veilige modus iets van 1,5 GB vrij gemaakt. Maar het scherm blijft komen tijdens het opstarten.

Ik had een week geleden wat problemen met het opnemen van audio door mijn mengpaneel, het geluid ging haperen in Adobe Audition. Op het internet stond toen dat het kon helpen om het wisselbestand te vergroten, dat heb ik toen gedaan en snel daarna blijf hij compleet hangen (geen blauw scherm, gewoon stil beeld). De dag daarop heb ik het meteen weer terug veranderd. Het lijkt er op dat het wel iets met dat te maken heeft....

Nu hoop ik dat iemand van jullie aan de hand van de volgende opschrijving een eventuele oplossing kan geven. Zodat ik mijn windows weer in normale modus kan opstarten, zonder blauw scherm!

• Big-R
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Altijd fijn die Specs...

Zoek eens naar een harddisk tool op de site van de fabrikant.
Misschien is je HDD kapot.

Greetz Big-R

Verwijderd

Topicstarter
me Hard disk kapot bedoel je?

lijkt me sterk aangezien ik alles nog zie en kan openen hier nu in veilige modus..

Ja sorry specs ik dacht dat die dingen voor deze kwestie beetje overbodig waren,
Bij deze:
Intel Pentium 4 2,8ghz
512 MB Ram
Seagate HD 160 GB (2 partities) (er
type moederbord weet ik nu even niet precies..

Ik had dit probleem al een tijd terug, ook blauw scherm alleen dan steeds tijdens het gebruiken, niet direct bij het opstarten. En toen heeft een vriend aantal dingen gedaan met het virtuele geheugen in de BIOS en toen werkte het weer goed. Hij is helaas nog op vakantie vandaar dat ik hier raadpleeg.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:15

Reptile209

- gers -

Welke windows? :X
Vinkje zetten bij "grootte van virtueel geheugen door windows laten bepalen" oid? Indien windows XP/2000: tijdens het opstarten op F8 drukken en booten via de Last Known Good settings?

Zo scherp als een voetbal!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Begin eens met te vertellen welke Windows versie (zie hierover ook de Windows Clients Policy) en vertel eens welke BSOD je *exact* krijgt? :)

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

Last Known Good werkt alleen als je nog niet heb aangelogd. Dus dat kan je overslaan. System restore is de betere optie.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
Blue screen:
STOP 0x0000008e (een bekend probleem na wat google werk, met een nog onbekende oplossing aangezien het bij iedereen ergens anders aan ligt, zo te lezen :S)

(Videokaart, voeding, moederbord, audiokaart)
nu denk ik dat het bij mij niet aan de bovenstaande dingen ligt want anders zou ik toch ook niet deze handelingen in veilige modus kunnen verrichten?

Windows XP Service pack 2 , sorry ik dacht dat dat tegenwoordig wel door iedereen werd gebruikt vandaar ;)

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Als je in veilige modus wel kan werken, zijn er nog twee logische oorzaken te bedenken:
* probleem met een programma (dat in VM niet gestart wordt). Heb je nog wat geinstalleerd dat automagisch opstart, rond de tijd dat het mis ging? Verwijder dat.
* probleem met drivers van mobo, video, audio (worden in VM niet geladen). Verwijder die drivers in VM en reboot om ze in normale modus opnieuw te installeren. Vergeet niet om in VM eerst de nieuwste drivers van de betreffende fabrikanten te downloaden.

Verwijderd

Topicstarter
Als je in veilige modus wel kan werken, zijn er nog twee logische oorzaken te bedenken:
* probleem met een programma (dat in VM niet gestart wordt). Heb je nog wat geinstalleerd dat automagisch opstart, rond de tijd dat het mis ging? Verwijder dat.
* probleem met drivers van mobo, video, audio (worden in VM niet geladen). Verwijder die drivers in VM en reboot om ze in normale modus opnieuw te installeren. Vergeet niet om in VM eerst de nieuwste drivers van de betreffende fabrikanten te downloaden

Ok thanks maar omdat hij het in VM wel doet betekend dat er hardware matig niks kapot is toch?

Er starten aantal dingen mee, MSN, netlimiter (heb ik proberen te verwijderen in VM maar toen ik normale modus starte begon hij dus met uniinstallen van dat programma en gaf op dat moment al een blauwscherm), verder misschien nog Realplayer en winamp of iets in die richting..

Ik ga dan maar ff een aantal dingen uitproberen, bedankt!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 13:58:
[...]

Ok thanks maar omdat hij het in VM wel doet betekend dat er hardware matig niks kapot is toch?
Geen garantie, maar wel een aardige indicatie. De veilige modus spreekt niet de geile 3d-featurs van je video aan, en gebruikt ook minder geheugen. Maar het fundamentele deel van je hardware zal het inderdaad doen. Ik gok dus op de drivers.

Verwijderd

Topicstarter
Tot nogtoe ziet er naar uit dat je goed gegokt hebt!

Ik heb me video en audiokaart drivers (van me SB Live, ik heb er nog 1 op me moederbord) er afgegooid, en de geluidskaart eruit gehaald. Hij starte toen na goed denkwerk door zonder blauw scherm, kon alles doen! Toen me geluidskaart erin gestopt (nog geen video of audio driver geinstalleerd), ook geen probleem. Zo juist mijn videokaart drivers geinstallleerd ook geen probleem. Het ziet er naar uit dat het toch de samenwerking tussen mij SB Live en moederbord soundcard is, wat niet helemaal lekker loopt software matig. Het geluid wat nu momentele uit mijn boxen komt is dan ook erg beroert (hapering en dergelijke).

Ik mix namelijk veel via de PC samen met mij mengpaneel, ik heb dan 2 aparte kanalen 1 SB live en de ander me Soundmax (mobo audio), die samenwerking is lang goed gegaan maar het ziet er naar uit dat die Soundmax het dus niet meer trekt en zeker niet in combinatie met die SB live....

Ik ga strx voorzichting mijn SB live installeren... al denk ik dat ik morgne sowieso een nieuwe geluidskaart ga halen (en misschien wel 1 die meerdere kanalen te gelijk heeft dan kan ik die SB Live ookw eg doen), want de hapering tijdens mij opnames waren niet meer te doen en dat ligt nu dus echt aan die SoundMAX.

Echt bedankt voor jullie hulp, mocht er nog andere rariteten gebeuren, wat ik niet verwacht, dan kom ik terug :P
Pagina: 1