windows booten vanaf Sata-Brander

Pagina: 1
Acties:

• knight1987
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-04-2023
Hoi
ik heb een Samsung SH-W163A (sata brander) en nou wil ik windows installeren maar hij wil niet booten van CD

specs:
Asrock 939dual-sata2
3200+
IDE hdd's 2x

Wat moet ik doen om van CD te kunnen starten.

Ik weet niet zeker of deze vraag al eens is gesteld maar ik heb al overal gezocht op internet.

Mijn Specs

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
In het BIOS instellen dat het systeem van SATA/CD moet booten?

[ Voor 4% gewijzigd door Rone op 29-08-2006 17:44 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• knight1987
weet iemand hoe ik dat moet doen want als ik first boot CD doe dan boot ie er niet van

Mijn Specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

knight1987 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 19:03:
weet iemand hoe ik dat moet doen want als ik first boot CD doe dan boot ie er niet van
En als je S-ATA in de bios instelt (of evt SCSI).

• knight1987
probleem is dat de brander niet word herkend tijdens het booten

als ik op F11 druk voor het boot menu dan staat ie er nie bij

Mijn Specs

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

knight1987 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:41:
probleem is dat de brander niet word herkend tijdens het booten

als ik op F11 druk voor het boot menu dan staat ie er nie bij
Dat komt vermoedelijk daardat de DVD brander op een S-ATA poort hangt. Wat hierboven reeds is opgemerkt zou je er voor moeten zorgen dat zo-ie-zo je S-ATA controller als bootdevice wordt gezien. Vervolgens kun je vaak dan nog aangeven van welk S-ATA Device/poort je wilt booten. Mogelijk dat je een S-ATA RAID controller hebt, dan kan het zijn dat je de selectie van welk S-ATA device je wilt hebben in een ander BIOS gemaakt moet worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Whiskey103
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05-2023
Als het goed is zit er achterop je brander een jumpersetting??

Meestal OPT1 OPT2 SSC PM2 ?

Standaard zit er helemaal geen jumper op...
Maar het kan helpem om een jumpertje op de OPT1 of OPT2 te drukken..

Waarbij OPT1 meestal een Sata 150MB/s beperking opheft.
Maar dat zal bij cd/dvd toch niet haalbaar zijn....

Waarschijnlijk wordt met een van deze setting je device wel herkent door Sata contoller

Succes

ROM: Android Revolution HD www.androidrevolution.nl

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb nog iets in de manual van je moederbord gevonden. Je hebt drie S-ATA poorten. 2 poorten behoren tot 1 controller welke een RAID controller is. De derde poort is van een andere controller welke S-ATA II features ondersteund welke dat zijn kan ik zosnel niet vinden, maar de manual geeft wel aan dat je op deze S-ATA (II) poort IDE emulatie kunt toepassen. Ik zou zeggen probeer dat eens. Tenminste mocht je nog geen hardeschijf op deze S-ATA (II) aansluiting hebben aangesloten.

Als dit wel het geval is dan heb jij je DVD brander aangesloten op je RAID controller. Dan moet je in je normale BIOS aangeven dat je van (S-ATA RAID/SCSI/ETC) wilt booten, vervolgens dien je dan in je RAID BIOS aan te geven van welk device je wilt booten.

Mijn excuus k heb even verder gelezen in de manual, maar volgens mij is het normale BIOS en de RAID BIOS in elkaar verweven. Overigens welke operation modussen heb je gekozen?

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 29-08-2006 23:57 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• knight1987
_Dune_ schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:53:
Ik heb nog iets in de manual van je moederbord gevonden. Je hebt drie S-ATA poorten. 2 poorten behoren tot 1 controller welke een RAID controller is. De derde poort is van een andere controller welke S-ATA II features ondersteund welke dat zijn kan ik zosnel niet vinden, maar de manual geeft wel aan dat je op deze S-ATA (II) poort IDE emulatie kunt toepassen. Ik zou zeggen probeer dat eens. Tenminste mocht je nog geen hardeschijf op deze S-ATA (II) aansluiting hebben aangesloten.

Als dit wel het geval is dan heb jij je DVD brander aangesloten op je RAID controller. Dan moet je in je normale BIOS aangeven dat je van (S-ATA RAID/SCSI/ETC) wilt booten, vervolgens dien je dan in je RAID BIOS aan te geven van welk device je wilt booten.

Mijn excuus k heb even verder gelezen in de manual, maar volgens mij is het normale BIOS en de RAID BIOS in elkaar verweven. Overigens welke operation modussen heb je gekozen?
Probleem opgelost: Ik had sata(1) op RAID staan en heb em nu op NON-RAID en nu boot hij eindelijk

Mijn Specs

Pagina: 1